به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « رمانتیسم اجتماعی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «رمانتیسم اجتماعی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابراهیم خدایار*، عاطفه هومان

      گل رخسار صفی اوا (تولد 1947م) یکی از برجسته ترین نمایندگان رمانتیسم اجتماعی معاصر تاجیک است. وی با پرداختن به دردهای مردم و یادآوری شکوه و عظمت کشورش، روحیه ی اعتراض را در هم وطنانش تقویت می کند. پرسش های اصلی پژوهش این است که چه عواملی در عطف توجه گل‏رخسار به رمانتیسم اجتماعی نقش داشته و مولفه های بازنمایی شده ی رمانتیسم اجتماعی در دیوان او کدام اند؟ کدام یک از این مولفه ها در اشعار شاعر نمود بارزتری دارد و در روند شکل گیری فردیتش نقش بیشتری ایفا کرده ‏است؟ تحلیل اشعار شاعر براساس میراث بنیادهای نظری مکتب رمانتیسم و جریان رمانتیسم اجتماعی نشان داد که عوامل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حاکم بر تاجیکستان در دوران شوراها، در عطف توجه شاعر به رمانتیسم اجتماعی نقش داشته ‎است. مولفه های بازنمایی شده ی رمانتیسم اجتماعی در شعر او مضامین ناسیونالیستی و وطنی، اعتراض به مسایل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، خودآگاهی، ارزش های اخلاقی، توجه به مسایل و مشکلات زنان، پرداختن به عقاید دینی، امید و آرمان گرایی و در پایان دعوت به مبارزه، آزادی خواهی و بیداری است. وضعیت اجتماعی- سیاسی و شکایت و انتقاد از آن، ضمن توجه به مفاهیم ناسیونالیستی در اشعار او نمود بارزتری دارد. شاعر در تمام اشعارش با پناه بردن به خاطرات قومی ملی حس نوستالژیک عمیقی در مخاطب خود نسبت به وطن با تمام ابعاد آن ایجاد می کند و با تمرکز بر این موضوع بر لزوم خودآگاهی و خودشناسی ملی به فردیت می‏رسد، به گونه ای که می توان او را «شاعر دردهای ملی» نامید.

    کلید واژگان: رمانتیسم اجتماعی, شعر معاصر تاجیک, گل رخسار صفی اوا}
    Ebrahim Khodayar *, Atefeh Hooman
    Introduction

    The connection between Iran and Transoxiana goes back to the history of their formation. Simultaneously, with the establishment of the Safavid government in Iran and the Shaybanids in Uzbek Khanate in Bukhara in the 10th century AH, the common political destiny between Iran and this region was separated from each other, but the cultural relations of these two regions continued until the period of Soviets and the formation of the Soviet Union. The separation of the two regions reached its peak by forming new geography and changing the Persian script to the Cyrillic and Latin in the second language in the newly established Republic of Tajikistan. The anti-cultural policies of the Soviet government continued with power during the time of Lenin and Stalin; But with Stalin's death and Khrushchev's coming to power in 1953, little by little the space was prepared for the reconnection between the people of both sides of Oxus, and the ground was provided for returning to the common roots among them. From now on, in Tajik poetry, we observe themes that have no history before. This process became stronger during Gorbachev's era (1985), until the collapse of the Soviet Union and the independence of Tajikistan (1991), the period of real Tajik poetry revival began.

    research methods, background and purpose

    The authors' method in this research is a descriptive analysis based on the principles of the social romanticism school, which has been done for the first time after analyzing the entire poetic heritage of Golrokhsar in this regard. The analysis of poems through the literary schools and the recognition of its common features help us to better understand the contemporary poetry of Persian speakers. The study of contemporary Tajik poetry began after the collapse of the Soviet Union and the creation of common cultural ties between Iran and Tajikistan with the publication of works on the overall state of Tajikistan and its poem And in recent years, researches were conducted on its prominent poets, but the study of social romanticism in contemporary Tajik poetry and Golrokhsar Safieva is unprecedented. The main purpose of this research is to investigate the factors and contexts of the emergence of social romanticism in contemporary Tajik poetry and analysis and categorization of social romanticism in poetry of Golrokhsar Safieva to determine which of these effects and aspects in the poet’s poem is highlighted and have played a more prominent role in the formation process of his individuality.

    discussion and review:

    The issue of this study is recognition of the factors and fields of social romanticism in contemporary Tajik and Golrokhsor Safieva. Tajikistan and its turbulent history during the Soviet era, the developments of contemporary Tajik poetry and its familiarity with the prolific Russian literature, the political and economic factors governing Tajikistan during this period made the poetry of this period a suitable platform for the emergence of social romanticism. All these factors under political factors (councils and socialist realism trend, World War II, formation of new geography in the region and civil war in Tajikistan), economic and social factors (poverty and corruption ruling the society, injustices and giving many privileges to The Soviet Union, the single-productization of Tajikistan) and intellectual and cultural factors (the movement of educationists and modernists, attack on the Persian script and language, attack on religion and religious principles and familiarity with Russian literature) were investigated and their connection with the rise of social romanticism was analyzed. After analyzing these factors, social Romanticism was investigated in flower Golrokhsar poem. In her poems, Safieva goes through the stage of romantic individuality and personal concerns (individual romanticism) and deals with collective and public issues and problems (social romanticism).This is the characteristic of most of the poems written during this period; So that it can be claimed that this current is one of the main contemporary Tajik poetic flows, which started with Mumin Qanoat and Bozor Sobir, Layeq Sherali and Golrokhsar continued it in their poetic heritage. The main effects of social romanticism in Golrokhsar were studied in seven sections:The country of honor and the nation of the sun: nationalism and patriotic themes poets of national pains: protesting the political, economic and social situation The religion of love and purity: moral principles and values sadness irreligion: religion and beliefs In search of self: self-knowledge and self-awareness Missing women: issues and problems of women spring courier: hope and idealism The socio-political situation of Tajikistan and its complaints and criticism, and attention to nationalist concepts are more evident in his poems. In all his poems, the poet creates a deep nostalgic feeling in his audience towards the homeland by taking refuge in ethnic and national memories, and by focusing on this issue, he reaches individuality.

    Conclusion

    Knowing the factors and fields affecting the emergence of social romanticism in contemporary Tajik poetry helps to better understand the contemporary poetry of this land. The analysis of poetry and the poet's intellectual system based on the principles of social romanticism determined that Golrokhsar is one of the most prominent contemporary Tajik poets in this field. In most of his poems, he has social and public concerns, which he has presented in a romantic format. Golrokhsar’s poetry is based on two foundations: the external nature and the internal world, and this has caused his poems to be both romantic and committed to people and society. Based on the results of the analysis and categorization of social romanticism in his collection of poetry, it was found that the poet's attention is focused more on the fate of society and politics and criticism of it, homeland and geographical, historical and cultural aspects and nationalistic themes.

    Keywords: Contemporary Tajik poetry, Social romanticism, Golrokhsar Safieva}
  • نیلا نوربلین، محمود صادق زاده*، عزیزالله توکلی کافی آباد

    شاملو سردمدار شعرسپید، نویسنده و مترجم ایرانی ست. شعر شاملو از ابعاد گوناگون به ویژه مکتب های ادبی قابل تحلیل و بررسی ا ست. هرچند در زمینه ی مولفه های مکتب رمانتیسم در شعر شاملو بررسی های زیادی انجام شده اما مکتب رمانتیسم اجتماعی در شعر شاملو تحلیل و بررسی نشده است.در این جستار به شیوه ی توصیفی، تحلیلی و ارزیابی کمی به بررسی مهم ترین مشخصه های مکتب رمانتیسم اجتماعی، همچون: اومانیسم، ذهنیت غنایی و پرداختن به مسایل اجتماعی، ناسیونالیسم، طبیعت نمادین در مفهوم سیاسی و اجتماعی پرداخته شده است. بسامد ذهنیت غنایی و پرداختن به مسایل اجتماعی و طبیعت نمادین در شعر شاملو نمود زیادی دارد. اومانیسم نیز در شاملو قابل توجه است. ناسیونالیسم در شعر او جایگاه چندانی ندارد، زیرا که شاملو خود را به سرزمین مادری محدود نکرده بود او به همه دنیا تعلق داشت. به طورکلی از میان اشعار رمانتیسم شاملو، 174 شعر (86/40 درصد) رمانتیسم اجتماعی و در این میان، 59 مورد (90/33 درصد) نگرش اومانیستی و11 مورد (32/6 درصد) نیز نگرش ناسیونالیستی مشاهده شد.

    کلید واژگان: رمانتیسم اجتماعی, شاملو, ذهنیت غنایی و پرداختن به مسائل اجتماعی, اومانیسم}
    Nila Nourbalin, Mahmoud Sadeghzadeh *, Azizollah Tavakoli Kafi Abad

    Shamloo, the head of the white poetry, is an Iranian writer and translator. Shamloo’s poetry can be analyzed based on various aspects, especially literary schools. Although there have been so many inspections in Shamloo’s poetry on the matter of romantic elements; there has not been any analysis or deliberation in Shamloo’s poetry based on social romanticism. This query quests the most important characteristics of social romanticism; like: humanism, lyricist mentality; also addresses the social theorems, together with the nationalism and symbolist nature in social and political concepts with a descriptive, analytical and quantitative evaluation. The frequency of lyricist mentality, dealing with the social theorems and symbolist nature is continuously reflected in Shamloo’s poetry. Humanism also grabs the attentions in Shamloo’s viewpoints. Shamloo was dedicated to the whole world, so nationalism has no serious place in his poems; because Shamloo never had limited himself to his motherland. All in all, through Shamloo’s romantic poems, 174 poems (about 40/86 percent) can be found in social romantic concept and among these poems, 59 ones (about 33/90 percent) have humanist viewpoints; besides the other 11 ones (6/32 percent) that have nationalist perceptions.

    Keywords: Social Romanticism, Humanism, Shamloo’s Poetry, Lyricist Mentality, Social Themes}
  • بررسی و تحلیل «رمانتیسم جامعه گرا» در اشعار شاعران مشروطه / با تکیه و تاکید بر اشعار شهریار، بهار و میرزاده عشقی
    دکتر حمیدرضا قانونی
    Analysis of "communitarian romanticism" in the poetry of the Constitutional / With emphasis on the lyrics shahriyar, bahar and eshghi

    literary romanticism romanticism at the beginning of a revolt against the rules of the school of rationalist classicism that established the school of the Renaissance and the period of rationalism in Europe, was considered. Thinkers and artists of this tendency, restrictive and repressive culture's emphasis on reason and the human spirit knew components such as art, passion, excitement, imagination, spiritual themes, rituals and symbols emphasized. Iran era, in the wake of developments and changes partly political and social structure, literature was influenced by this event. Poets of this era with the release of classicism school, they tend to modernity and rationalism to the disgust of his poems were word for word. Poet of the era with a critical approach to the realities of trying to highlight problems and aims to challenge society heterogeneities. to eliminate inequalities and instability of the solutions proposed.

    Keywords: Social Romanticism, Revolution lyrics shahriyar, bahar, eshghi}
  • هاله کیانی بارفروشی*، غلامرضا پیروز

    مکتب رمانتیسم مقارن با قرن هجدهم در واکنشی دیالکتیکی به مکتب کلاسیسم و نیوکلاسیسم و متاثر از مسایل فلسفی، سیاسی و اجتماعی عصر به ظهور پیوست. تاکید رمانتیسم بر فردیت هنرمند، آزادی تخیل، اصالت احساس و تلاش برای ترسیم حقیقتی مثالی و متعالی که به زعم رمانتیست ها در پس واقعیت اثباتی و علمی وجود داشت، اساس این مکتب را تشکیل می دهد. مقارن با شکل گیری تجدد ادبی در ایران، برخی استادان دانشگاهی و سنت گرایان ادبی، ادبیات متجدد را تقلیدی از غرب و ترجمه ای از آثار مکاتب غربی و ازجمله مکتب رمانتیسم معرفی کردند. این ایده در دهه های بعد عمدتا به دلیل ضعف پژوهش ادبی در ایران تثبیت شد. پژوهش حاضر نشان می دهد که نوع تلقی از مکتب رمانتیسم در ایران با به حاشیه رانی برخی ویژگی های ماهوی آن، انفکاک مولفه های این مکتب از بستر فلسفی و معرفت شناختی آن ها و تلقی بعضا نادرست از برخی مفاهیم همراه آن است. از آنجا که مکتب های ادبی حایز مولفه هایی مفهوم سازی شده و ساختارمند هستند، پژوهش ادبی در ایران از این ساختار سهل الوصول جهت شرح و جریان شناسی ادبی بهره می برد و با توصیف مولفه هایی همچون عشق و طبیعت در انفصال کامل از سنت ادبیات فارسی و بدون توجه به تطور این ویژگی ها از گذشته تا امروز، شناختی ناقص و گاه اشتباه از جریان های ادبیات معاصر به دست می دهد.

    کلید واژگان: جریان شناسی شعر معاصر, رمانتیسم اجتماعی, رمانتیسم ایرانی, فلسفه مکتب رمانتیسم, کاربست رمانتیسم}
    Haleh Kiany*, Gholamreza Pirooz

    The school of romanticism emerged as a dialectical reaction to classicism and neoclassicism in the eighteenth century and it was influenced by philosophical, political and social factors of its age. Romanticism was characterized by its emphasis on individualism, the freedom of imagination, the sincerity of emotions and also the attempts to reach the transcendent truth, discernible beyond the scientific reality. Along with the formation of literary renaissance in Iran, many academians and literary traditionalists introduced modern literature as an imitation of the west in form of translations of western schools, including romanticism. Such an idea has been consolidated by the lack of valid and reliable literary research in the following decades. The current study has indicated that the interpretation of romanticism in Iran has been influenced by neglecting some of its essential characteristics, debasing its components from its philosophical and epistemological context and by inaccurate renditions of some of its core concepts. As literary schools contain conceptualized and structured components, literary research in Iran has seemingly employed this accessible structure in studying literary trends. Consequently, this has led to incomplete and even erroneous understanding of the trends of contemporary literature, due to focusing on sole descriptions of such elements as love and nature, without considering Persian literary traditions.

    Keywords: trends of contemporary poetry, social romanticism, Iranian romanticism, school of romanticism}
  • حسن بساک*، صغری مرادیان، اسماعیل حسین پور

    ادب فارسی ایران دراوایل قرن بیستم، به رمانتیسم روی آورد. این امر از رمانتیک های فرانسوی و مساعد بودن فضای فکری و اجتماعی ایران که برای رشد چنین روحیاتی آماده بود تاثیرپذیرفته است و می توان آن را در مجموعه اشعار نیما و پیروان او و برخی از شاعران سنت گرا مشاهده کرد. سیاوش کسرایی از شاعران توانای معاصر است که غالب اشعار او از اصول حاکم بر مکتب رمانتیسم پیروی می کند.دراین پژوهش که به روش توصیفی و تحلیل محتوا انجام گرفته است اصول و رویکردهای محتوایی رمانتیسم اجتماعی و همچنین مهمترین جریان شعری جامعه گرای انقلابی، در شعر کسرایی مورد نقد و تحلیل قرار گرفت. عمده ترین نمودهای رمانتیسم اجتماعی درشعرسیاوش کسرایی عبارتند از: دلبستگی آرمانی به انقلاب و آزادی، همدردی با محرومان ورنج هایشان ،امید به افق روشن وآینده آرمانی، میهن دوستی و ناسیونالیسم و توجه به شکوه از دست رفته ایران،جستجوی قهرمان رمانتیک و ستایش آن. ناسیونالیسم،اصولا یک ایدیولوژی رمانتیک است و با این وصف سیاوش کسرایی رامی توان ازشاخص ترین نمایندگان شعرنوآرمان گرای ملی - سیاسی و انقلابی- دهه های سی و چهل به شمارآورد.

    کلید واژگان: مکتب رمانتیسم, رمانتیسم اجتماعی, شعر معاصر, سیاوش کسرایی, مضامین سیاسی}
    Hassan Bassak *, Soghra Moradiyan, Esmaeil Hoseynpoor

    Persian literature turned to romanticism in the early twentith century. This has been affected by French romantic works and fotunate intellectual and social atmosphere that prepared conditions for such a mood. Also, this can be seen in Nima's poetry and his followers as well as some of the traditionalist poets. Siyavash Kasraei is one of the contemporary capable poets whose most poems obey the principles of romanticism school. In this study that is done in a descriptive and content analysis method, social romanticism principles, content approaches, and the most important revolutionary socialist poetic stream in Kasraei's poetry has been analysed and criticized. The romanticism of Rezakhan's era was basically a social romanticism. The authors in this study found that the main representations of social romanticism in Kasraei's poetry include: idealistic attachment in freedom and revolution, hope of bright horizon and realistic future, sympathy with the poor and their sufferings, patriotism and nationalism and focusing on the gone glory of Iran, looking for a romantic hero and admiring him/her. Accordingly, Kasraei can be considered as one of the most brilliant representatives of realistic national-political and revolutionary modern poetry of the 1950s and 1960s in Iran.

    Keywords: Romanticism School, Social Romanticism, Contemporary poetry, Siavash Kasraei, Political Subjects}
  • حمیدرضا قانونی، پروین غلامحسینی
    رمانتیسم یا رمانتیسیزم در آغاز امر نوعی شورش ادبی علیه قوانین عقل‏گرایانه‏ ی مکتب کلاسیسیسم که مکتب جا افتاده‏ی رنسانس و دوره‏ی خردگرایی در اروپا بود، به حساب می‏آمد. متفکرین و هنرمندان این گرایش، تاکید فرهنگی بر خرد را محدودکننده و سرکوبگر روح آدمی می دانستند و بر مولفه هایی چون هنر، شور، هیجان، تخیل، مضامین معنوی، مناسک و نمادها تاکید می کردند. اما رفته رفته این شورش از عرصه‏ی اجتماع و سیاست به حوزه‏ی ادبیات و هنر نیز کشیده شد و یک مکتب همه جایی و همه گیر شد که تاثیر شگفت آن بر ادبیات فارسی انکار نشدنی است. در ایران عصر مشروطه، در پی تحولات و تغییر ساختار سیاسی و تا حدی اجتماعی ایران، ادبیات از این رخداد متاثر شد. شاعران این دوره با رهایی از مکتب کلاسیسم، به نوگرایی تمایل پیدا کردند و نفرت و انزجار از عقل گرایی را در کلمه کلمه ی شعر خود نشان دادند. شاعر عصر مشروطه با رویکردی منتقدانه نسبت به واقعیت های موجود در برجسته سازی مشکلات می کوشد و برآنست تا ناهمگونی های جامعه را به چالش بکشاند. این پژوهش، به شیوه تحلیلی، به بررسی تاثیر مکتب رمانتیسم بر شعر سه تن از شاعران مشروطه (شهریار، بهار و میرزاده عشقی) می پردازد و اینچنین برمی آید که اغلب شاعران مشروطه شاعرانی رمانتیک جامعه گرا به شمار می روند که تلاش می کنند با زبانی نمادین و رمانتیک برای از بین بردن نابرابری ها و نابسامانی های جامعه راهکارهایی ارائه دهند.
    کلید واژگان: رمانتیسم اجتماعی, انقلاب مشروطه, اشعار شهریار, بهار, میرزاده عشقی}
  • حمیدرضا قانونی*
    رمانتیسم یا رمانتیسیزم در آغاز امر نوعی شورش ادبی علیه قوانین عقل‏گرایانه‏ ی مکتب کلاسیسیسم که مکتب جا افتاده‏ی رنسانس و دوره‏ی خردگرایی در اروپا بود، به حساب می‏آمد. متفکرین و هنرمندان این گرایش، تاکید فرهنگی بر خرد را محدودکننده و سرکوبگر روح آدمی می دانستند و بر مولفه هایی چون هنر، شور، هیجان، تخیل، مضامین معنوی، مناسک و نمادها تاکید می کردند. اما رفته رفته این شورش از عرصه‏ی اجتماع و سیاست به حوزه‏ی ادبیات و هنر نیز کشیده شد و یک مکتب همه جایی و همه گیر شد که تاثیر شگفت آن بر ادبیات فارسی انکار نشدنی است. در ایران عصر مشروطه، در پی تحولات و تغییر ساختار سیاسی و تا حدی اجتماعی ایران، ادبیات از این رخداد متاثر شد. شاعران این دوره با رهایی از مکتب کلاسیسم، به نوگرایی تمایل پیدا کردند و نفرت و انزجار از عقل گرایی را در کلمه کلمه ی شعر خود نشان دادند. شاعر عصر مشروطه با رویکردی منتقدانه نسبت به واقعیت های موجود در برجسته سازی مشکلات می کوشد و برآنست تا ناهمگونی های جامعه را به چالش بکشاند. این پژوهش، به شیوه تحلیلی، به بررسی تاثیر مکتب رمانتیسم بر اشعار شهریار می پردازد و اینچنین برمی آید که اغلب شاعران مشروطه شاعرانی رمانتیک جامعه گرا به شمار می روند که تلاش می کنند با زبانی نمادین و رمانتیک برای از بین بردن نابرابری ها و نابسامانی های جامعه راهکارهایی ارائه دهند.
    کلید واژگان: رمانتیسم اجتماعی, ادبیات غنایی, انقلاب مشروطه, اشعار شهریار}
  • نجمه نظری*، سعید عبادی جمیل
    مکتب رمانتیسم دارای ویژگی هایی چون بیان آزادانه احساسات و عواطف، درون گرایی، توجه به عشق، غم گرایی، نارضایتی از محیط و زمان موجود و گریز به فضاها و زمان های دیگر است. در داستان کوتاه «به کی سلام کنم؟» از سیمین دانشور، ویژگی های مذکور را می توان دید. در این داستان، شیوه روایت، پیرنگ، زبان و لحن، نمادها و توصیف زمان و مکان در خدمت درون مایه غنایی اثر قرار گرفته است. در این داستان همچنین بیان احساسات و عواطف شخصیت اصلی، در کنار برخی مسائل اجتماعی و فرهنگی عصر، مانند انتقاد به رواج خرافات، مظلومیت زن، بیگانگی انسان ها با یکدیگر، اختلاف طبقاتی و... دیده می شود؛ از این رو می توان نشانه هایی از رمانتیسم اجتماعی را نیز که مقدمه ای بر ادبیات رئالیستی است، در این اثر دید.
    کلید واژگان: رمانتیسم اجتماعی, سیمین دانشور, به کی سلام کنم}
    Najme Nazari *, Saeid Ebadijamil
    Romanticism school contains some features such as free expression of emotions and feelings, introverting, love consideration, sorrowing, dissatisfaction of time and environment escaping to the other times and atmospheres. It is in the short story of Simin Daneshvar, whoever do I hello that you can see the foresaid features. It is in this story that the method of narration, plot, language, symbols and expression of time and place serve as a lyric theme. You can see expression of emotions and feelings of main characters beside some contemporary cultural and social problems criticism to criticize the distribution of superstitions, women submissiveness, alienation of human with each other, class differences and etc.in this story. Hence, you can see some symbols of social Romanticism which is introduction Realism literature.
    Keywords: Social Romanticism_Simin Daneshvar_Who Ever do I Hello}
  • علی پروانه، علی سلیمی، سارا حسنی
    بزرگ علوی و زکریا تامر، هر دو از نویسندگان توانای دنیای معاصر به شمار می روند. اوضاع آشفته سیاسی و اجتماعی تقریبا مشابه حاکم بر عصر هر دو، باعث شده است که در نویسندگی و به خصوص داستان کوتاه، رویه ای تقریبا یکسان را در پیش گیرند. داستان گیله مرد و النهر که هر دو نمونه ای موفق در زمینه داستان کوتاه به شمار می روند، اوضاع اجتماعی دوران خویش را با زبانی نمادین و تقریبا پوشیده به چالش می کشند. پرداخت صحنه های طبیعت و ویژگی شخصیت های موجود در هر دو، در خدمت پیش برد داستان است؛ به طوری که خواننده را در فضای داستان سهیم و پیام مورد نظر صاحب اثر را به او انتقال می دهند. طبیعت، بازیابی شخصیت زن، توجه به نابرابری های موجود در جامعه، استبداد و خفقان حاکم، از مهم ترین مولفه های اجتماعی موجود و مشابه در دو اثر به شمار می روند که ضرورت انجام این پژوهش را دوچندان کرده است. هدف از این پژوهش توصیفی – تحلیل، بررسی و تطبیق رمانتیسم جامعه گرا و بیان موارد تشابه و تفاوت موجود در هر دو اثر، در چارچوب مکتب آمریکایی است. هر دو داستان از وحدت تاثیر برخوردار هستند؛ تاثیر ظلم و بیدادی است که هیئت حاکمه بر عامه مردم اعمال می کنند و به شکلی نمادین در پهنه هر دو داستان به تصویر کشیده شده است؛ با این تفاوت که پرداخت صحنه ها در داستان گیله مرد واقعی و عینی تر است؛ برخلاف داستان النهر که همراه با تخیل و دیریاب تر است.
    کلید واژگان: رمانتیسم اجتماعی, گیله مرد, النهر, زکریا تامر, بزرگ علوی}
  • آنیتا الداغی
    نازک الملائکه و فروغ فرخزاد از نوسرایان و پیشگامان شعر عربی و فارسی هستند. دیدگاه انتقادی و زنانه این دو شاعر در معرفی دورنمایه های بدیع شعر نو تحول مهمی ایجاد کرده است. اشتراک هایی در مضمون و سبک شعریشان که برگرفته از اوضاع نابسامان سیاسی و اجتماعی، بی توجهی به زن و فاصله های طبقاتی است، نشان می دهد که اشعار در ابعاد محتوا، قالب و زبان، تاثیرات قابل توجهی از شعر دوره رمانتیک اروپا پذیرفته است. مقاله حاضر با توجه به اهمیت ارتباط بین زبان عربی و فارسی، به بررسی تطبیقی رمانتیسم اجتماعی و علل گرایش به این مکتب درآثار دو بانوی شاعر می پردازد و در نتیجه ارائه می دهد هر شاعر در چه مضمونی برجسته تر از دیگری است.
    کلید واژگان: شعر نو, رمانتیسم اجتماعی, نازک الملائکه, فروغ فرخزاد, شعر عربی, شعر فارسی}
    Anita Aldaghi
    Nazik-Al-Malaika and Forough Farrokhzad are among the pioneers and innovators in Arabic and Persian poems. The critical and feminist outlooks of these two poets have created significant transition in introducing the novel themes of modern poem. Common ideas in the content and style of their poems resulted by disorganized political and social condition of their time, lack of attention to women and social class intervals, show that their poems have gained considerable impacts from the poem of European romantic era in content, form and expression. Considering the significance of relationship between Arabic and Persian language, the present paper has an adaptive analysis of social romanticism and the reasons for tendency toward this school in the works of these two female poets and investigates in which concept each poet is more outstanding than the other.
    Keywords: Nazik, Al, Malaika, Foroogh Farrokhzad, Social Romanticism, Modern poem, Arabic poem, Persian poem}
  • قدسیه رضوانیان*، مریم محمودی

    پروین اعتصامی از شاعران برجسته ایران در عصر مشروطه و رضاشاه است که با تکیه بر میراث ادبیات کلاسیک فارسی، اشعار ی با مضامین اخلاقی و درون مایه های نو ظهور سیاسی و اجتماعی در حوزه ادبیات رمانتیک پدید آورد.مکتب رمانتیسم، در پی تغییر ساختار سیاسی اجتماعی کشورهای غربی در سده هجدهم و افول کلاسیسیسم، تحت تاثیر اندیشه های روشنفکران عصر جدید اروپایی شکل گرفت و سپس در دیگر نقاط جهان و البته متناسب با فضاهای جدید، صورت بندی های تازه گرفت.
    در ایران عصر مشروطه نیز، در پی تحولات و تغییر ساختار سیاسی و تا حدی اجتماعی ایران، ادبیات و به ویژه شعر به عنوان مهم ترین رسانه فرهنگی، از این رخداد متاثر شد. این اثرگذاری در شعر پروین، بیشتر به صورت انتقاد از بی عدالتی های موجود، احیای حقوق مظلومان و تهی دستان، مساوات طلبی، توجه به وضع زنان، نقد سیاسی و... با زبانی نمادین رمانتیک و تعلیمی دیده می شود. این پژوهش، به شیوه تحلیلی، به بررسی تاثیر مکتب رمانتیسم بر شعر پروین اعتصامی می پردازد.

    کلید واژگان: شعر, پروین اعتصامی, مکتب رمانتیسم, رمانتیسم اجتماعی, مضامین اجتماعی و سیاسی}
    qodsiye rezvaniyan*, maryam mamodi

    Parvin E''tesami is one of the famous outstanding Persian poets of the constitutional era and also the reign of Pahlavi I who composed her poems based on Persian classical literature with moral contents and new political and social themes in the field of didactic literature. Under the influence of European newfangled intellectuals، Romanticism formed during 18th century and devided into different branches of thought entering other parts of the world، when social-political changes made Classicism to be declined in western countries. During the constitutional era، following the political changes and the social developments occurred in Iran، Literature – especially the poetry، as the main cultural medium of the period was deeply influenced by the process. The effect is manifested in Parvin’s poetry as a criticism on injustices، taking the rights of the oppressed of her society، paying attention to the rights of women and to show her political protest. Accordingly، the present research has been accomplished to study the social poems in Parvin’s poetry to make the influence of romanticism on her poem through an analytic approach.

    Keywords: poetry, Parvin Etesami, Romantic school, Social Romanticism, Political, social themes}
  • مرتضی رزاق پور، مریم دوستی

    مکتب ادبی رمانتیسم مکتبی بود که در اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم درآلمان، فرانسه و انگلیس ظهور کرد. رمانتیک هانگرشی نو به جهان هستی، طبیعت و هنر داشتند و تخیل را به شیوه ای متمایز از هنرمندان کلاسیک تعریف کردند. هنرمندان ایرانی در آغاز سده ی چهاردهم از طریق ترجمه با این مکتب آشنا شدند. شهریار از شاعرانی است که در مسیر این جریان ادبی قرار گرفت و شعر فارسی را به رمانتیسم اروپایی در دوره ی رواج آن نزدیک کرد. بر اساس آن چه ذکر شد، در مقاله حاضر، می کوشیم تا پیشینه ی این مکتب را بررسی و اصول آن را استخراج کنیم. پس از تبیین این اصول از جمله (طبیعت گرایی، انسان گرایی، تخیل و...)، مشخص می کنیم که شهریار، تا چه اندازه تحت تاثیر الگوهای برخاسته از رمانتیسم بوده است؟ نگارنده در این مقاله کوشیده است از رهگذر تجزیه و تحلیل اشعار شهریار میزان بهره گیری این شاعر برجسته را از مکتب رمانتی سیزم تبیین کند. به نظر نگارنده شهریار را نمی توان شاعری کاملا رمانتیک دانست. رگه هایی از مکتب رمانتیسم را در آثارش می توان رد یابی کرد. رمانتیسم کمرنگ او بیشتر جنبه فردی دارد نه اجتماعی. روی هم من بر این باورم که شهریار تا پایان عمر همچنان شاعری کلاسیک باقی مانده است.

    کلید واژگان: رمانتیسم, رمانتیسم فردی, رمانتیسم اجتماعی, شهریار}
  • مهدی شریفیان، اعظم سلیمانی ایرانشاهی
    رمانتیسم در ایران حاصل شرایط سیاسی اجتماعی خاصی بود، که متعاقب اوج گیری چالش میان جلوه های گوناگون سنت، تجدد و بحران برخاسته از آن بود. نیما یوشیج، بنیان گذار شعر نو از جمله شاعرانی است که در فضای رمانتیک طبع آزمایی کرده است و بن مایه های رمانتیسم در شعر او تا به جایی است که نمی توان آن را از اشعار نیما جدا کرد. رمانتیسم نیما حد فاصل رمانتیسم ناسیونالیستی مشروطه و رمانتیسم احساساتی عصر پس از اوست.
    شعر او بی گمان، تبلور عاطفه ی انسانی و اندیشه های اجتماعی است. دید شاعرانه ی نیما او را به افق هایی بسیار دور می کشاند، طبیعت با او همدردی می کند و او به واسطه ی تخیل و با استفاده از عناصر طبیعت گاه عصر ظلم زده ی جامعه و گاه ایده هایش را به تصویر می کشد. مضامین اشعار او ترکیبی است از عشق، طبیعت، امید، یاس، انسان محوری، تقریر دردهای اجتماعی و ظلم ستیزی، که همگی نشان از حساسیت رمانتیکی او دارد.
    کلید واژگان: رمانتیسم, رمانتیسم اجتماعی, نیما یوشیج}
    Dr. M. Sharifian, A. Soleymani Iranshahi
    Romanticism, in Iran, was the outgrowth of specific social and political conditions that were created following increment of challenge between different faces of tradition, modernity and the crisis driven by it. Nima Yushij, the founder of new poetry, is among the poets who have tried romanticism in their poems. Romanticism of Nima is a median between constitutional revolution nationalistic romanticism and the emotional romanticism after his time. His poem is a crystallization of human emotions and social life. Poetic view of Nima takes him to far horizons, the nature is in sympathy with him, he, enjoying his imagination power and elements in nature, depicts sometimes the oppressive age of society and sometimes his own ideas. The contents of his poems is a mixture of love, nature, hope, despair, humanism and exposition of social pain which all show his romantic sensitivity. The present paper, a library research, aimed at making the reader discover Nima’s approach to romanticism by contemplation in some poem samples and related issues which are introduced in different parts of the paper and analyze his approach based on school of romanticism.
  • علی محمدی، فاطمه کولیوند
    سبک شعر چنانکه گفته شده، شیوه خاص اندیشه و نگارش هر فرد، اثر و دوره است. درست است که وقتی پای سبک در میان باشد، فرد و فردانیت برجسته تر نمایان میشود؛ اما مهمترین تقسیم بندی سبک، بویژه وقتی سخن از کلیات سبک شناسی در میان باشد، همان تقسیم بندی است که تحت عنوان سبک دوره از آن یاد کرده اند. محرک اصلی تغییر سبک در هر دوره ای وقایع سیاسی- اجتماعی هستند. در ایران، انقلاب مشروطه در کنار تحولاتی که در سطح جامعه ایران پدید آورد، در عرصه ادبیات نیز بی تاثیر نبود و با طرح مضامین اجتماعی، موجب تغییر سبک ادبا شد. وقایع و تب و تابهای سالهای حکومت پهلوی نیز، گرایش به رمانتیسم اجتماعی و درنتیجه تغییر سبک را در اشعار و برخی آثار گسترده ترکرد. هوشنگ ابتهاج نیز یکی از شاعرانی است که حوادث سیاسی- اجتماعی (بخصوص دهه 30) باعث شد به اجتماع و مردم روی آورد؛ سؤالی که اینجا پیش می آید اینست که:- آیا سبک سایه در این تغییر نگرش،متحول شده است؟سیر این تحول چگونه است؟
    در پاسخ باید گفت این تحول نگرش سایه از رمانتیسم فردی به رمانتیسم اجتماعی باعث تحول سبک اندیشه و زبان او شد. این مقاله به تفاوت سبک سایه (اندیشه و زبان) در دو حوزه رمانتیسم فردی و رمانتیسم اجتماعی میپردازد.
    کلید واژگان: سبک, سایه, رمانتیسم فردی, رمانتیسم اجتماعی, اندیشه, زبان}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال