به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اهل ذمه » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اهل ذمه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه احمدوند*

    ابوبکر طرطوشی فقیه مالکی سده ششم قمری، در سراج الملوک نظریه خود درباره حاکمیت و جامعه ایده آل اسلامی، به ویژه ناظر به درک خود از جامعه سنی مذهب مصر در دوران گذار از فاطمیان اسماعیلی را مطرح کرده است. این پژوهش با شیوه ای کتابخانه ای و روش های تحلیل تاریخی و تحلیل مضامین و همچنین بهره مندی از الگوی بحران شناختی توماس اسپریگنز، کوشیده است صورت بندی طبقات اجتماعی و جایگاه هر یک از آنها را در اندیشه طرطوشی بازشناسی کند. طرطوشی صورت بندی طبقات چهارگانه ایران باستان را در چارچوبی کلی اخذ کرده، اما از نظر محتوا و کارکرد تغییراتی داده و کوشیده است شرایط عصر خود، از جمله جامعه در حال گذار از فاطمیان را به شیوه ای نو در آن ترسیم نظری کند. او با قدرت بخشیدن به طبقه عالمان، آنان را در جایگاه مشاوران حکمران جانمایی کرده تا در دوران گذار به اقتدار اهل تسنن یاری رسانند. او کارگزاران را نیز برای کارآمدی روال دولت به شکلی ساختارمند و وظیفه محور بازتعریف کرده و همچنین با نوعی طبقه انگاری اقلیت های دینی مسیحی و یهودی (اهل ذمه)، اقتدار اجتماعی آنان را به نفع انسجام جامعه تسنن فرو کاسته است.

    کلید واژگان: طرطوشی, سراج الملوک, طبقات اجتماعی, عالمان, اهل ذمه}
    Fatemeh Ahmadvand*

    Abu Bakr Al-Turtushi, the Maliki jurist of the 6th century AH, in his Siraj al-Muluk, has put forward his theory about the ideal Islamic society and sovereignty, especially with regard to his conceptions of the Sunni society of Egypt during the transition era from the Ismaili Fatimids. This research has tried to recognize the role of each social class in al-Taurtushi's thought using desk study method, historical analysis and themic analysis methods, as well as benefiting from the model by Thomas Spragens for understanding crisis. Al-Turtushi took the formulation of the four classes of ancient Iran as his general framework; however, he made some changes in terms of content and function and tried to theoretically incorporate the situation of his own era, including the society during transition from the Fatimids in a new way. By empowering the class of Ulama (i.e. scholars), he placed them in the position of advisors to the rulers to help the authority of the Sunnis during the transition period. He also redefined the agents for the sake of efficiency of the government in a structured and task-oriented way. Moreover, by classifying Christian and Jewish religious minorities, he undermined their social authority for the benefit of the cohesion of the Sunni society.

    Keywords: Al-Turtushi, Siraj al-Muluk, social classes, Ulama, Non-Muslims}
  • فریده وفائی، رمضان رضایی*، عباس احمدوند

    راهیابی ذمیان ایرانی با عناوینی چون کتابت، طبابت، مشاوره و... به دربار خلفای عباسی، زمینه ساز ورودشان به عرصه اقتصاد ومسایل مالی نزدعباسیان بود. بررسی نقش اقتصادی ومالی اهل ذمه درمدیریت هزینه هاونفوذشان دردربارخلفای عباسی ازمباحثی است که کمتر بدان پرداخته شده و موضوع مقاله حاضر است.اگرچه سرزمینهای مفتوحه به سرعت دراختیاراعراب مسلمان قرارگرفت،اماکمی تجربه؛ آنان را وادار به بهره مندی ازتوان اقتصادی ومالی اهل ذمه درمدیریت هزینه هاگردانید. لذا بررسی این موضوع اززاویه مدیریت هزینه های مالی واقتصادی برخی ازذمیان باتوجه به پاره ای ازمقررات ، تبعیض ها وسخت گیری هایی که عباسیان علاوه بردریافت جزیه به ذمیان تحمیل می کردند ازموضوعاتی است که پیش روی پژوهشگر قرارمی گیرد.این مقاله می کوشد براساس نگاهی کارکردی به توضیح وتبیین نقش اقتصادی ومالی ذمیان در دربارخلفای عباسی بپردازد و نشان دهد ذمیان چگونه بر برنامه های اقتصادی و مالی عباسیان تاثیرمی گذاشتند، ونیزنشان دهد به رغم نفوذی که ذمیان دردربارداشتند، چگونه خلفای عباسی بااستفاده حداکثری از ثروت واموال ایرانیان به ویژه ذمیان ازطریق مصادره اموال در جهت ثبات وتداوم حکومت خویش بهره برداری می کردند.

    کلید واژگان: اهل ذمه, ایرانی, مالی و اقتصادی, مدیریت مخارج, عصرعباسی}
    Farideh Vafaei, Rezaei Ramadan *, Abbas Ahmadvand

    The introduction of the Dhimmis to the court of the Abbasid caliphs with titles such as writing, medicine, counseling, etc., paved the way for their entry into the field of economics and financial issues with the Abbasids. The study of the economic and financial role of the Dhimmis and their influence on the Abbasid caliphs is one of the topics that, has been less discussed in the events of the Abbasid era, which is the subject of this article.Although the conquered lands were quickly dominated by Muslim Arabs, lack of experience forced them to take advantage of the economic and financial policies of the Dhimmis in managing the expenses. Therefore, analyzing the management of financial and economic expenses of some Dhimmis, considering the strictness which was imposed by the Abbasids on Dhimmis in addition to receiving the jizyah, is one of the issues that the researcher faces. This article tries to thoroughly explain the economic and financial role of the Dhimmis in the court of the Abbasid caliphs and show how Dhimmis influenced on the economic and financial plans in the Abbasid era, and also show, although Dhimmis had influence in Abbasid court, Abbasid caliphs exploited the wealth and property of the Iranians, by confiscating their property for the stability and continuity of their sovereignty.

    Keywords: Dhimmi, Iranian, Financial, Economic, Managing Expenses, Abbasid era}
  • مهدی نجاتی آتانی، نصرالله پور محمدی املشی *، مصطفی ناصری راد، بشری دلریش

    در قرن های چهارم و پنجم هجری بخش وسیعی از سرزمین های اسلامی توسط حکومت های شیعی، از جمله آل بویه و فاطمیان اداره می شد. این حکومت ها با در پیش گرفتن سیاست تسامح و تساهل ، رواج مراودات علمی بین اندیشمندان با گرایش های دینی و مذهبی گوناگون ، آزادی انجام مراسم دینی و رعایت حقوق اقلیت های مذهبی را در کارنامه خود ثبت نمودند؛ اما واگذاری مناصب بالای حکومتی به اهل کتاب زمینه تسلط آنان بر مسلمانان را فراهم ساخت و در بسیاری مواقع موجب ظلم و ستم آنان بر مردم شد. در این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع اصلی، سیاست تساهل و تسامح و اثرات آن در دو حکومت مذکور به صورت تطبیقی بررسی شده است.

    کلید واژگان: تساهل و تسامح, اهل ذمه, حکومت های شیعی, فاطمیان, آل بویه}
    mahdi nejati.atani, Nasrollah PoorMohammadi.Amlashi*, mostafa naseri rad, Boshra delrish

    In the fourth and fifth centuries AH, a large part of Islamic lands was ruled by Shiite governments , including the Buyids and the Fatimids . By adopting a policy of tolerance, these governments recorded in their record the prevalence of scientific interactions between thinkers with different religious tendencies , the freedom to perform religious ceremonies, and the observance of the rights of religious minorities ; However , the transfer of high government positions to the People of the Book paved the way for their domination over the Muslims and in many cases led to their oppression of the people. In this research, by descriptive-analytical method and relying on the main sources, the policy of tolerance and its effects in the two mentioned governments have been comparatively studied .

    Keywords: tolerance, Shi'a governments, Fatimids, Al Boyah}
  • حسین علی بیگی*، روح الله بهرامی
    استقرار خلافت اموی در منطقه شام وضرورت های اجتماعی آن قلمرو، سبب گردید تا سیاست های اجتماعی خلفا با توجه به واقعیات جامعه معاصر آنان تنظیم شود. در شامات افزون بر تنوع نژادی و قومی موجود، جماعات اهل کتاب حضور داشتند و به سبب توانمندی های اجتماعی و اقتصادی، عاملی تاثیرگذار در معادلات جامعه به شمار می رفتند. تعیین الگوی روابط بین حکومت و گروه های اهل کتاب و بررسی سیاست های خلفای اموی در ارتباط با اهل ذمه شامات مهم به نظر می رسد. حال این پرسش مطرح است که خلفای اموی در مواجهه با اهل ذمه شامات به ویژه مسیحیان چه سیاستی در پیش گرفتند؟ یافته های این پژوهش که با روش توصیفی و تحلیلی فراهم آمده است نشان می دهد که دو الگوی اساسی سیاست تسامح و مدارای مذهبی و اعمال محدویت ها خاص در مقاطعی بر مناسبات کلی حکومت امویان با اهل ذمه، یعنی مسیحیان حاکم بوده است.
    کلید واژگان: خلفای اموی, اهل ذمه, مسیحیت, سیاست, شامات}
    Hosain Alibeigi *, Ruhollah Bahrami
    The Umayyad Caliphate adjusted its social policies in the Levant region according to the situation and necessities of the society. The economic and social influence of People of the Book (ahl al-kitāb) in a society with a wide range of racial and ethnic diversity was crucial. The Umayyad's policies toward the Christian society in the Levant can shed light on the pattern of relationships between the government and the People of the Book during this period. In this article, we try to study these policies by the descriptive-analytical method. The result shows that Umayyads established two types of policies on dhimmīs: tolerance and sanction.
    Keywords: Umayyad caliphs, dhimmīs, Social Policies, Levant}
  • حسین علی بیگی، شهرام یوسفی فر*، عثمان یوسفی

    به قدرت رسیدن امویان در شام زمینه ای فراهم نمود تا آنان به عنوان خلفای مسلمانان روابط خود را با اهل ذمه که بخش اعظمی از ساکنان شام را تشکیل می دادند، توسعه دهند. ساکنین شام که تا قبل از فتح اسلامی تحت تابعیت دولت روم بودند، اکنون باید پذیرای حاکمیت جدید مسلمانان باشند. بنابراین در این شرایط اهل ذمه باید موقعیت اجتماعی و اداری که در زمان تسلط رومیان داشتند را هم چنان حفظ می کردند، از طرفی خلفای اموی نیز برای اداره قلمرو گسترده خود، نیازمند بهره مندی از تخصص و تجارب اهل ذمه بودند. براین اساس این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی در صدد پاسخ دادن به این پرسش است که اهل ذمه در ساختار اجتماعی دولت اموی چگونه موقعیت اجتماعی خود را حفظ و تثبیت کرده و افزون بر آن توانستند بر ساختار اداری امویان مسلط شوند؟

    کلید واژگان: امویان, اهل ذمه, موقعیت اجتماعی, مناصب و تشکیلات اداری}
    Hosain Alibeigi, Shahram Yousefifar *, Osman Yousefi

    The Umayyads' getting to power in the Levant provided them with the basis to develop their relations with the people of Damascus who made up a large part of the Levant's (Shām) inhabitants. The inhabitants of Damascus were under the Roman rule until the Islamic conquest, and were to accept the new Muslim rule. Therefore, the Ahl ul-ḏimmah had to maintain the social and administrative position they held during the Roman domination, and the Umayyad Caliphs also needed the expertise and experience of the Ahl ul-ḏimmah to govern their vast territory. This study seeks to answer the question of how the people of Dhimma maintained their social status in the social structure of the Umayyad government and were able to dominate the Umayyad administrative structure.

    Keywords: The Umayyad, The Ahl ul-ḏimmah, social status, Administrative organization, positions}
  • بهروز شورچه، معصومعلی پنجه*
    این جستار در پی بررسی زمینه ها، علل و پیامدهای حضور پزشکان غیرمسلمان (ذمی) در دربارهای اسلامی در دوره میانه است. بنابر بررسی آماری کتاب های تراجم اطباء، نزدیک به نیمی از پزشکان حاذق و مشهور شاغل در دربارهای جهان اسلام، غیرمسلمانان مسیحی، یهودی و بعضا صابئی و سامری بودند. نیاز خلفا و درباریان به درمانگر، کمبود پزشکان حاذق مسلمان به نسبت پزشکان غیر مسلمان، و تساهل و تسامح خلفا و مصونیت نسبی این پزشکان زمینه ساز حضور آنان در دربارهای اسلامی بود. حضور این پزشکان در دربارها افزون بر درمانگری، نتایج و آثار دیگری، از جمله گسترش و پیشرفت دانش پزشکی و ورود به درگیری های سیاسی و اجتماعی را در پی داشت که در مواردی به تنزل یا ارتقای جایگاه شان در دستگاه حکومت و میان مردم یا طرد و قتل آنان می انجامید.
    کلید واژگان: اهل ذمه, پزشکان غیرمسلمان, پزشکان درباری, پزشکی و سیاست}
    Behrooz Shorche, Masoumali Panjeh *
    This paper seeks to investigate and explore the fields, causes, and consequences of the presence of non-Muslim physicians (dhimmi) in the Islamic courts in the middle Age. According to the statistical survey of biography books of the physicians, nearly half of the well-known and renowned physicians who worked in Muslim courts were Christian as well as Jewish and, in some cases, Saebi and Samaritans. The caliphs' and courtiers' needed to the therapists and the shortage of Muslim expert physicians in compare with non-Muslim physicians and also the tolerance of the caliphs had made a safe atmosphere for non-Muslim physicians. The presence of those physicians in the courts led to the progress of medical knowledge and practice in addition to treatment. Being aware of the secrets of power and politics changed the physician’s characters and dignity and caused their involvement in the political conflicts and their consequences.
    Keywords: Non-Muslim physicians, People of the covenant, Islamic courts}
  • بهروز شورچه، معصومعلی پنجه*

    پزشکان غیرمسلمان (ذمی) در دوره میانه بیش از دیگر ذمیان، با مسلمانان در تماس بودند و در شهرها و روستاها، دربارها، بیمارستان ها و حتی خانه ها با هم ارتباط داشتند. از این رو در ذهن و زبان و تجربه زیسته مسلمانان بیش از دیگران از آنان یاد شده است. این مقاله در پی واکاوی نگرش های مسلمانان به این پزشکان و بررسی رابطه مسلمانان با این دسته از اهل ذمه است. نگرش مسلمانان نسبت به پزشکان ذمی هم ریشه در منابع (آیات و روایات) و باورهای دینی داشت، هم متاثر از عرف و تجربه های زیسته آنان با این گروه از غیرمسلمانان در سده های متمادی بود. در این مقاله نشان داده شد دانش و توان حرفه ای، کاردانی و مهارت های درمانی پزشکان غیر مسلمان عامل اصلی حضور چشمگیر آنان در جامعه اسلامی بوده است. پزشکان ذمی افزون بر کنش های حرفه ای، در رواج بعضی عادات و رفتارهای هنجارشکنانه در میان مسلمانان موثر بودند. اگرچه گزارش هایی از تعاملات منفی و گاه واکنش های خصمانه مسلمانان نسبت به پزشکان غیرمسلمان در دست است، اما در ارزیابی کلان مناسبات نخبگان و توده های مسلمان با این پزشکان در بیشتر زمان ها مسالمت آمیز و سازگارانه بود.

    کلید واژگان: اهل ذمه, پزشکان غیرمسلمان, تاریخ پزشکی, زندگی اجتماعی پزشکان}
    Behrooz Shorche, Masoumali Panjeh*

    Non-Muslim (Dhimmi) physicians were in touch with Muslims more than other non-Muslims, in cities, villages, courts, hospitals, and even houses in the middle ages. Therefore, they have been mentioned in Muslims' minds, languages, and life experiences more than others. This paper seeks to analyze the attitudes of Muslims towards these physicians and to investigate the relationship between Muslims and this group of non-Muslim physicians. Muslims' attitudes toward non-Muslim physicians were either rooted in sources (Verses and Narratives) and religious beliefs or influenced by their traditions and life experiences with this group of non-Muslims for long centuries. This research reveals that the main causes of their significant presence in Islamic society have been knowledge and professional ability and therapeutic skills of non-Muslim physicians. In addition to professional actions, Non-Muslim physicians were also effective in promoting some of the norm-breaking habits and behaviors among Muslims. Although there are some reports of negative interactions and sometimes hostile reactions of Muslims to non-Muslim physicians, in the huge assessment of elite and Muslim masse’s relation with these physicians were peaceful and agreeable most of the time.

    Keywords: Dhimmi, Non-Muslim physicians, medical history, physician’s social life}
  • حسین علی بیگی *
    با به خلافت رسیدن ابوبکر، تحولات سیاسی و اجتماعی مختلفی در قلمرو خلافت بروز کرد که از آن میان مسئله ارتداد و مانعان زکات در شبه جزیره و گسترش فتوحات در بین النهرین و شامات حائز اهمیت بود. روند رو به رشد فتوحات صورت گرفته در سرزمین های جدید، پیوستن اهل ذمه به جامعه مسلمانان را به همراه داشت. بر این اساس پژوهش حاضر به بهره مندی از رویکرد توصیفی - تحلیلی به دنبال پاسخ دادن به این پرسش است که اهل ذمه در دوران خلافت ابوبکر از چه موقعیت اجتماعی برخوردار بوده اند؟ دستاورد این پژوهش حاکی از آن است برخی از اهل ذمه ساکن در جزیره العرب به دنبال وفات پیامبر (ص) به گروه های مخالف پیوسته و از پرداخت جزیه روی گردان شدند و برخی به قرارداد ذمه ای که از دوران پیامبر (ص) منعقد کرده بودند همچنان پایبند ماندند. از این رو هم موقعیت اجتماعی خود را حفظ و هم از آزادی های دینی و مذهبی برخوردار گشتند. اهل ذمه در عراق و شام نیز وضعیت مشابه ای داشته برخی به جنگ روی آورده و برخی شرایط ذمه را پذیرفته و با پرداخت جزیه از حمایت دولت اسلامی برخوردار شدند.
    کلید واژگان: ابوبکر, فتوحات, شبه جزیره, عراق, شام, اهل ذمه, موقعیت اجتماعی}
    Hossein Ali Beigi*
    With the arrival of Abu Bakr, various social and political changes occurred in the realm of caliphate, among which the issue of apostasy and hindrances of Zakat on the peninsula and the expansion of conquests in Mesopotamia and the Shamat were important. The growing trend of conquests in the new lands brought the Muslim community to join the dhimma. Accordingly, the present study aims to use a descriptive-analytical approach to answer the question of what social status they enjoyed from dhimma during the caliphate of Abu Bakr? The results of this research indicate that some of the dhimma, who lived on the Arabian Peninsula, joined the opposing groups after the death of the Prophet (pbuh), and they were turned away from the payment of the royalties, and some of them signed the contract of the holy Prophet (pbuh) They remained committed. Therefore, they maintained their social status and enjoyed religious and religious freedoms. The people of dhimma were in the same situation in Iraq and in the shamat, and some turned to war, and they accepted certain conditions of dhimma and enjoyed the Islamic State’s support by paying a fine.
    Keywords: Abu Bakr, Conquest, Arabian Peninsula, Iraq, shamat, dhimma, Social Status}
  • سید سعید حسینی*، سید احمدرضا خضری، شهره روغنی
    ورود اسلام به سرزمین های مختلف، بنا بر شرایط فرهنگی و چگونگی تعامل مردم آن سرزمین ها با آیین اسلام، پیامدهای متفاوتی به دنبال داشته است. مسلمانان به عنوان حکمرانان سرزمین های تازه فتح شده، قوانین مذهبی و سیاسی جدیدی مبتنی بر آیین اسلام وضع می کردند و گاه نیز، عرف جامعه، فرهنگ منطقه و میراث تاریخی آن را در وضع مقررات جدید در نظر می گرفتند. اندلس یکی از سرزمین هایی بود که در اواخر قرن اول ق به تصرف مسلمانان درآمد؛ سرزمینی که پیش از آن تحت حاکمیت گوت ها بود و قوانین مذهبی و سیاسی خاص خود را داشت. از آن جا که در ابتدای ورود اسلام به اندلس، بیشتر مردم آن پیرو آیین مسیحیت بودند، حاکمان مسلمان حل و فصل شماری از مسایل قضایی و مالی آنان را به کسانی از میان خود ایشان سپردند و به همین سبب، نهاد «قومس» را که از زمان گوت ها بر جای مانده بود، با تغییراتی اندک به رسمیت شناختند. در پژوهش پیش رو بر اساس روش تحلیلی توصیفی و با جست وجو در منابع تاریخی و توجه به پژوهش های نوین، وظایف نهاد قومس، چگونگی انتخاب و جایگاه آن در تاریخ اسپانیای اسلامی، به ویژه در رابطه با اوضاع اجتماعی مسیحیان بررسی می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که قومس وظایفی چون هدایت و رهبری جامعه مسیحی، حل و فصل مسائل قضایی آنان، گردآوری مالیات و نظارت بر امور مذهبی و کلیساها را شامل می شده و در تحولات تاریخی، اجتماعی و اقتصادی مسیحیان، نقش تعیین کننده ای داشته است.
    کلید واژگان: قومس, اسپانیای اسلامی (اندلس), اهل ذمه, مسیحیان, سازمان اداری}
    Seyed Saeed Hosseini *, Seyed Ahmadreza Khezri, Shoreh Rowghani
    Islam entrance into different regions has various consequences due to their cultural conditions and the interaction of their people with Islam. Muslims as the governors of these new conquered lands laid down new religious and political rules based on Islam and sometimes on the community custom, culture and their historical heritage. Al-Andalus was one of the countries that captured by the Muslims at the end of the first Hijra century. This area was under governorship of the Gotis before that and had its specific religious and political rules. The majority of the Spain people were Christian at the beginning of the Islam entrance, and the Muslim governors entrusted solving some judicial and financial issues to themselves to observe their rights. For this reason, they recognized the Qumis institution that was remained from the Gotis era. This research seeks to study the role of Qumis institution in the Muslim Spain especially relative to social conditions of Christians by analytical – descriptive method and based on the historical sources and the recent studies. The results show that Qumis had some functions like leadership of Christian communities, solving their judicial issues and collecting their taxes.
    Keywords: Qumis, Muslim Spain (al-Andalus), Ahl al-Zimma, Christians, Administrative organization}
  • نگار ذیلابی، بهرام کارجواجیرلو *
    مالیات جزیه در مصر سده نخستین اسلامی، از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر مناسبات اجتماعی والیان مسلمان و اتباع ذمی بود. شرایط و اقتضاءات اخذ جزیه، قوانین و نحوه هزینه کرد و دیگر مسائل مربوط به آن هر دو سوی این معادله یعنی ذمیان و حاکمیت اسلامی را متاثر می ساخت. در این پژوهش بر اساس روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تاریخ اجتماعی، کارکردهای متنوع اجتماعی جزیه در مصر سده نخستین اسلامی بررسی شده است. در مواردی نشان داده شده که چگونه اقتضائات جزیه، نتایجی چون تغییر والیان و یا شورش ها و نارضایی های عمومی در میان اتباع ذمی را به دنبال داشته است.
    کلید واژگان: جزیه, مصر, والیان, مصر سده نخستین اسلامی, اهل ذمه}
    Negar Zeilabi, Bahram Karju *
    One of the important financial resource tax in the tax system of Islam. This type of tax in Egypt, many developments were the prime causes social and political evolution taxes in this period as well as political, social and economic change governors and the financial relationship governors of the Caliphate and also how to impose taxes and obtaining Egypt and other changes in the financial resources of the community have the greatest impact. The consequences of changes in financial resources can be said that these changes will have the greatest impact upon the subjects and citizens left the government and caused riots and protests, some are social.
    Keywords: tax, Egypt, Governor, the first century of Islam}
  • یونس فرهمند، سید حسن مهدیخانی سروجهانی، هادی عالم زاده*

    مرینیان که حکومتشان در مغرب اقصی قریب به سه سده طول کشید، با اهل ذمه رفتار مسالمتآمیزی داشتند و یهودیان، از جمله ذمیانی بودند که در سایه ی تسامح مرینیان، از آزادی های دینی و اجتماعی برخوردار شدند؛ بهگونهای که برخی از آنان، از جمله بنی رقاصه، به دربار راهیافته، به مناصب مهم دیوانی دستیافتند. در این پژوهش، با تتبع در منابع، به بررسی چگونگی و دلایل ورود یهودیان به دربار مرینیان پرداخته شده و با تبیین نقش آنان در دیوانسالاری، تاثیر آنها بر حکومت و جامعه اسلامی، تحلیل و ارزیابی شده است. عدم تعلقات مذهبی برخی سلاطین و نیازهای مالی آنان از یکسو، و ثروت یهودیان و آشنایی آنان با امور دیوانی از دیگر سو، سبب ورود یهودیان به دربار مرینیان گردید؛ اما باوجود برخورداری از حمایت سلاطین، در پیشبرد اهداف حکومت موثر نیفتادند؛ زیرا بیش از خدمت به حکومت، در صدد حفظ منافع خود و دسیسهچینی و فتنهانگیزی بر ضد مسلمانان بودند.

    کلید واژگان: بنومرین, دیوانسالاری, اهل ذمه, یهودیان, بنورقاصه, مغرب اسلامی}
    Hadi Alemzadeh, Yunes Farahmand, Sayyed Hasan Mahdikhani Sarvjahani

    Marinid who ruled Morocco for three centuries, treated Dhimmis (non-Muslims living in Islamic state under the protection of the government) with tolerance. In such situations the Jews enjoyed religious and social freedom so that a number of them including Banu Ruqqasa managed to enter the court and were put in charge of crucial positions. After analyzing sources, the process and reasons behind appearance of the Jews in Marinid court will be assessed and their role in Bureaucracy, their influence on government and Islamic society will be described in the present paper. As some rulers were not religiously devoted and they required financial sources while Jews were wealthy and familiar with bureaucratic affairs, they managed to enter Marinid court. However, although they were supported by the rulers, they were not useful in achieving government's goals, as they were mostly focused on maintaining their interests and organizing conspiracies against Muslims.

    Keywords: Bureaucracy, Dhimmi, Jews, Banu Ruqqasa, Islamic Maghreb., Banu Marin}
  • علی ناظمیان فرد*
    عباسیان پس از استقرار نظام خود کوشیدند تا از تجربه و مهارت اقوام مختلف قلمرو خویش بهره گیرند و اوضاع را به سمت روالمندی مدیریت کنند. در آن میان، شماری از اهل کتاب که با دولت اسلامی وارد پیمان شده بودند و به اهل ذمه شهرت داشتند، به حیث کاردانی و مهارت می توانستند در نظام اداری و دیوانی خلافت ایفای نقش کنند. دولت عباسی برای جذب و استخدام این عناصر با چه مانعی روبه رو بود و چگونه به حل آن مبادرت ورزید؟ یافته های این پژوهش که مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی است، نشان می دهد که هر چند مخالفت فقی هان در به کارگیری ذمیان با نیاز عملی عباسیان در بهره برداری از تجارب این عناصر در تقابل بود، اما سرانجام خلفای عباسی با نادیده گرفتن آرای فقی هان، به جذب ذمیان در نظام اداری و دیوانی خود پرداختند تا هم از تجربه و کاردانی آنها بهره مند شوند و هم میدان را برای فقی هان در همه امور سیاسی باز نگذارند.
    کلید واژگان: اهل ذمه, عباسیان, فقیهان, قاعده نفی سبیل, وزارت}
    Ali Nazemianfard*
    After establishing their rule, the Abbasids tried to employ the skills and experiences of the people who lived in their territory. In these circumstances, there were some non-Muslims who made a treaty with the Islamic state under the title of Ahl al- Dimma, and were able play a role in the Abbasid Caliphate by their skills. Are there any obstacles for Abbasids to employ them for the administrative affairs? How could they resolve the obstacles? The Findings of the current research, which uses a descriptive and analytic method show that although the objects of the Islamic scholars for employing Dhimmis in administrative sections was in contradiction with the caliphate practical needs, the Abbasid caliphs ignored the scholars’ opinions and tried to employ them for benefitting from their skills and taking the political scene out of the hands of the scholars.
    Keywords: Abbasids, Dhimmis, Scholars, Vizirate, Rule of negation of ways}
  • خدیجه عالمی، سمیه مومنه*
    رفتار حاکمان صدر اسلام با اهل ذمه به عنوان یک اقلیت دینی در جامعه اسلامی از جنبه های مختلفی شایسته بررسی است. امیرالمومنین علیعلیه السلام هم در ایام حکومت خود نظام رفتاری ویژه ای داشت که زمینه ساز روابط مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف و گرایش مسیحیان به اسلام شد. نظام رفتاری امیرالمومنین علیعلیه السلام با مسیحیان عصر حکومت خود را در چهار حیطه اجتماعی، اعقتادی، سیاسی و اقتصادی می توان بررسی کرد. نوشتار حاضر می کوشد ضمن ارائه گزارشی از این چهار حیطه و مولفه های فرعی آن، نشان دهد که برخورداری از حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، عقیدتی مسلمانان و غیر مسلمانان جامعه جزو نخستین اولویت های امیرالمومنین علیعلیه السلام در دوران حکومت ایشان بوده است.
    کلید واژگان: امیرالمومنین علی علیه السلام, مسیحیان, اهل کتاب, اهل ذمه, تاریخ صدر اسلام}
    Khadijeh Alemi, Somayeh Momeneh*
    The conduct of governors in the early Islam with Ahle- Zemmeh as a religious minority in the Islamic community is worth considering in diverse aspects. Amir al- Momenin PBUH in the time of his governing was of particular conduct providing the ground for the peaceful relationship between the followers of diverse religions as well as the tendency of Christians towards Islam. The conduct of Amir al- Momenin with the Christians in his governing era could be investigated within the social، belief، political and economic domains. The present writing tries to present a report on these four domains and its subcategories and to reveal that considering the political، social، economic، belief rights of the Muslims as well as the non-Muslims of community are considered the first priorities of Amir al- Momenin in his governance era.
    Keywords: Amir al Momenin Ali PBUH, Christians, people of the book, Ahle, Zemmeh, history of early Islam}
  • حسین مفتخری، علیرضا اشرفی اصفهانی
    خلافت فاطمیان، از نیمه دوم سده پنجم هجری، رو به افول نهاد. مطابق شواهد تاریخی، آغاز این انحطاط با خلافت «الآمر باحکام الله »- سال 495 هجری- شروع شد و در سال 567 ه. ق به پایان رسید. در طی این دوره، که مجموعا هفتاد سال به طول انجامید، علل متعددی در سقوط فاطمیان نقش داشتند که این مقاله می کوشد با فراهم آوردن شناختی از ترکیب مذهبی جامعه مصر در این دوره، ابتدا به بررسی دو پدیده «قدرت گرفتن مقام وزارت و به حاشیه رانده شدن مقام خلافت» و «اقتدار یافتن جامعه تسنن در ساختار سیاسی - اجتماعی مصر» بپردازد و رابطه این دو را با یکدیگر آشکار سازد و سپس با تبیین و تحلیل این رابطه، نقش این عوامل را در سقوط فاطمیان مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: مصر, فاطمیان, اهل ذمه, اهل تسنن, امامیه, وزارت}
  • نگار ذیلابی
    باوجود اطلاعات شایان توجه جمعیت نگاشتی یهودیان قلمرو عربی از صدر اسلام، اطلاعات زیادی درباره پراکندگی جمعیتی یهودیان در ایران بعد از اسلام تا دوره سلجوقی وجود ندارد. اما، وجود اطلاعات بیشتر پیرامون این دوره تا حمله مغول، امکان بررسی درباره تمرکز جمعیتی و سکونتگاه های یهودیان ایران را در این مقطع فراهم می کند و بیانگر آن است که یهودیان ایران با وجود شمار کم، در مقایسه با اقلیت های دینی دیگر، پراکندگی سکونتگاهی بیشتری داشته اند و به واسطه اشتغال بسیاری از آنان به تجارت، دست کم فعالیت در بازارها، عمدتا در شهرهایی متمرکز شده اند که واحدهای اصلی بازرگانی و داد و ستد اقتصادی در ایران آن عصر بوده اند؛ و همین امر را باید یکی از عوامل فراهم سازی زمینه های کسب امتیازات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یهودیان در ایران عصر ایلخانی دانست.
    کلید واژگان: یهودیان ایران, اهل ذمه, تمرکز جمعیتی, یهودی نشین ها}
    Negar Zeylabi
    Despite much demographical information on Jews living in Arab territory of the Islamic era, there is not much information available about the population dispersion of Jews in Iran through the Saljoughi period. Since there is more information on the time period before the attack of Mongols, there is a chance of considering the population concentration and the living places of Iranian Jews in this era. Despite their small number, Iranian Jews had a more settlement dispersion in comparison with other religious minorities. As tradesmen, they concentrated in cities that were the main economical and business poles of Iran of that era. This should be considered as one of the factors that gained them political, economical and social advantages through the Ilkhani era.
    Keywords: Iranian Jews, dhimmitude, population concentration, Jews settlements}
  • سیاوش شوهانی
    تاریخ نگاری اسلامی فراز و نشیب بسیاری داشته و از شرایط و ویژگی های اجتماعی و تاریخی بسیاری تاثیر پذیرفته است، تا آنجا که می توان از مولفه هایی یاد کرد که به مثابه مجموعه یک گفتمان تاریخی، تاریخ نگاری یک دوره را رقم می زند.آثار دکتر عبدالحسین زرین کوب درباره تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی، طی نیم قرن گذشته در حوزه دانشگاهی از مقام و مرجعیت شایانی برخوردار بوده است. دو قرن سکوت، محصول دهه سی خورشیدی، اثری که بیش از آثار دیگر وی زبانزد عام و خاص است، روایتی متفاوت با روایت کارنامه اسلام، محصول دهه پنجاه خورشیدی، ارائه می دهد. در روایت نخست بر دستاورد تمدن اسلامی در قرون نخست می تازد و ورود اعراب مسلمان را منشا نگون بختی ایرانیان می نامد و در روایت دیگر به آن می بالد و این تلاقی را موجب باروری و شکوفایی دو تمدن می داند. مقاله پیش رو سعی دارد به مقایسه این دو روایت از تمدن اسلامی و واکاوی تناقض پیش آمده از منظر هرمنوتیک بپردازد.
    کلید واژگان: تسامح, تعاسر, جهان وطنی, همزیستی مسالمت آمیز, اهل ذمه, فرهنگ و تمدن اسلامی, جهان اسلام, عبدالحسین زرین کوب}
    S. Shohani
    Islamic historiography has been full of ups and downs, and has been affected by many social and historical parameters, to such an extent that some of these parameters, in the same way as a historical discourse, have created a historiographical era. Abdulḥusayn
    Zarrinkub’s works on the history of Iran at first centuries of Islamic period were of great importance and authority in academies in Iran. Du Qarn Sukut, written in thirties (Persian calendar), his most famous work, presents a different account in comparison with Karnami-yi Islam, written in fifties. In his first account, Zarrinkub attacks the achievements of Islamic civilization in two first centuries, and considers Arab conquest as the reason of Persian’s misfortune; while in his second account, admires this civilization, and considers this encounter as a reason for flourishing and fruitfulness of both civilizations. This article tries to compare these two accounts of Islamic civilization, and examine the aforementioned contradiction hermeneutically.
    Keywords: toleration, rough treatment, cosmopolitism, peaceful coexistence, protected people, Islamic culture, civilization, Islamic world, Abdulḥusayn Zarrinkub}
  • محمداعظم پرسنده

    دوران خلافت متوکل به سبب وجود جریان ها و حوادث سیاسی و دینی، دوره ای حساس در تاریخ خلافت عباسیان به شمار می رود. سیاست دینی دستگاه خلافت متوکل، در جهت حمایت از مذهب سنت و جماعت با داشتن تفکرات اهل حدیث سیر می کرد. او این مذهب را یگانه مذهب رسمی و مورد قبول خلافت اعلام و افکار و عقاید مخالف با آن را سرکوب کرد. بحث و نظر در امور دین ممنوع گردید؛ از تبلیغات مذهبی فرقه معتزله جلوگیری شد؛ شیعیان به شدت سرکوب شدند؛ فرمان های شدیدی برای تحقیر اهل ذمه صادر گردید و آنها را از کارهای دولتی اخراج کردند. این نوشتار به بررسی و نقد برخوردهای متوکل عباسی با گروه های عقیدتی از جمله شیعیان، معتزله و اهل ذمه می پردازد.

    کلید واژگان: سلسله عباسیان, متوکل, معتزله, شیعیان, اهل سنت, اهل ذمه}
    Muhammad A’zam Porsandeh

    The period of Mutawakkil’s caliphate is considered a critical period in the history of Abbasid caliphate due to political and religious incidents occurring then. The religious policy of Mutawakkil’s caliphate was moving along the lines of protecting Sunnism, with traditionalists’ thoughts. He promulgated Sunnism as the sole established religion accepted by caliphate, and suppressed any views and beliefs opposing it. Discussions on religious affairs were forbidden; proselytizing Mutalizism was prevented; Shi’ahs were suppressed; stern orders were issued for scorning Dhemmis and they were dismissed from state posts. The present article seeks to investigate and review Abbasid Mutawakkil’s treatments of religious groups including Shi’ahs, Mu’tazilis, and Dhemmis.

  • یونس فرهمند
    نحوه برخورد امرا و خلفای مسلمان، با اهل ذمه که در قلمرو حکومت اسلامی زندگی می کردند از موضوعات مهم و قابل بحث در فرهنگ و تمدن اسلامی است. عدالت خواهی و انسان دوستی اسلام، به اهل کتاب این امکان را می داد تا بتوانند با انعقاد قراردادی، ضمن برخورداری از حقوق و مزایا، وظایف و تکالیفی نیز بر عهده بگیرند و خود را در مقابل حکومت اسلامی مسئول بدانند. هدف از نگارش این مقاله معرفی یکی از متون کهن، در باب اهل ذمه و بررسی حقوق و تکالیف آن هاست که در پی می آید.
    کلید واژگان: اهل ذمه, شروط العمریه, مسیحیان, فتح شام}
    Yoones Farahmand
    The way Muslim rulers and Khalifahs dealt with ahl-ul-dhimmah (the protected people) who lived in the protection of the Muslim state is among the important and considerable issues in the Islamic culture and civilization. Islam's just and humanitarian approach gave ahl-ul-Kitab (the people of the book) the opportunity to earn certain rights and privileges, through a treaty, while accepting certain other duties and obligations and considering themselves responsible to the relevant Islamic authority. The aim of this article is to present an age-old text on ahl-ul-dhimmah and examine their rights and obligations under Muslim rule.
  • علی ناظمیان فرد
    پس از رحلت پیامبر اسلام، صدور اسلام به دارالکفر وجهه همت و اساس کار خلفا قرار گرفت. در این راستا فاتحان مسلمان در سرزمین های شام، مصر، عراق و ایران، این سیاست دارالخلافه را به پیش می بردند. در این میان برخورد ساکنان دارالحرب با رزمندگان مسلمان یکسان نبود. مقاله حاضر می کوشد تا به نحوه واکنش مغلوبان به ویژه اهل ذمه در برابر فاتحان مسلمان بپردازد و روشن کند که چگونه اهل کتاب می توانستند با بستن پیمان ذمه به تابعیت نظام اسلامی درآیند و ضمن پذیرش تعهداتی، از حقوق و امتیازات ویژه ای برخوردار شوند و با امنیت کامل در سایه حکومت اسلامی در هر نقطه از دارالاسلام به جز حرم و حجاز سکنا گزینند.
    کلید واژگان: دارالحرب, مفتوح العنوه, مفتوح بالصلح, پیمان ذمه, اهل ذمه, اهل کتاب, جزیه}
    Ali Nazemiyanfard
    Realm of Disbelief) was placed high on the political agenda of the prophet the Prophet in leading the Muslim World. Following Dar-al-kufr (the the policy of Dar-al-khilafah the Muslim khulafa (Successors) who Succeeded Medina) in In line with this objective, Muslim conquerors began advancing the seat of the Muslim Govemment-the first of which was Al-Madinah, English) and Egypt. Throughout these conquests, the reaction of various inhabitants towards the Muslim fighters was obviously not the same. Iraq, Iran, Syria, the way the defeated nations, especially of Dar-al-Harb (the Realm of war) It explains how the "people of The present article tries to bring to light. the citizenship of Ahl-ul-Dhimmah, reacted against their new Muslim masters the Scripture" could sign a protection treaty with the Muslims and obtain the new Islamic Governmet. Through such an arrangement, by pledging certain to the Muslim Sovereign authority, they could enjoy special rights and live anywhhere in Dar-al-Islam (the Realm of Islam), except in commitments the two holy cities of Makkah, Enghish Mecca, and privileges, and choose to) guaranteed by the new Muslim Administration. Al-Hijaz and its Haramayn Al-Madinah), under full security.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال