به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « rooznameh neday-e jonoub » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «rooznameh neday-e jonoub» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • میکائیل وحیدی راد *
    روزنامه جنوب با طرح نظریه «دولت مستقل مقتدر»، بر این باور بود که دولت بایستی در مقابل نقشه ها و طرح های دولت های اروپایی، به خصوص انگلستان در حوزه نفت ایستادگی کند و با تکیه بر اتحاد و وحدت ملی درصدد کسب منافع ملی گام بردارد. هدف نوشتار حاضر آن است تا تصویری مستند از کنش دولت انگلستان در قالب شرکت نفت انگلیس و ایران بر مبنای نوشتار روزنامه جنوب ارائه دهد که نویسندگان آن بر این باور بودند که این شرکت به نمایندگی از دولت انگلستان عمل می کند و سازمان سیاسی یا به گفته روزنامه «پلتیکی» است که در تحت پوشش آن درصدد گسترش منافع انگلستان در ایران است. به این ترتیب روزنامه جنوب خود را به عنوان اولین مخالف قرارداد دارسی در ایران مطرح می کند و با رصد اقدامات انگلستان نقض مواد این قرارداد را انعکاس می دهد. در نوشتار حاضر پرسشی که نویسنده با روش تحقیق تاریخی و با مطالعه روزنامه، درصدد پاسخ گویی به آن است، بررسی این دیدگاه روزنامه جنوب به قرارداد دارسی است که از آن به عنوان سازمانی پلتیکی یاد می کنند تا مبانی و علل این نگاه روزنامه مشخص شود.
    کلید واژگان: انگلستان, قرارداد دارسی, شرکت نفت, روزنامه جنوب, دولت مستقل مقتدر}
    Mikaeel Vahidirad *
    One of the most important newspapers of the Constitutional Revolution period, published by Mohammad Bagherkhan Tangestani, is the Rooznameh Jonob. The examination of the critical stance of the Rooznameh Jonoub, in anticipation of the theory of Powerful Independent Government, believes that the government must stand against the plans of European governments and seek national interests on the basis of national unity. The purpose of the present paper is to present a documentary view of the British Government's action in the form of Anglo-Iranian Oil Company during the constitutional era.The newspaper's authors believed that the company was acting on behalf of the British government and was not a commercial organization, but a political organization, in the context of which it seeks to extend the interests of England in Iran, Rooznameh Jonoub itself is the first to oppose the Darcy contract in Iran.The question that author attempts to answer is why the Rooznameh Jonoub view about England and the Darcy contract, which they call a political organization, to determine the causes of this newspaper's view.
    Keywords: DArcy Concession, Oil Company, Rooznameh Neday-e Jonoub}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال