به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Mosques » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Mosques» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بناهای تاریخی کاشان در عهد صفویه از دیدگاه سیاحان
    رحمت الله زرگری، کیوان لولویی*، اصغر محمودآبادی

    کاشان یکی از شهرهای استان اصفهان است و پس از شهر اصفهان جایگاه بزرگترین شهرستان این استان را به خود اختصاص داده است. همچنین شهر کاشان به دلیل قدمت زیادی که دارد، بناهای تاریخی و فرهنگی زیادی در آن یافت می شود. کاشان با قدمت هفت هزار سال، محل تولد یکی از قدیمی ترین تمدن های بشری به نام سیلک است. مردمان این تمدن اولین کسانی بودند که یکجا نشین شدند. کاشان به دلیل اینکه در مرکز ایران قراردارد به عنوان شهر ارتباطی و تجاری معرفی شد و در همه ی ادوار تاریخ، این شهر پستی ها و بلندی های زیادی را دیده است. اما نقطه ی عطف برای این شهر را می توان دوره ی صفویه نامید. در این دوره کاشان مرکز اقامت پادشاهان صفویه محسوب می شد و به دلیل اینکه این شهر در مسیر پایتخت ایران یعنی اصفهان واقع شده بود سیاحان زیادی از این شهر دیدن کردند.کلید واژه ها: صفویه، سیاحان، مساجد، باغ فینکلید واژه ها: صفویه، سیاحان، مساجد، باغ فینکلید واژه ها: صفویه، سیاحان، مساجد، باغ فین

    کلید واژگان: صفویه, مساجد, سیاحان, باغ فین}
    Historical monuments of Kashan during the Safavid period from the point of view of tourists
    Rahmatollah Zargary, Keivan Loloee *, Asghar Mahmodabadi

    Kashan is one of the cities of Isfahan province and after Isfahan city, it is the largest city in this province. Kashan city also has many historical and cultural monuments due to its old age. Kashan, which is seven thousand years old, is the birthplace of one of the oldest human civilizations called Silk. The people of this civilization were the first to settle together. Kashan was introduced as a communication and commercial city because it is located in the center of Iran, and in all periods of history, this city has seen many ups and downs. But the turning point for this city can be called the Safavid period. During this period, Kashan was considered the residence of the Safavid kings, and because this city was located on the way to the capital of Iran, Isfahan, many tourists visited this city.Keywords: Safavid, tourists, mosques, Bagh FinKeywords: Safavid, tourists, mosques, Bagh FinKeywords: Safavid, tourists, mosques, Bagh Fin

    Keywords: Mosques, Tourists, Keywords, Safavid, Bagh Fin}
  • Taymour Akbari *

    In the 5th AH / 11th AD century, the Seljuk government was formed in Iran, and over time, they were able to defeat the Abbasid caliphs in Baghdad and the Eastern Roman empire in Anatolia. Before the 5th AH / 11th AD, the Anatolian region was under the domination of the Christian Romans and the churches were considered the religious architecture in this region. The purpose of this research is to investigate the evolution of Seljuks of Rum and Ottoman mosque architecture and the influencing factors in the formation of mosque architecture in the Anatolian region, which was carried out by field, library and descriptive, adaptive and analytical approaches. The results show that the architecture of early Islamic mosques , Roman architecture and Seljuks of Iran played a significant role in the formation of Seljuk architecture in Anatolia , and local architecture played an important role in the formation and evolution of Anatolian mosque architecture

    Keywords: Ottoman, Mosques, Seljuk, Islamic architecture, Beyliks}
  • مریم خسروابادی*
    مناره ها، میراث معنوی فرهنگ های متعدد و متنوع با کارکردهای مختلف مسیریابی، اذان گویی، زیبایی، عظمت بخشی به بناها و نیز کارکردهای اقتصادی و تجاری، هزاران سال است که به حیات خود ادامه می دهند. این بناهای باستانی و اسلامی، دارای کارکردهای نظامی و امنیتی نیز بوده که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است. بررسی نقش مناره ها، در امنیت داخلی و عرصه نظامی، مساله مورد نظر این پژوهش است. حاصل این پژوهش که ضمن بررسی متون تاریخی صورت گرفته، گویای این است که مناره ها در جنگ ها و فتوحات، تسخیر قلعه یا دفاع از آنها و امنیت شاهراه‎های تجاری نقش مهمی ایفا کرده‎اند. همچنین احداث منار_ نوشته های نظامی در کنار کله مناره‎های انسانی، به قصد ارایه گزارش لشکرکشی ها و علت ساخت کله مناره ها که خود نوعی تاریخ نگاری محسوب می شده، تنها بخشی از کارکردهای امنیتی و نظامی مناره هاست که در این پژوهش مورد بحث قرار گرفته است.
    کلید واژگان: کله منار, منار, میل, مساجد و مدارس, مشروطه, مدرسه سپهسالار}
    Maryam Khosroabadi *
    Minarets, as the spiritual heritage of diverse cultures, have continued to exist for thousands of years with different functions of navigation, call to prayer (Adhan), grandeur, turning buildings into landmarks, as well as economic and commercial functions. These ancient and Islamic structures have also had military and security functions that have not received much attention so far. This research thus aimed to study the role of minarets in domestic security and military. Investigating historical texts shows that minarets have played an important role in wars and conquests, capture of castles or their defense, and making commercial highways secure. Furthermore, the construction of military minaret-inscriptions next to towers of skulls in order to tell of the military campaigns and causes of the buildings of towers of skulls, which per se have been considered as a form of historiography, is only a part of the security and military functions of minarets as discussed in this research.
    Keywords: Tower of skulls, minaret, Tower, mosques, schools, Constitution, Sepehsalar school}
  • زهرا پورشعبانیان*، محمد مرتضایی، هایده خمسه

    معماری بومی و سنتی هر منطقه برگرفته از اقلیم و جغرافیای آن منطقه بوده است و مساجد به عنوان مهم ترین بنای ماندگار اسلام در شهرها و اقلیم های مختلف با حفظ ویژگی های منحصربه فرد خود متناسب با اقلیم هر منطقه در گذر زمان توسعه و دوام یافته اند. بقای ساختار مساجد تاریخی همدان نیز تحت تاثیر شاخص های اقلیمی منطقه بوده و اقلیم ساختار مساجد را طی سالیان متمادی تضمین نموده و امکان هم زیستی مسالمت آمیز معماری با محیط زیست و هم سازی آن را فراهم کرده است. بر این مبنا، این پرسش قابلیت طرح می یابد که خصوصیات اقلیمی تا چه میزان در فرآیند شکل یابی مساجد تاثیر داشته است؟ به عبارت دیگر، عوامل اقلیمی تا چه اندازه در ایجاد اشکال و فرم های مشابه در ساختمان مساجد همدان موثر واقع شده اند؟ هدف از انجام پژوهش آن است تا با اتکا به منابع مطالعاتی و بررسی های میدانی، شاخص های اقلیمی همدان را در ساختار مساجد بازشناسی کرده تا زمینه پاسخ گویی به پرسش های مذکور فراهم گردد. با توجه به آن که کیفیت الگوی ساختاری و مصالح مورد استفاده در مساجد شهر همدان، با توجه به اقلیم کوهپایه ای مرتفع منطقه، دارای مشابهت های فراوان با یکدیگر است، و طراحی هم سان با اقلیم در اکثر مساجد این منطقه همانند سایر شهرهای اقلیم کوهپایه ای مرتفع و کوهستانی رعایت شده است؛ در نتیجه با مطالعه و تطبیق معماری و اقلیم می توان میزان تبعیت از اقلیم در معماری این سازه های ارزشمند را دریافت. به منظور شناخت معماری مساجد تاریخی شهر همدان، کلیه داده های اسنادی، کتابخانه ای و میدانی در نگاهی جامع بررسی شده تا تاثیرات اقلیم در ساختار معماری مساجد نمایان شود.

    کلید واژگان: اقلیم کوهستانی, همدان, معماری, مساجد}
    Zahra Pourshabanian*, Mohammad Mortezai, Haydeh Khamseh

    The native and traditional architecture of each region has been derived from the climate and geography of that region, and mosques as the most important permanent building of Islam in different cities and climates have developed and survived over time by maintaining their unique characteristics in accordance with the climate of each region. The survival of the structure of the historical mosques of Hamedan has also been influenced by the climatic indicators of the region and the climate has guaranteed the structure of the mosques for many years and has provided the possibility of peaceful coexistence of architecture with the environment and its integration. On this basis, this question can be asked that to what extent did climatic characteristics influence the process of forming mosques? In other words, to what extent have climatic factors been effective in creating similar shapes and forms in the building of Hamedan mosques? Its purpose is to recognize Hamedan’s climatic indicators in the structure of mosques by relying on study sources and field surveys to provide a basis for answering the mentioned questions .Considering that the quality of the structural model and the materials used in the mosques of Hamadan city have many similarities with each other due to the high foothill climate of the region ,and the design matching the climate in most of the mosques of this region is similar to other cities of the high foothill climate and mountainous has been observed, as a result, by studying and comparing architecture and climate, the degree of adherence to climate in the architecture of these valuable structures can be obtained. In order to understand the architecture of the historical mosques of Hamadan city, all the documentary, library and field data have been reviewed in a comprehensive way to reveal the effects of climate on the architectural structure of the mosques.

    Keywords: Mountainous Region, Hamedan, Architecture, Mosques}
  • مرتضی میردار*، ایمان حسین قزل ایاق
    بازاریان به عنوان یکی از طبقات اجتماعی شهری، از دیرباز، نقش و تاثیرات گسترده ای در ساحت های مختلف زندگی شهری داشته اند. تا جایی که جایگاه گسترده آنها در عرصه اجتماعی، خصوصا موجب نفوذ و ارتباط با ساختارها و نهادهای دینی از جمله روحانیت، مساجد و هیات های مذهبی شده است. این جایگاه اجتماعی، به طور طبیعی و نفوذ بر عرصه های اجتماعی دارای آثار و تبعاتی در عرصه سیاسی بود. به تدریج از اوایل دهه 1340، بازاریان عهده دار نقش های مختلفی در عرصه کنشگری سیاسی و از جمله در حرکت انقلابی مردم به رهبری روحانیت انقلابی شدند. این مقاله درصدد پاسخگویی به این سوال است که اساسا بازاریان به لحاظ اجتماعی چه نقش هایی را در انقلاب اسلامی ایفا نمودند و چگونه این نقش ها به تسهیل فرایندهای انقلابی انجامید. روش استفاده شده در این مقاله مطالعه اسنادی و کتابخانه ای منابع مرتبط با موضوع تحقیق است. نتیجه اینکه بازاریان با بهره گیری از نفوذ گسترده خود بر عرصه جامعه مدنی سنتی ایران، موجب اثرگذاری بر کنش انقلابی دیگر کارگزاران انقلاب و بسیج انقلابی مردم شدند.
    کلید واژگان: بازار, مساجد, هیات های مذهبی, جامعه مدنی سنتی ایران, انقلاب اسلامی}
    Morteza Mirdar *, Iman Hosein Ghezelayagh
    Bazaars, as one of the urban social classes, have long had a wide role and influence in various areas of urban life. To the extent that their widespread position in the social sphere, in particular, has led to the influence and connection with religious structures and institutions, including the clergy, mosques and religious bodies. This social status, naturally and influencing the social spheres, had effects and consequences in the political arena. Gradually, from the early 1940s, the bazaars took on various roles in the field of political activism, including the revolutionary movement of the people led by the revolutionary clergy.This article seeks to answer the question of what socially important roles the bazaars played in the Islamic Revolution and how these roles facilitated the revolutionary process. The method used in this article is to study documents and resource libraries related to the research topic. As a result, the bazaars, by using their extensive influence on the arena of traditional Iranian civil society, influenced the revolutionary action of other agents of the revolution and the revolutionary mobilization of the people.
    Keywords: Bazaar, Mosques, Religious Boards, Traditional Iranian Civil Society, Islamic Revolution}
  • Tahmineh raeessadat, seyed jalal Rajai

    Quarter Balkh is one of the most important cities of Khorasan region, which is very important in the medieval scientific and educational discussion. In order to examine the scientific and cultural status of the city, various sources including references, political sources, encyclopedias, and poems, are significant. Another source for understanding this topic is the local history of the period. FazեւƗҴil-i Balkh book, by Balkh preacher, is one of the reliable books that help to understand the scientific-educational status of Balkh. This paper aims to analyze the scientific and educational status of Balkh city in the given centuries regarding FazեւƗҴil-i Balkh book and to answer the questions of what educational institutions and disciplines are discussed in this book and to which cities were scientific trips made according to this text? This is a descriptive-analytical study based on library resources. Of the seventy people mentioned in this book in the 2nd to 6th centuries, it was found that the scholarly field of hadith, fiqh and Quranic sciences were the most center of attention, and scientific trips to Iraq and the cities of Baghdad and Basra and more books which were written in the fields of fiqh, Philosophy, wisdom and the Quranic sciences had been the most books.

    Keywords: Balkh virtues, Balkh preacher, Balkh city, educational status, scientists, mosques, schools, scientific trips}
  • علی اکبر کجباف*، پروین بیگ محمدی، مرتضی نورایی
    محیط مذهبی شوشتر سبب شد تا قبل از دوره پهلوی، مردم شوشتر سعی کنند بخش اعظم موقوفات خود را به ساخت، تعمیر و تدارک احتیاجات مساجد، مدارس و امامزاده ها اختصاص دهند؛ بنابراین در این ادوار، کارکرد وقف بیشتر فرهنگی  مذهبی بود. در دوره پهلوی نیز، علی رغم تحول و دگرگونی شتابزده در عرصه های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، مردم شوشتر همچنان به صورت کم و بیش، به مقوله وقف توجه نشان دادند. پژوهش حاضر، بر اساس روش توصیفی  تحلیلی و با تکیه بر اسناد وقف نامه های اداره اوقاف شوشتر و منابع کتابخانه ای، درصدد است به بررسی «کارکردهای وقف در شوشتر دوره پهلوی» بپردازد و علاوه بر آن، دریابد میزان، نوع و مصارف موقوفات در این بازه زمانی به چه صورت بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که، کارکردهای موقوفات، گرچه بیشتر فرهنگی  مذهبی است، اما همین کارکرد، در راستای سیاست ضدمذهبی حکومت پهلوی متحول شده و به صورت کم رنگی تداوم یافته؛ به طوری که براساس اسناد موجود، تنها 8 مورد سند وقفی در شوشتر تنظیم شده است. علاوه بر این، توجه به مسائل بهداشتی، به عنوان کارکرد اجتماعی وقف، به صورت محدود و توام با کارکرد فرهنگی  مذهبی وجود داشته است.
    کلید واژگان: شوشتر, وقف, پهلوی, مساجد, امامزاده}
    Aliakbar Kajbaf *, Parvin Bayg Mohammadi, Morteza Nooraie
    Before Pahlavi period, religious environment of Shushtar has caused its people to try to devout the greatest part of their endowments to the construction, repair and provision of the requirements of mosques, schools and shrines; therefore, the most fundamental function of endowment has been of cultural – religious nature. In spite of the swift changes and modifications in the various social, cultural and economic aspects, the people of Shushtar had still paid more or less considerable attention to the tradition of endowment. The present study is an attempt to examine the “functions of endowment in Shushtar in Pahlavi period” based on a descriptive – analytical method and in accordance with all the endowment documents recorded in the Endowment Department of Shushtar and the available library resources. Moreover, the study is to find the amount, type and uses of the endowments in this particular time span. The results obtained reveal that although the functions had been of cultural – religious nature, they had continued with less emphasis due to the anti-religious policies of Pahlavi regime, in such a way that only 8 real endowment documents has been recorded in Shushtar. Furthermore, consideration of hygienic issues as one of the social functions of endowment has been present in a limited way and accompanied with the cultural – religious function.
    Keywords: Shushtar, waqf or endowment, Pahlavi, mosques, shrines}
  • خدیجه هاشمی، سارا هاشمی
    مسجد به عنوان اولین نهاد آموزشی در جهان اسلام، همواره نقشی مهم و اساسی در پیشبرد علم و دانش به عهده داشته است. یکی از کارکردهای مهم مساجد در تمدن اسلامی، کارکرد علمی-آموزشی آن است، که هدایتگر و آغازگر بسیاری از جنبش های علمی در جامعه اسلامی بوده است. با ورود حضرت رسولصلی الله علیه و آله به مدینه در پی نیاز مسلمانان به یادگیری مبانی دینی، مسجد النبی مامنی برای آموزش و تعلیم مسلمانان گشت و به تدریج در طول سده های بعد، این نقش پر رنگ تر گردید. با گسترش مساجد جامع و آموزشی، بسیاری از علوم تخصصی در حوزه های مختلف علمی در این نهاد آموزشی محل تدریس قرار گرفت. وجود کرسی های دانش اندوزی و آزاداندیشی در کنار نگاه بدون تبعیض به علم و متعلمان و توجه ویژه به شیوه های علمی تدریس متناسب با ذوق و توانایی دانش پژوهان از شاخصه های مهم مورد توجه در این نهاد علمی بود. نویسنده در این مقاله بر آن است تا با استفاده از داده های کتابخانه ای، به بیان خط سیر حرکت علمی مساجد و هم چنین چگونگی و کیفیت روش های تدریس در آن نهاد علمی پرداخته تا بدان وسیله اندکی از نقش اعتلا بخش نهاد علمی مسجد، در حرکت علمی تمدن اسلامی آشکار گردد.
    کلید واژگان: مسجد, آموزش, تمدن اسلامی, نهاد علمی}
    Khadijeh Hashemi, Sarah Hashemi
    The mosque, as the first educational institution in the Muslim world, has always played a major role in advancing science and knowledge. One of the important functions of the mosques in Islamic civilization is its  scientificeducational work, which has been the initiator and guide of many scientific movements in Islamic society. With the arrival of prophet Mohammad (PBUH) in Medina, the Islamic mosque was dedicated to teaching Muslims, following the needs of Muslims to learn the religious foundations, and gradually became more vital over the next few centuries. With the expansion of comprehensive mosques, many specialized science specialties were taught at this educational institution. The presence of knowledge and freedom of thought along with the viewpoint of non-discrimination towards science and students, and the special attention to teaching methods tailored to the taste and ability of scholars were among the important points of interest in this scientific institution. In this paper, the author intends to use the library data to describe the course of the scientific movement of the mosques, as well as the content and quality of the methods of teaching in that scientific institution, in order to show a bit of increasing institutional role of the mosque in The scientific movement of Islamic appearance.
    Keywords: mosques, education, Islamic civilization, scientific institution.}
  • سیدمحمود سامانی، محمد زاهدی مقدم*، داریوش زاهدی مقدم
    در بحرین قدیم، تشیع قدمتی دیرینه دارد و از اواخر قرن سوم هجری به بعد شاهد شکل گیری دولت های مختلف شیعی بوده که از میان آنها، آل عیون از حیث دیرپایی و تاثیرگذاری در گسترش شیعه اهمیت بیشتری داشته است. در این تحقیق ضمن نمایاندن جایگاه دولت شیعی آل عیون در بحرین، نقش آنان در گسترش تشیع مورد بررسی قرار می گیرد. یافته های تحقیق حاکی از ریشه دار بودن تشیع در آن سرزمین است. زمینه ها و عواملی از قرن نخست هجری موجب توسعه تشیع در بحرین بوده و با ضعف عباسیان، شیعیان این منطقه موفق به تشکیل دولت شدند. ساخت مکان های مذهبی مثل مساجد و مدارس، تربیت علما دینی و آثار علمی آنان، وجود شاعران دوستدار اهل بیت^، ارتباط آل عیون و اندیشوران بحرینی با کانون های علمی و مقدس در عراق و ضرب سکه به نام اهل بیت^ را می توان ازجمله محورهای مهم فعالیت این دولت برای گسترش تشیع دانست. شیوه پژوهش در این نوشتار، توصیفی تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است.
    کلید واژگان: تشیع, بحرین, آل عیون, مساجد, شعراء, ضرب سکه}
    Seyed Mahmud Samani, Mohammad Zahedi Moghaddam*, Dariush Zahedi Moghaddam
    In ancient Bahrain, Shia had a long tradition. From the third century (AH) onward, Bahrain witnessed the formation of various Shia governments. Among them, Ale Oyoun, in terms of its long-standing and influence was more important in the process of Shiite expansion. In the present study, the position of the Shiite government of Ale Oyoun in Bahrain and its role in spreading Shiism was examined. The results showed that Shia was rooted in the land of Bahrain. From the first century (AH), some factors and conditions led to the development of Shia in Bahrain and due to the weaknesses of the Abbasids, Shia was able to establish a government in the region. Construction of some religious sites such as mosques and schools, the training of the religious scholars and their scientific works, the existence of the household lovers poets, the ties between the Ale Oyoun and Bahrainian thinkers with the scientific and holy centers in Iraq and the coinage using the names of the Ahl-al Bayts were among the important activities of this government to spread Shiism. Descriptive-analytical method was used in this study and the data were gathered using library resources.
    Keywords: Shia, Bahrain, Ale Oyoun, Mosques, Poets, Coinage}
  • محبوبه اسماعیلی*، نزهت احمدی، منصور صفت گل
    درعصرصفویه کثرت بناهای مذهبی وفرهنگی از جمله مساجد با کارکردهای منحصر بفرد آن حاکی از توجه این حکومت به اعمال سیاستهای دینی در مدیریت رفتارهای اجتماعی است. اینوع مدیریتهای دینی یکی از عوامل تثبیت قدرتها وبقای بیشتر آنها بوده است. هرچند در حکومتهای پیشین نیز چنین سیاستهایی اعمال شده است اما رسمی شدن تشیع دراین دوره کارکردهای متفاوت تری را برای مساجد رقم زد که وجوه تمایز آن را نسبت به اعصار قبل نشان می دهد.آمار ارائه شده از مساجد این دوره بخصوص درنیمه اول بخوبی این واقعیت راعیان می سازد که دین درحیات اجتماعی وسیاسی جامعه ایران کارکرد اساسی داشته است وصفویان توانسته اند با استفاده از پتانسیلها وظرفیتهای موجود درچنین مکانهایی به اهداف مذهبی ،سیاسی واجتماعی خویش دست یابند.
    یافته های تحقیق نشان می دهد درکنار صفویان فقهای شیعه موفق شدند ازطریق کارکردهای عبادی،تربیتی وآموزشی مساجد، آموزه های تشیع را درجامعه ایرانی گسترش دهند ودراین حوزه بخشی از مدیریت رفتارهای اجتماعی را برعهده گیرند وآموزه های فقه شیعه را درمساجد به عموم مردم یاد دهند.
    کلید واژگان: صفویه, منابع تا سیسی, مساجد, کارکرد}
    Mahboobeh Esmaeili *, Nozhat Ahmadi, Mansoor Sefatgol
    The multiplicity of Safavid religious and cultural buildings such as mosques, through their functions suggests that the focus of this reign is on apply of religious policies to social behavior management. Such religious managements are one of the factors of consolidation of power and its further survival. Although such policies, are applied in previous reigns, but Shiism formalization is marked by different functions in this period that show its distinctions. The provided statistics from mosques in this period, especially in the first half, show the fact that the religion had a basic function in social and political affairs of Iranian society and Safavids managed to achieve their religious, political and social purposes by using available potentials and capacities in such places. The results of this research illustrate that shia juris consults manage to spread Shi’ism in Iranian society through devotional and didactic practices and partly controlled social manners. Performing such shia sermons as Friday Prayer, mourning for the Shiite Imams shows that Safavids has provided different conditions for mosque’s functions.
    Keywords: Safavid, Mosques, devotional, didactic practices}
  • علیرضا علی صوفی*، فرهاد دشتکی نیا
    مسجد به عنوان یکی از مهمترین نهادهای دینی - فرهنگی ایران در دوره قاجار، علاوه برکارکردهای دینی، دارای کارکردهای متنوع آموزشی، تربیتی، رسانهای، قضایی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بود. آنچه در مقاله حاضر مورد بحث است، تعیین جایگاه و کارکرد آموزشی مسجد در نظام آموزشی سنتی و نظام آموزشی جدید در دوره قاجار است. از آنجا که کارکرد آموزشی مسجد متاثر از زمینه ها و شرایط اجتماعی ایران دوره قاجار بود، با بروز تغییرات اجتماعی و به ویژه تغییر نظام آموزشی که در نتیجه فرآیند اصلاحات در دوره قاجار به وجود آمد، باید انتظار داشت که آثار این تغییرات در کارکرد آموزشی مسجد هم که جایگاهی مهم در نظام آموزشی دوره قاجار داشت، انعکاس یابد. از اینرو در این پژوهش، این موضوع با تاکید بر این مسئله مورد پژوهش قرار میگیرد که با بروز تغییرات در نظام آموزشی سنتی در دوره قاجار، چه تغییراتی در کارکردهای آموزشی مسجد ایجاد شد؟ این مقاله به بررسی و تبیین دو کارکرد آموزشی مسجد، مسجد به عنوان فضای آموزشی و مسجد به عنوان پایگاه موسسان مدارس جدید در مقابل مخالفان مدارس جدید، پرداخته است.
    کلید واژگان: مسجد, مدارس جدید, فضای آموزشی, روحانیون, قاجاریه}
    Ali Reza Ali Soufi *, Farhad Dashtakinia
    The Mosque is the most significant religious and cultural center in Iran during the Qajar period. In addition to religious practices, it played various educational, training, media, Juridical, military, economic, social and political role. What is discussed in the present research, is determining the place of the mosque and its impact between traditional and modern educational system in Qajar Period. Notably, the raising social educational changes in particular which initiated from reform process in that period had an important impact on it. This article based on two different functions of mosques, such as educational environment and also origin of the founders of modern schools.
    Keywords: Mosques, modern schools, traditional educational environment, clergies, Qajar period}
  • حسن باستانی راد *

    کوی (محله) در کالبد معماری، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی اداری شهر در ایران، اهمیت بسیاری دارد. محله ها بر پایه هر کدام از عوامل فوق، شهرت و اعتبار می یابند و از همین منظر هویت محله ای پیدا می کنند. در منابع تاریخی، از آن میان تاریخ نوشته های محلی و جغرافیایی، آگاهی های بسیاری درباره محلات شهرهای گوناگون و وضعیت زندگی در هر محل ارایه شده است. محله از طریق برخی عوامل و یا اماکن و فضاهای عمومی و شاخص، پیوند میان گروهی از جامعه را در خود و در ارتباط با دیگر محله ها و همه شهر برقرار می کند. این ویژگی ها در محله های شهرهای ایران بویژه در قرون نخستین اسلامی وجود داشته و بنیان محله بر اساس ریشه ایرانی پیش از اسلام و توامانی با الگوهای دوره اسلامی از آن زمان نهاده شد. این مقاله بر آن است تا ویژگی های محله در شهرهای ایران سده های نخستین اسلامی را بر اساس تاریخ نوشته های محلی و جغرافیایی و با تاکید بر عناصر هویت بخش، ترکیب اجتماعی و مذهبی و فضاهای عمومی مانند مسجد، بازار و میدان بررسی کند.

    کلید واژگان: کوی, محله, شهر ایرانی, اسلامی, بازار, میدان}
    Dr. Hassan Bastani Rad*

    District (Koy / Mahalleh) is very important in social، cultural، economic، political، administrative and architectural structure of the cities in Iran. Based on these factors، districts receive identity. The historical sources، specially local historiography and geographical texts، present in formations about districts of variable cities and their lifestyle. Many reasons and features play role in communication between districts of a city. These features existed in the district of Iranian cities، especially in the early centuries of Islam era; and the foundation of district was based on pre-Islamic Iran roots together with Islamic patterns. This article is about to study characteristics of districts in the Iranian cities of early Islamic centuries، with use of local historiography and geographic sources، and emphasizing identifying elements، social and religious combination، and public areas such as mosques، bazaars and squares.

    Keywords: District, Iranian, Islamic City, Mosques, Bazaars, Square}
  • فرزانه سعادتی فر*، عباس علی تفضلی
    ماوراءالنهر به عنوان یکی از سرزمین های کهن اسلامی که در قرن اول هجری فتح شد، از مراکز مهم فرهنگ و تمدن اسلامی بوده که در بین شهرهای آن دو مرکز بخارا و سمرقند از بقیه مهم تر هستند. دولت های اسلامی که در این منطقه فرمانروایی داشته اند هر کدام به آبادانی و ساخت مساجد اهتمام ورزیده اند به گونه ای که تجلی هنر اصیل و زیبای اسلامی را در معماری و تزیین آن می توان مشاهد کرد اما به دلیل حمله ی ویرانگر مغول، بناهای کمی از دوره های حکومتی پیش از قرن هفتم هجری؛ همچون سامانیان برجای مانده است. پس از حکومت تیمور در قرن هشتم، او و جانشینانش به آبادی قلمروی حکومتشان در ماوراءالنهر به ویژه پایتختشان سمرقند پرداختند و از دوران ایشان، مساجد بسیاری مانند مسجد بی بی خانم و مسجد تومان آغا در مجموعه ی شاه زنده برجای مانده است.
    پس از قرن نهم تا اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن 13 ه.ق، حکومت های محلی با وجود ضعیف بودنشان بناهایی از جمله مساجدی را در این دو شهر بنا کرده اند مانند مسجد چهارمنار در بخارا و مسجد طلاکاری در سمرقند، اما پس از آن با تسخیر این ناحیه توسط روسیه تزاری و تسلط حکومت کمونیستی در قرن 14 ه.ق/20م، مسجد مهم تازه ای در این دو شهر ساخته نشده است. تاثیر معماری ایرانی با وجود معمارانی از شهرهای ایران همچون اصفهان و تبریز در بسیاری از مساجد این ناحیه مشهود است.
    کلید واژگان: مساجد, معماری اسلامی, ماوراءالنهر, بخارا, سمرقند, هنر معماری}
    F.Saadati Far*, A.A.Tafazzoli
    Transoxania, as one of the ancient, Islamic lands conquered in the first century AH, was one of the important Islamic cultures and civilizations, which are more significant than the two other centers in Bukhara and Samarghand. The Islamic governments ruling over that zone, each of whom was trying to build mosques there, so that the original and beautiful Islamic arts in architecture and decoration should be shown in this manner, as the manifestations of fine Islamic arts there.But few constructions have survived because of the destructive Mongule's attacks and invasions. Those remained buildings, from the governmental periods before the 7th century AH., Include those of Samarghand and Bukhara.In the 8th century AH., and after the Taimor's rule, he and his successors made great attempts to develop their government kingdom in Transoxania, especially in their capital cities such as Samarghand and Bukhara, from whom many mosques such as Bibi Khanum and Toman Agha Mosque at the Shahaendeh Complex, have survived.After the 9th century AH until the late 12th century and the early 13th c,LH., the local governments, even though weak, were able to construct mosques in those two cities such as the Four-minaret Mosque in Bukhara and the Gold-work Mosque in Samarghand. But no new mosques were built in those two cities when the Tezar Russia invaded and occupied there in the I4th/20th c.The effects of Iranian architecture, employed by Iranian architects, from the cities of Iran, i.e., from Tabriz and Isfahan, are observed in many of the mosques in that area.
    Keywords: mosques, Islamic architecture, Transoxarnia, Bukhara, Samarghand, Islamic art, fine arts}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال