به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « musician » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «musician» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حلیمه جعفرپورنصیرمحله*، احمدرضا خضری
    موسیقی در بغداد عصر عباسی، به عنوان یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی مردم و ابزاری برای سرگرمی مورد توجه گروه های مختلف اجتماعی قرار داشت. خواص که از جایگاه اجتماعی مهمتری برخوردار بودند، با استخدام موسیقیدانان در خانه ها و کاخ های خود و حمایت از آنان در پیشرفت موسیقی نقش موثری ایفا می کردند. در این طبقه به کارگیری موسیقی دانان و کنیزان خواننده و نوازنده بیانگر تشخص، اقتدار، و پایگاه اجتماعی آنان بود. در میان عامه نیز موسیقی، هنری شناخته شده بود و اقشار مختلف مردم همچون بزازان و حجامت گران با موسیقی آشنایی داشتند. با این حال، از آنجا که به لحاظ شرعی، روایاتی چند، پرداختن به موسیقی را از محرمات دانسته، وجهه اجتماعی این هنر در جامعه اسلامی بغداد چندان ارزشمند نبود. پژوهش حاضر، کوشیده است پایگاه اجتماعی موسیقی و موسیقی دانان را در جامعه بغداد قرون دوم و سوم بررسی نماید. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع و مآخذ موجود سامان یافته است.
    کلید واژگان: موسیقی, پایگاه اجتماعی, بغداد, خلفای عباسی, مغنیان}
    Halime Jafarpoor*, Ahmadreza Khezri
    During the Abbasi era in Baqdad, music was considered as one of the parts of people's life and paid attention as a means of entertainment by different social classes. The special classes, that have higher social position, played an effective role in developing music by applying the musicians in their houses and supporting them. In such classes, applying the singer and player bound women showed their power and the importance of their social position. As a result, some governments were known as musicians themselves. Also, Music was well known between the public. Various communities of society like the tailors and cup-therapists were familiar with music. However, according to religion and some narratives dealing with music is forbidden, so the social approach toward this art was not much appreciated in Baghdad. The presented research is studying about the status of the art of music between different social classes in Baghdad. The research method is descriptive-analytic and is organized based on the sources and references of the existing researches.
    Keywords: : Music, Baghdad, Social classes, Musician}
  • بشری دلریش، مصطفی لعل شاطری
    عصر تیموری مصداق و یادمان شکوفایی هنرهای متعدد و در تناقض آشکار با اوضاع و احوال سیاسی '' نظامی این دوران است. با استیلای تیمور بر ایران، وی در صدد برآمد تا با گردآوری هنرمندان در سمرقند، قدرت طلبی و برتری جویی خود را به نمایش گذارد و در این بین، جانشینان پس از وی نیز به این کار اهتمام ورزیدند که نتیجه آن، طرح مبحث مکتب هرات در گستره فرهنگ ایرانی بود. یکی از هنرهایی که در این عصر تحولات و شکوفایی چشم گیری را در آن شاهدیم، هنر موسیقی است، به نحوی که نمایندگان آن نیز بالطبع از شانی بالاتر از گذشته برخوردار شدند و این موضوع در گزارش های منابع دست اول و نگاره های بازمانده از این دوره، به وضوح آشکار است. نوشته حاضر بر آن است تا با روش توصیفی '' تحلیلی و با استناد به متون تاریخی و نگاره های مرتبط، وضعیت موسیقی و موسیقی دانان را به ویژه با تامل و تعمق در نگاره های این عصر در سه دوره تیمور، شاهرخ و حسین بایقرا بررسی کند. طبیعی است که در این میان انگیزه ها و محرک های سیاسی توجه دولت مردان عصر تیموری به این هنر، از محورهای مورد بحث این مقاله خواهد بود.
    کلید واژگان: تیموریان, موسیقی, نوازندگان, خوانندگان, نگاره ها}
    Boshra Delrish, Mostafa Lal Shateri
    Timurid era was a flourishing period of several arts which is in absolute contradiction to the political-military conditions of that period. After the conquest of Iran, Timor decided to gather artists in Samarkand to help him demonstrating his power and superiority and his successors also adopted such a policy which resulted in creation of a thought school in the name of Herāt in Iranian culture. Music is one of the arts experienced great prosperity in that period in a way that musicians stood on a higher situation in comparison with previous periods, the matter which is clearly reflected in reports of primary sources and survived paintings of that period. Using descriptive-analytical method, the present research is to investigate the music and musician status based on historical texts and related figures, especially considering the figures of this era in three governing periods of Timur, Shāhrokh and Hossein Bāyqārā. The evaluation of political motivations and stimulants of Timurid official figures who were interested in music would be naturally accomplished as one part of the study.
    Keywords: Timurids, music, musician, singers, figures}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال