به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « timurids » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «timurids» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید جلال امام*

    در آذر 798 کاروانی از سوی حکومت تیموریان به چین فرستاده شدند. از آن میان، «غیاث الدین نقاش» مامور شده بود آنچه را در سفر می بیند، قلمی کند و سپس سفرنامه ای گرد آورد. سفرنامه پس از ورود به خاک چین، شهرها و منزلگاه هایی را به نام فارسی می نگارد؛ که گاه با توجه به نام چینی، گاه با ملاحظه نشانه یا نمادی از شهر و گاه براساس فضای طبیعی منزلگاه، نامی را انتخاب کرده است. در این نوشتار تلاش شده است با بررسی میدانی، کتابخانه ای و نیز تصاویر ماهواره ای آنلاین، مسیر رفت و برگشت مشخص و اسامی منزلگاه ها و شهرهای سفرنامه مطالعه و در جغرافیای چین امروز و با نام های کنونی آنها مطابقت داده شود. گفتنی است سفرنامه گاه افتادگی هایی دارد که تلاش شده است مسیرهای احتمالی طرح شود و مورد کنکاش قرار گیرد

    کلید واژگان: راه ابریشم, تیموریان, دودمان مینگ, روابط ایران و چین, سفرنامه غیاث الدین نقاش, جغرافیای تاریخی, یام}
    Seyed Jalal Emam*

    In December 798 AH/1395 AD, a caravan was sent to China by the Timurid government. Among them, Ghiyas al-Din Naqash was in charge of writing down what he saw during his travels and to compile a travelogue. After entering the territory of China, in the travelogue he refers to the cities and places in Farsi names. The travelogue has sometimes chosen a name based on the Chinese names, sometimes considering a sign or symbol of the city, and sometimes based on the natural atmosphere of the destination. In this paper, it has been tried to use field study, desk study and online satellite images to specify the route and the names of the destinations and cities of the travelogue and match them with their current names in the current geography of China. Of course, there are some missing parts in the travelogue, and it has been tried to explore the possible routes of this travel.

    Keywords: Silk Road, Timurids, Ming Dynasty, Iran-China Relations, Ghiyas Al-Din Naqash Travelogue, Historical Geography, Yam}
  • سادات و نقش میانجیگرانه آنان بین طبقات فرادست و فرودست در دوره تیموری
    ربابه السادات جذبی*، رضا دهقانی، محمود سید

    سادات به جهت انتساب به پیامبر اکرم، از همان بدو طلوع اسلام مورد احترام عموم مردم بوده و از موقعیت ویژه ای برخوردار بودند. فروپاشی خلافت عباسی و حاکمیت مغولان یک فضای آزاداندیشی دینی در سراسر جهان اسلام به وجود آورد و مذاهب ، طریقت ها و جریانهای فکری فرصت پیدا کردند که آزادانه به تبلیغ اندیشه های خود بپردازند. سادات هم از این فضای آزاد بی بهره نماندند و برخی خاندان های سرشناس این شانس را یافتند که قدم در راه سیاست و کسب قدرت بگذارند و حکومت هایی هرچند کوچک و محلی مانند مرعشیان تشکیل دهند. سوای حکومت هایی که سادات تشکیل دادند؛ تیمور و جانشینان او ارادت زیادی نسبت به سادات داشتند و در ساختار اداری دولت تیموری آنها را به مناصب بالا می گماردند. سادات هم به سبب موقعیت اجتماعی و نسب سیادت خود، نقشی میانجی در بین صاحبان قدرت به مثابه فرادستان و توده مردم به مثابه فرودستان داشتند و همین نقش میانجی و ارتباط و احترام دوسویه از جانب فرادستان و فرودستان باعث می شد در عرصه های سیاسی اجتماعی کنشگری فعالی داشته باشند و در مواقع بحران مانند جنگ ها یگانه ملجا توده مردم باشند. با این اوصاف هدف پژوهش حاضر مطالعه نقش سادات در عصر تیموری به مثابه یک گروه میانجی بین طبقات فرادست و فرودست است و سوالی که مطرح می شود این است که سادات در دوره فرمانروایی تیموریان به عنوان میانجی در بین طبقه فرادست و فرودست چگونه عمل می کردند ?

    کلید واژگان: تیموریان, سادات, طبقه فرادست, طبقه فرودست, طبقه میانجی}
    The Mediatory Role of Sayyids Between Ruling Class and Commoners in Timurid Era
    robabeh sadaat jazbi *, Reza Dehghani, mahmood seyyed

    Due to their descent from Prophet Muhammad, Sayyids have been highly respected by the public since the advent of Islam and have enjoyed a special status. The fall of the Abbasid Caliphate and the Mongol rule created an atmosphere of religious free thinking across the Islamic world, allowing sects, Sufi orders and intellectual currents to freely propagate their ideas. Sayyids also benefited from this freedom, and some prominent families got the chance to enter politics and establish small, local governments like Mar'ashis. Apart from the states founded by Sayyids, Timur and his successors had great respect for Sayyids, appointing them to high positions in the administrative structure of the Timurid state. Owing to their social status and noble lineage, Sayyids played a mediatory role between the ruling elite as superordinates and the masses as subordinates. This mediatory function and their mutual respect by superordinates and subordinates allowed them to be socially and politically active, and serve as the sole refuge of the public in times of crisis like wars. Therefore, this study aims to investigate the role of Sayyids in the Timurid era as an intermediary group between the ruling and ruled classes. The research question is how Sayyids functioned as mediators between the ruling class and commoners under Timurid rule,

    Keywords: Timurids, ruling class, commoners, Sayyids, mediatory class}
  • اسماعیل حسن زاده*، حجت نیک نفس
    بررسی قدرت گیری خاندان حکومتگر پس از افول قدرت های مرکزی، روند تاریخی گذر از حکمرانی های متمرکز ایرانی به حکمرانی های محلی را نشان می دهد. متاسفانه مطالعات نظری مربوط به خاندان شناسی در ایران هنوز آغاز نشده است تا بتوان با تکیه بر آن ظهور و افول خاندان های حکومتگر را مورد بررسی تطبیقی دقیق قرار داد. این مقاله روند قدرت گیری و افول قدرت خاندان گاورودیان در منطقه گاورود بین همدان و کردستان و به طور مشخص سیاست گاورودیان در قبال سه حکومت قراقوینلو، تیموری و آق قوینلو را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. یکی از مشکلات فراروی این خاندان، تغییر سریع حکومت ها در ایران بود. مساله اصلی گاورودیان که در طول سده ی نهم قمری بر ایران حاکم شدند، این بود که بتوانند منافع خود را با منافع متفاوت و سیال این سه حکومت تنظیم کنند. لذا سیالیت منافع حکومت های مرکزی به سیالیت و پیچیدگی واکنش گاورودیان انجامید. آنان نتوانستند در برابر سیاست تمرکزگرایی حکومت های مرکزی، قدرت استوار و باثباتی ایجاد کنند و سرعت تحولات، آنان را به اتخاذ سیاست های آنی و فرصت طلبانه وامی داشت. بنابراین گرفتار تذبذب و سردرگمی شدند. بعلاوه رقابت های درون خاندانی و عملکرد خاندان رقیب نیز قدرت آنان را به افول کشانید.
    کلید واژگان: خاندان گاورودیان, آذربایجان, همدان:, قراقوینلوها, تیموریان ء آق قوینلوها}
    Esmaeil Hassanzadeh *, Hojat Niknafs
    Study ruling families’ rise of power after the decline of the central powers shows the historical process of passing from centralized Iranian governments to local governments. Unfortunately, theoretical studies related to family history have not yet begun in Iran, so that the emergence and decline of ruling families can be examined in detail. This article studies and analyzes fall of the Gavrudian in Gavrudi region near Hamedan and Kurdistan and in particular Gavrudian's policy towards the three governments of kara kouynlu, Timurid, and Ak kouynlu. The main problem of the Gavrudians who ruled during the 9th century that they could adjust their interests to the three governments’ different and fluid interests. Thus, the fluidity of central governments’ interests led to the Gavrudians’ reaction fluidity and complexity. They could not establish a strong and stable power against the central governments’ centralist policies. The rapid changes forced them to adopt immediate and opportunistic policies. Therefore they became confused. In addition, intra-family rivalries and the performance of rival families reduced their power.
    Keywords: Gavrudian family, Azerbayjan, Hamedan, Qaraquynlu's, Timurids, Aghquynlu's}
  • سمیه آقامحمدی*، مصطفی گوهری

    رویاها با توجه به درک و شناخت جامعه، از مفاهیمی برخوردارند که با باورهای مردم هم خوانی دارد. گزارش های رویاها در فرم و محتوا بازتاب و معلول محیط هایی هستند که در آن تولید شده اند و نقش مهمی در گفتمان عمومی دارند. این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی به تحلیل رویاهای دینی دوره تیموری (771-913ق) بر پایه دیدگاه های فروید و یونگ پرداخته تا شناخت بیشتری درباره حیات فکری ایران دوره تیموری به دست دهد. یافته های پژوهش نشان داد که رویا در زندگی مردم اهمیت بسیاری داشته است. طبق نظر یونگ و فروید، رویاها می توانند نشیت گرفته از آرزوها، اندیشه ها و استعدادهای مخفی انسان باشند. بدین ترتیب، رویاها چیزی جز خودنمایی نفسانی نیست. محتوای یکسان رویاهای کتب دینی دوره تیموری درباره مسایلی مانند رویت خداوند، توبیخ عمل مکروه و تکریم عمل مستحب، عاقبت  به خیری و فرجام نیک بعد از مرگ، تعصب دینی و غرض ورزی شخصی، کسب مواهب مادی و معنوی و پذیرش و یا رد افراد از مجرای رویای بزرگان و اساتید، با این نظریه قابل توجیه و بررسی است. رویا در این دوره به مثابه منبع الهام، مورد اقبال و پذیرش جامعه دوره تیموری بود و ادعای رویا توسط طبقات دینی، علی رغم وجود محتوای شگفت  انگیز و غیر قابل  قبول، برای مردم پذیرفتنی بود و در زندگی آنان و پیشبرد امور و اهداف آنان نقش مهمی ایفا می کرد.

    کلید واژگان: محتوای رویاها, تیموریان, کتب دینی, یونگ, فروید}
    Somayye Aghamohammadi*, Mostafa Gohari

    According to the understanding and recognition of the society, dreams have used words and concepts that are consistent with people's beliefs. Dreams, as a medium for recounting the knowledge of a certain period, have considerable credibility, which is related to the immediate position of the dreamer and his cultural environment. In other words, visions in their form and content are a reflection and effect of the cultural environment in which they were produced and used as a means of education, education and even controversy. Therefore, dreams are one of the tools to know the spirit, belief and culture of Iranians. This research, using a descriptive-analytical method, investigates the themes of dreams in the religious books of the Timurid period (771-913 AH) in order to gain more knowledge about the intellectual life of Iran in the Timurid period. . The results of this study showed that dreams were very important in the lives of religious classes and had different uses for them. In other words, crediting the dream has provided the basis for its multiple exploitation. In fact, dreams are a suitable platform for cultivating virtue, gaining social status, persuading people, predicting the future, resolving intellectual and religious differences, solving unknowns, facilitating decision-making in various matters, including following and being guided by a teacher, salvation, good ending, etc. Is.

    Keywords: dreams, Timurids, religious books of the Timurid period}
  • منیر آریا، شهربانو دلبری*، اردشیر اسدبیگی
    سیستان در طول تاریخ در زمینه فعالیت های معیشتی ،اقتصادی وکشاورزی بعنوان"انبارغلات "دارای فراز وفرودهایی بوده است که در این مقاله محققان به" بررسی رابطه ایلغار مغولان و تیموریان با گسترش ابعاد ناامنی در سیستان" با استفاده از ابزار کتابخانه ای و روش تحقیق تاریخی-تحلیلی انجام خواهند داد.یافته های تحقیق براساس نظریه ی امنیتی مکتب کپنهاگ نشان می دهد، انواع ناامنی توسط مغولان وتیموریان در ابعاد پنجگانه زیر نمود یافته است : 1- ناامنی سیاسی: تبعید حاکمان محلی ،گماشتن افراد بی کفایت در راس امور، نبود امنیت جانی وشغلی ،نیست ونابود کردن هرگونه حیات سیاسی شهرهای مغلوبه ، 2- ناامنی نظامی: مهاجمان با سرکوب حکومت های محلی و ونابودی منابع نظامی شهرهای ویران شده،ایجاد سپر انسانی از اسیران ،سربازگیری اجباری و تعیین حق علوفه برای عبور لشکریان ، 3- ناامنی زیست محیطی:نابودی زیست بوم ،کشتارگروهی ، نسل کشی و آتش زدن جانوران وگیاهان وتخریب سدها توسط تیموریان ، 4- ناامنی اجتماعی: کوچ اجباری منابع انسانی، رواج دروغ،ربا،مفاسد اخلاقی، گماشتن افراد نالایق در امور مهم جامعه،بهادادن به خربندگان واوباشان ، 5- ناامنی اقتصادی: نابودی مزارع ،تخریب نظام آبیاری ، تعیین انواع مالیات،بیگاری گرفتن شهروندان،مصادره اموال وگسترش ربا ورباخواری، توسط مغولان وتیموریان ابعاد پنجگانه امنیت را مورد تهدید ونابودی قرار داده بودند.
    کلید واژگان: ناامنی, مغولان و تیموریان, سیستان, نظریه ی کپنهاگ}
    Monir Arya, Shahrbanoo Delbari *, Ardeshir Asadbeigi
    Throughout history, Sistan has had its ups and downs in the field of livelihood, economic and agricultural activities as a "cereal warehouses". In this article, researchers will "investigate the relationship between Mongol and Timurids invasion with the spread of insecurity in Sistan", using the library tools and historical-analytical research methods. The findings of the research based on the security theory of Copenhagen school show that types of insecurities by the Mongols and Timurids expressed in the five following dimensions, threatened and destroyed five dimensions of security: 1. Political insecurity: deportation of local rulers, appointment of incompetent people in charge of affairs, lack of life and job security, and destruction of all political lifes in the defeated cities2. Military insecurity by invaders: suppression of local governments and the destruction of military resources in devastated cities, creation of a human shield by prisoners, the forced conscription and determining the right of fodder for the troops passage 3. Environmental insecurity: destruction of the ecosystem, mass slaughter, genocide and burning of animals and plants, and destruction of dams by the Timurids4. Social Insecurity: forced Migration of human resources, prevalence of lies, usury, moral corruption, appointment of incompetent people in important matters of society, valuating the rabble and dunkey keepers5. Economic insecurity: destruction of farms, destruction of irrigation system, determination of taxes, slavery of citizens, confiscation of property and expansion of usury and usury taking by the Mongols and TimuridsVocabulary: Insecurity, Mongols and Timurids, Sistan, Copenhagen Theory.
    Keywords: Insecurity, Mongols, Timurids, Sistan, Copenhagen Theory}
  • طیبه رستمی، مرتضی نورایی*، نزهت احمدی

    مطالبات زنان به ویژه در حیطه خانواده که از پیش از انقلاب مشروطه آغاز شده بود تا آغاز دهه 1340/ 1961 به نتیجه‎ای نرسیده بود‎ و زنان همچنان در مسایلی همچون طلاق، چندهمسری، و حضانت فاقد حقوق مناسب بودند. اگرچه در اسفند 1341/ 1963، محمدرضاشاه با اعطای حق رای به زنان، تحولی در موقعیت اجتماعی و سیاسی آنان ایجاد کرد، اما جایگاه حقوقی آنان در نظام خانواده همچنان شکننده و لرزان بود. به دنبال تلاش‎های بی‎نتیجه سناتور مهرانگیز منوچهریان جهت تصویب قانون حمایت از خانواده، طولی نکشید زنان حزب «ایران نوین» دولت را ترغیب به اقدامی جهت تصویب قانون ویژه‎ای در رابطه با حمایت از خانواده کردند و این لایحه در سال 1346/ 1967 به تصویب رسید، اما کم و کاستی‎های آن باعث شد در سال 1353/ 1974 یک لایحه اصلاحی در مجلس به تصویب برسد که حاوی شرایط بهتری برای زنان شد. پژوهش حاضر ضمن بررسی زمینه‎ها و ضرورت‎های مطرح شدن لایحه حمایت از خانواده، در تلاش است با تکیه بر مشروح مذاکرات مجلس، به این پرسش پاسخ دهد که مجالس 21 و 23 چه نقشی در تصویب لوایح حمایت از خانواده داشتند. یافته‎های تحقیق نشان می‎دهد نمایندگان حاضر در این مجالس به گونه‎ای مستقل و جدی این لوایح را مورد بررسی قرار داده، به چالش کشیده و نشان دادند که نقش آنان صرفا تایید صرف لوایح دولتی نیست، به طوری که وزارت دادگستری ناچار به تغییراتی در برخی مواد آن ها شد.

    کلید واژگان: قانون خانواده, مطالبات زنان, مجلس 21, مجلس 23, ایران نوین}
    Tayebe Rostami, Morteza Nouraei *, Nozhat Ahmadi

    During the Timurid period (771–913 Lunar Hijri), Shiite teachings became more widely spread as a basis for the Safavids' recognition of Shiism in the next century. The Timurids' inclination towards Sufism, which is the doctrine of tolerance of their beliefs, has had a great impact on this approach, while the existence of Shiite poets has increased the growth of this phenomenon. The role of Shiite and Sunni poets in the emergence and spread of Shiite beliefs is the question of this historical research. Findings based on statistical analysis and analysis of poems of several Shiite and Sunni poets in the Timurid period identified that in this period, Shiite poets, by composing Poetical works full of Shiite beliefs, praise, and care of the Twelve Imams, observed politeness and tolerance towards Sunni beliefs and Sunni poets by composing many poems in praise of twelve imams and the minimal praise of three caliphs, having an influential role in the emergence and consolidation of Shiite beliefs and the spread of that religion. It seems that the writing of correct poetry by the Shiite elders was considered a sign of grace and lack of work in this regard, a sign of the poet's lack of skill, and it resulted in the general lack of popularity of the poems.

    Keywords: Timurids, Poetical work, Shiite, praise, poet}
  • محمدرضا بنی اسدی، طاهره عظیم زاده طهرانی*، محمود مهدوی دامغانی

    در دوره تیموریان (حک 771-913ق) آموزه ‎های شیعی بیش‎ازپیش گسترش یافت به ‎طوری‎که زمینه ‎ای برای رسمیت یافتن تشیع در سده ‎بعد توسط صفویان شد. گرایش تیموریان به تصوف که آموزه تسامح از عقاید آنان بوده‎است در این رویکرد تاثیر بسزایی داشته ‎است. ضمن اینکه وجود شاعران شیعی به رشد این پدیده افزوده‎است. نقش شاعران شیعه و سنی در پیدایش و گسترش باورهای شیعی سوال این پژوهش تاریخی است. یافته‎ ها برمبنای بررسی آماری و تحلیل اشعار تعدادی از شاعران شیعه و سنی در دوره تیموریان مشخص کرد: در این دوران، شاعران شیعه مذهب با سرودن دیوان‎هایی سرشار از باورهای شیعی، مدح و منقبت امامان دوازده‎گانه، رعایت ادب و تسامح نسبت به باورهای اهل‎ سنت و شاعران اهل‎ سنت با سرودن اشعار فراوان در مدح و منقبت امامان و ستایش حداقلی خلفای سه‎گانه نقش موثری در پیدایش‎ و تحکیم باورهای شیعه و گسترش آن مذهب داشتند. به ‎نظر می‎رسد سرودن شعر در ستایش بزرگان تشیع، نشانه فضل، و کم‎کاری در این باب، نشانه کم‎مایگی شاعر تلقی‎ می‎شد و عدم اقبال عمومی اشعار را در پی ‎داشت.

    کلید واژگان: تیموریان, دیوان شعر, تشیع دوازده امامی, مدح و منقبت, شاعر}
    Mohammadreza Baniasadi, Tahereh Azimzadeh Tehrani *, Mahmoud Mahdavi Damghani

    During the Timurid period (771–913 Lunar Hijri), Shiite teachings became more widely spread as a basis for the Safavids' recognition of Shiism in the next century. The Timurids' inclination towards Sufism, which is the doctrine of tolerance of their beliefs, has had a great impact on this approach, while the existence of Shiite poets has increased the growth of this phenomenon. The role of Shiite and Sunni poets in the emergence and spread of Shiite beliefs is the question of this historical research. Findings based on statistical analysis and analysis of poems of several Shiite and Sunni poets in the Timurid period identified that in this period, Shiite poets, by composing Poetical works full of Shiite beliefs, praise, and care of the Twelve Imams, observed politeness and tolerance towards Sunni beliefs and Sunni poets by composing many poems in praise of twelve imams and the minimal praise of three caliphs, having an influential role in the emergence and consolidation of Shiite beliefs and the spread of that religion. It seems that the writing of correct poetry by the Shiite elders was considered a sign of grace and lack of work in this regard, a sign of the poet's lack of skill, and it resulted in the general lack of popularity of the poems.

    Keywords: Timurids, Poetical work, Shiite, praise, poet}
  • شهرزاد ساسان پور*
    "سیورغال" نوعی از واگذاری زمین در عصر تیموریان بود که از سوی سلطان و یا حاکم به صورت موروثی در ازای خدمات نظامی به نزدیکان، وابستگان و امرای وفادار لشکری و سپس به کارگزاران کشوری ، روحانیان و...اختصاص می یافت. سیورغامیشی ها (دارندگان و صاحبان سیورغال) به دلیل برخورداری از پاره ای امتیازات در آغاز عصر تیموری به سرعت به یک قدرت سیاسی برتر نسبت به رقبای خود تبدیل شدند، به گونه ای که شاهرخ دومین سلطان تیموری، به تغییراتی درزمینه نحوه واگذاری و امتیازات سیورغال ها اقدام نمود. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که: چرا سیورغال از دوران شاهرخ به اقشار گوناگون اما در ابعاد کوچک تر اعطاء می شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که پیوند قبایلی حاکم بر ساختار سیاسی حکومت تیموریان در آغاز موجب شد تا وی در دوران جهانگشایی خود، به نخبگان گروه های مختلف امتیاز سیورغال اعطاء نماید، اما دوران جهانداری شاهرخ، دوران گذار از ساختار قبیله ای به ساختار شهری بود، لذا برای عبور از این گذار تغییراتی در ساختار سیاسی و اقتصادی ضروری بود. درنتیجه تا پایان دوران تیموریان از یک سو از میزان اراضی سیورغال امرا و فرماندهان نظامی کاسته شد و از سوی دیگر طیف وسیعی از اقشار مذهبی و دیوانی و...با اعطای قلمروی سرزمینی کمتر در جرگه سیورغامیشی قرار گرفتند. روش تحقیق در این مقاله به صورت توصیفی- تحلیلی و با استفاده از آمار توصیفی می باشد.
    کلید واژگان: ایران, تیموریان, سیورغال, سیاست های ارضی, تمرکزگرایی, شهر گرایی}
    Shahrzad Sasanpour *
    “Siorghal” was a type of land assignment in the Timurid era, which was given in hereditary by the sultan or the ruler in exchange for military services to relatives, dependents and loyal army commanders, and then to state officials, clerics, etc. Due to having some privileges at the beginning of the Timurid era, the Siorghamishis (owners of Siorghals) quickly became a superior political power compared to their rivals, in such a way that Shahrukh, the second Timurid sultan, made changes in the way of handing over and the privileges of Siorghals.   The main question of the current article is: why Siorghal was given to different classes but in smaller sizes since Shahrukh's era? The results of this research show that the tribal ties dominating the political structure of the Timurid government at the beginning caused Timur to give Siorghal mainly to the military-tribal elite during his world expansion. However, Shahrukh's reign was a period of transition from a tribal structure to an urban structure, so it was necessary to make changes in the political and economic structure. As a result, until the end of Timurid era, on the one hand, the amount of Siorghal lands of military commanders was reduced, and on the other hand, a wide range of religious, administrative, and artist classes were placed in the ranks Siorghamishis by granting lands, albeit with a smaller area.  In this article, the descriptive-analytical research method has been used by arranging the research data in the form of statistical tables.
    Keywords: Iran, Timurids, Sioarghal, land policies, Centralism, urbanism}
  • نعیم ملازهی، علی رسولی*، حمید اسدپور، محمدرضا قلی زاده
    عصر شاهرخ (812-850 ه.ق) شاهد تغییر رویه دولت تیموری از جهانگشایی به سمت روابط مسالمت آمیز با همسایگان، از جمله با سرزمین هند بود.  از نظر جغرافیایی ارتباط با هند از دو طریق امکان پذیر بود؛ یکی از مسیر زمینی یعنی از طریق خراسان با شمال هند، دوم از مسیر دریایی از طریق هرموز با جنوب این کشور.  یکی از سیاست های برجسته شاهرخ این بود که علاوه بر ارتباط با هند شمالی، که از دوره تیمور آغاز شده بود؛ اقدام به گسترش روابط با دولتهای محلی جنوب هندوستان نمود. در این راستا در سال 845ق عبدالرزاق سمرقندی از طریق هرموز به کالیکوت و بیجانگر اعزام شد. با توجه به نفوذ گسترده ملوک هرموز در خلیج فارس و مشکلات عدیده ای که هم در جریان سفر و هم در زمان اقامت در دو مقصد مزبور گریبانگیر عبدالرزاق شد بررسی سفارت وی برای درک بیشتر روند و نتایج سیاست خارجی شاهرخ ضرورت می‎ یابد. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که «سفارت عبدالرزاق سمرقندی با چه هدفی انجام شد و واکنش ملوک هرموز به آن چه بود؟» روش این پژوهش تاریخی با رویکرد توصیفی- تحلیلی است و در گردآوری داده ها از شیوه کتابخانه ای استفاده شده است. این بررسی نشان می دهد که سفارت عبدالرزاق سمرقندی، بر خلاف ظاهر دینی و تبلیغی، بیشتر ماهیت سیاسی و اقتصادی داشت و با هدف گشودن باب روابط مستقیم بازرگانی و افزایش نفوذ دولت تیموری در جنوب هندوستان صورت گرفت؛ اما از آنجا که ملوک هرموز به طور سنتی انحصار بازرگانی میان جنوب هندوستان و ایران را در دست داشتند، این سفارت را همچون تهدیدی برای منافع خود به حساب آورده و برای ناکام گذاشتن آن کوشش کردند. بدین ترتیب به واسطه کارشکنی گسترده ملوک هرمز اهداف دولت تیموری ازاین سفارت برآورده نشد.
    کلید واژگان: روابط خارجی, تیموریان, عبدالرزاق سمرقندی, ملوک هرموز, کالیکوت, بیجانگر}
    Naim Mollazehi, Ali Rasooli *, Hamid Asadpour, Mohammadreza Gholizadeh
    The era of Shahrukh (1409-1446) witnessed peaceful relations with the neighbors, including India. Thus he began to expand relations with the local governments of South India. In this regard, Abd al-Razzaq Samarkandi was sent to Calicut and Vijayanagar through Hormuz in the Persian Gulf. Due to the extensive influence of King Hormuz in the Persian Gulf and the many problems that faced Ab al-Razzaq both during his journey and during his stay in the two aforementioned destinations, it is necessary to investigate his embassy to better understand the process and results of Shahrukh's foreign policy. The present study seeks to answer the question, "What was the purpose of the embassy of Abd al-Razzaq Samarkandi and what was the reaction of King Hormuz to it?" The method of this research is historical with a descriptive-analytical approach, and a library method was used in data collection.This study shows that the embassy of Abd al-Razzaq Samarkandi, contrary to the religious and preaching appearance, was more of a political and economic nature and was done with the aim of opening the doors of direct trade relations and increasing the influence of the Timurid government in South India; But since the kings of Hormuz traditionally had the monopoly of trade between southern India and Iran, they considered this embassy as a threat to their interests and tried to thwart it. In this way, the objectives of the Timurid government were not fulfilled from this embassy due to the extensive disruption of the king of Hormuz.
    Keywords: Foreign Relations, Timurids, Abd al-Razzaq Samarkandi, Kings of Hormuz, Calicut, Vijayanagar}
  • نسرین میرآخورلو، محبوبه شرفی*

    نظام پولی و ضرب سکه در دوره فروپاشی ایلخانان و تیموریان نشان دهنده تداوم دیوانسالاری ایرانی توام با فرهنگ و سنت مغولی - ترکی است . برخی مولفه های این نظام پولی مانند واحدهای پولی ،القاب و عبارت و نوشته ها استمرار داشته اند ،اما مواردی دچار تغییر و دگرگونی شده اند.تجقیق حاضر می کوشد به این سوال پاسخ دهد،باتوجه به تحلیل ومقایسه مسکوکات دوران مورد پژوهش،روند تداوم و دگرگونی ایجاد شده چگونه بوده واقدام های انجام گرفته از سوی سلاطین و حاکمان موجب چه تحولاتی در این نظام شده است؟یافته های پژوهش با بهره گیری ازروش تاریخی ،مبتنی بر رویکرد توصیفی- تحلیلی و بااستفاده از منابع تاریخی و سکه های موجود در موزه ها و تصویرها وکاتالوگ های در دسترس،حاکی از آن است که نظام ضرب سکه حکومت های محلی طغاتیمور و سربداران در قلمرو شرق ایران برپایه فلز طلا ،نقره و مس  تداوم یافته است،در زمینه خط و نقش ها ،لقب ها ، برخی شعارهای مذهبی و درج نام چهار خلیفه از عهد ایلخانی و تراز سنی آنان تبعیت کرده است ، به استثنای دوره علی مویدکه غالب نوشته ها و عبارات سکه ها مانند سکه های اولجایتو، با تراز شیعی ضرب شده اند، آوردن نام دوازده امام  وآیات مذهبی از ویژگی های مهم سکه های دوره علی موید است. در نظام ضرب سکه دوره تیموریان ، واحدهای پولی دینار،تومان ، درهم و میری  همانند دوره ایلخانان استمرار می یابد ،لیکن واحدهای پولی تنکه ،کپکی و شاهرخی نیزبا معیارهای متفاوت متداول بود .درخصوص استفاده از خط و زبان ترکی توام با خط عربی وفارسی ، برخی نقش ها  و عبارت های روی سکه ها دگرگونی هایی ایجاد شده است.

    کلید واژگان: نظام ضرب سکه, سربداران, طغاتیمور, تیموریان, تداوم و دگرگونی}
    Nasrin Mirakhorloo, Mahboubeh Sharafi *

    Coinage and monetary system during the decline of Ilkhanids and Timurids dynasties shows the continuity of Iranian bureaucracy with Turkish-Mongolian culture and tradition. Some components of this monetary system such as monetary units, titles, phrases and inscriptions have continued but some of them have changed and transformed. The present writing analyzes the signs of continuity and transformation of coinage system by a historical method based on a analytic-descriptive approach and using historical resources and available coins in museums and available pictures and catalogues and tries to answer the following question: given the analysis and comparison of the coins in these periods, how was the process of continuity and transformation and what changes were done in this system by actions of Sultans and kings? The research findings indicate that the coinage system in local governments of Togha Timur and Sarbedaran in eastern territory of Iran were continued based on gold, silver and copper; handwriting, character, titles, rites and names of four Ilkhanids caliphs were inserted like Sunni decoration. Except Ali Moayyed period in which most of writings, inscriptions and phrases of coins such as Oljaito coins were coined with Shiite decoration, using the names of 12 Imams and religious verses are considered as important characteristics of the coins in Ali Moayyed period. In coin system of Timurids, monetary units such as Dinar, Toman, Derham and Miri were continued as Ilkhanids period but monetary units such as Shahrokhi were common with different criteria. In case of using Turkish language with Persian and Arabic languages, some pictures and phrases were changed on the coins.

    Keywords: Timurids, Coinage System, Sarbedaran, Togha Timur, Continuity, Transformation}
  • سید هادی ذبیحی*

    دوره تیموری اگرچه یکی از دوره های مهم تاریخ ایران است، اما به آن کمتر پرداخته شده است. یکی از زمینه های تحقیقی مغفول مانده این دوره، بررسی جایگاه و نقش زنان تیموری ا ست. کتاب زنان خاندان عصر تیموری نخستین کتابی است که به این موضوع پرداخته و ازاین رو درخور تحسین است. با این حال اشکالاتی نیز به آن راه یافته که در این مقاله به آن ها اشاره خواهد شد. نقد حاضر در دو بخش تنظیم شده است: الف. بررسی اجمالی فصل های کتاب ب. ایرادات کلی کتاب) که شامل 5 مورد است: 1. شیوه نادرست استفاده از منابع و مآخذ 2. غلبه نگاه فمینیستی و تناقض گویی 3. عدم پرداختن به جزییات 4. عدم تحلیل و اظهارنظر قطعی 5. ادعاهای نادرست تاریخی).

    کلید واژگان: تیموریان, زنان تیموری, گوهرشاد, کتاب زنان خاندان عصر تیموری}
    Seyyed Hadi Zabihi *

    Although the Timurid period is one of the most important periods in the history of Iran, it has been less studied. One of the neglected fields of research of this period is the study of the status and role of Timurid women. The book The Women of Timurid Dynasty is a book that deals with this topic and is therefore praiseworthy. The present review is organized in two parts: firstly, an overview of the book chapters and secondly general imperfections of the book which includes: incorrect way of using sources and references, overcoming of feminist view and contradiction, lack of attention to details, lack of definitive analysis and obvious comments and Incorrect historical claims.

    Keywords: Timurids, Timurid women, Gawharshād, The Women of Timurid Dynasty}
  • فاطمه یوسفوند، سهم الدین خزائی*، محسن رحمتی

    یورش تیمور، تخریب اراضی، ویرانی شبکه های آبیاری، افزایش اراضی بایر و رکود نسبی در وضعیت کشاورزی را درپی داشت. اما پس از تثبیت حکومت، تیموریان با انجام اصلاحاتی بر آن بودند تا ویرانی ها را جبران کرده و در زمینه رفاه حال کشاورزان اقداماتی انجام دهند. در پژوهش حاضر تلاش شده تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر داده های موجود در منابع، این مسیله را مورد توجه قرار دهد که وضعیت کشاوران تا چه اندازه از تحولات سیاسی عصر حاکمان تیموری تاثیر پذیرفته است؟ دستاوردهای پژوهش نشان می دهد که سلاطین تیموری برای رفاه حال کشاورزان، که همواره مهمترین تامین کننده مواد غذایی و درآمد حکومت بودند، اقداماتی در حمایت از آنها انجام می دادند، اما این اقدامات یا کافی نبود و یا شرایط برای حاکمان به گونه ای پیش می رفت که سبب می شد تا همه قوانین و دستورات صادره را نادیده بگیرند تا چند صباحی بیشتر بر اریکه قدرت بمانند. درواقع اجرای عدالت در حق کشاورزان تنها مربوط به زمانی بود که اوضاع آرام بود و حاکمان مقتدرانه در راس امور قرار داشتند، اما به محض اینکه اوضاع کشور بحرانی می شد، حاکمان تیموری همه قوانین و دستورات صادره را فراموش کرده و با اخذ مالیات های غیرمتعارف و تحمیلات گوناگون زندگی را بر کشاورزان سخت می کردند. از نتایج سوء این مالیات های سنگین و بدون حساب، شورش، فرار و مهاجرت کشاورزان بود و زوال کشاورزی در این دوره خود گواه اوضاع بد کشاورزان است.

    کلید واژگان: تیموریان, کشاورزان, سیاست دوگانه, عدالت, ظلم}
    Fatemeh Yousefvand, Sahmeddin Khazaee *, Mohsen Rahmati

    Timur invasion resulted in land degradation, destruction of irrigation networks, increase in barren lands, and a relative stagnation in the agricultural situation. But after the establishment of the government, the Timurid made reforms to compensate for the destruction and to take measures for the welfare of the farmers. In the present study, an attempt has been made to use the descriptive-analytical method and relying on the data available in the sources, to consider the extent to which the situation of farmers has been affected by the political developments of the Timurid rulers? The findings show that the Timurid sultans took steps in support of the peasants, who have always been the most important suppliers of food and government revenue, but these measures were either insufficient or conditions for the rulers was going on that caused them to ignore all the rules and orders issued in order to stay in power for a few more mornings. In fact, the administration of justice for farmers was only relevant when the situation was calm and the rulers were in power, but as soon as the situation in the country became critical, the Timurid rulers forgot all the issued laws and orders and collected taxes Unorthodox practices and hardships made life difficult for farmers. One of the consequences of these heavy and incalculable taxes was the revolt, flight and migration of farmers, and the decline of agriculture in this period is evidence of the poor situation of farmers.

    Keywords: Timurids, farmers, dual politics, Justice, oppression}
  • اکبر چهری، مسلم سلیمانی یان*، سیاوش یاری

    کمال الدین عبدالرزاق سمرقندی(887-816ه ق)،یکی از مورخان عصرتیموری می باشد که با بررسی مهمترین اثر تاریخی او به نام مطلع السعدین و مجمع البحرین می توان دریافت که به حوزه رویکردهای هویتی بر پایه سنت-های ایرانی و اسلامی ورود پیدا کرده است. براین اساس، پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این سوال می باشد که: سنن مغولی، هویت فرهنگی و تاریخی جامعه ایرانی و تاثیر آن بر مشروعیت سیاسی پساایلخانی در اندیشه کمال الدین عبدالرزاق سمرقندی چگونه بازتاب یافته است؟حاصل پژوهش که با رویکرد توصیفی تحلیلی انجام شده بیانگر آن است که: سنن قبیله ای از جمله پیوستگی تیموریان با قبیله برلاس مغولی، دو گانگی نژادی امرای درباری، پیوستگی و استمراربخشی به هویت ایرانی از دوره باستان تا عصرتیموریان، پیوندسازی فرهنگ ایرانی با هویت اسلامی،عنایت ویژه به پیوستگی شریعت و طریقت،توجه به اصول ایرانشهری و مولفه های آن ازجمله فره ایزدی،پیوستگی دین و سیاست و عدالت و دادگری مهمترین انگاره های مورد نظر سمرقندی در تشخص بخشی به هویت ایرانی در عصرتیموری بوده که برآیند آن اعطای مشروعیت سیاسی به امرای تیموری و توجیه سازی حکمرانی آنان بوده است.

    کلید واژگان: مطلع السعدین و مجمع البحرین, کمال الدین عبدالرزاق سمرقندی, هویت, مشروعیت, تیموریان}
    Akbar Chahri, Moslem Soleimanian *, SiavashYari

    Kamal al-Din Abdul Razzaq Samarkandi (816-887 AH) is one of the historians of the Timurid era who, by examining his most important historical work called Informed Al-Saadin and the Bahrain Assembly, can be seen that he has entered the field of identity approaches based on Iranian and Islamic traditions. Accordingly, the present research seeks to answer the question: How are the Mongolian traditions, cultural, cultural and historical identity of Iranian society and its impact on postpatriarchal political legitimacy reflected in the thought of Kamaluddin Abdul Razzaq Samarkandi? The results of the research conducted with a descriptiveanalytical approach indicate that: tribal traditions such as the Timurids' union with the Mongol Berlas tribe, the racial duality of courtiers, the continuity and continuity of Iranian identity from antiquity to the Timurids, the connection of Iranian culture with Islamic identity. Paying special attention to the continuity of Sharia and Tariqat, paying attention to the principles of Iranshahri and its components such as Farhaizadi, the connection of religion and politics and justice and the judiciary are the most important ideas of Samarkand in identifying Iranian identity in the Timurid era. It has been their rule.

    Keywords: nformed Al-Saadin, the Bahrain Assembly, Kamal al-Din Abdul Razzaq Samarkandi, Identity, i Legitimacy, Timurids}
  • کامبیز امیراسمی*، ابوالحسن فیاض انوش، فریدون الهیاری

    تیموریان زندگی شهری را ارج می نهادند و در زمینه شکوفا کردن شهرها و رونق دادن به جنبه های گوناگون زندگی شهری کوشا بودند. شهرها کارکرد اجتماعی مهمی داشتند و طبقات و گروه های مختلف اجتماعی در آنها فعال بودند. بنابراین حیات اجتماعی شهر در عصر تیموریان، به مسئله ای مهم تبدیل می شود. در نوشتار حاضر تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که حیات اجتماعی شهر در عصر تیموریان چگونه بود و کدام عوامل و عناصر در شکل دادن به آن نقش داشتند؟ فرضیه مورد ادعای پژوهش حاضر این است که تیموریان و برخی طبقات و گروه های اجتماعی، در کنار مناسبات اجتماعی، پویایی اجتماعی شهرهای مهم را امکانپذیر کردند. هدف این نوشتار تحلیل تاریخی حیات اجتماعی شهر در عصر تیموریان است. بر همین اساس، کوشش شده است دیدگاه تیموریان نسبت به شهر و زندگی شهری بررسی شود. همچنین مهم ترین گروه ها و طبقات اجتماعی موثر بر حیات اجتماعی شهر معرفی شوند و به مناسبات اجتماعی شهرنشینان اشاره شود. نتیجه پژوهش نشان می دهد که تیموریان در رونق دادن به حیات اجتماعی شهرها موثر بودند. شهرهای مهم قلمرو آنها شکوفا شده بود و کانون های مهم تجمع جمعیت شدند. همچنین انواع فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و مناسبات اجتماعی در آنها گسترش یافت. این گونه بود که این شهرها از پویایی و سرزندگی اجتماعی برخوردار شدند.

    کلید واژگان: تیموریان, شهر, حیات اجتماعی, گروه ها و طبقات اجتماعی, مناسبات اجتماعی}
    Kambiz Amiresmi *, Aboulhasan Fayyazanoush, Fereydoon Allahyari

    Timurids extolled urban life and were diligent regarding making flourishing cities and reviving diverse facets of urban life. Cities were of a significant social function, and different social groups and classes were active within them. Therefore, Timurid's role turns into an essential issue in the social life of the city. The present study tries to answer this query: "How was a city's social life within the Timurids realm, and what factors played a role in forming them?" The current study's intended hypothesis is that the Timurids and some of social groups and classes besides social relationships made it possible to bring societal dynamism to the important cities within their realm. The study aims to historically analyze the city's societal life in the Timurids realm. Hence, it is tried to examine the Timurids' viewpoint regarding the city and urban life, introduce the most influential social groups and classes effective on the societal life of a city, and point out people's societal relationships. The study results suggest that the Timurids were influential in reviving the social life of cities. The important cities located in their realm bloomed and became essential loci of population, and different kinds of economic and cultural activities and societal relations developed within them. As a result, these cities achieved much social dynamism.

    Keywords: Timurids, city, societal life, social groups, classes, social relations}
  • محسن لطف آبادی

    جامعه ایران، در نیمه دوم قرن نهم هجری، دوره بی‌ثباتی را در حوزه سیاست پشت ‌سر گذاشت. ذهنیت ایلی و بدوی، در این زمان بر بدنه ساختار سیاسی سیطره داشت و آن را به شرایط پیوسته در حال تغییری دچار کرده بود. حکومت‌ها و حاکمان این زمان، تحت تاثیر بحران گسترده جانشینی و حضور رقبای متعدد، به نزاع بی‌وقفه‌ای بر سر قدرت پرداختند. این مقاله با تکیه بر روش کیلومتریک در نظر دارد به بررسی آماری بی‌ثباتی حکومت‌های ایران، در نیمه دوم قرن نهم بپردازد.
    تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که حکومت‌های این زمان، در شاخصه‌هایی چون: میزان عمر، میانگین سلطنت حاکمان، شیوه مرگ و میانگین سن عمر آنها، وضعیت بی‌ثباتی دارند. در ارتباط با میزان عمر حکومت، دو دودمان ترکمان قراقویونلو و آق‌قویونلو، به‌ترتیب 63 و 36 سال فرمانروایی داشته‌اند که برای یک حکومت، اعداد پایینی هستند. در زمینه میانگین سلطنت نیز میانگین 8 حاکم تیموری در نیمه دوم قرن نهم، 7 سال‌ونیم، و میانگین سلطنت فرمانروایان آق‌قویونلو، 4 سال‌ونیم بوده است. از لحاظ شیوه مرگ نیز باید گفت بیش از نیمی از حاکمان این حکومت‌ها، سر سالم به گور نبرده‌اند. از 8 حاکم تیموری در نیمه دوم قرن نهم، 4 تن، از 4 حاکم قراقویونلو، 3 تن و از 8 حاکم آق‌قویونلو، 6 تن، در منازعات داخلی به قتل رسیده‌اند. در یک رابطه همبسته با این شاخصه‌ها، میانگین سن عمر حاکمان این حکومت‌ها نیز پایین بوده است.

    کلید واژگان: بی ثباتی سیاسی, نیمه دوم قرن نهم, تیموریان, قراقویونلو, آق قویونلو}
    Mohsen Lotfabadi

    In the second half of the ninth century AH, Iranian society left behind a period of political instability. The tribal and primitive mentality, at this time, dominated the politic structure and was changing its conditions constantly. Governments and rulers of this time, under the influence of the widespread crisis of succession and for numerous rivals, engaged in a nonstop struggle for power. Based on the kilometric method, this article intends to statistically study the instability of Iranian governments in the second half of the ninth century.
    Statistical analysis shows that the governments of this time are in a state of instability in indicators such as life amount, average reign of rulers, death method and average of life. Regarding to the life of the government, the two Turkoman dynasties, the Qaraquyunlu and the Aqquyunlu, ruled for 63 and 36 years, respectively, which are low numbers for a government. In terms of the average monarchy, the average of the 8 Timurid rulers in the second half of the ninth century was 7 years, and the average reign of the rulers of Aghquyunlu was 4 years. In terms of the manner of death, it should be said that more than half of the rulers of these governments have been killed. Of the eight Timurid rulers in the second half of the ninth century, four were killed, three of the four Qaraquyunlu rulers, and six of the eight Aghquyunlu rulers were killed in civil struggles. In a correlated relationship with these characteristics, the average life of the rulers of these states, was also low.

    Keywords: Political instability, second half of the ninth century, Timurids, Qaraquyunlu, Aqquyunlu}
  • وحید عابدین پور*، معصومه سمایی
    سیاست تسامح گرایانه دولتمردان تیموری، پیوند تشیع با جریان تصوف و تلاش شیعیان به ویژه بعد از سقوط خلافت عباسی زمینه ای را فراهم ساخت تا مذهب تشیع در عصر تیموریان (771- 913ق) در ابعاد مختلف رشد پیدا کند. این موضوع سایر مولفه های هویت ایرانی و ازجمله هنر و معماری را هم تحت تاثیر قرار داد و از اسباب گسترش تدریجی رویکردهای شیعی در هنر و معماری ایرانی از این زمان گردید. در این ارتباط، تعریف و چگونگی شکل گیری این هنر به طورکلی و ارتباط معماری با مذهب تشیع در دوره تیموریان به صورت خاص، پرسش اصلی تحقیق حاضر است که به روش توصیفی- تحلیلی و با بررسی میدانی و استناد به منابع کتابخانه ای به آن پرداخته شده است. یافته های مبتنی بر فرضیات تحقیق موید رواج مستمر و افزایش کاربرد نمادهای (بصری و نوشتاری حاوی مضامین و درونمایه های) شیعی در بناهایی نظیر بقاع امامزادگان، حرم امام هشتم(ع)، مساجد جامع، آرامگاه ها و دیگر بناها در قرن نهم ق بوده است. به عبارتی دیگر، تعریف هنر (معماری) شیعی در این زمان عمدتا شامل مضامین مذهبی متبلورشده در کالبد هنر(معماری) اسلامی است.
    کلید واژگان: تیموریان, مذهب تشیع, هنر, معماری, هویت ایرانی}
    Vahid Abedinpoor *, Masoomeh Samaei
    Tolerance policy of Timurid statesmen, Shi’it bond with Sufism flow and the effosrt of Shi’ites, especially after the fall of the Abbasid caliphate provided a ground for the Shi’ite religion to grow in the Timurid era (913-771 AH) in various dimensions. This point affects other components of Iranian identity, including art and architecture, and the causes gradual development of Shi’it approaches in Iranian art and architecture from this time omward (Some use the term "Shiite art"). Increasing the use of Shiite ornaments in buildings such as Imam Zadegan, the shrine of the Eighth Imam (Pbuh), important Iranian mosques and other monuments in the 9th century, confirms this point. In this regard, the definition and formation of this art in general, and the relationship of architecture and the Shi’ite religion in the Timurid era in particular is the main question of the present article. The research is done by the use of descriptive-analytical method, field study, and referring to library resources.
    Keywords: Timurids, Shi’a religion, Art, Architecture, Iranian identity}
  • کامبیز امیراسمی، ابوالحسن فیاض انوش*، فریدوناللهیاری
    تیموریان به شهر و شهرنشینی توجه و علاقه نشان دادند. در زمان آنها برخی از شهرها، مانند یزد، شیراز، هرات و سمرقند آباد، شکوفا و پررونق شدند. از این رو مطالعه ی شهر و شهرنشینی و نقش تیموریان در تحول آن اهمیت می یابد. این نوشتار می کوشد، ضمن پاسخ دادن به این پرسش که کدام عوامل زمینه ساز آبادانی یزد در دوره ی تیموری شد؟ به صورت نمونه وار تصویری از شهر و شهرنشینی در دوره ی تیموریان ارائه نماید. دیدگاه حکام و کارگزاران تیموری نسبت به شهر را مشخص کند و اهمیت نقش بزرگان شهری در زمینه ی رونق بخشیدن به شهرها را بیان نماید. نوع مطالعه در این پژوهش تاریخی و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. شیوه ی گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که توجه و علاقه ی فرمانروایان و عمال حکومتی به عمران و آبادانی شهرها، به علاوه ی توجه اعیان، اشراف و بزرگان شهری به این موضوع در کنار وجود سرمایه و رونق اقتصادی موجود در محل از عوامل اصلی رونق گرفتن شهر و شهرنشینی در دوره ی تیموریان بوده است.
    کلید واژگان: ایران, تیموریان, شهر, شهرنشینی, یزد, آبادانی}
    Kambiz Amiresmi, Abolhasan Fayazanush *, Fereydoon AllahYari
    Since the succeeding of the Timurid showing a grave interest at urbanism, many cities, such as Shiraz, Yazd, Samarqand, and Harat flourished wide-spreadly. Hence, investigation upon civil engineering and urbanism finds inevitable significance over this paper. Attempting to investigate upon the crucial and influential factors contributing to urbanism in the era, the present paper seeks to present a portrait of civil context and urbanism and account for the fact that how the perspectives and attitudes of the great figures of the age contributed to the development of this phenomenon. The type of this study is historical, and the method of the paper is analytical-descriptive. The provided data has been collected documentarily, drawn from libraries in a bibliographic method. The results show that governors' interest at urbanism as well as developmental ambition of the elites and patricians' attention of the age all contributed to prosperity of this era.
    Keywords: Iran, Timurids, city, urbanism, Yazd, Flourishing}
  • مصطفی لعل شاطری *
    عصر سلطان حسین بایقرا را می توان از ادوار رونق فعالیت های عام المنفعه دانست. گرچه پیشینه این گونه اقدامات در دوره تیموریان (771-880. ق) به تیمور بازمی گردد، اما با روی کارآمدن بایقرا و متعاقبا رویکرد ویژه وزیر او، امیرعلیشیر نوایی، این اقدامات در حد قابل ملاحظه ای در خراسان گسترش یافت. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی و بهره گیری از متون تاریخی در پی پاسخ به این پرسش می باشد که گستره و تاثیر فعالیت های عام المنفعه سلطان و نوایی تا چه حد و با چه رویکردی بوده است؟ در دوره بایقرا، این اقدامات به صورت قابل ملاحظه ای توسط او و درباریانش به خصوص وزیر وی در راستای سیاست های دربار و انگیزه شخصی انجام پذیرفت. این امور، بیشتر زمینه ها از جمله مذهبی، آموزشی و رفاهی را شامل می شد که در این بین سلطان و درباریان علاوه بر توجه به رفاه عمومی، در راستای کسب منزلت و جایگاه سیاسی اجتماعی گاه با نیت خالص، عدم رضایت از نابرابری عمومی، کسب رضایت درونی و در مواردی شهرت طلبی، به انجام این امور اهتمام داشتند.
    کلید واژگان: تیموریان, سلطان حسین بایقرا, امیرعلیشیرنوایی, اقدامات عام المنفعه}
    Mostafa LalShateri
    The era of Sultan Husayn Bayqara is recognized as the period of prosperity of public utility activities. While the onset of these activities dates back to the Timurid Empire (1370-1507), they were considerably expanded in Khorasan during the Bayqara administration and due to the approaches of his special minister, Amir Ali Shir Nava'i. This descriptive and analytical research was conducted to assess the scope and impact of public utility activities of Sultan and Nava’i using historical contents of that time. According to the results, these measures were considerably taken by Sultan and his court, especially his minister, based on the policies of the Shah and his court. These issues involved most areas, including religion, education and welfare. In this respect, Sultan and his court members dedicated efforts to taking these measures in line with earning a high-level and political-social status sometimes based on pure intensions, dissatisfaction with general inequality, acquiring internal satisfaction, and in some cases, fame-seeking.
    Keywords: Timurids, Sultan Husayn Bayqara, Amir Ali Shir Nava'i, Public Utility Activities}
  • Seyyed Ghulam Ali Rakhshan, Feyz Allah Boshasb Goshe
    Iranians, who have had a significant impact on Indian culture in all fields, also had a great influence on the Indian music school. Majors such as Amir Khusrow Dehlavi and the emigration of prominent Iranian musicians to India formed the mix of Indian and Iranian music. Most of these musicians went to India during the Safavid period and the Khorasan region. The main factors behind the promotion and development of Persian music in India were the interest and support of the Gurkani kings and Iranian musicians. This study aimed to investigate the role and influence of Iranian music on Indian music, using historical research methods, collecting information and raw materials from library sources and research books and analyzing them through descriptive-analytical methods.
    Keywords: India, Iran, Music, Gurkanian, Timurids}
  • علی کالیراد
    تاریخ خیرات و اصح التواریخ، نوشته محمد بن فضل الله موسوی، از تاریخ های عمومی کمترشناخته شده سده نهم هجری اند. مقاله حاضر، ضمن معرفی این دو کتاب، به چگونگی بازنمایی تاریخ صدر اسلام در این دو اثر متعلق به عصر تیموری، با تکیه بر تاریخ خیرات، پرداخته است. اگرچه نوشته های موسوی در بادی نظر از منظر داده های تاریخ نگارانه و ارزش ادبی چندان حائز اهمیت نمی نماید، اما بازتاب دهنده نگاه وی به تاریخ صدر اسلام، به عنوان فردی باورمند به حقانیت مذهبی سیاسی علی و آل علی (ع) و متاثر از آموزه های صوفیانه روزگار خویش است. این نگاه را می توان نمونه ای از رویکردهای دینی در خراسان عهد تیموری شمرد. افزون بر این، حاشیه نویسی ها و تغییراتی که در سده های بعد به نسخه های تاریخ خیرات و اصح التواریخ راه یافته به مثابه خوانش متفاوت خوانندگان از متن و انعکاس دهنده دگرگونی در مرزبندی های هویت شیعی در ایران طی سده های نهم تا سیزدهم هجری است.
    کلید واژگان: تاریخ خیرات, اصح التواریخ, تاریخنگاری اسلامی, تیموریان, محمد بن فضل الله موسوی}
    Ali Kalirad
    Tārikh-i Khayrāt and Aṣaḥḥ al-tawārikh by Muhammad ibn Fazlullah Musavi are less well-known general histories from the ninth century AH/ the fifteenth century AD. The purpose of this essay is to introduce the above-mentioned works and discussing representation of the early history of Islam in Tārikh-i Khayrāt and Aṣahh al-tawārikh. Although Musavi's works are not much significant in terms of historiographical data and literary value, the reflection of his approach as a believer in the religio-political legitimacy of Alī ibn Abī Ṭālib and his descendants and also the influence of Sufi doctrine on Musavi’s narrative of the history of early Islam represents the context of religious thought in Timurid Khorasan. Moreover, the marginal annotations and revisions on the manuscripts of Tārikh-i Khayrāt and Aṣaḥḥ al-tawārikh, which have been made in the following centuries, could be the readers' different perusal of the text and reflecting the transformation of Shiite identity boundaries in Persia during the fifteenth to the twentieth centuries.
    Keywords: T?rikh-i Khayr?t, A?a?? al-taw?rikh, Muhammad ibn Fazlullah Musavi, Shiism, Timurids}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال