به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « hijab » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «hijab» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امین شهبازی*، سید محمد هادی گرامی
    در چند دهه ی اخیر حجاب از مسائل پر اهمیت جامعه ی ایرانی بوده است. مهم ترین نقش در این میان مربوط به خوانش متون دینی است که معنا و کیفیت حجاب را تعیین می کند. تقریبا تمام مطالعات در راستای واکاوی حجاب در صدر اسلام با روش فقهی انجام شده است. با عنایت به اینکه حجاب ماهیتا امری است فرهنگی، توجه به ابژ ه های تاریخی-فرهنگی آن -که معمولا مورد غفلت واقع شده اند- می تواند وجوه متمایزی از معنای کنش «باحجاب بودن» را نمایان کند.از این رو، در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن احادیث به عنوان تاریخ شفاهی و تحلیل آن ها با استفاده از رویکرد انسا ن شناسی تاریخی تلاش شد تا حجاب در بافت اجتماعی-فرهنگی خود مورد بررسی قرار بگیرد. مسئله اصلی درک درهم تنیدگی ساختار اجتماعی و سیستم فرهنگی است. مطالعه معنای حجاب و درک تاثیر ساختار اجتماعی و سیستم فرهنگی صدر اسلام بر روی آن، هدف پژوهش حاضر است.یافته ها حاکی از آن است که معرفی حجاب به عنوان کنشی برای کنترل شهوت در جامعه صحیح نیست. محور اصلی معنای حجاب متاثر از جامعه برده داری اسلام است که مقام و منزلت زنان وابسته به قشر اجتماعی آن ها است. حجاب یک امر ضروری برای زنان مومن آزاد است، در مقابل کنیزان و اهل ذمه محدودیت های کمتری دارند؛ زیرا ارزش حفظ احترام زن مومن آزاد است. اگر معنای حجاب مبتنی بر کنترل شهوت جامعه بود، می بایست حجاب برای زن به ما هو زن واجب می بود. در صورتی که حجاب حتی برای همه زنان مسلمان نیز واجب نبود بلکه صرفا حجاب از زنان مومن آزاد خواسته می شد.
    کلید واژگان: انسان شناسی تفسیری, انسان شناسی تاریخی, حجاب, پوشش, احادیث شیعه}
    Amin Shahbazi *, Seyed Mohammad Hadi Gerami
    The hijab has become a prominent issue in Iranian society, mainly influenced by how religious texts interpret and define it. Most studies on hijab in early Islam have used jurisprudential methods. However, as the hijab is a cultural matter, understanding its historical-cultural objects can reveal new insights into the act of wearing a hijab. In this research, hadiths were analyzed as oral history using a historical-anthropological approach to examine the hijab in its socio-cultural context. The goal is to understand the connection between social structure and cultural system. This research aims to study the meaning of hijab and perceive how the social structure and cultural system of early Islam influenced it. Using hadiths as oral history and analyzing them with a historical-anthropological approach, this research examines hijab in its socio-cultural context. The main focus is to study the connection between social structure and cultural system, specifically regarding the meaning of hijab in early Islam. The research suggests that portraying hijab as a way to control sexual lust in society is inaccurate. The true essence of hijab is shaped by the historical context of Islamic societies, where women's status and respect were based on their social class. The hijab is essential for free-believing women compared to maidservants and dhimma people, who have fewer restrictions, as it upholds the respect of a free-believing woman. If the hijab aimed to control sexual lust, it would be compulsory for all women. However, it was only mandatory for devout Muslim women, not all.
    Keywords: interpretative anthropology, Historical Anthropology, hijab, covering, Shia traditions}
  • فاطمه باقری، هادی عدالت، کورش معصومی

    این مقاله به بررسی رابطه مسئله حجاب و نگرش دختران دانشجو نسبت به ارزش‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد. و به این پرسش می‌پردازد که نگرش دختران دانشجو درباره ی حجاب تا چه اندازه با نگرش آن‌ها نسبت به ارزش های سیاسی نظام جمهوری اسلامی همبستگی مثبت یا منفی دارد. و این فرضیه را به آزمون می‌گذارد که برخلاف انتظار، نگرش دختران دانشجو نسبت به مسئله حجاب ارتباط چندانی با نگرش آن‌ها نسبت به ارزش‌های سیاسی بنیادین جمهوری اسلامی ندارد. مدل این پژوهش بر اساس چارچوب نظری پیر بوردیو است و این نتیجه از پژوهش حاصل شده است که هرچند نگرش دختران دانشجو نسبت به حجاب نوعی مخالفت باارزش‌های سیاسی جمهوری اسلامی نیست اما این دختران با بسیاری از ارزش‌ها و سیاست‌گذاری‌های جمهوری اسلامی مخالف هستند.

    کلید واژگان: حجاب, ارزش ها, دختران دانشجو, جمهوری اسلامی ایران}
    Fatemeh Bagheri, Hadi Adalat, Kourosh Masoumi

    This article is dedicated to examining the relationship between the issue of hijab and the attitude of female students towards the political values of the Islamic Republic of Iran. And it addresses the question of to what extent the attitude of female students about hijab is positively or negatively correlated with their attitude towards the political values of the Islamic Republic. And it tests the hypothesis that, contrary to expectations, the attitude of female students towards the issue of hijab has little to do with their attitude towards the fundamental political values of the Islamic Republic. The model of this research is based on Pierre Bourdieu's theoretical framework and it is concluded from the research that although the attitude of female students towards hijab is not a kind of opposition to the political values of the Islamic Republic, but these girls are opposed to many values and policies of the Islamic Republic.

    Keywords: Hijab, Values, Student Girls, Islamic Republic of Iran}
  • سعید خنافره مودت*، یاسر قزوینی حائری

    در پی انتشار کتاب تحریر المراه در سال 1899، مسئله حقوق زنان، خصوصا بحث اصلاح پوشش، در کانون جنبش اصلاحات اجتماعی مصر قرار گرفت. ده ها کتاب در رد یا تاییدکتاب امین منتشر شد. همین جدال قلمی موجب شد که سال مزبور به عنوان نقطه آغاز پیدایش جریان اصلاح پوشش قلمداد شود. البته، شکی نیست که امین با نوشتن کتاب مزبور توجه بسیاری از متفکران را به بحث حجاب معطوف کرد، اما مدت ها پیش از انتشار کتاب وی نیز گفتمانی در حال شکل گیری بود که در نهایت به انتشار این کتاب و اوج گیری مباحثات فکری درباره حجاب در قرن بیستم منتهی شد. فرآیند شکل گیری این گفتمان، مسئله این پژوهش است. پژوهش حاضر قصد دارد با بهره گیری از روش تبارشناسی میشیل فوکو زمینه هایی را بررسی کند که به پیداش جریان اصلاح پوشش کمک کردند. نتیجه این بررسی نشان می دهد که در اثر تحولات سیاسی و اجتماعی قرن نوزدهم، در مصر گفتمانی شکل گرفت که به تدریج بحث اصلاح پوشش را به یک مسئله جدی در قرن بیستم تبدیل کرد.

    کلید واژگان: حجاب, جنبش زنان, مسئله پوشش, مصر, پیدایش اصلاح پوشش}
    Saeed Khanafira Mawadat*, Yaser Qazvini Haeri

    Following the publication of the liberation of woman in 1899, the issue of womenchr('39')s rights, especially the issue of clothing reform, became the focus of the Egyptian social reform movement. Dozens of books have been published rejecting or endorsing Aminchr('39')s book. This literary controversy the aforementioned year regarded as the beginning of the process of clothing reform. Of course, there is no doubt that Amin drew the attention of many thinkers to the issue of hijab by writing this book, but long before the publication of the book, a discourse was forming that eventually led to the publication of this book and the rise of intellectual debates about the hijab in the twentieth century. The process of shaping this discourse is the subject of this research. This paper aims to use the genealogical method of Michel Foucault to study the factors and contexts that helped shape the trend of clothing reform. The results of this study show that as a result of the political and social developments of the nineteenth century, a discourse emerged in Egypt that gradually turned the issue of clothing reform into a serious issue in Egypt.

    Keywords: Hijab, Women movement, Question of clothing, Egypt, Emergence of clothing reform}
  • محمد رضا علم، سکینه دنیاری*
    یکی ازدورانهای تاریخی که زنان نوع پوشش خاصی داشتهاند دوره قاجار میباشد.از عصر باستان تا دوره قاجار زنان همواره دارای جایگاه های متفاوتی بوده اند و این نقش در دوره قاجاریه نسبت به دوره های قبل اهمیت بیشتری پیدا میکند.در این دوره زنان همواره حجاب داشته و با چادرهایی که به همراه روبند استفاده میشد دراجتماع حضور داشتندهدف ازاین پژوهش بررسی وضعیت اجتماعی زن ایرانی با تاکید بر نوع پوشش و حجاب آنها در خانه و اجتماع و نوع پوشش زنان اقلیت های دینی، ارمنی و زرتشتی ازدوره پادشاهی آقا محمد خان تادوران مظفرالدین شاه با تکیه برآثار سیاحان خارجی ایندوره میباشد.پرسش اصلی ایناست که سیاحان خارجی نوع پوشش زنان ایرانی واقلیت های دینی در این دوره را چگونه روایت کرده اند؟نتیجه این پژوهش که با بهره گیری از روش توصیفی -تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای سامان یافته است این است که نوع پوشش با توجه به پایگاه طبقاتی زنان از قشر ضعیف وثروتمند جامعه متفاوت بوده است،چنانکه نوع پوشش زنان درباری و بزرگان با تجملات بیشتری نسبت به سایر زنان برخوردار بوده است و تفاوت هایی میان لباس زنان در نوع دوخت،رنگ پارچه و زیورآلات آنان وجود داشته است.نوع پوشش زنان اقلیت این دوره نیز با توجه به اعتقادات مذهبی آنان متفاوت بوده است.زنان ارمنی عمدتا پیراهنهای قرمز و زرد ملیله دوزی شده و چادرهای سفیدی به سر داشتند ودرلباسهایشان از نوعی دهان بند استفاده میکردندزنان زرتشتی دستمال های رنگی به سر داشتند و از چادر استفاده میکردند.بیشتر لباسهای آنان ابریشمی و بازیورآلات خاصی تزیین میشد
    کلید واژگان: زنان قاجاری, چادر, پوشش, حجاب, اقلیت های دینی}
    Mohammad Reza Alam, Sakineh Donyari *
    Qajar dynasty is a historical period in which women had a particular type of hijab. Women always had a different position in the society from the ancient times up to Qajar dynasty. This particular position of women became even more prominent during Qajar dynasty. In this period, women always had hijab and wore chador with a mask over their face when they were present in the society. This study aims to investigate the social status of Iranian women including those in religious minorities – Armenians and Zoroastrians – from the kingdom of Agha Mohammed Khan toMozafar-edin Shah period reflecting upon the works of foreign tourists of that time. The main question raised here is how the foreign tourists narrated Iranian women’s, including those in religious minorities’, hijab. Having employed a descriptive-analytical methodology and the library resources, the findings of the present study show that the type of women’s hijab depended on their social class. The court or other rich women had more luxurious covering compared to ordinary women and there were some differences in their type of sewing, color, and jewelry. The women of religious minorities also had different coverings based on their religious beliefs. Armenian women often wore red and yellow, filigreed dresses and white chadors. They also wore masks over their mouths. Zoroastrian women had chadors and colorful headbands. Their clothes were mainly in silk and decorated with jewelry.
    Keywords: Qajar women, chador, covering, Hijab, Religious Minorities}
  • عباس قدیمی، زهرا کاظمی*
    مواجهه مسلمانان با دنیای مدرن، آنان را به بازنگری در حوزه های مختلف، از جمله حجاب زنان و حضور اجتماعی آنان وا داشت. در این بین، توجه مقاله حاضر معطوف به تبیین رویکرد نشریه تجدد طلب ملانصرالدین، به مسئله حجاب و مشارکت اجتماعی زنان می باشد. سوال ما در این تحقیق این است که؛ مصادیق حجاب از نظر ملانصرالدین چه بود و چگونه بین معانی سنتی حجاب و دلالت های مدرن از آن و مسئله حضور اجتماعی زنان پیوند برقرار کرد؟ روش پژوهش، توصیفی و تحلیل محتوای مقالات ملانصرالدین در پنج سال نخست آن است. نتایج نشان می دهد، ملانصرالدین با تاسی به تجدد گرایی بحث حجاب را به چالش کشید و به حمایت از حضور اجتماعی زنان پرداخت. و با رد صریح هرگونه ارتباط بین حجاب و عفاف آن را برداشتی سنتی دانست و بر انتخابی بودن حجاب و عدم مغایرت آن با آموزه های سنتی تاکید نمود.
    کلید واژگان: حجاب, حضور اجتماعی, زنان, عرصه خصوصی, نشریه ملانصرالدین}
    Abbas Ghadimi, Zahra Kazemi *
    Moslems first encountering with the modern world induced them to reconstruct their viewpoints in various areas including women's Hijab and their social participation. Meantime, the present article focuses on the explanation of modernist Mollanasreddin journal approach on the Hijab issue and women's social participation. The questions are: what was the implication of Hijab from Mollanasreddin's viewpoint and how it linked the traditional conceptions of Hijab with women's social attendance and modern reasons? the investigation was done by analyzing the content of papers and their descriptions from Mollanasreddin journal in the first five years. The results show Mollanasreddin challenged Hijab issue using modernism and supported women's social presence. furthermore, by explicitly rejecting any kind of relevance between hijab and chastity, knew it as a wrong traditional interpretation and emphasized on its optional nature. It also stated, there is no conflict between traditional instructions and Hijab.
    Keywords: Mollanasreddin journal, women, hijab, social participation, privacy}
  • محمدرضا شاه سنایی*، سید محمد کاظم طباطبایی
    نظریۀ حجاب حداقلی ازجمله نظریه های ارائه شده دربارة حجاب شرعی است. طرفداران این نظریه مدعی اند که در فرهنگ عمومی و رایج قبل از بعثت، برهنگی حتی در ناحیه شرمگاه وجود داشته است؛ به گونه ای که برای مردان و زنان آن عصر، این مسئله امری عادی بوده است و احساس بدی نیز بدان نداشته اند. باوجود این وضعیت، شریعت مقدس اسلام تنها قادر بود که از آنها بخواهد برهنه راه نروند و الزام بانوان به پوشش موی سر و گردن و ساق پا در شریعت اسلام دور از انتظار است. در این مقاله با جستاری در منابع تاریخی و ادبی کهن و معتبر، به ویژه اشعار شاعران عصر جاهلیت، وضعیت پوشش بانوان در آن عصر بررسی شد؛ همچنین ادعاهای طرفداران حجاب حداقلی ارزیابی شد و چنین نتیجه گیری شد که برخلاف ادعای مطرح شده، فرهنگ رایج در آن عصر فرهنگ پوشش بوده است و مردمان آن عصر، به ویژه بانوان، برای پوشش قسمت های مختلف خویش، حتی موی سر، از لباس های دوخته و نادوخته متنوعی استفاده می کردند.
    کلید واژگان: حجاب, ا دوخته, اشعار جاهلی, عصر جاهلی}
    Mohammad Shahsanaiee *, Mohammad Kazem Tabatabaie
    Survey of Women in the Age of Ignorance and during the early Islamic era, it is important Will be known at the time, this covers what condition and what changes occurred with the arrival of Islam. Proponents of the theory of "hijab at least" claim that popular culture before the mission, nudity even in the pubic region to the extent that it is quite common for men and women of that age and did not feel . This paper will examine the claim. And concluded that, contrary to claims in the period people (specially women) for different parts of their used a variety of clothing sewn. And they were not naked and did not feel good about being naked. In this article use from authentic history books.
    Keywords: hijab, clothes sewn, The age of ignorance, Lyrics age of ignorance}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال