به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « The creation myth » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «The creation myth» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی رضا خواجه احمد عطاری*، فرزانه بختیاری

    انسانها برای تداوم زندگی به شکار وابسته بوده اند ولی نقش شکار در تمدن آشور به نوعی متحول شده و به ابزاری در دست پادشاهان برای نمایش قدرت خود در قالب تصاویر شکار حیوانات قدرتمند یا صحنه های جنگ بدل گردیده است. یکی از موضوعاتی که در دوره هخامنشی در ایران به صورت نقش برجسته و یا مهر کار شده نبرد شاه با حیوان ترکیبی است. از سوی دیگر در تمدن عیلام باستان نیز این نقش به نحوی دیگر و در قالب داستان انوماالیش (Enumaleiš) و به صورت نقش برجسته اجرا شده است. با مطالعه ی تطبیقی میان اسطوره های آفرینش ایران باستان و بین النهرین می توان به مفهوم مشترک نبرد با شیر یا حیوانات ترکیبی در نقوش برجسته هخامنشی و بابلی پی برده، در این راستا، این پژوهش در نظر داشته با رویکردی تطبیقی در میان نقوش و اسطوره ها پژوهش نموده و با توجه به همسویی اسطوره های ایران و بین النهرین این سیوال مطرح است که هدف از پی ریزی این موضوع در هنر ایران و بین النهرین چه بوده است؟ روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - تحلیلی و روش گردآوری مطالب کتابخانه ای بوده است. از نتایج تحقیق چنین می نماید که انگیزه هنرمندان در ایجاد این نقش برجسته ها تبیین جهان پیرامون بر مبنای دگرگونی طبیعت، باروری، حاصلخیزی و برقراری آرامش بوده، نبرد شاه با حیوان ترکیبی، اسطوره نظم و بی نظمی و تجدید آفرینش را می نمایاند و نشانی از اشتراک  و وحدت فکری تمدنهای همجوار در زمینه برخورد با طبیعت و برقراری نظم در آن بوده است.

    کلید واژگان: اسطوره آفرینش, نبرد, تمدن, هخامنشی, بین النهرین}
    AliReza Khajeh Ahmad Attari *, Farzaneh Bakhtiari

    Humans have been dependent on hunting for survival, but the role of hunting somehow changed in the Assyrian civilization, and became a tool to show the power of kings in the form of images of hunting powerful animals or war scenes. One of the subjects that was worked as a relief or seal in the Achaemenid period in Iran was the king’s battle with a hybrid animal. On the other hand, this image is demonstrated in the form of a relief in the ancient Elamite civilization, called Enumaleiš. The comparative study of the creation myths of ancient Iran and Mesopotamia could reveal the common concept of battle with lions or hybrid animals in the Achaemenid and Babylonian reliefs. This research takes a comparative approach to study motifs and myths. According to the alignment of the myths of Iran and Mesopotamia, the question is, what was the purpose of raising this issue in Iranian and Mesopotamian art? The research method was descriptive-analytical and the method of data collection was library-based. The results of the research showed that the artists’ motivation in creating these reliefs was to explain their surrounding world based on the transformation of nature, fertility, and peace. Also, the king’s battle with the hybrid animal has illustrated the myth of order and disorder and good and evil, which has been the commonality and intellectual unity of neighboring civilizations in dealing with nature and establishing order in it.

    Keywords: The creation myth, Battle, Civilization, Achaemenid, Elamite}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال