جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "tower of silence" در نشریات گروه "تاریخ"
تکرار جستجوی کلیدواژه «tower of silence» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
یکی از شیوه های دفن مردگان در آئین زردشتی، خورشیدنگرشنی و قرار دادن مردگان در برج های خاموشی است. با استناد به متون کلاسیک و یافته های باستان شناسی، این سنت تدفینی در آئین زردشتی از آغاز دوره تاریخی تا به امروز گزارش شده است. تاکنون مطالعات معدودی راجع به برج خاموشی ری انجام گرفته است. این مطالعات اغلب به توصیف محوطه و ویژگی های معماری آن پرداخته است؛ لذا از ورای آن نمی توان از تحول ساختار معماری و تاریخ ساخت محوطه درکی جامع به دست آورد. این پژوهش از یک سو، تلاش می کند تحول ساختار معماری برج خاموشی ری از سده های نخست تا سده های متاخر اسلامی را ارزیابی کند؛ و از سویی دیگر، درپی دستیابی به شواهدی راجع به تاریخ نسبی ساخت محوطه است. بر این اساس، پژوهش حاضر تلاش می کند به دو پرسش پاسخ دهد؛ 1) ساختار معماری برج خاموشی ری چگونه بوده است و چه تحولات معماری در آن صورت گرفته است؟ 2) با استناد به منابع نوشتاری و مطالعات مقایسه ای، برج خاموشی ری در چه برهه زمانی ساخته شده است؟ در راستای پاسخ به پرسش های فوق، از رویکرد توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. مطالعات میدانی و کتابخانه ای به همراه بررسی مقایسه ای مهم ترین روش های گردآوری اطلاعات در پژوهش پیش رو است. این پژوهش نشان می دهد برج خاموشی ری مربوط به سده های نخست اسلامی است و تا سده های متاخر اسلامی نیز حیات داشته است؛ به علاوه، بررسی مقایسه ای ساختار معماری محوطه، ضمن تایید تاریخ گذاری پیشنهادی، برج خاموشی ری را همراه با برج خاموشی کوهستان یزد و دخمه قدیمی کرمان در یک نسل مشخص از برج های خاموشی قرار می دهد. نسلی که ادامه نسل برج های خاموشی پیش از اسلام و نماینده برج های خاموشی سده های نخست اسلامی است.
کلید واژگان: برج خاموشی, ری, سده های نخست اسلامی, سده های متاخر اسلامی, ساختار معماریOne of the burial methods in the Zoroastrian religion is the Xwaršēd Nigerišnand the placement of the corpse in the towers of silence. With reference to the classical sources and archeological findings, this burial tradition has been reported in the Zoroastrian religion from the beginning of the historical period until today. So far, few studies have been carried out on the tower of silence of Ray. These studies often focus on description of the site and its architectural features. It is not possible to acquire a comprehensive understanding of the evolution of this architectural structure and the construction history of the site by solely relying on these studies. This research tries to evaluate the evolution of the architecture of the tower of silence of Ray from the early to the late Islamic centuries. In addition, it seeks to obtain evidence regarding the relative construction dating of the site. As a result, this research tries to answer two questions: 1) how was the original architectural structure of the tower of silence of Ray and what architectural developments have taken place in it? 2) With reference to the literary sources and comparative studies, when was the tower of silence of Ray constructed? In order to find answers to the aforementioned questions, a descriptive-analytical method has been used. The library method, alongside with field and comparative studies were the most important information gathering means for this investigation. The results of this study indicates that the tower of silence of Ray belongs to the Early Islamic period and continued to be used up to the Late Islamic era. Furthermore, the comparative study of the architectural structure of the site, while confirming the proposed dating, places the tower of silence of Ray alongside with the tower of silence of the Yazd Mountain and the ancient Dakhma of Kerman in a particular generation of towers of silence. A generation that continued the tradition of the Pre-Islamic era towers of silence and represented the towers of silence of the early Islamic centuries.
Keywords: Tower of Silence, Ray, Early Islamic Centuries, Late Islamic Centuries, Architectural Structure -
از سنت های تدفینی زردشتی در دوران اسلامی اطلاعات زیادی در دست نیست. به لطف گورنوشته های تاریخ دار پهلوی و متون نوشتاری اطلاعات اندکی از نحوه دفن زردشتیان در قرون اولیه اسلامی در دست است؛ این سنت های تدفینی در سده های میانه دوران اسلامی به ندرت گزارش شده است. در کاوش باستان شناسی تپه قلعه خلچان (قلعه گنبدسرا) در تفرش در استان مرکزی یک برج خاموشی مسقف با 49 قطعه استخوان انسانی و قطعه سفال هایی از سده های میانه دوران اسلامی گزارش شده است. از منظر پوشش سقف، این برج خاموشی با برج خاموشی بندیان درگز از دوره ساسانی قابل مقایسه است. با درنظر گرفتن بافتار زمانی این دو برج خاموشی در نوشتار حاضر تلاش می شود به سه پرسش باستان شناسی پاسخ داده شود؛ ساختار بناهای تدفینی زردشتی در سده های میانه اسلامی چه مشخصاتی داشته است؟ برج خاموشی تپه قلعه خلچان دارای چه وجوه اشتراک و افتراقی با برج خاموشی بندیان از دوره ساسانی است؟ و مسقف بودن برج خاموشی تپه قلعه خلچان در مطالعات باستان شناسی دوران اسلامی چه اهمیتی دارد؟ فرض بر تاثیر سنت تدفین ساسانی بر تدفین زردشتیان در سده های پس از اسلام است. به علاوه، اقلیت بودن جامعه زردشتی در سده های میانه اسلامی بر کیفیت سنت دفن آن ها موثر درنظر گرفته است. نوشتار پیش رو برمبنای کاوش های باستان شناسی و مطالعات کتابخانه ای انجام گرفته است و با رویکرد توصیفی-تحلیلی سعی در تبیین نحوه دفن زردشتیان در سده های میانه اسلامی دارد. تحقیق حاضر نشان داده است که دفن مردگان در برج های خاموشی یکی از سنت های تدفینی زردشتیان در سده های میانه اسلامی بوده است. به علاوه، این سنت تدفینی ادامه سنت برج های خاموشی در دوره ساسانی است که تا سده ها پس از سقوط ساسانیان هم چنان ادامه داشته است. مسقف بودن دو برج خاموشی بندیان و تپه قلعه خلچان وجه بارز استمرار فرهنگ ساخت برج های خاموشی مسقف از دوره ساسانی تا سده های میانه اسلامی در ایران است.
کلید واژگان: سنت های تدفینی زردشتی, برج خاموشی, تپه قلعه خلچان, سده های میانه دوران اسلامیUnlike Sasanian period, we haven’t got more information about Zoroastrian burial customs in Islamic period. The early Islamic funerary inscriptions give some information about burial practices in this period. The Yazdgerdi calendar dates on these epitaphs provide an absolute date for them in the first three centuries of the Islamic period. Until recent excavation at Tepeh Qaleh Khalachan weren’t any evidences of Zoroastrian burial customs in Middle Islamic period. In Archaeological excavation of Tepeh Qaleh Khalachan a roofed tower of silence was discovered. Model of this structure before have been found in Bandyian in Dargaz from Sasanian period. In this paper tried to answer three questions about structure and burial custom. What is exactly the feature of Zoroastrian burial custom in Middle Islamic in Iran? What are mutual and different features between Tepeh Qaleh Khalachan and Bandyian towers of silence? What is precisely important of this roofed tower of silence in archaeological studies of Islamic period? Because some mutual features has been supposed influence of Bandyian on Tepeh Qlaeh Khalachan tower of silence. Besides, Zoroastrian mirror communities had Some influences on burial customs. Methodology of present paper is analytical descriptive. Archaeological data of Tepeh Qlaeh Khalachan and Bandyin have been investigated and at the same time, library resources about Zoroastrian burial customs, towers of silence and Zoroastrian communities in Islamic period have been studied. This paper showed tower of silence was a burial custom in Middle Islamic in Iran and had some mutual roots with Bandyian ones. Best example of these mutual features is a roof on these two towers of silence. What it shows roofed towers of silence continued to Middle Islamic period in Iran. Hence it is plausible if someone supposes towers of silence in Yazd, Kerman and Rayy are belonging to the second generation of towers of silence in Iran what is dating to after Middle Islamic period.
Keywords: Zoroastrianism burial practices, Tower of silence, Tepe Qaleh Khalachan, Middle Islamic Period -
یکی از سنت های تدفینی در آیین زردشتی واگذاری و دفن مردگان در برج های خاموشی است. در این شیوه تدفین که ریشه های آن به فرهنگ های پیش از تاریخ لوانت، آسیای صغیر و ایران بازمی گردد، جسد در فضای باز و یا در سازه های مرتبط با تدفین قرار می گیرد و پس از جدا شدن گوشت از استخوان، یا در محل باقی می ماند و یا در قالب تدفین ثانویه استخوان متوفی مجددا دفن می گردد. با اینکه این سنت تدفین در ذیل عنوان واحد برج های خاموشی دسته بندی می شوند از منظر ویژگی های معماری تفاوت هایی بنیادین با یکدیگر دارند. در تحقیق حاضر تلاش می شود با استناد به متون نوشتاری و داده های باستان شناسی، ضمن تاریخ گذاری نسبی برج های خاموشی، تحولات شکلی این ساختارهای تدفینی از دوره ساسانی تا سده های متاخر اسلامی ارزیابی گردد. با این نگاه سه پرسش قابل طرح است: 1) ساختار معماری برج های خاموشی از دوره ساسانی تا سده های متاخر اسلامی تا چه اندازه ادامه داشته و تا چه میزان تحول یافته است؟ 2) چه عواملی در تحولات ایجادشده در ساختار معماری برج های خاموشی موثر بوده است؟ 3) آیا می توان با استناد به این تحولات، راجع به تاریخ ساخت این فضاهای تدفینی گمانه هایی نسبی ارایه نمود؟ به منظور پاسخ به پرسش های فوق از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. مطالعات میدانی و کتابخانه ای به همراه بررسی مقایسه ای مهم ترین روش های گردآوری اطلاعات در تحقیق پیش رو است. تحقیق حاضر نشان می دهد برج های خاموشی از چهار الگوی متفاوت معماری تبعیت می کنند؛ کیفیت پوشش سقف، نحوه عرضه داشت جسد، تفکیک فضاهای تدفین، موقعیت استودان، نحوه ورود به فضای خورشید نگرشنی، جزییات ساختار معماری و ایجاد ساختارهای مرتبط با تدفین از مهم ترین شاخص های تمایز برج های خاموشی در تاریخ ایران است. تفاوت هایی که ریشه برخی از آنها را می توان به 1) مهاجرت و تجمع زردشتیان در یزد و کرمان، 2) مراودات زردشتیان ایران و هندوستان و 3) اقدامات مانکجی لیمجی هاتریا در ایران نسبت داد.کلید واژگان: برج خاموشی, معماری, تدفین, خورشید نگرشنی, دوره ساسانی, دوره اسلامیArchaeological data and textual sources provide information on Zoroastrian burial customs in Iran that could read and investigate in their context. One of these burial customs is burying the body into the towers of silence. This ritual practice canonized in Zoroastrian religious texts such as Vidēvdāt and documented in historical sources and archaeological findings. Beside Central Asia one what comparable to the first generation of towers of silence this funeral practice reported from Sasanid to the Late Islamic period. Although all of these burial structures mentioned as the towers of silence (Dakhma), there are plenty of architectural structures, from the beginning to the Late Islamic period; from the platforms of xwaršēd nigerišn to roofed towers of silence; from rooms of ossuary to central well (sarāda) of towers of silence. This paper has tried to thanks to archaeological findings and historical sources recommend some relative dating on towers of silence. Besides, the formal evolution of these burial structures has investigated from the Sasanid to the Late Islamic period. Hence, there are some questions to answer. 1) How are the continuation and evolution of the architectural structure of towers of silence from the Sasanid to the Late Islamic period? 2) Which elements caused the evolution of the architectural structure of towers of silence? 3) Is it possible to find a relative dating about the date of construction of these burial structures based on the evolution of the architecture of towers of silence? For the answer to these questions, a descriptive-analytical method has used. Field and library studies and comparative studies are the most important methods of this illustration. This study will show towers of silence follow four different architecture methods. The quality of roof covering, the way of exposure, the divide of burial spaces, location of a central well, how to enter to xwaršēd nigerišn places, details of architectural structure and creation of some buildings related to burial are the most important towers of silence diversities factors. There is some reason for these diversities: 1) emigration of Zoroastrian communities to Yazd 2) cultural relation between Iran and India Zoroastrian communities, 3) Maneckji Limji Hataria activities in IranKeywords: Tower of Silence, Architecture, Burial, Xwaršēd Nigerišn, Sasanian period, Islamic period
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.