جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "āzarbāyjān" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «āzarbāyjān» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی āzarbāyjān در مقالات مجلات علمی
-
اساطیر مکتوم در داستان های ملل، بیانگر هویت تاریخی اقوام می باشند. یکی از داستان های اسطوره ای که در ایران، بالکان، قبرس، ترکیه، آذربایجان، اران و... رواج زیادی داشته است و هنوز هم در مراسم عروسی توسط «عاشیق ها» نقل می شود، داستان «طاهر و زهره» است. تصویر صف کشی عشق در برابر کینه، وفا در برابر پیمان شکنی و توطئه، تجدد در برابر سنت گرایی و خواستن و تلاش در برابر عناد و ممانعت. این داستان که چون دیگر داستان های «عاشیقلار» ترکیبی از نظم و نثر است از نظر تنوع بن مایه ها بسیار غنی است. در روایت های مختلف این داستان همانند دیگر داستان های شفاهی، تفاوت هایی وجود دارد که این تفاوت ها زاییده تاریخ، فرهنگ، اجتماع و سبک زندگی قوم راوی داستان است که در این میان روایت ترکمن با اپیزود «ماهیم جان» و روایت آذربایجان با اپیزود «آنالار قوشونی» (قشون زنان) از دیگر روایت ها متفاوت تر است. با توجه به این که در ایران هیچگونه تحقیقی در این زمینه صورت نگرفته است، این مقاله با بررسی توصیفی وتطبیقی بن مایه های داستان رادر روایت های ترکمن و آذربایجان-با نیم نگاهی به روایتهای قبرس وکوموک-مورد توجه قرار داده و آن ها را در پنج بخش 1) بن مایه های دینی، 2) بن مایه های کرامت، 3) بن مایه های شگفت انگیز، 4) بن مایه های عاشقانه و 5) بن مایه های حماسی و عیاری ارائه کرده وجوه اشتراک و افتراق آن ها را نیز مدنظر قرار می دهد.کلید واژگان: داستان, اسطوره, طاهر و زهره, ترکمن, آذربایجانThe hidden myths in the folk tales explain historic identity of nations. One of these tales that has current in Asia Minor, central Asia, Azarbayjan and Arrant is Taher and Zohreh's tale. The tale is description of alignment of love in front of grudge, faith in front of perjury and revival against tradition. The tale as other "Asiglar" stories a bught contents is very rich. With due attention to this point that accomplished any study in Iran ,this article study interpret the contents of Taher and Zohreh's tale in two variants of Turkman and Azarbayjan , because each variant has particulars for its as the episode of Mahim in Turkman variant and "Analar Gosni"(redeploy of women) in variant of Azarbayjan, and show their contents in five parts :religious, generosity, surprising ,amorous and epic and show their similarities and differences.Keywords: tale, Taher, Zohreh, Turkam, Azarbayjan
-
شعر عاشورایی، جریانی پویا، حرکتی متعالی است که از آغاز با ادبیات آیینی، مرثیه سرایی، شکل گیری و دوام حکومت ها و از همه مهم تر با تصوف و عرفان اسلامی قرابت و آمیختگی خاصی پیدا نموده تا این که منظومه هایی عرفانی عاشورایی، از قبیل: آتشکده نیر تبریزی، زبده الاسرار صفی علی شاه اصفهانی، گنجینه الاسرار عمان سامانی و... نوشته شده و به عنوان شاهکارهایی در ادبیات دینی عرضه شده اند. میرزا محمدتقی حجه الاسلام با نگرشی عرفانی که جان مایه ادب فارسی است به شرح واقعه عاشورا که خود نیز دریایی از معارف دینی شیعیان را در بر می گیرد؛ پرداخته است. هدف در این نوشته بررسی و مطالعه اندیشه ها، تصویرگری ها و آراستگی های شعر عاشورایی نیر تبریزی در مثنوی آتشکده است. به کارگیری صور خیال و آرایه های ادبی همچون مجاز، تشبیه، استعاره، کنایه، تلمیح، براعت استهلال، اقتباس از آیات و احادیث و... شکل هنری خاصی به منظومه بخشیده است. نیر شاعر دوره بازگشت بوده و همانند هم عصرانش در مثنوی سرایی از مولانا متاثر گشته است؛ ابیات گوناگونی که در سراسر منظومه از مثنوی معنوی به شکل تضمین استفاده کرده، شاهدی بر این ادعا است. شاعر با الهام از بهار، گل، سوسن، سرو، نسرین، شمع، پروانه و دیگر عوامل طبیعی پیرامونش از قبیل خورشید، ماه آسمان، دریا، طوفان و... تصاویری متنوع و گسترده خلق کرده که باعث اعجاب مخاطب می شود.
کلید واژگان: شعر آیینی, عرفان عاشورایی, آذربایجان, نیر تبریزی, مثنوی آتشکده“Ashoraei poem is dynamic course with lofty movement which from beginning' with religious literature' jeremiad forming and continuance of regimens and the most important of all Islamic “Sufism” and “theosophy” has found a very especial propinquity and blend until”theosophy” “Ashoraei” epopee such as “Atashkadeh Nayyer Tabrizi” “zobdeh Alasrar” from “Alishah Esfahani” “Ganjineh Alasrar” from “Omman Samani” and … are appeared and as masterpieces of religious literature are presented. These poets ode (poem) such as:”Meirza mohammad Ali hogatalaslam “with a” Theosophy approach “which is the sole of persian literature started to explain “Ashora “event (incident) which itself is a sea of religious knowledge of “Shiite” that covered it wholly and explained it fully. Explanation and analyzation of these works and more than it for making clear hidden point in poet's mind which is the superior jurisconsult and experienced bookman and also tracing of secret and code of portrait of his “Atashkadeh” popee. In order to make perfect to training unique theosophy in religious poem in Persian language identity of Iranian national and “Ashoraein “culture looks very important. The most basic aim of this research is scrutiny and study of portraits، nattiness of “Ashoraein “Poem in work of “Nayyer Tabrizi” in “Atashkadeh، coupletIn this research the march of “Ashoraein” poem in “AZARBAYJAN” and theosophy reading “Ashora” and also information about effective element on her mind and the effective reason of epopee and making clear or analyzes of information according to nalyze of contains is tried to be considered.Keywords: Religious poem, Ashoraein theosophy, Azarbayjan, Nayyer Tabriz -
بر اساس منابع تاریخی، آذربایجان از اوایل دوره ساسانی به سبب همجواری با مسیحیان ارمنی در (شمال) و رومی در (غرب)، به صورت پایگاه عمده نظامی، و به سبب وجود آتشکده آذرگشنسپ در تخت سلیمان (شیز باستانی) به صورت جایگاه دینی مهمی برای ساسانیان به شمار می آمد. تخت سلیمان در شمال شرقی تکاب و در جنوب دریاچه اورمیه با بقایای معماری دو دوره (هخامنشیان و ساسانیان) از محوطه های باستانی مهم و مورد علاقه باستان شناسان جهان است. در واقع تخت سلیمان وسیع ترین تاسیسات دینی، سیاسی و اداری اواخر دوره ساسانی است که تا کنون شناسایی و بخشی از آن از زیر خاک بیرون آورده شده است. بقایای مجموعه تاریخی آتشکده آذرگشنسپ در درون حصاری بیضی شکل و با دروازه های بزرگ مربوط به دوره ساسانی و آثاری از دوران اسلامی باقی مانده است.
در کاوش های باستان شناسان آلمانی و سوئدی در تخت سلیمان، شمار فراوانی مهر و اثر مهر(نقشی که توسط مهرها بر روی گل ایجاد شده است) از اواخر دوره ساسانیان کشف شده است که به روشن شدن اوضاع اداری آن دوره، به ویژه نام کارکنان و بلندپایگان این ناحیه و حتی نوع مقام و سمت آن ها کمک بسیاری می کنند و سبب فزونی دانش ما از مجموعه نام های خاص از آن دوران گشته اند. هم چنین، از طریق تصاویر ایدئوگرام های موجود بر اثر مهرها به باورها و اعتقادات مردم در آن دوران می توان پی برد. کشف مهری که نام آذرگشنسپ بر روی آن آمده، سبب اثبات این نام (آذرگشنسپ) برای تخت سلیمان امروزی شده است. روشن شدن نام برخی ضرابخانه ها را که به صورت اختصار بر روی سکه های آن دوران آمده، نیز مدیون این کشف بزرگ هستیم.
کلید واژگان: آذربایجان, آذرگشنسپ, اثر مهر, تخت سلیمان, ساسانیانAccording to historical sources, Āzarbāyjān was considerd as a significant military base because of bordering the Christians Armenian (in the north) and Romans (in the west). It was also supposed as an important sanctuary because of the Āzargušnasp fire temple in Takht-e-Soleymān (ancient šīz) from the beginning of the Sasanian period. Takht-e-Soleymān is one of the favorite and considerable archaeological sites for archeologists which is in the northeast of Tekab and in the south of Urmia Lake with architectural relics from Sasanian and Achaemenid eras. Indeed, it is the biggest religious and political establishment of the late Sasanian period which has been explored and excavated. The ruins of Āzargušnasp fire temple are in an oval fortification with great gates related to Sasanian period and also Islamic periods.In the German and Swedish archaeologists’ excavations of Takht-e-Soleymān, great number of seal and clay sealing (a picture which is drown by seal on clay) were discovered from the late Sasanian period which have clarified the official status of that era, especially the name of the workers and high-ranking officials of that region, and even the type of the rank they held. This helps us increase our knowledge about the collections of names of that period. In addition, through ideogram pictures, the people’s beliefs in that time can be clarified. The discovery of the seal on which is the name of Āzargušnasp is an evidence to prove the name of Āzargušnasp for Takht-e-Soleymān. Finding the names of some mints on some coins of that period is the consequence of this great discovery.Keywords: Āzarbāyjān, Āzargušnasp, clay sealing, Takht, e, Soleymān, Sasanians
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.