به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "middle class" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «middle class» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی middle class در مقالات مجلات علمی
  • علی اکبر امیدی، حمیدرضا سعیدی نژاد*، ادریس بهشتی نیا
    طبقه بندی اجتماعی نوع ویژه ای از تفکیک اجتماعی است که در آن سلسله مراتب و موقعیت های اجتماعی اهمیت دارد. اصطلاح طبقه با ظهور کارل مارکس معنای ویژه ای یافت و به یکی از مفاهیم بنیادی در علوم اجتماعی معاصر تبدیل شد. در ایران و بعد از انقلاب اسلامی ، به دنبال تغییر در عرصه های اصلی جامعه (سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی) در حوزه طبقات نیز برخی تغییرات رخ دااد. هدف این مقاله تبیین جایگاه طبقه متوسط در تحولات سیاسی- اجتماعی ایران از زمان شکل گیری انقلاب اسلامی تا سال 1392 است. در بین گروه ها و طبقات مختلف اجتماعی همواره نقش طبقه متوسط به عنوان یک طبقه تاثیرگذار در مشروعیت بخشی به ساختار حاکم مورد توجه قرار داشته است. نوع روش تحقیق در این مقاله توصیفی - تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و مستند به ارایه آمار و اطلاعات مراجع رسمی است. فضا و ساخت سیاسی حاکم بر جامعه یکی از موضوعات سیاسی در نقش آفرینی طبقات است.تحلیل وضعیت طبقه متوسط بعد از انقلاب در دولت های مختلف نشان می دهد که طبقه متوسط به عنوان اصلی ترین طبقه در تحولات سیاسی - اجتماعی ایران شناخته می شود،که با استفاده از مولفه هایی چون طبقه همراهی با ایدیولوژی نظام ، تلاش برای گذار به دموکراسی در ایران، تقویت مشارکت سیاسی، تقویت روابط با گروه ها و احزاب ذی نفوذ در عرصه سیاسی و تقویت فرهنگ سیاسی توانسته است نقش مهمی را در مشروعیت بخشی به ساختار حاکم ایفا نماید.
    کلید واژگان: طبقه بندی اجتماعی, طبقه متوسط, انقلاب اسلامی, ایران, تحولات سیاسی و اجتماعی
    Aliakbar Omidi, Hamidreza Saeedinezhad *, Idris Beheshtinia
    Social classification is a type of social segregation in which social hierarchies and situations are important. With the advent of Karl Marx, the term class took on a special meaning and became one of the fundamental concepts in the contemporary social sciences. Examining the historical developments and social movements in the last few centuries, In Iran and after the Islamic Revolution and the establishment of the structure of the Islamic Republic, following changes in the main areas of society (political, economic, social and cultural) in the field of classes, some changes occurred. The purpose of this article is to explain the position of the middle class in the socio-political developments of Iran after the Islamic Revolution until 2013. The purpose of this article is to explain the position and role of the middle class in the political and social developments in Iran.Examining the position and function of social forces in political and social developments as well as its impact on the legitimacy of the ruling structure is one of the basic issues in political sociology.. The results of the research show that the middle class is known as the main class in the socio-political developments of Iran, which uses components such as the class accompanying the ideology of the system, trying to transition to democracy in Iran, strengthening political participation , strengthening relations with Influential groups and parties in the political arena and strengthening the political culture has been able to play an important role in legitimizing the ruling structure.
    Keywords: Social classification, Middle Class, Islamic Revolution, Iran, political, social developments
  • علی اکبر امیدی، حمیدرضا سعیدی نژاد*، ادریس بهشتی نیا

    در بین گروه ها و طبقات مختلف طبقات اجتماعی همواره نقش طبقه متوسط به عنوان یک طبقه تاثیرگذار در مشروعیت بخشی به ساختار حاکم مورد توجه قرار داشته است. هدف این مقاله تبیین نقش طبقه متوسط در تحولات سیاسی- اجتماعی ایران از زمان شکل گیری انقلاب اسلامی تا سال 1392 و تاثیر آن بر مشروعیت ساختار حاکم است. مفهوم طبقه متوسط مفهومی بسیار قدیمی است. در یونان باستان به خصوص در فلسفه ارسطویی تعادل جوامع در گرو آن دانسته شده است که از گرایش مبالغه آمیز به یک سو پرهیز گردد و همواره موقعیت آرمانی را در میانه و حدفاصل دو سوی متضاد با یکدیگر می جست.بررسی جایگاه و کارکرد نیروهای اجتماعی در تحولات سیاسی- اجتماعی و همچنین تاثیر آن بر مشروعیت ساختار حاکم از موضوعات اساسی در جامعه شناسی سیاسی محسوب می شود. نوع روش تحقیق در این مقاله توصیفی - تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است. نتایج تحقیق نشان می دهد که طبقه متوسط به عنوان اصلی ترین طبقه در تحولات سیاسی - اجتماعی ایران شناخته می شود که با استفاده از مولفه هایی چون طبقه همراهی با ایدیولوژی نظام ، تلاش برای گذار به دموکراسی در ایران، تقویت مشارکت سیاسی، تقویت روابط با گروه ها و احزاب ذی نفوذ در عرصه سیاسی و تقویت فرهنگ سیاسی توانسته است نقش مهمی را در مشروعیت بخشی به ساختار حاکم ایفا نماید.

    کلید واژگان: طبقات اجتماعی, مشارکت سیاسی, طبقه متوسط, انقلاب اسلامی, مشروعیت
    Aliakbar Omidi, Hamidreza Saeedinejad *, Idris Beheshtinia

    Among the various social classes, the role of the middle class as an influential class in legitimizing the ruling structure has always been considered. The purpose of this article is to explain the position and role of the middle class in the political and social developments in Iran, Also, the role of the middle class on the legitimacy of the ruling structure from the beginning of the Islamic Revolution in Iran until 2013 has been studied. Examining the position and function of social forces in political and social developments as well as its impact on the legitimacy of the ruling structure is one of the basic issues in political sociology. The research method in this article is descriptive-analytical and based on library studies. The results of the research show that the middle class is known as the main class in the socio-political developments of Iran, which uses components such as the class accompanying the ideology of the system, trying to transition to democracy in Iran, strengthening political participation , strengthening relations with Influential groups and parties in the political arena and strengthening the political culture has been able to play an important role in legitimizing the ruling structure.

    Keywords: social classes, political participation, Middle Class, Islamic Revolution, Legitimacy
  • محمد محمدپور، فاطمه جان احمدی
    بازار به عنوان رکن اقتصادی نظام شهری قدمتی طولانی در تمدن مصری دارد. حضور والیان مسلمان در چند سده نخست در مصر بر تغییر وضعیت بازارها و حتی شکل اقتصادی آنها تاثیر گذاشت. دغدغه اصلی این پژوهش یافتن پاسخ این پرسش اساسی که کارکردهای اجتماعی-مذهبیبازارهای مصراسلامی در عصر والیان مسلمانچه بوده است؟ جست وجوهای کتابخانه ای و مطالعه منابع مکتوب متکی بر شیوه مطالعات تاریخی یعنی روش توصیفی و تحلیلی متکی بر استنتاج و قیاس نشان داد که توسعه موقعیت مکانی فضای شکل گیری بازارها به مثابه رکن مهم حیات اجتماعی و تمدنی در مصر ، زمینه مساعدی را برای برگزاری وگسترش آیین های ملی و مذهبی فراهم آورده است. برپایی بازارهای مهم در مجاورت مسجد بویژه مساجد جامع موجب پیوستاری اقتصاد و دین شده است. مجموعه در هم تنیده از کارکردهای دینی در بازارهای مصر درانعقاد مجلس قرآن خوانی و حفظ آن و یا برگزاری نماز جمعه و نیز تاسیس نهادهای اقتصادی چون حسبه به عنون تنظیم کننده کنش های اقتصادی بازار و همچنین شکل گیری اصناف و تشکیلات صنفی درون بازار و پیشه های تخصصی بدرستی متجلی است. علاوه براین نقش فضای گسترده بازار در ایجاد اجتماعات عظیم مردمی علیه حاکمیت سیاسی و نیز حضور بازاریان در شورش های اجتماعی به علت فشارهای مالی والیان از دیگرسو انعکاس دهنده نقش های اجتماعی بازار و بازاریان در جامعه مصر عصر والیان بود.
    کلید واژگان: بازار, مصر, مشاغل و اصناف, کارکرد اجتماعی-کارکرد مذهبی
    Mohammad MohammadiPour, Fatemeh JanAhmadi
    From the mid-nineteenth century, ideological contacts with the western world, through modern educational, bureaucratic, and military institutions, laid the basis of a new professional middle-class in Iran, who has been the main trendsetter of modern European clothing styles among Iranian men. With examining historical texts from late Qajar period, the process of appropriation and popularity of European-style men’s suit, and its social implications in Iran, is studied here, to answer the question that what is the connection between new middle class, new civil institutions, and modernization of men’s dress. European dress for Iranian modernists, represented a modern social and organizational perception, and was a symbolic manifestation of equality to the advanced western world, and also distinction from not only aristocracy, but also traditionalists. The aim of this study is to show that modernization of men’s dress in Iran has had a social basis in constitutional era, prior to political changes of dress in Pahlavi era.
    Keywords: men’s dress, suit, middle class, modern institutions, Qajar
  • منظر محمدی، سید سعید سید احمدی زاویه
    از میانه ی سده ی سیزدهم ق. ، تماس فکری با غرب از طریق نهادهای نوین نظامی، بوروکراتیک، و آموزشی، زمینه ی شکل گیری طبقه ی تحصیل کرده و حرفه ای تجددگرایی را در ایران فراهم ساخت که عامل رواج سبک های پوشاک اروپایی مردانه در ایران بودند. این پژوهش با روش تحلیل متون تاریخی، جریان اقتباس پوشاک اروپایی و دلالت های اجتماعی آن را بررسی کرده، و درصدد پاسخ به این پرسش است که چه رابطه ای میان ظهور طبقات نوین متوسط شهری، و پیدایی نهادهای اداری و آموزشی مدرن، با مدرن شدن لباس مردان ایرانی وجود داشت؟ لباس اروپایی نزد تجددگرایان ایرانی، تجسم نوعی ادراک اجتماعی مدرن، مظهر اقتداء به جهان پیشرفته تر غرب، و نیز تمایز از اشرافیت و سنت بود. هدف این نوشتار این است که نشان دهد فرآیند مدرن شدن پوشاک مردان در ایران، پیش از تغییرات آمرانه ی عصر پهلوی، مبنایی اجتماعی در تحولات عصر مشروطه داشته است.
    کلید واژگان: لباس مردان, کت وشلوار, طبقه ی متوسط, نهادهای مدرن, قاجار
    Manzar Mohammadi, Seyed Saeed Seyed Ahmadi Zavieh
    From the mid-nineteenth century, ideological contacts with the western world, through modern educational, bureaucratic, and military institutions, laid the basis of a new professional middle-class in Iran, who has been the main trendsetter of modern European clothing styles among Iranian men. With examining historical texts from late Qajar period, the process of appropriation and popularity of European-style men’s suit, and its social implications in Iran, is studied here, to answer the question that what is the connection between new middle class, new civil institutions, and modernization of men’s dress. European dress for Iranian modernists, represented a modern social and organizational perception, and was a symbolic manifestation of equality to the advanced western world, and also distinction from not only aristocracy, but also traditionalists. The aim of this study is to show that modernization of men’s dress in Iran has had a social basis in constitutional era, prior to political changes of dress in Pahlavi era.
    Keywords: men’s dress, suit, middle class, modern institutions, Qajar
  • هانیه نیک خواه*، محمد خزایی، غلامعلی حاتم، جواد نیستانی
    سفال زرین فام که از سده های ششم تا هشتم هجری قمری در ایران رواجی چشمگیر داشت، کمابیش هم زمان با حکمرانی سلجوقیان بر ایران، پدیدار شد. واکاوی این آثار علاوه بر جنبه های فنی، ساختاری و زیبایی شناسی؛ گاه تصویری روشن از وضعیت این دوره از منظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را پیش روی ما می گذارد. در این پژوهش تلاش بر این است که به هدف شناسایی شرایط و شاکله های اجتماعی این دوره؛ سفال زرین فام سده ششم ه. ق، مورد بررسی و بازشناسی قرار گیرد. پیدایش و رواج شایان درنگ و فزاینده ی این سفالینه های نفیس در دوره سلجوقیان، پرسش هایی را به ذهن متبادر می سازد، که این نوشتار نیز در پی یافتن پاسخ آنها می باشد. آیا می توان تفسیری جامعه شناختی برای این پدیده ی نوظهور هنری ارائه کرد و به بازنمایی شرایط جامعه ایران و واقعیت های پنهان در آن دوره پرداخت؟ آیا می توان با بررسی نقوش این سفال ها، که هماره بعد زیبایی شناسی آنها مورد توجه بوده است، بخشی از تاریخ اجتماعی هنر در دوره سلجوقیان را شناسایی کرد؟ هدف پژوهش حاضر، تفسیر چگونگی بازتاب شرایط اجتماعی بر سفال های زرین فام سده ششم ه. ق و تبیین بروز دو پدیده اجتماعی یعنی شکل گیری طبقات جدید در جامعه شهری و مردمی شدن هنر در این زمان می باشد. مبنای کار این جستار از لحاظ نظری، انگاره های جامعه شناختی است. روش پژوهش نیز تحلیل مستندات تاریخی مکتوب و عینی آثار هنری بوده و داده های جمع آوری شده به روش توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته و در پاره ای موارد نیز رهیافتی تطبیقی استفاده شده است. نتیجه آنکه، به نظر می رسد رشد طبقه متوسط، یکی از دلایل ظهور و نیز سبب رونق تولید سفال زرین فام و این خود سرآغاز دسترسی همگانی به هنر و تمایل به ترسیم موضوع های روزمره و واقع گرا در این دوره باشد.
    کلید واژگان: سفال زرین فام, سلجوقیان, طبقه متوسط, هنر مردمی, هنر واقع گرایانه
    Hanieh Nikkhah*, Mohammad Khazaie, Gholam Ali Hatam, Javad Neyestani
    Luster pottery that had a significant prevalence from sixth to the eighth century AH in Iran, almost emerged simultaneously with the Seljuk rule in Iran. Analysis of these masterpieces in addition to the technical, structural and aesthetic aspects, sometimes help us to find political, economic, social and cultural status of this period. In this article to identify the social configuration and conditions of this period we want to scrutinize and recognize the luster ceramics of the sixth century AH. The emergence and widespread augmentation of this precious ceramics in the Seljuk Era raises some questions that this paper attempts to answer: Can sociological interpretation be offered for this artistic phenomenon and if it is possible to represent the social conditions and occult realities of society in this period? Are there any ways to identify the social history of art in Seljuk period in determine of luster ceramic’s motives which aesthetic principles of them always have been studied? The aim and intent of this paper is to discover how social conditions reflected in luster ceramics of sixth century AH and also to understand the formation of two social phenomena which are the appearance of middle class and popular art at this time. The theoretical basis of this article is sociological theories. Methods of this research are carried out by investigation of historical documents that are both textual and visual (artworks). Collected data have studied in descriptive analytical methods and in some cases comparative approach has also been used. It is considered that, it seems the development of the middle class is one of the reasons for the appearance and flourishing of luster ceramic production, and this is the beginning for general access to art and drawing daily life themes and using realistic style by artists in Seljuk period.
    Keywords: Luster Ceramics, Seljuk, Middle Class, Popular Art, Realistic Art
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال