به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اسلام هراسی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اسلام هراسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Hassen Zriba *

    Based on David Gauntlett’s Web 2.0 approach of media audiences, this article argues that while Islamophobic discourses may be hegemonic in the British media in general, and the online media in particular, counter-Islamophobic ones have real potentials to subvert the anti-Muslims hegemony in contemporary Britain. Online media users, both as producers and consumers of mass-mediated representations, are empowered to blur the boundaries between the real and the virtual spaces in the construction of different conceptions of their own identities as well as of those of the others. To this end, comparatively, the comments of the users of two YouTube videos are analyzed and critically appraised to identify how they prosumed the different representations of Muslim communities of/in Britain. It is suggested that YouTube users contribute, from their respective subject positions, to the construction of diverse conceptualizations of their own identities and those of others as well. Their prosumed representations both entrench and defy a hierarchy of Islamophobic and Islamophallic images of Islam and Muslims in contemporary multicultural Britain.

    Keywords: Discourse, Islamophobia, “Prosumers”, representation, Web 2.0}
  • حسین پیرنجم الدین، مطهره سادات پیمبرپور*

    این مقاله به بررسی رمان شنبه اثر ایان مک ایون به مثابه نمودگاه تفکر انسان گرایی لیبرال می پردازد. پس از مروری بر انگاره های انسان گرایی (اومانیسم) لیبرال و تناقضات موجود در آن، نویسندگان به چگونگی بازنمود این دیدگاه و جهان بینی در رمان در پرتو حادثه یازده سپتامبر، تهاجم به عراق، انگاره های نوشرق شناسی و آن چه در غرب به تروریسم اسلامی موسوم شده می پردازند. نویسندگان استدلال می کنند که این رمان به مثابه یکی از فرآورده های فرهنگی «الحاد جدید» - از متاخرترین و افراطی ترین نمودهای اومانیسم در غرب - به نوعی تمام وجوه تفکر اومانیستی و لیبرال (دین ستیزی، علم گرایی، تاکید بر محوریت انسان و آزادی ها و حقوق او، تاکید بر اهمیت هنر و ادبیات و تاکید بر روابط انسانی) را بازتاب می دهد. با وجود پرسشگری ظاهری شخصیت اصلی رمان، پرسش های اساسی درباره وضعیت جهان معاصر ناپرسیده می مانند. به رغم مدعای اومانیستی پرهیز از سوگیری و پرداختن منصفانه به تمام جوانب یک مساله، رمان مک ایون چونان اثری تبلیغاته جانبدارانه با دامن زدن بر اسلام هراسی توجیه گر جنگی خونبار می شود و در خدمت قدرت قرار می گیرد.

    کلید واژگان: رمان شنبه اثر ایان مک ایون, انسان گرایی لیبرال, یازده سپتامبر, نوشرق شناسی, تروریسم, اسلام هراسی}
    Hossein Pirnajmuddin

    This article examines Saturday in terms of its ideological orientation. It is argued that Saturday’s essentially pro-war stance can be explained in terms of liberal humanist views which the novel espouses. It is argued that the novel in a sense reflects all the main features of liberal humanism: secularism transformed in the New Atheist militant stance against religion, scientism, pluralism, emphasis on the centrality of man and his liberties and rights, emphasis on the human relations and glorification of art and literature as humanizing achievements. However, considering the post-9/11 context, the writers seek to shed light on the connection between this liberal humanist tendency and neo-orientalism (with Islamophobia as one of its main features). As such, despite the liberal humanist emphasis on avoidance of prejudice and considering all sides of an issue, the novel fails to ask the essential questions about the condition of the contemporary world – the real causes of terrorism – and in effect by justifying an imperialistic war, rather unabashedly, serves power.

    Keywords: Ian McEwan’s Saturday, Liberal Humanism, Post-9, 11, Neo-Orientalism, terrorism, Islamophobia}
  • زهرا علیزاده، میناسادات طباطبایی، اعظم اعتمادی فرد*

    اسلام هراسی پدیده ای است که در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جریان است و اکنون زنان به عنوان ابزاری در جهت گسترش امواج اسلام هراسی توسط قدرت های غربی به کار گرفته می شوند چراکه مساله زن، از مسایل بسیار مهم و از اساسی ترین و راهبردی ترین مسایل فکری هر جامعه است. این مساله از دیرباز، در جوامع، در بین متفکرین و در اخلاق و عادات گوناگون ملت ها وجود داشته است. موج گسترده و سنگین تبلیغات رسانه ای همواره بر این مبنا بوده که زنان مسلمان زیر شدیدترین فشارها قرار دارند و از هیچ یک از آزادی های قانونی و شرعی خود برخوردار نیستند و در مقابل زنان غیر مسلمان با برخورداری از عدالت جنسیتی و تمامی آزادی ها و حقوق برابر با مردان به سرعت در حال طی کردن مسیرهای پیشرفت و ترقی هستند. در این پژوهش سعی بر این است که ابتدا تعریفی جامع از اسلام هراسی ارایه شود و پس از آن به ترتیب حقوق زنان مسلمان، رفتارهای تبعیض آمیز علیه زنان و بازتاب زنان مسلمان در سینمای هالیوود بررسی و در انتها راهکارهای قرآنی جهت مقابله با این پدیده و تخفیف آثار آن بیان شود.

    کلید واژگان: اسلام هراسی, زنان مسلمان, حجاب اسلامی, رسانه}
    Zahra Alizadeh, Mina Sadat Tabatabaei, A’zam E’temadifard

    Islamophobia is a phenomenon that is taking place in various political, social and cultural fields and women are now being used by Western powers as a tool to spread Islamophobia, as the issue of women is one of the most important and strategic issues of all societies. This issue has long existed in societies among thinkers and in the various morals and habits of nations. The widespread and heavy wave of media ads has always been based on the fact that Muslim women are under the most severe pressure and do not enjoy any of their legal and religious freedoms. In contrast, non-Muslim women enjoy gender justice and own freedoms and rights equal to men and are rapidly making progress. This study initially tries to provide a comprehensive definition of Islamophobia and then surveys the rights of Muslim women, discriminatory behavior against women and the reflection of Muslim women in Hollywood cinema; and finally Qur'anic strategies to deal with this phenomenon are discussed.

    Keywords: Islamophobia, Muslim women, Islamic veil, media}
  • فرزانه دوستی *، امیرعلی نجومیان
    در تعاریف جدید قدرت و حاکمیت، با شبکه ی پیچیده ای از روابط و تعاملات قدرت روبه رو می شویم که از پایین ترین سطوح زیستی نشات می گیرند. این مقاله بر آن است تا با مطالعه ی ادبیات تن بنیاد از آنتیگونهی سوفوکلس تا امروز، بازنمون تعارض تن سوژه ی دیاسپوریک با سیاست های زیستی حاکمیت را در اقتباسی معاصر واکاوی کند. مفهوم سوژه ی بدنمند که وامدار مباحث پدیدارشناختی موریس مرلوپونتی است، در پیوند با نظریه ی زیست قدرت میشل فوکو، حیات برهنه و زیست سیاست جورجو آگامبن و مفهوم مرگ سیاست آشیل امبمبه ابعاد تازه ای پیدا کرده است. مروری تطبیقی بر آنتیگونه ی سوفوکلس و آتش خانگی کامیلا شمسی نشان می دهد که در دوران پسااستعمار، مرگ سیاست به شکلی دیگر باقی است و حیات و ممات مهاجران، این تن سوژه های دیاسپوریک، را تحت کنترل دارد. اما آیا سوژه ی دیاسپوریک همواره تسلیم این سیاست ها می شود؟ همان طور که در آنتیگونه، برادر یاغی دو کالبد زیستی و سیاسی دارد و بعد از مرگ هم به چالش حکومت ادامه می دهد، در آتش خانگی نیز تن سوژه ی دیاسپوریک در دو لایه ی زیستی و سیاسی معنا می یابد. او نخست با پیوستن به داعش مقابل قانون حاکم قرار می گیرد و به نمادی از بدنه ی قدرت معارض تبدیل می شود، اما بعد از مرگ در پی احقاق حق تدفین خود در وطنی که او را خائن و دشمن مردم می نامد، مصرانه سیاست های قدرت مسلط را به چالش می کشد. در آتش خانگی لجستیک جسد، اصل خاک، مساله ی وطن، و سیاست های دوگانه ی زیست/مرگ در حق نسل دوم مهاجران مفاهیمی بدیع اند که این اقتباس را به زبرمتنی قابل تامل بدل کرده اند.
    کلید واژگان: تن دیاسپوریک, دیاسپورای مسلمانان, ادبیات مهاجرت, کامیلا شمسی, آتش خانگی, مرگ سیاست, اسلام هراسی}
    Farzaneh Doosti*, Amir Ali Nojoumian
    This paper examines Kamila Shamsie’s Home Fire (2017) as a faithful transposition of Sophocles’s Antigone into a contemporary novel that addresses the diasporic subject’s encounter with sovereign politics of life and death in the post-9/11 backlash against Muslims. A survey of the notion of the embodied subject as set in the complex network of power relations and biopolitics in the diaspora space where new forms of bio- and necro- power (as expounded by Postcolonial thinker Achille Mbembe) are at work towards enforcing subjugation of diasporic bodies forcefully synthesises with the question of belonging, the right to soil, and post-mortem identity in Shamsie’s Home Fire. For Aneeka Pasha and other British diasporics, burial of British citizens by birth in the British soil is a natural and legal right, whereas to the representatives of the Islamophobic State, the diasporic subject’s rights to soil is as evanescent as their liminal identities. Just like Polyneices in Antigone, the dead body of Parvaiz – a remorseful ISIS member seeking a way back home to rest in peace – functions beyond the biological borders of his body and proves to challenge the body politic of the state and question their necropolitical decisions.
    Keywords: necropolitics, Islamophobia, post-9.11 fiction, Muslim diaspora, Home Fire, Kamila Shamsie, Antigone}
  • علی موسوی ده شیخ، پاکزاد یوسفیان*، بهروز محمودی بختیاری
    در دنیای مدرن امروز، نقش رسانه در شکل دهی مستقیم و غیرمستقیم به افکار عمومی انکارناپذیر است. ازاین رو، تلویزیون، به عنوان مهم ترین و بانفوذترین رسانه جهان، توجه صاحبان قدرت را برای به دست گرفتن افکار عمومی به خود جلب می کند. در این تحقیق، نقش سریال های تلویزیونی آمریکایی در گسترش پدیده اسلام هراسی که پس از وقایع 11 سپتامبر فزونی یافته، بررسی شده است. برای این منظور، سریال میهن از شبکه شوتایم از دو جنبه مکالمات و تصاویر تحلیل شده است. برای تحلیل مکالمات، از رویکرد فرکلاف در چارچوب تحلیل انتقادی گفتمان و برای تحلیل تصاویر، از رویکرد کرس و ون لیوون به نام «دستور طرح بصری» استفاده شده است. در مکالمات در بعد توصیف، ابزارهای قرابت، تکرار، پیش انگاری، قاب بندی، برجسته سازی، کمرنگ سازی و حذف درجهت نمایش چهره ای منفی از اسلام شناسایی شدند. ازلحاظ بصری نیز مفاهیم فرآیند تحلیلی، فرآیند روایی و پرسپکتیو این نقش را برعهده داشتند. موارد گفتمانی و بصری تحلیل شده نشان می دهند که این سریال دارای عناصری است که ازلحاظ گفتمانی، بصری و یا ترکیبی از هردو، ممکن است به ترویج اسلام هراسی کمک کنند. همچنین، ترکیبی از این دو رویکرد در تحلیل انتقادی رسانه پیشنهاد می شود.
    کلید واژگان: اسلام هراسی, تحلیل انتقادی گفتمان, دستور طرح بصری, میهن}
    Ali Mousavi Dehsheikh, Pakzad Yousefian *, B. Mahmoodi Bakhtiari
    According to Sheridan and Gillett (2005), one fundamental form of inequality, being on the rise since 9/11, is religious discrimination. The main source of experiencing and being exposed to such inequalities and discriminations can be television which ‘is such an important source of information and entertainment that viewers cannot escape its gradual encroachment into their everyday lives’ (Laughey, 2007, p. 20). American TV series are so major and worldly-known entertaining media that many of them have millions of viewers around the world. So, it will be of great importance to make sure if they want to keep and even worsen this picture of Islam and Islamophobia. Therefore, this paper investigates the role of American TV series in promoting Islamophobia in public view. To do so, one has to analyze two main aspects of the TV shows which are the conversations and the picture frames. For analyzing the former, we have chosen Norman Fairclough’s (1992a, 1995, 2001) approach to Critical Discourse Analysis, and for the latter, Kress and van Leeuwen’s (2006) Grammar of Visual Design. American TV series, named Homeland (2011- still on air in 2017), broadcasted by Showtime® in the U.S has been the corpus of the present study. Its story that is mainly connected to the Middle East with lots of Muslim characters explains our choice. Consequently, the present study seeks to answer the following research questions: 1. Do the analyzed sequences of Homeland have Islamophobic elements based on Fairclough’s (1992a, 1995, 2001) CDA framework? 2. Do the analyzed sequences of Homeland have Islamophobic elements based on Kress and van Leeuwen’s (2006) Grammar of Visual Design? 3. Are there any combinations of visual and discursive elements to promote Islamophobia in the analyzed sequences of Homeland which can be analyzed by an integration of Fairclough’s (1992a, 1995, 2001) CDA framework and Kress and van Leeuwen’s (2006) Grammar of Visual Design?
    Our work has led us to the conclusion that many cases in Homeland TV series, either discursive (based on Fairclough’s CDA framework (1992a, 1995, 2001)) or visual (based on Kress and van Leeuwen’s Grammar of Visual Design (2006)), were Islamophobic. Furthermore, there were cases in which both visual and discursive (audio) elements were used to promote Islamophobia. As a result, all of the research questions receive a positive answer. Moreover, it can be concluded that a combination of Fairclough’s (1992a, 1995, 2001) CDA framework and Kress and van Leeuwen’s Grammar of Visual Design (2006) can create a powerful approach in critical media analysis to expose the real policies of the media and power owners and decode the encrypted messages behind what is shown to the public. It is worth noting that analyzing a greater number of TV series could result in a higher generalization of our results.
    Keywords: Islamophobia, Critical Discourse Analysis, Grammar of Visual Design, Homeland}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال