جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "musicians" در نشریات گروه "تاریخ"
تکرار جستجوی کلیدواژه «musicians» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نشریه جستارهای باستان شناسی ایران پیش از اسلام، سال هشتم شماره 1 (پیاپی 15، بهار و تابستان 1402)، صص 124 -145
تمدن ایران در دوره ی ساسانی، از جهات بسیاری به اوج شکوفایی و رونق خود رسید و هنر این دوره نسبت به ادوار دیگر ایران باستان دارای ارزش و اهمیت ویژه ای است. یکی از این هنرها، موسیقی است که بر اساس یافته های باستانشناختی قابل بررسی است. این پژوهش تلاش دارد نقشمایه نوازندگان دوران ساسانی را بر ظروف فلزی بر اساس سوالات زیر مورد واکاوی قرار دهد: الف. نقشمایه نوازندگان ساسانی بر روی کدام یک از گونه های ظروف فلزی بیشتر دیده می شود و دلیل آن چیست؟ ب. ظروف فلزی دارای نقشمایه نوازندگان دوره ساسانی چگونه به شناخت موسیقی این دوران کمک می کنند؟ در این پژوهش 147 ظرف فلزی متعلق به دوره ی ساسانی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به یافتن 24 ظرف دارای نقشمایه نوازندگان متعلق به این دوره انجامید. روش انجام این پژوهش، توصیفی - تحلیلی است و گردآوری اطلاعات بر اساس مطالعات کتابخانه ای و بررسی آثار موزه ای است. هدف پژوهش گونه شناسی ظروف فلزی دارای نقشمایه نوازندگان و تعیین انواع سازهای به کار رفته بر روی ظروف فلزی در دوران ساسانی است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بشقاب ها دارای بیشترین نقوش نوازندگان است و علت آن در سطح تخت بشقاب ها و داشتن فضای بیشتر و یکنواخت تری برای به تصویر کشیدن صحنه ها و نمایش برخی جزئیات نسبت به گونه های دیگر ظروف می باشد و هدف از ساخت بشقابها بیشتر سیاسی بوده است. در میان سازهای تصویر شده، سرنا با 7 اثر و پس از آن بربط، شیپور و موسیقار هرکدام 6 اثر را به خود اختصاص داده اند.
کلید واژگان: ساسانیان, ظروف فلزی, نقشمایه, نوازندگان, آلات موسیقیThe civilization of Iran in the Sassanid period (224-650 AD), reached its peak of prosperity in many ways and the art of this period is of special value and importance compared to other periods of ancient Iran. One of these arts is music, which can be searchable based on archaeological findings.This research tries to analyze the motifs of Sassanid musicians on metal utensils based on the following questions: A) The motifs of Sassanid musicians on which species of metal utensils is seen more and what is the reason? B. How do metal utensils with motifs of Sasanian period musicians help to understand the music of this period? In this research, it studied 147 metal utensils belonging to the Sassanid period and finally found 24 utensils with the theme of the motifs of sasanid musicians belonging to this period.. The method of conducting this research is descriptive-analytical and the collecting of information is based on library studies and virtual visit of works in museums of the world. The purpose of this research is the typology of Metal utensils with the motif of musicians, determining the species with the most motifs of musicians and also determine the types of instruments used on metal utensils in the Sassanid era. The results of the research show that Plates have the most motifs of musicians and the reason is the flat surface of the plates and having more uniform space to depict scenes and show some details than other species of utensils and the purpose of making plates can be more Be political rather than their practical use. Among the instruments depicted on metal utensils of the Sassanid period, Sorna with 7 works and then lute, horn and pan flute each have 6 works.
Keywords: Sassanian, Metal containers, . Motif, Musicians, Musical Instruments -
نشریه جستارهای باستان شناسی ایران پیش از اسلام، سال هفتم شماره 2 (پیاپی 14، پاییز و زمستان 1401)، صص 124 -145تمدن ایران در دوره ی ساسانی، از جهات بسیاری به اوج شکوفایی و رونق خود رسید و هنر این دوره نسبت به ادوار دیگر ایران باستان دارای ارزش و اهمیت ویژه ای است. یکی از این هنرها، موسیقی است که بر اساس یافته های باستانشناختی قابل بررسی است. این پژوهش تلاش دارد نقشمایه نوازندگان دوران ساسانی را بر ظروف فلزی بر اساس سوالات زیر مورد واکاوی قرار دهد: الف. نقشمایه نوازندگان ساسانی بر روی کدام یک از گونه های ظروف فلزی بیشتر دیده می شود و دلیل آن چیست؟ ب. ظروف فلزی دارای نقشمایه نوازندگان دوره ساسانی چگونه به شناخت موسیقی این دوران کمک می کنند؟ در این پژوهش 147 ظرف فلزی متعلق به دوره ی ساسانی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به یافتن 24 ظرف دارای نقشمایه نوازندگان متعلق به این دوره انجامید. روش انجام این پژوهش، توصیفی - تحلیلی است و گردآوری اطلاعات بر اساس مطالعات کتابخانه ای و بررسی آثار موزه ای است. هدف پژوهش گونه شناسی ظروف فلزی دارای نقشمایه نوازندگان و تعیین انواع سازهای به کار رفته بر روی ظروف فلزی در دوران ساسانی است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بشقاب ها دارای بیشترین نقوش نوازندگان است و علت آن در سطح تخت بشقاب ها و داشتن فضای بیشتر و یکنواخت تری برای به تصویر کشیدن صحنه ها و نمایش برخی جزییات نسبت به گونه های دیگر ظروف می باشد و هدف از ساخت بشقابها بیشتر سیاسی بوده است. در میان سازهای تصویر شده، سرنا با 7 اثر و پس از آن بربط، شیپور و موسیقار هرکدام 6 اثر را به خود اختصاص داده اند.کلید واژگان: ساسانیان, ظروف فلزی, نقشمایه, نوازندگان, آلات موسیقیThe civilization of Iran in the Sassanid period (224-650 AD), reached its peak of prosperity in many ways and the art of this period is of special value and importance compared to other periods of ancient Iran. One of these arts is music, which can be searchable based on archaeological findings.This research tries to analyze the motifs of Sassanid musicians on metal utensils based on the following questions: A) The motifs of Sassanid musicians on which species of metal utensils is seen more and what is the reason? B. How do metal utensils with motifs of Sasanian period musicians help to understand the music of this period? In this research, it studied 147 metal utensils belonging to the Sassanid period and finally found 24 utensils with the theme of the motifs of sasanid musicians belonging to this period.. The method of conducting this research is descriptive-analytical and the collecting of information is based on library studies and virtual visit of works in museums of the world. The purpose of this research is the typology of Metal utensils with the motif of musicians, determining the species with the most motifs of musicians and also determine the types of instruments used on metal utensils in the Sassanid era. The results of the research show that Plates have the most motifs of musicians and the reason is the flat surface of the plates and having more uniform space to depict scenes and show some details than other species of utensils and the purpose of making plates can be more Be political rather than their practical use. Among the instruments depicted on metal utensils of the Sassanid period, Sorna with 7 works and then lute, horn and pan flute each have 6 works.Keywords: Sassanian, Metal containers, . Motif, Musicians, Musical Instruments
-
پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی، سال پنجاه و چهارم شماره 2 (پیاپی 113، پاییز و زمستان 1400)، صص 313 -332
بخش «الیاقوته الثانیه فی علم الالحان و اختلاف الناس فیه» در کتاب العقدالفرید، یکی از مهم ترین منابع آگاهی ما از بحث های مربوط به جایگاه موسیقی و وضع و حال موسیقیدانان و انواع سازها در دوره اموی و عباسی است. ابن عبدربه اندلسی از جمله دانشمندانی است که در این بخش از کتابش به سود موسیقی و هنرهای مرتبط با آن مثل نوازندگی و آوازخوانی رای داده و بر نوع «موسیقی آوازی» مورد علاقه روزگار خود تاکید کرده است. وی ضمن معرفی هفتاد و هفت تن از موسیقی دانان زمان امویان و عباسیان که بیشتر آن ها مرد و جزو هنرمندان درباری بودند، روابط میان خلفا و هنرمندان را دوستانه به تصویر کشیده و شماری از سازهای رایج آن زمان را معرفی کرده است. در این مقاله کوشش شده است تا دیدگاه ها و استدلال های ابن عبدربه در باب موسیقی و نقش و جایگاه موسیقی دانان دوره های اموی و عباسی، به صورت تحلیلی و آماری بررسی شود.
کلید واژگان: ابن عبدربه, العقد الفرید, الیاقوته الثانیه, موسیقی, سازها, دوره اموی, دوره عباسیOne of the most important sources about the music and the situation of musicians in the Umayyad and Abbasids period is the twentieth chapter of al-ʿIqd al-Farīd (the unique Necklace) by Ibn ʿAbd Rabbih, titled "Kitāb al-yāqūta al-thāniya fī ʻilm al-alḥān wa-ikhtilāf al-nās fīh" (The Book of the Second Ruby on the Art of Song and Dissenting Opinions Thereof). In this chapter, he argues in favor of religious permission for music and related arts such as playing music and singing. He also introduces seventy-seven musicians of the Umayyad and Abbasid period, most of whom were men artists of the court, he portrayed a friendly relationship between the caliphs and the artists. He informs us about several common musical instruments of the time. In this article, a statistical and analytical review of his opinions and arguments about music and musicians will be presented.
Keywords: al-ʿIqd al-Farīd, Ibn ʿAbd Rabbih, Music, Musicians, the Umayyad, Abbasid period -
پژوهش نامه تاریخ، پیاپی 63 (تابستان 1400)، صص 106 -123
گرایش به انواع هنرها در میان خلفای عباسی ، وزرا و طبقات مختلف جامعه با کم شدن واتمام فتوحات و بهبود قدرت و ثروت جامعه اسلامی، افزایش یافت. خاندان برمکیان با تکیه بر میراث فرهنگی و تمدنی خویش سهم عمده ای در رشد و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی داشتند. این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی و با استناد به منابع کهن تاریخی، نقش خاندان برمکی و فضل بن ربیع را در هنر موسیقی موردبررسی، تجزیه وتحلیل قرار می دهد. نتایج به دست آمده نشان داد که یکی از مهم ترین عوامل موثر در پیشرفت هنر موسیقی در عصر عباسی وجود وزرایی چون خاندان برمکیان و فضل بن ربیع در دربار است برمکیان به پشتوانه فرهنگ و تمدن غنی خود تلاش چشمگیری در حمایت از موسیقیدانان داشتند. آنان از نظر اقتصادی و معنوی از هنرمندانی چون ابراهیم موصلی و شاگردانش ، همینطوراز کنیزان موسیقیدان و خواننده حمایت میکردند و موجب خلق آثار موسیقیایی ، اختراع و معرفی چندین مقام جدید و کتابهایی در زمینه موسیقی گردیدند.
کلید واژگان: خاندان برمکی, فضل بن ربیع, موسیقی, خاندان موصلیThe tendency towards a variety of arts among caliphs, ministers and various classes of society has increased with the relief of Muslims from the conquests and the improvement of the power and wealth of the Islamic community. This study is a descriptive-analytic study using existing research in this field, the role of ministers of the first and second eras of Abbasid was studied in the development and evolution of music art. The results showed that one of the most important factors of progress in the art of music in the Abbasid era are the presence of Iranian ministers in the court, which, supported by their rich culture and civilization, have been struggling to protect the musicians. According to the circumstances of the Abbasid first era, such as political and economic stability, the interest and support of caliphs and ministers of music and musicians, It can be concluded that this ministers with their economic and political support of artists have played an effective role in the development and evolution of music.
Keywords: Abbasids, ministers, art of music, musicians -
تاریخ نگاری هنری ایران را می توان از جمله حوزه های تاریخ نگاری دانست که تا کنون مورد مداقه جدی قرار نگرفته است. یکی از موضوعاتی که در دوره تیموریان مورد توجه حکمرانان قرار گرفت، توجه به طبقه هنرمندان بود، چنانکه این جریان در عصر سلطان حسین بایقرا (911-875ق) و سایر درباریان به دلیل طبع هنری و علاقه به اهل هنر و به ویژه موسیقی دانان با سیاست های حمایتی تعقیب و تا حد زیادی در تواریخ این دوره انعکاس یافت. هدف از این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و نگرشی تاریخی-هنری پرسش به این پاسخ می باشد که بدایع الوقایع اثر زین الدین واصفی (961-890ق) در تاریخ نگاری هنری ایران و منحصرا در روند بررسی موسیقی دانان عصر بایقرا در خراسان بزرگ، از چه جایگاهی برخوردار و بیانگر چه اطلاعاتی است؟ یافته ها حاکی از آن است که این اثر تا حد زیادی فارغ از دیدگاه های سیاسی-درباری سایر تواریخ این دوره، بازتابی از زندگانی طبقات مختلف جامعه و قشر موسیقی دانان می باشد، چنانکه واصفی به ذکر نکاتی انحصاری از موسیقی دانان این دوره پرداخته که تا حد بسیار زیادی در سایر تواریخ ذکر نگردیده است. از این منظر بررسی تحلیلی گزارش های بدایع الوقایع و نیز تطبیق با سایر تواریخ این دوره از سویی اطلاعات نوینی از حیات موسیقی دوره سلطان حسین ارائه داده و از سویی پژوهش های پیشین در حوزه موسیقی عصر بایقرا مبتنی بر متون تاریخی را نیازمند بازبینی قرار می دهد.کلید واژگان: بدایع الوقایع, زین الدین واصفی, سلطان حسین بایقرا, موسیقی دانان, تاریخ نگاری هنریAmong historiography fields, it is Iran's artistic historiography which has not been seriously scrutinized so far. One of the topics that was considered by the rulers at the Timurid era was the attention to the class of artists, as this trend was pursued with supportive policies at the era of Sultan Husayn Bayqara (911-875) and other courtiers due to their artistic nature and interest in the arts, in particular the musicians this was and largely reflected in the history of this period. The purpose of this research is to investigate through descriptive-analytical method and historical-artistic approach what is the position and the content of Badaye al vaqaye from Zayn al-Din Vasefi (961-890) in Iran's artistic historiography and exclusively in the process of study the musicians of the Bayqara era in grand Khorasan and what information have it? The findings suggest that this work, far from the political-court views of other historigraphies of this period, is a reflection of the life of various classes of musicians in the society, as Vasefi referred exclusive points of musicians of the period which have not been mentioned in other chronicles. From this perspective, an analytical review of reports of Badaye al vaqaye, as well as adaptation with other historrigraphies of this period, on the one hand, provides new information on the music life of Sultan Hussein's period, and on the other hand, reviews previous studies in the field of music of Bayqara era based on historical contexts.Keywords: Badaye al-vaqaye, Zayn al-Din Vasefi, Sultan Husayn Bayqara, musicians, Artistic Historiography
-
تمدن اسلامی در عصر عباسی، بستری مناسب را برای پیشرفت و تکامل علم و ادب و هنر فراهم آورد. چنانکه وقتی مسلمانان از مسئله فتوحات و جنگ و درگیری رهایی یافتند و ثروت و قدرت دولت رو به فزونی نهاد، گرایش به انواع هنر های زیبا در بین خلفا، بزرگان و طبقات مختلف جامعه بغداد افزایش یافت.در این میان هنر موسیقی، به عنوان ابزاری مهم برای جلوه گر ساختن شکوه و اقتدار خلفای بغداد، جایگاه ویژه ای داشت. این خلفا، تحت تاثیر فرهنگ ایران زمین و به شیوه شاهان ساسانی، با حمایت از نوازندگان و خوانندگانی چون ابراهیم و اسحاق موصلی، ابن جامع، منصور زلزل، زریاب، ابراهیم بن مهدی، مخارق، برصوما، علویه، حکم وادی، عمرو بن بنان و بسیاری دیگر در پیشرفت موسیقی این دوره نقشی مهم ایفا کردند. چنانکه بخشیدن انعام و جوایز فراوان به موسیقیدانان و تعیین حقوق و مقرری برای ایشان، از سوی دربار، موسیقی این دوره را به درجه کمال رسانید. نهضت ترجمه و ظهور موسیقیدانان خلاق از عوامل دیگری است که در شکوفایی موسیقی این دوره تاثیر گذار بود. افزون بر این نقش ایرانیان را در ایجاد تحولی مثبت در این زمینه نمیتوان نادیده گرفت. پژوهش حاضر سعی داشته است، عوامل شکوفایی موسیقی را در عصر عباسی مورد بررسی قرار دهد. روش کار، توصیفی-تحلیلی است که با استفاده از منابع، مآخذ و پژوهش های موجود سامان یافته است.
کلید واژگان: عباسیان, موسیقی, موسیقیدانان, شکوفایی«»Islamic civilization in the Abbasid era provided an appropriate context for the progress and development of science، literature and art، in a manner that when Muslims freed from conquests، conflicts and wars، and when the states wealth and power increased، tendency toward fine arts among caliphs، the elders and different classes in Baghdad increased. Meanwhile، the art of music as an important vehicle for the manifestation of the glory and power of the caliphs of Baghdad had a special place. The Caliphs، under the influence of the culture and style of the Sassanid kings of Iran، played an important role in the development of music in this era by supporting the musicians and singers like Abraham and Isaac of Mosul، Ibn Jamee، Mansour ZALzAl، Zaryab، Ibrahim bin al-Mahdi، Makharegh، Barsuma، Alawiya، Hakam Vadi، Amr bin Banan and many others. Donating rewards and bonuses to musician، and specifying salaries and pensions to them from the court raised the music of the era to the degree of perfection. Other factors that influenced the development of music in this period were the Translation Movement and the emergence of creative musicians. Besides، the Iranians role in the positive development of this area cannot be ignored. The present research tries to investigate factors affecting the prosperity of music in the Abbasid era. The descriptive-analytic method is used، and the article is organized using the existing resources، researches and references.
Keywords: Abbasids, music, musicians, prosperity -
هنر با همه شاخه های آن مانند نقاشی، تذهیب و نگارگری تا موسیقی و معماری، از وجوه ماندگار فرهنگ و تمدن اسلامی است که با تعالی و معارف دینی اسلامی پیوند دارد؛ چنان که مسجد؛ یعنی مهم ترین پایگاه عبادی مسلمانان را تالار (گالری) هنرهای اسلامی خوانده اند و این خود از جایگاه مهم هنرو نیز توجه مومنان و عالمان دینی به این حوزه بس ارجمند تمدن اسلامی حکایت می کند. از این میان، موسیقی از منظرهای گوناگونی مهم است؛ چنان که می توان این شاخه دل نواز و جذاب هنر را هم زاد آدمی دانست. البته آیین مسلمانی، موسیقی را در چارچوب آموزه های خود تعریف کرده است و عالمان دینی و فقی هان مسلمان همواره در برابر آن دیدگاه های ویژه ای عرضه کرده اند. بررسی این موضوع از حوصله این مقاله بیرون است، اما همواره ترانه سرایان، نوازندگان و خوانندگانی در جامعه اسلامی بوده اند که به دور از چشم و گوش فقی هان سخت گیر، گوش و جان مخاطبان خود را می نواخته اند؛ چنان که موسیقی در مکه و مدینه سده نخست هجری، به اندازه ای پیشرفت کرده بود که اهل این دو مکتب، گوی سبقت را از همه رقیبان خود ربودند و شهره آفاق شدند. پرسش اصلی مقاله این است که چه عامل یا عواملی موجب شد که کم تر از یک سده، موسیقی مکه و مدینه تا این پایه رشد کند؟ گمان می رود سیاست امویان به ویژه معاویه، چنین بوده باشد تا مردم حجاز به عیش و نوش سرگرم و از عرصه های جهاد و مبارزه با انحراف و طاغوت دور شوند. به همین سبب هزینه های گزافی میان شهروندان مکه و مدینه توزیع و کارهای غیر سیاسی گوناگونی همچون شعرخوانی، موسیقی و آواز تشویق می شد. افزون بر این، روی داد کربلا، واقعه حره و محاصره حرم مکی را از علل اصلی گرایش ساکنان حجاز به موسیقی و نغمه های دل نواز مطربان می توان برشمرد. این مقاله به بررسی همین موضوع می پردازد و شخصیت های برجسته دو مکتب موسیقی مکه و مدینه را بازمی شناساند.کلید واژگان: مکه, مدینه, موسیقی, خوانندگان, نوازندگان, امویانArt with all its branches including painting, illumination, portrait painting, music and architecture are among lasting aspects of Islamic culture and civilization. Islamic art is highly integrated with transcendence and Islamic understanding; in a way that mosque as the main religious centre for Muslims is also called gallery of Islamic arts. This indicates the high status and elevated position of art among Muslim believers and religious scholars. Among other branches of art, music is quite important from several aspects; in a way that we can consider this amusing and attracting branch of art as mankinds twin. Of course, Islam has defined music within particular frameworks and religious scholars and Muslim jurists have held certain perspectives with regard to it, which are beyond the scope of this study. However, there have always been songwriters, musicians, and singers in Islamic societies whothrough acting in contradiction to the ideas of strict juristshave amused their listeners with their charming music; in a way that, during the first Islamic century, music grew and developed tremendously in Mecca and Medina and made these two schools surpass the rivals. The main question investigated in this study is what factor or factors contributed to the tremendous growth of music in Mecca and Medina in less than a century. The assumption is that there were policies adopted by the Omavidsparticularly Moaviyehto make people engaged with luxury and pleasure and separate them from jihad and fighting with corruption and oppression. In this vein, they capitalized on spreading and encouraging various non-political affairs like poetry reading, singing and music among people of Mecca and Medina. Furthermore, the battle of Karbala, Horreh event and capture of holy Mecca are assumed to be among the main factors in making people attracted to charming music and songs played by musicians. The present study, through focusing on this issue, attempts to recognize the outstanding Mecca and Medina music figures.Keywords: Mecca, Medina, Music, Singers, Musicians, Omavids
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.