به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « zoroastrian religion » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «zoroastrian religion» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ایمان خسروی*
    مذهب در حیات سیاسی امپراتوری هخامنشی نقش چشمگیری داشت چنانکه شاهان این سلسله با سیاست های مذهبی خاص خود توانستند بیش از 200 سال بر این امپراتوری عظیم که متشکل از اقوام و آیین های مختلف بود حکومت کنند. در دوره میانه پادشاهی ، سختگیری هایی آغاز شد و در واپسین دوره شاهان این حکومت، شاهد ساختارشکنی و احیاء ریزجریان های مذهبی هستیم که این نوآوری ها از زمان اردشیر دوم آغاز می گردد. بر طبق دیدگاه سنتی مطالعات مذهب هخامنشیان، قاعدتا می بایست تاثیر آموزه های زردشت را بر این پادشاهان رصد کرد اما برخلاف روش معمول، این مقاله سعی دارد از جهت عکس، تاثیری که هخامنشیان در جهت حفظ و بقای شاهنشاهی خود بر تعالیم زردشتی داشتند بررسی، و بدعت ها و نوآوری های آنان را با تطبیق متون اولیه و ثانویه زردشتی پیگیری کند. با استفاده از روش های تطبیق متون و رهیافت تاریخی، ورود بسیاری از آیین های پیشازردشتی و نیز وجود تاثیرات ثانویه توسط پادشاهان هخامنشی بر آیین زردشتی هویدا شد چراکه این دین نانوشته در زمان هخامنشیان، به راحتی بستر پذیرایی از تغییرات را در این عرصه توسط مغان متعصب و آمران سلطنتی -با هدف جلب رضایت حداکثری اقوام مختلف ساکن در داخل مرز سیاسی جدید کشور- فراهم می کرد.
    کلید واژگان: هخامنشیان, ایدئولوژی, مغان, آیین زرتشتی}
    Iman Khosravi *
    Religion played a significant role in the political life of the Achaemenian Empire as the kings of this dynasty, with their special religious policies, could rule over this great empire, which consisted of different nations and religions, for over 200 years. Each king of this dynasty had a different view towards religion and tradition and so their treatment of this issue significantly varied; for instance, Cyrus and Darius exhibited more tolerance towards religion compared to other kings. However, in the middle period of this kingdom, some strictness was started, so that it is assumed that Xerxes intended to generalize and institutionalize the royal worldview in the Achaemenid kingdom. In the late period of this dynasty, a kind of deconstruction in the religion and revival of religious micro-currents is seen, starting from the time of Artaxerxes II. According to the traditional view towards the Achaemenid kings’ worldview, as a rule, the effect of Zoroastrian teachings on these kings should be observed and investigated, but contrary to the common method, the present paper attempts to study the influence of the Achaemenids on the Zoroastrian teachings in order to preserve and survive their Imperial, and track their innovations and heresies by comparing the Zoroastrian primary and secondary texts. Using a comparative study of the mentioned texts and a historical approach, the introduction of many pre-Zoroastrian religions by magus, as well as the influence of foreign cultures, were revealed to us, and the existence of secondary influences by the Achaemenid kings on Zoroastrianism became evident since during the Achaemenid era the Zoroastrian unwritten religion had easily provided a suitable context to accept the changes due to the domination of magus over this area. These deliberate influences of the government on the religion reached to the extent that the term "political religion" could be used instead of the term "religious policy" during this period.
    Keywords: Achaemenid, Ideology, Magus, Zoroastrian religion}
  • مهرداد رهبر قناعتی*، مجتبی انصاریان

    انسان از زمانی که پا به گیتی نهاده همواره از محیط زیست تاثیر پذیرفته و بر آن تاثیر گذارده، در چند سده پیشین، پیشرفت دانش و فن آوری و افزایش جمعیت، استفاده روز افزون از محیط زیست را لاجرم ساخته پس اندیشمندان بر آن شده اند تا با وضع قواعدی این تعامل را تنظیم و تعدیل نمایند چرا که آسیب به محیط زیست آسیب به انسان است. امروزه سرآغاز این کوشش را کنفرانس استکهلم در سال 1970 میلادی می دانند که پیدایش سیاست سبز را سبب شد. تمدن های پیشین هر کدام رویکردی متفاوت با زیست بوم خود داشتند که در کل فاقد ساختاری منسجم بود. در این میان رویکرد ایرانیان باستان بسیار متفاوت است. این پژوهش با رویکردی میان رشته ای بر آن است که روش ایرانیان باستان را در این مورد بررسی کند و به این پرسش پاسخ دهد که انسان از چه زمانی روی به سوی وضع قواعد حقوقی درباره محیط زیست نهاد؟

    کلید واژگان: ایران باستان, حقوق, محیط زیست, دین زرتشتی, قوانین اخلاق}
    Mehrdad Rahbar *, Mojtaba Ansarian

    Humans have always been influenced by and influenced by the environment since they set foot on the universe. In the past few centuries, the advancement of science and technology and the increase in population have made the increasing use of the environment necessary, so thinkers have been on it. They have to regulate this moderation by setting rules, because harm to the environment is harm to human beings. Today, the beginning of this effort is considered to be the Stockholm Conference in 1970, which led to the emergence of green policy. The previous civilizations each had a different approach to their ecosystem, which did not have a coherent structure at all.In the meantime, the approach of the ancient Iranians is very different. This interdisciplinary study aims to examine the method of the ancient Iranians in this regard and answer the question: When did man start to establish legal rules about the environment?

    Keywords: ancient iran, Law, environment, Zoroastrian Religion, moral laws}
  • زیبا خوشبخت*
    قربانی کردن، به عنوان بخشی از آیین های دینی و اسطوره ای در میان اقوام و تمدن های باستانی مرسوم بوده و در گذر زمان دستخوش تحولاتی شده است. تغییرات پدیدآمده در این آیین، در حوزه انگیزه قربانی کننده بنا به ماهیت خود، کمتر دستخوش تغییر و تحول شده و عمده تغییرات صورت گرفته، در حوزه عملی و چگونگی اجرای قربانی کردن رخ داده است. در دوره ساسانی و بر اساس آموزه های زردشتی مراسم قربانی طی تشریفات خاص و با شیوه های مختلف برگزار می شده است. سوال اصلی این پژوهش این است که شیوه قربانی حیوانات از دیدگاه زردشتیان در دوره ساسانی چگونه بوده است. شیوه هایی که بررسی آن ها برداشت های متفاوتی از نگرش زردشت به قربانی را ارایه می دهد. این نوشتار به روش توصیفی-تحلیلی، مطالعات کتابخانه ای، منابع نوشتاری کهن و آثار محققان مطالعات زردشتی تدوین شده است. بررسی ها نشان می دهد شیوه قربانی حیوانات در دوره ساسانی به شکل ضربه زدن به گردن حیوان، بیهوش کردن و استفاده از کارد تیز بوده است. دلیل تفاوت شیوه اجرای آیین ها، وجود اقوامی با فرهنگ های مختلف و برداشت های متفاوت از آموزه های زردشتی است. زردشت با افراط در انجام قربانی و حرکات خشونت آمیز علیه حیوانات به هنگام مراسم قربانی مخالفت کرده است. با وجود این، سنت قربانی به دلیل قداست و دیرینگی در باورهای رایج در عصر ساسانی نیز تداوم داشته، ولی شیوه های اجرای آن به مرور زمان تغییراتی یافته است؛ به گونه ای که تا امروز نیز در جامعه زردشتیان مرسوم است.
    کلید واژگان: ساسانی, قربانی حیوانات, آیین زردشت, شیوه های قربانی کردن}
    Ziba Khoshbakht *
    As a part of religious and mythical customs, sacrificing was common among ancient nations and civilizations, and it has undergone some changes over time. The changes created in this religion, due to the motive of the person who makes sacrifices based on his/her own identity, underwent less change, and most of the changes have occurred in the course of practice and the quality of performing the sacrifice. The ritual of sacrifice in Zoroastrian religion in the Sasanian period was held along with special ceremonies and different methods in religious festivities and customs, funeral ceremonies, wars, etc. with the participation of the royal family, people and clergies. Studying the ways of sacrificing animals from Zoroastrians’ view in the Sasanian period is one of the important purposes of this survey; studying these ways provides different concepts from Zoroaster’s attitude toward the victim. This survey is done based on the descriptive-analytical method and the results of the research have been compiled through library studies, the written primary resources and the works of the researchers on Zoroastrian studies. The way of sacrificing the animals in the Sasanian period was in the form of beating the animal’s neck, anesthetizing it and using a sharp knife. Zoroaster disagreed with the excessiveness in making sacrifices and violent behaviors against the animals during the ceremony. However, due to the holiness and oldness, the custom of sacrifice persisted in common beliefs in the Sasanian period, but the methods of performing it have changed over time; so it has been customary in the Zoroastrian society until now.
    Keywords: Sasanian, animal sacrifice, Zoroastrian religion, methods of making sacrifices}
  • Reza Mehrafarin *
    Dahān-e Qolāmān is one of the Achaemenid sites in the eastern part of Iran. Archaeologically, it is significant since it is the only excavated Achaemenid site at eastern half of Iran and relatively revealing information on urbanization, architecture, administrative, religious, industrial buildings as well as pottery manufacturing.  The most important structure of Dahān-e Qolāmān is “Building No. 3” that has attracted the attention of different archaeologists and experts on its function. Ovens and fireplaces are among most important features of the structure that culminated to high variations at period “B”. Considering finding archaeological evidences and their comparison to Zoroastrian written sources, especially Avesta, it appears that the Building No. 3 belonged to Zoroastrians from Dranka province, and the regional Satrap supervised its construction according to orthodox religious basics, while fundamentally differs from Zoroastrian beliefs of western Iran.
    Keywords: Achaemenids, Sistan, Dranka, Dahān-e Qolāmān, Zoroastrian religion}
  • اسماعیل سنگاری*، محسن یعقوبی

    سقوط ساسانیان افزون بر پیامدهای سیاسی، دارای پیامدهای گسترده اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بود که جامعه زردشتی را در سده های نخستین اسلامی تحت تاثیر قرار داد. بازتاب بسیاری از این تغییر و تحولات، در متون پساساسانی قابل بررسی است که از منظر آسیب شناسی و به منظور حفظ انسجام و وحدت درونی، آموزه های گوناگونی را به جامعه مذکور تعلیم می دادند. بسیاری از این آموزه ها متاثر از مضامین پایان جهانی بود که در متون پساساسانی مورد توجه قرار داشت.با فرض این که مضامین پایان جهانی زردشتی با توجه به شرایط جامعه ایرانی در نخستین سده های اسلامی، دارای آموزه های گوناگون در حوزه های دینی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بوده است، این پژوهش به روش تاریخی و شیوه توصیفی-تحلیلی و بر پایه مطالعات کتابخانه ای به بررسی این مضامین در متون پساساسانی می پردازد و نگرش های پایان جهانی دین زردشتی را در حوزه های مختلف بررسی می کند.

    کلید واژگان: ساسانیان, دیانت زردشتی, متون پساساسانی, مضامین پایان جهانی}
    Esmaeil Sangari *, Mohsen Yaghoubi

    Fall of Sasanian Empire, in addition to political results, had also extensive social, economic and cultural results that influenced Zoroastrian society in the first Islamic centuries. Many reflections of these changes would be studied in post-Sasanian texts which instruct different teachings in order to maintain solidarity and inner unity from pathological viewpoint. Many of teachings were influenced by apocalyptic texts that were the focus of attention. Assuming that apocalyptic Zoroastrian contents, had different teachings in religious, political, social, cultural and economic fields in the first Islamic centuries, this paper aims to study the contents in post-Sasanian texts and apocalyptic attitudes of Zoroastrian religion in different fields with descriptive-analytical method.

    Keywords: Sasanians, Zoroastrian religion, Post-Sasanian texts, Apocalyptic texts}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال