جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « mu » در نشریات گروه « تاریخ »
تکرار جستجوی کلیدواژه «mu» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی نظر ونگرش معتزله را در باره وطن ، قوم ونژاد، تساوی جویی انسانی را با توجه به مکتب معتزله با تاکید بر اندیشه های جاحظ معتزلی مورد بررسی قرار می دهد و در این راستا، معیارهای برتری را مورد بررسی قرار می دهد و دیوارهای تبعیضی که برخی از حکومت ها به عنوان معیارهای برتری مطرح می ساختند را مورد نقد قرار می دهد.دستاورد پژوهش نشان می دهد که نگرش معتزله نسبت به مسایلی همچون وطن،نژاد بر مبنای مساله برابری و برتری می باشد.در این بین جاحظ هم همانند سایر معتزلیان برابری و تقوا را به عنوان مهمترین ارزش های دولت اسلامی بر می شمرد اگرچه او در برخی اظهار نظرها با خلفای اولیه اموی به دلیل تثبیت جایگاه های اجتماعی و طبقاتی افراد و رعایت برخی ارزشهای اسلامی مورد نظر معتزلیان همسویی دارد.کلید واژگان: بنیان های اخلاقی, دولت اسلامی, برتری جویی, معتزلهThis article uses a descriptive and analytical method toexamine the Mu'tazilites' views and attitudes about the homeland, people and race, human equality according to the Mu'tazilite school with emphasis on the ideas of the Mu'tazilites and in this regard, examine the criteria of superiority. And criticizes the walls of discrimination that some governments have raised as criteria of superiority. Jahez, like other Mu'tazilites, considers equality and piety as the most important values of the Islamic State, although in some comments he agrees with the early Umayyad caliphs due to the stabilization of social and class positions of individuals and the observance of some Islamic values desired by the Mu'tazilites.Keywords: moral foundations, Islamic state, hegemony, Mu'tazilitesKeywords: Umayyad Caliphates, Islamic State, Jahiz, Mu', tazilites, political
-
حنفی های اصفهان یکی از فرقه های اصلی سنی در اصفهان پیش از صفویه بودند. پیروان این فرقه پیش از سلاجقه در اقلیت به سر میبردند. با حمایت سلاطین و امرای این سلسله، به موقعیت مستحکمی دست یافتند و به سرعت درگیر رقابت با شافعی ها شدند. این رقابت، به مدت چند قرن از مسایل و مشکلات اصلی اصفهان بود. این پژوهش بر آن است با استفاده از روش تاریخی و با اتکا به منابع اصلی به این سوالات پاسخ دهد: 1. چه عواملی زمینه را برای رشد و توسعه فرقه حنفی در اصفهان فراهم آورد؟ 2. علل و نتایج منازعات حنفی ها و شافعی ها در اصفهان کدامند؟ در پاسخ این سوالات، این فرضیه ها قابل طرح است: - عامل اصلی توسعه این مذهب، حمایت سلاطین سلجوقی از مذهب حنفی بود. - منازعات حنفی ها و شافعی ها ریشه های سیاسی، اجتماعی و کلامی داشت و مهم ترین پی آمد این منازعات گرایش سریع مردم اصفهان به تشیع در اوایل دوره صفوی بود.
کلید واژگان: اصفهان, حنفی, شافعی, معتزله, سلاجقهBefore Safavid era, Hanafi of Isfahan was one of the main Sunni schools of law in Isfahan. Also before Seljuq dynasty, Hanafi followers were a minority group in society. Having been supported by Seljuq Emperors and commanders, Hanafis find themselves in a strong position, soon they started a rivalry with Shafi’i, and it became one of the main problems in Isfahan through centuries. The present paper is trying to answer the following questions through applying historical method and based on first hand resources: 1. What made the situation prepared for development and growth of Hanafi in Isfahan? 2. What are the reasons and results of the conflicts between Hanafi and Shafi’i? The hypotheses supplied in order to answer the mentioned questions are: - The main reason of the development of Hanafi is the supports from Seljuk Emperors. - The roots of the conflicts between Hanafi and Shafi’i were in political, Social and theological contex; and the main consequent of these conflicts was immediate conversion of people to Shia in early years of Safavid era.Keywords: Isfahan, Hanafi, Shafi', i, Mu', tazila, Al, e Sa', id, Al, e Khujand, Seljuqs
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.