به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « semiology » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «semiology» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امیر رضایی پناه *

    در یک نگاه کلان می توان هشت گفتمان و جریان را در سطح بنیادها و مراکز ایرا ن شناسی اروپا و آمریکا شناسایی کرد: باستان گرا- تاریخی؛ دانشنامه نویسی؛ زبان شناسی و ادبیات فارسی؛ فرهنگی- هنری؛ مطالعات ایرانی علمی و دانشگاهی؛ اجتماعی؛ سیاسی و اسلام گرا - فلسفی. هرکدام از این گفتمان ها و جریان ها به مکاتب، خرده گفتمان ها و زیرجریان های متنوعی تقسیم و ازسوی بنیادها و مراکزی نمایندگی می شوند. مقاله میان رشته ای پیش رو به دنبال بازنمایی و تحلیل نظام نشانه شناسی، سامانه مفصل‎ بندی و منطق هویتی حاکم بر فضای گفتمانی بنیادها و مراکز ایرا ن شناسی شاخص در غرب است. پرسش کانونی این است که منطق هویت در گفتمان بنیادها و مراکز ایرا ن شناسی اصلی غرب در چارچوب چه مفاهیم و نشانه هایی مفصل بندی و بازنمایی می شود. صورت بندی هویتی در سامانه و منطق گفتمانی کانون توجه است. روش شناسی پژوهش مبتنی بر نشانه شناسی مکتب اسکس (ارنستو لاکلا و شنتال موف) و روش شناسی پیکره بنیاد می باشد. در این راستا، نخست خروجی و برون داد این بنیادها و مراکز که سرشت و ماهیت هویت پایه دارند، در چارچوب پیکره معنادار استخراج، سپس زنجیره دال، مدلول و مصداق آن تحلیل و سرانجام منطق هویتی در چارچوب بازنمایی درون گروه مثبت و برون گروه منفی تبیین می شود. برپایه نتایج، عموم بنیادها و مراکز در وضعیت تقابلی با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی قرار دارند. این دگرسازی با برجسته سازی ایران باستان و دموکراسی غربی در منطق هویتی، فضای استعاری و سامانه مفصل بندی همراه بوده و در طیفی از اگونیسم تا آنتاگونیسم متغیر است. جمهوری اسلامی عموما نه در منطق و زنجیره هم ارزی بنیادها و نهادها که در منطق و زنجیره تفاوت آن ها قرار دارد.

    کلید واژگان: هویت, تحلیل گفتمان, نشانه شناسی, گفتمان های ایران شناسی, بنیادها و مراکز ایران شناسی غرب}
    Amir Rezaeipanah *

    In an overview, eight discourses and currents can be identified across European and American Iranian studies foundations and centers: archaeological-historical, encyclopedia-writing, Linguistics and Persian literature, cultural-artistic, Iranian scientific and academic studies, social, political, and Islamist-philosophical. Each of these discourses and currents is divided into different schools, sub-discourses, and sub-currents and represented by some foundations and centers. This interdisciplinary article aims to represent and analyze the semiotic system, articulation system, and the identity logic of the discursive environment in prominent western Iranian studies foundations and centers. The focal question is investigating and identifying the concepts and signs that articulate and represent the identity logic of the Western Iranian studies foundations and centers. The focus is on the identity articulation in the system and the discursive logic. The research methodology is based on Essex school’s Semiology (Ernesto Laclau and Chantal Mouffe), and corpus-based method. Therefore, first, the output of the centers and foundations, which has an identity-based nature, is extracted through a significant corpus framework; then, their chain of signifiers, signified, and referents is analyzed. Finally, the identity logic is explained by positive in-group and negative out-group representation framework. According to the findings, most of the foundations and centers have a confrontational stance towards the Islamic Revolution and the Islamic Republic. This other-making is associated with foregrounding ancient Iran and Western democracy in the identity logic, metaphorical environment, and articulation system and varies in a spectrum from agonism to antagonism. The Islamic republic, generally, is not in the foundations and institutions’ chain and logic of equivalence, but rather in their chain and logic of difference.

    Keywords: Identity, Discourse Analysis, Semiology, Iranian Studies Discourses, The Western Iranian Studies Foundations, Centers}
  • ثریا الیکای دهنو*، گلینا کریمووا

    هزاره سوم پیش ازمیلاد زمانی است که روابط گسترده فرهنگی و اقتصادی و تجاری میان تمدن ایران و دره سند، بین النهرین، خلیج فارس، دریای عمان و آسیای مرکزی برقرار بوده است. هدف مقاله حاضر، بررسی نشانه شناسی فرهنگی و ارتباطات میان محوطه های عصر مفرغ جنوب شرق ایران، با تاکید بر شهرسوخته، شهداد و تپه یحیی است. در این روند، نشانه های مهرها و اثرمهرهای محوطه های ذکر شده در جنوب شرق ایران شامل: شهداد و شهرسوخته براساس مطالعات تطبیقی با محوطه های اصلی در آسیای مرکزی شامل: بلخ، مرو، موندیگاک، آلتین تپه، گنورتپه، داشلی تپه، تغلق، و منطقه اوردوس مورد مطالعه و بررسی قرار خواهند گرفت؛ از این رو، در چارچوب نشانه های موردمطالعه برروی مهرها و اثرمهرها، پیشنهادی مبنی بر وجود ارتباطات فرهنگی موجود میان این مناطق در دوره زمانی موردپژوهش (عصر مفرغ) ارائه می گردد.برهمین اساس، پرسش های پژوهش چنین مطرح شده است؛ بین علائم سفال ها و مهرها چه مشابهت هایی دیده می شود؟ تشابهات فرهنگی بین آثار مناطق جنوب شرقی ایران با نواحی آسیای مرکزی به چه میزان و چگونه بوده است؟ آیا مشابهت های مشهود و مکشوف به هم مرتبط و هدف مشترکی را دنبال می کرده است؟ برهم کنش های فرهنگی می تواند در نتیجه عواملی ایجاد شود که نیازمند بررسی شواهد مادی برجای مانده از جوامع آن دوره است. با توجه به فاصله های موجود میان محوطه های باستانی هزاره سوم پیش ازمیلاد می توان این نشانه ها را نتیجه یک تفکر خاص و هدایت شده دانست که در محوطه های نیمه شرقی فلات ایران ظاهر شده اند؛ به عبارت دیگر، فاصله های جغرافیایی و جا به جایی اندیشه ها از جایی به جای دیگر با توجه به وجود ارتباطات وسیع بازرگانی و تجاری میان این محوطه ها قابل قبول است. این امر نشان می دهد که هم بستگی آسیای مرکزی با مناطق شرقی و هم چنین جنوب شرق ایران و بخشی از فرهنگ هند و اروپایی در عصرمفرغ، می توانسته نشات گرفته از اعتقادات و باورها و اندیشه های مشترک و یکسان باشد.

    کلید واژگان: عصرمفرغ, مهر, نشانه شناسی, جنوب شرق ایران, آسیای مرکزی}
    Soraya Elikaydehno*, Galina Karimoova

    The third millennium BC marked a period of significant cultural, economic, and commercial exchanges between Iran and neighboring regions, including the Indus Valley, Mesopotamia, the Persian Gulf, the Oman Sea, and Central Asia. This article aims to investigate the cultural semiotics and connections between the Bronze Age sites of Southeast Iran, with an emphasis on Shahr-e Sukhteh, Shahdad, and Tepe Yahya. In this research, the seals and seal impressions of sites in the southeast of Iran, including Shahdad and Shahr-e Sukhteh, will be studied and analyzed based on comparative studies with important sites in Central Asia, including Balkh, Merv, Mondigak, Altintepe, Gonor Tepe, Dashlitepe, Tughlaq, and Ordos region. Therefore, in the framework of the signs studied on seals and seal impressions, a suggestion is made that there have been cultural connections between these regions in the Bronze Age. Based on this, the research questions have been raised as follows: What are the similarities between the motifs of pottery and seals? What are the similarities between the cultural artifacts found in the southeastern region of Iran and the Central Asian region? Were the visible similarities connected and serving a common purpose? Knowing the cultural interactions of these societies requires the study of the material evidence left by them. According to the distances between the ancient sites of the third millennium BC, these signs can be the result of a specific and guided thought that appeared in the sites of the eastern half of the Iranian plateau. The transfer of ideas from one place to another has occurred due to extensive commercial connections between societies. This shows that the cultural interactions between Central Asia and the eastern and southeastern regions of Iran and part of the Indo-European culture in the Bronze Age could have originated from common beliefs and ideas.

    Keywords: Bronze Age, Seal, Semiology, Southeastern Iran, Central Asia}
  • Sorour Khorashadi*
    Sassanian artists were realistic in creating memorial artworks, but their artistic style did not necessarily result in exact depiction of figures with accurate facial representations. In contrast, such realism manifests itself only through determined appearances and unchangeable artistic conventions. Doing so, identifying people is only possible by recognizing their distinct crowns, headbands, attire, specific signs, position in queues, their posture and overall representation in the figure. Based on semiological analyses, in this paper, it has been argued that Pāpak, a member of the famous clan of Qāren was “Bidaxš” and that vice-regent of Bahram II, Bahram III, Nerseh and Hormizd II. Contrary to some scholars’ argument concerning the resemblance between the symbols of Bidaxš and those of the Qāren clan, a close comparison shows a significant dissimilarity between the two. While the symbol of the clan of Qāren is a blossoming bud on a horizontal line, the symbol of Bidaxš is a bud surrounded by two leaves. That is not portrayed on a horizontal line. The relief of Hormizd II at Naqsh-e Rustam is perhaps the best example in this case, which clearly demonstrates the difference between the two symbols. At Naqsh-e Rustam, both symbols are depicted on the helmet of Hormizd II’s defeated enemy. The nobility of “Bidaxš Pāpak,” therefore, refutes the stereotype idea among some scholars who argue that the rank of Bidaxš was only restricted to the royal family.
    Keywords: Sassanid dynasty, Bidaxs Papak, The clan of Qaren, Semiology}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال