به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اغلبیان » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اغلبیان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی عزتی، محمدعلی چلونگر*، اصغر منتظرالقائم

    نخستین دوره شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی در افریقیه و مغرب در عهد دولت اغلبیان به وقوع پیوست. قیروان به مثابه بغداد در شرق اسلام، مرکز فرهنگی و علمی در غرب جهان اسلام شد و عالمان و دانشمندان آنجا را به عنوان سرزمین رحله های علمی جهت کسب معارف، تحقیق و ترویج علم می پنداشتند. امیران اغلبی خود را تابع خلافت عباسی می دانستند و از سنت ها و شیوه های مرسوم دولت عباسیان، که بر سنت های ایرانی تکیه داشت، پیروی می کردند. آن ها در صدد انتقال علوم و معارف از شرق اسلام به افریقیه بودند و برای این منظور کوشیدند، دانشمندان و سرآمدان علوم را به سوی خود فرا خوانند. در عصر اغلبی، بنا به دلایل مختلف ایرانیان بسیاری در افریقیه و شهرهای مغرب اقامت داشتند و در پیشرفت و گسترش فرهنگ وتمدن اسلامی مشارکت جستند. اینکه ایرانیان چگونه و در چه زمینه هایی باعث انتقال و گسترش مظاهر و عناصر فرهنگ و تمدن اسلامی به افریقیه در دوره اغلبیان شدند، مسیله اصلی این پژوهش می باشد. این مقاله بر اساس رویکرد مطالعات تاریخی و بهره گیری از منابع و متون تاریخی اصیل و تحقیقات نوین و به روش توصیفی - تحلیلی سامان یافته است. یافته ها نشان می دهد که گروهی از ایرانیان در عصر اغلبیان به افریقیه مهاجرت کردند و در انتقال فرهنگ و تمدن اسلام و ایران از شرق جهان اسلام به مغرب اسلامی نقش بزرگی داشته و در عرصه های دیوان سالاری، شکل گیری و گسترش علومی چون فقه، ادبیات، پزشکی، هنر و معماری و کشاورزی تاثیر گذار شدند.

    کلید واژگان: ایرانیان, خراسانیان, اغلبیان, افریقیه, فرهنگ و تمدن اسلامی}
    Mahdi Ezati, MohmmadAli Chelongar *, Asghar Montazerolghaem

    The first flourishing era of Islamic culture and civilization in the Maghreb and Ifrīqya occurred under the government of Aghlabids. Qayrawān is Islamic East Baghdad, the scientific and cultural center of the Muslim world in the West, And Scholars and scientists thought of it as the land of scientific trips to gain knowledge, research, and promote science. Rulers of Aghlabids knew subject to the Abbasid caliphate and followed of traditions and customary practices of the Abbasids, who depended on Persian traditions. They were intend to transfer sciences and knowledge of the Islamic East to Ifrīqya to try, scientists and excel in science learned to read. In the era of Aghlabids, for various reasons, many Iranian were staying Ifrīqya and in the Maghreb, and participated in the advancement and spread of Islamic culture and civilization. The main issue of this research is how and in what contexts the Iranians caused the transfer and spread of the manifestations and elements of Islamic culture and civilization to Africa during the Aghlabids period. This article is based on the approach of historical studies and the use of original historical sources and texts and modern research and is organized in a descriptive-analytical way. The findings show that some Iranian scholars and nobles migrated to Africa during the age of Aghlabids and played a great role in the transfer of Islamic and Iran culture and civilization from the East of the Islamic world to the West of Islam and the fields of bureaucracy, the formation, and expansion of sciences such as jurisprudence, Literature, medicine, art and architecture, and agriculture were influenced.

    Keywords: Iranian, Khorāsānian, Aghlabids, Ifrīqya, Islamic culture, civilization}
  • قدریه تاج بخش*
    در فاصله سال های 86- 264ق، مسلمانان به سلسله حملاتی دریایی برای فتح شهر بندری سرقوسه دست یازیدند. این مقاله پس از بررسی زمینه ها و علل حملات، بدین نتیجه دست یافته است که حملات مسلمانان به سرقوسه با اهداف گسترش دین اسلام و نیز دستیابی به منابع اقتصادی سرقوسه و سلطه بر راه تجاری دریای مدیترانه صورت گرفت. پیامد حملات که پس از دو سده و اندی کوشش مستمر، به فتح سرقوسه انجامید، برای مسیحیان زیان بار بود و برای مسلمانان نیز به دلیل نداشتن سیاستی درست برای حفظ شهر، دستاوردی نداشت. چه، از یک سو، به ویرانی آثار فرهنگی- تمدنی و تخریب شهر و در نتیجه مهاجرت سکنه به سرزمین های امن تر بیزانس و کاهش جمعیت انجامید. از سوی دیگر مناقشات سران نظامی مسلمان صقلیه با والی سرقوسه- ابن ثمنه- و فزون خواهی برای دستیابی به مناطقی بیشتر در صقلیه، باعث استمداد ابن ثمنه از رجار نرماندی برای شکست رقبای سیاسی شد. سرانجام، نورمان ها به بهانه غارت و تعدی فردی مسلمان موسوم به ابن عباد به کلیساها، در 479ق سرقوسه را بازستاندند.
    کلید واژگان: سرقوسه, امویان, اغلبیان, فاطمیان, نورمان ها}
    Ghadriye Tajbakhsh *
    Between the years A.H. 264-86/A.D. 877-899, Muslims launched a series of attacks to conquer the harbor town of Syracuse. The present study explores the background and reasons behind these attacks. It is concluded that Muslim attacks on Syracuse were carried out with the purpose of spreading Islam and getting access to the financial resources of Syracuse to dominate the Mediterranean Sea trade route. After about two centuries the attacks lead to the conquest of Syracuse. However, it was to the dismay of Christians and did not benefit the Muslims either, because they did not adopt the right strategies to protect the town. On one hand, it led to the destruction of cultural-civilizational monuments and thus escalated emigration to safer lands of Byzantium and caused a drop in the town’s population. On the other hand, Sicily’s Muslim military officials were in conflict with the governor of Syracuse (ʾIbn Samanih) and the Sycarusan’s greediness in conquering more parts of Sicily pushed ʾIbn Samanih into seeking help from Rujār Normandy to defeat his political rivals. The Normans eventually recaptured Syracuse in A.H. 479-AD. 1086, claiming that a Muslim by the name of ʾIbn ʿAbbād had committed rubbery and had abused Christian churches.
    Keywords: Syracuse, the Umayyads, The Aghlabids, The Fāṭimīd, The Normans}
  • فروزان فرخی*

    چکیده در این مقاله اهداف و شیو ه های اجرایی سیاست های مذهبی اسماعیلیان در قلمرو اغلبیان بررسی شده است؛ اسماعیلیان از نیمه دوم قرن سوم هجری، مغرب اسلامی را برای ادامه فعالیت های سیاسی -مذهبی خود بر گزیدند و با ورود داعیان اسماعیلی به این بخش از قلمرو اسلام ،زمینه های رواج عقاید مذهبی اسماعیلی و در نهایت تشکیل حکومتی قدرتمند را فراهم آوردند. درآستانه ورود داعیان اسماعیلی به مغرب اسلا می بخش هایی از آن(افریقیه) در حاکمیت اغلبیان و تحت تاثیر عقاید اهل سنت و نفوذ فقه مالکی بود. از وجوه سیاست های مذهبی داعیان اسماعیلی در قلمرو اغلبیان؛ تبلیغ وتعلیم، جذب مخالفان مذهبی، ممانعت از اجرای مناسک اهل سنت و برخورد با فقهای مالکی بوده است. داعیان اسماعیلی سیاست ثابت و یکسانی نداشتند ،با توجه به شرایط زمانی محافظه کارانه و محتاطانه عمل می کردند،این خط مشی تسامح گرایانه و شیوه ی مسالمت آمیز، جذب مخالفان را در پی داشت و سبب گردید تا آرام آرام زمینه ی تشکیل دولت اسماعیلی مذهب فاطمی،فراهم گردد.

    کلید واژگان: اسماعیلیان, خلیفه فاطمی, افریقیه, اغلبیان}
    Forozan Farokhi *

    Eshmaelites from the second half of the third Hegira century selected Islamic west to continue their political-religious activities and by sending their claimants to this part of Islamic Terriotory provided the ground of religious beliefs prevalence and finally the forming of powerful government . At the beginging of Islamic claimants enterance to west some parts of it (Africa)were in Commonding of Aghlabin and were influenced by Sunni and dominance of Malekios jurisprudence.Eshmaelites religious policies in governmental terriotory of Aghlabian until their extinction and forming Ismaili government of fatimids religion are among the noticeable points in Islamic hirtory .what has been attempted in this investigation by descriptive –analytical method based on data، relic and historical theological and doctrinal writing of Eshmalites to be addressed in answer Eshmaelites religious policies in Aghlabian terriotory.How have been the purposes and execultive ways of Ishmalities religious policies in Aghlabin territory. Training attracting religious opponents, prevention of sunnis ritual practices and conflicting with Maleki jurisconsults have been the modes of Ismai lites religious policies in Aghlabian terriotory.The research method a dopted in this resrarch is historicalt,which relies on thedescription and com parison of historical data.what were the practices of the ismailis religious policies invitation in the targets of the majority Aghlabian.

    Keywords: Ismaillia, Fatimid caliph, Africa, Aghlabian}
  • یونس فرهمند *، قدریه تاج بخش
    در این مقاله علل و پیامدهای حملات دریایی مسلمانان به جزیره سردانیه، بررسی شده است؛ مسلمانان در فاصله 84 تا 446ق، به منظور جلوگیری از هجمه های مکرر اسطول های بیزانس به شهرهای ساحلی مفتوحه، تادیب مسیحیان مغرب، دستیابی به منابع اقتصادی نظامی جزیره و نیز سلطه بر راه تجاری دریای مدیترانه، به سردانیه یورش بردند، اما دستاورد آن ها در این زمینه اندک و به وضع جزیه بر ملوک این جزیره در برخی از دوره ها محدود بود. حملات مسلمانان به سردانیه موجب کشته شدن شمار زیادی از لشکریان مسلمان و صرف بودجه های هنگفت نظامی شد. با این حال مسلمانان در دوره مجاهد عامری در 406ق سردانیه را فتح کردند، هر چند از ثمرات این فتح نیز بهره ای نبردند. چه، مجاهد پیش از تثبیت قدرت، به سواحل جنوا و پیزا حمله و شهر لونی را تاراج کرد؛ این اقدام، هراس کلیسا و اعلان جنگ بر ضد مسلمانان از سوی پاپ بندیکت هشتم را درپی داشت و سبب گردید بیزانسیان با کمک ایتالیا، یک سال بعد سردانیه را بازپس گیرند.
    کلید واژگان: اغلبیان, امویان, سردانیه, دریای مدیترانه, فاطمیان, مجاهد عامری}
    Younes Farahmand *, Ghadrieh Tajbakhsh
    The aim of the present study is to investigate the causes and consequences of Muslims attacks to Sardinia Island. During 84-446 AH, Muslims attacked to Sardinia with different purposes including hampering the repeated naval Byzantine attacks to conquer coastal cities, penalizing Christian’s betrayers residing in Morocco, achieving economical and military resources of the island, and dominating over Mediterranean commercial sea. But they had little achievements and were of imposing Djizya on the kingdoms of islands in some periods only, while brought about considerable destruction of Islamic troops and spending vast amounts of military budget. Ultimately, the Muslims conquered Sardinia in the reign of Mudjāhid 'āmerī in 406AH, but it had not benefit; It was because Mudjāhid 'āmerī invaded to Genoa/Genova and Pizza coasts and looted the city of Luni before consolidating himself in Sardinia, followed by terrified the church and made Pop Benedetto Ottavo declare war against the Muslims. Finally, Italy ports and Byzantine unified thereafter and conquered Sardinia one year later.
    Keywords: Sardinia, Umayyads, Aghlab?ds, F?tim?ds, Mediterranean Sea, ?mer?, Pop}
  • حیات مرادی
    ضعف سلطه سیاسی اغالبه در افریقیه با تبلیغات داعی اسماعیلی، ابوعبد الله شیعی، دو چندان شد؛ زیرا به سبب بی کفایتی آخرین امرای اغلبی و بر اثر شدت گرفتن اختلاف های خانوادگی اغالبه، قدرت آنان در افریقیه تضعیف شده بود و با نفوذ عقاید اسماعیلی در میان بربرهای کتامه، نیروی سیاسی و نظامی آنان تحلیل رفت. زیاده الله سوم (290-296 ق)، آخرین امیر اغلبی برای تجدید قدرت سیاسی اغالبه، به تبلیغاتی علیه داعی اسماعیلی پرداخت و در نامه ای به مردم افریقیه، عدم مشروعیت داعی را بیان کرد. نوشتار حاضر با بررسی گفتمان نامه آخرین امیر اغلبی، دیدگاه های سیاسی - مذهبی وی را تبیین می کند.
    کلید واژگان: زیاده الله سوم, ابوعبد الله شیعی, تحلیل گفتمان, اغلبیان, افریقیه}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال