به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « الیمایی » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه « الیمایی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • جعفر مهر کیان*، ویتو مسینا

    در این مقاله گزارش مقدماتی کاوش هایی آمده که از 2013 تا 2016 م. به کوشش هییت مشترک ایران و ایتالیا در خوزستان در کل چندار در دره شمی (سرزمین باستانی الیمایی) انجام شد. این محوطه باستانی از شهرت زیادی برخوردار است، زیرا ازاینجا در سال 1936 م. به طور اتفاقی اشیای باستانی چشمگیری به دست آمد و پس ازآن سیاح معروف اورول استاین در آن کاوش های مختصری به عمل آورد. به رغم اهمیتش، محوطه به فراموشی سپرده شد. از قرار معلوم اینجا از مهم ترین نیایشگاه های ایران، دست کم در دوره های پساهخامنشی و اشکانی، بوده است. پس از بررسی سال 2012 م، هییت مشترک ایران و ایتالیا در خوزستان به کاوش های مستمر در محوطه روی آورد و سازه هایی از گونه ها، اندازه و فناوری گوناگون هویدا کرد. می توان به یقین گفت که این بناها به منظورهای مذهبی برروی مصطبه های یادمانی احداث شده اند که نمونه های مشابه آن ها پیش تر در مسجدسلیمان و بردنشانده در همان حوالی کاوش شده اند. همچنین گورستانی وسیع با آرامگاه های خانوادگی شناسایی شد که به این فرضیه دامن می زند که کل چندار کاربری مذهبی و تدفینی مرتبط به هم داشته است.

    کلید واژگان: الیمایی, نیایشگاه‌های دورۀ پساهخامنشی, نیایشگاه‌های پارتی, شمی, اورول استاین}
    Jafar Mehr Kian*, Vito Messina

    This report presents the preliminary results of the excavation conducted between 2013 and 2016 by the Iranian-Italian Joint Expedition in Khuzestan at Kal-e Chendar, in the Shami Valley (ancient Elymais). The site is well known for the outstanding antiquities discovered accidentally in 1936 followed by the excavation carried out briefly by the famous explorer Aurel Stein. But it remained neglected for decades despite its importance. It is presumably one of the most important sanctuaries of Iran at least in the Hellenistic and Parthian periods.Further to a survey conducted in 2012, the Iranian-Italian expedition started regular excavation and brought into light the remains of buildings of various type, size and technique, almost certainly made for religious purposes on monumental terraces, similar to those already found in the sanctuaries of Majid-e Sulayman and Bard-e Nechandeh, which are located in the same area. Family tombs of a wide cemetery were also recognized, hypothesise that at Kal-e Chendar the religious and funerary functions were, in some way, interrelated.

    Keywords: Elymais, Hellenistic sanctuaries, Parthian sanctuaries, Shami, Aurel Stein}
  • ایوب سلطانی، زهرا جوادی نیا *، مسعود صادقی راد

    طی برنامه بررسی و شناسایی آثار تاریخی و تدوین پرونده های ثبتی شهرستان اندیکا در تابستان سال 1394 نقش برجسته ای با نام درویش احمد شناسایی گردید این نقش برجسته که از جمله نقش برجسته های الیمایی است صحنه بزمی را به نمایش می گذارد. در این نقش برجسته فرد لمیده ای نشان داده شده که جامی در دست دارد. در پشت سر وی شییی که احتمالا تبر، گرز و یا شمشیر است، به همراه تک درختی حجاری گردیده است. شباهت موضوع و نقوش موجود در این نقش برجسته یادآور پیکره هرکول در بیستون است. از نظر سبک شناسی و موضوع این نقش برجسته قابل مقیاس با نقش برجسته های برد بت کوه تینا تنگ سروک II تنگ سروک IV، تنگ زیر (ایذه)، شیوند بردگوری جنگه سنگ ماهی و چوزه است و می توان آن را نهمین نقش برجسته شناخته شده با مضمون «صحنه بزمی» در گستره الیمایی دانست. اشتراکات فراوان این نه نقش برجسته با یکدیگر، که همگی بر روی سنگ های منفرد و در مسیر ایل راه های کهن ایجاد شده اند، تا حدودی آنها را از دیگر نقش برجسته های حوزه الیمایی متفاوت می گرداند.

    کلید واژگان: نقش برجسته, درویش احمد, الیمایی, صحنه بزمی, کوه منار}
    Ayoub Soltani, Zahra Javadinia *, Masoud Sadeghi Rad

    Through investigation, identification and preparation of the registration dossier of ancient sites, a rock relief called Darvish Ahmad was discovered in Andika city in 1394. This relief which belongs to Elymaean base reliefs portrays a banquet scene in which a person who has lounged has a cup in his hand. An object which is probably a sword, mace or axe along with a tree has been carved behind him. The rock relief is reminiscent of the Statue of Hercules. The Stylistics of this rock relief is comparable with rock reliefs of Bard-e Bot Kohe Tina, tang-e Sarvak II and IV, Tang-e Zir of Izeh, Sheyvand, Bard-e Gori Jangeh, Sang-e Mahi and Bard e Chozeh. The rock relief is the 9th Elymaean rock relief with a banquet scene in Elymaean territory. Numerous similarities among these rock reliefs, which have been carved on the single rocks near migration routes, distinguish them from other Elymaean rock reliefs.

    Keywords: Rock Relief, Darvish Ahmad, Elymaean, Banquet Scene, Monar Mountain}
  • محمدتقی فاضلی*، محمدحسن محسن نسب

    الیمایی ها ازسلسله های محلی بودند که از قرن دو قبل از میلاد تا آغاز قرن 3 میلادی درشمال خوزستان زندگی می کردند و در این سرزمین از فرهنگ و تمدن غنی برخوردار بودند. واژه ی الیمایی از نظر اتیمولوژی به معنی عیالم کوچک است که درواقع ادامه دهنده ی تمدن عیالمی کهن و ازبازماندگان آنان می باشند .باستناد بیشترمنابع تاریخی، الیمایی ها پس از شکست آشور بنی پال در انزوای سیاسی بسرمی بردند ولی بعدها توانستند خودرا در تاریخ مطرح کنند همچنین ازنظر اعتقادی وباورهای دینی خدایان غیر ایرانی ،سامی و بابلی و آشوری نظیر بلBel وناناNana و آرتمیس Artemis را می پرستیدند .آثارباقی مانده از آنها مقابر ،معابدسنگی،سردابه،نگارکندها ،سکه ها و کتیبه هایی (به خط و زبان آرامی) گچبری ها و پیکرک ها و مجسمه ها می باشند. الیمایی ها از معدود ایالات خودمختار و کوچک محلی بودند که می توانستند در تمام ارکان دولت ایران تحت تاثیر به سزایی داشته باشند. اما حوزه ی حکومت آنان در جبهه ی جنوب غربی ایران تقریبا تمامی ناحیه فرمانفرمایی عیالم جدید را شامل می شدو دامنه وسعت حکمرانی شان بخوبی مشخص نیست. احتمالا ناحیه ی وسیعی از خوزستان و اصفهان تاخلیج فارس رادر برمی گرفت. هنگامی که مهرداد اول سرزمین بین النهرین را به تصرف در آورد و منطقه الیماییدها نیز تازه استقلال یافته ازسال 14 ق.م.تحت تسلط آنان قرار گرفته و این درست مصادف است بازمانی که دیمتری دوم پادشاه سلوکیه اسیر مهرداد اول شد و قدرت پارتها تاکنار شط فرات رسیده بود و اقوام الیمایی تابع پارت ها شدند .ضرب سکه های کوچک الیمایی مکشوف در منطقه خوزستان بویژه در شهرهای ایذه ،شوشتر ،دزفول، بهبهان ، شوش، و...نشان می دهد که این اقوام دارای استقالل داخلی بودند ولی تحت نظر پارتها به زندگی خودادامه می دادند.این مقاله به بررسی سکه نویافته الیمایی می پردازد که در تپه کره سیاه بهبهان بدست آمده است.

    کلید واژگان: الیمایی, پارتها, سکه, تپه کره سیاه بهبهان}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال