جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "neshel" در نشریات گروه "تاریخ"
تکرار جستجوی کلیدواژه «neshel» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
تاریخ درمانی (Historiotherapy) روش پژوهشی کاربردی است که تضادهای گفتمانی موجود جوامع را به واسطه معرفت خردگرای تاریخی به سمت تعامل گفتمانی سوق می دهد. روستای نشل از هشت طایفه و نه خاندان مستقل تشکیل شده است. این طایفه ها از لحاظ زبانی، نژادی و مذهبی هیچ تفاوتی با هم ندارند. تنها وجه تمایز این طایفه ها، انتساب به یک نیا / جد است. در طول تاریخ همین مسیله موجب بروز رقابت هایی بین طوایف برای تصدی مقام های محلی، بهره مندی از منابع تولید (مراتع و زمین های کشاورزی) و... شده است. عمده ترین تضاد / رقابت گفتمانی، پیشینه و قدمت حضور نیاکان طوایف در روستا بوده است. بیشتر طوایف شش طایفه جورسری، جرسری، آقاجان پور، سلیمان تبار، عباس تبار و رمدانی بدون استناد به منابع موثق، معتقدند قدیمی ترین طایفه ساکن در روستا هستند. این مقاله با بررسی اسناد و روایت های شفاهی درصدد واکاوی پیشینه حضور نیاکان این طوایف در روستای مدنظر است. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی با تکیه بر اسناد خانوادگی و روایت های شفاهی تدوین شده است. کلیدواژه اصلی برای ایجاد تعامل گفتمانی میان طوایف، اصطلاح «انزاهی» است. نتیجه نهایی از بررسی اسناد و شواهد و بررسی معنا و مفهوم اصطلاح انزاهی ازنظر نگارنده این است که طایفه های آقاجان پور، جرسری، جورسری، سلیمان تبار و عباس تبار از یک ریشه و نیای مشترک به نام انزاهی هستند. به نظر می رسد به جز سادات و گرجی ها که خوش نشین بودند و ایام تابستان در نشل ساکن می شدند، ساکنان دایمی نشل از دو گروه رمدان و انزاهی بوده اند. قدیمی ترین آگاهی از حضور این دو طایفه در نشل مربوط به سال 1156ق. هشتمین سال سلطنت نادرشاه افشار است.
کلید واژگان: تاریخ درمانی, نشل, طوایف, HistoriotherapyHistoriotherapy is a practical research method that can lead the existing discursive conflicts of societies to discursive interaction through historical rational knowledge. Neshel village consists of eight clans and nine independent families. These clans are not different from each other in terms of language, race and religion. The only distinguishing feature of these clans is the attribution to an ancestor/ancestor. Throughout history, this issue has caused competition between tribes to hold local positions, benefit from production resources (pastures and agricultural lands), The main conflict/discussion competition has been the background and history of the presence of clan ancestors in the village. Most of the clans believe that they are the oldest clan living in the village without citing reliable sources. This article tries to analyze the history of the presence of the ancestors of these clans in the target village by examining the documents and oral narratives. this article is written in a descriptive and analytical way, relying on family documents and oral narratives. The main key word to create discourse interaction between tribes is the term Enzahi. The final result of examining the documents and evidences and exploring the meaning and meaning of the term Anzahi, according to the author, is that the clans of Aghajanpur, Jersari, Jursari, Suleimantabar and Abbastabar are from a common root and ancestor called Anzahi. . It seems that except Sadat and Georgians, who were pleasant and lived in Neshel during the summer, the permanent residents of Neshel were from two groups, Ramdan and Anzahi.
Keywords: Neshel, Tawaif, Historiotherapy
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.