به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "احمد اکبرپور" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «احمد اکبرپور» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی احمد اکبرپور در مقالات مجلات علمی
  • تیمور مالمیر*، سیده بشری حسینی

    داستان هایی که برای نوجوانان نگاشته می شود، یکی از منابع قابل ارجاع برای آنهاست تا چارچوب های پذیرفته شده جامعه را بهتر درک کنند. این آثار می تواند توانایی تصمیم گیری آن ها برای حل چالش های ورود به دوره جوانی و بزرگسالی را افزایش دهد تا به آسیب های احتمالی دچار نشوند. این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از تحلیل گفتمان اجتماعی دیوید هوارث و نظریه نمایشی اروینگ گافمن، رمان امپراتور کلمات نوشته احمد اکبرپور را تحلیل و بررسی می کند. انتخاب نظریه های مربوط به حوزه تحلیل گفتمان اجتماعی و جامعه شناسی به این دلیل است که بتوان جایگاهی را که نویسنده برای نوجوانان در جامعه قایل است و آن را در قالب داستانی برای آنان تعریف می کند، به درستی بررسی کرد. یافته های پژوهش نشان می دهد نویسنده رمان، بزرگسالان را به واسطه آگاهی و تجربه بیشتر، نسبت به نوجوان، مجاز می داند تا بدون نیاز به توضیح روشن، مسیر را برای او تعیین کنند اما برای پیروی از این مسیر، جلب اعتماد نوجوان را با سپردن تصمیمات و آزادی های جزیی و نظرخواهی از او، لازم می داند. در این رمان کلید ارتباط میان این دو گروه سنی در دست بزرگسالان قرار دارد و رفتار نوجوانان کاملا وابسته به رفتار بزرگ ترها است. همچنین نوجوان را یک کارگزار آزاد و مستقل نمی بیند که بتواند برای بهبود شرایط خود نقشی موثر ایفا کند.

    کلید واژگان: ارتباط نوجوانان و بزرگسالان, احمد اکبرپور, امپراتور کلمات, رمان نوجوان, ساختار و کارگزار
    Teymour. Malmir. *, Seyedeh Boshra Hosseini

    Stories that are told to teenagers are one of the referable resources for them to better understand the accepted frames of society .These works can also increase their decision-making ability to solve the challenges of entering youth and adulthood. This research is a descriptive-analytical research using David Howarth`s social discourse analysis and Erving Goffman`s theory, analyzes and examines the novel by the Eperatoore Kalamat by Ahmad Akbarpour. Selecting theories about social and sociological discourse analysis is why it is possible to properly analyze the position a writer holds for adolescents. In the opinion of the author of the novel, because adults have more awareness and experience than adolescents are allowed to set paths for teenagers. But in order to follow this path, it is necessary to gain the trust of the teenager by giving him partial decisions and asking him for opinion. These novel describe teenage problems with older adults and adult mistakes in treating teenagers, but they know the key to the communication between these two age groups in the hands of adults and the behavior of teenagers completely dependent on the behavior of older people around them.

    Keywords: Ahmad Akbarpour, Empratoore Kalamat, Relationship between teens, adults, Structure, Agent, Teenager Novel
  • عاطفه جمالی، حسین قربانی
    به اعتقاد مانهایم، دموکراسی تنها امری سیاسی نیست، بلکه نوعی فرهنگ و دارای خصایص ویژه خویش است. از نظر او فرهنگ دموکراتیک مبین خصیصه ساختاری فاصله زدایی است که به معنای حذف فواصل کیفی و به رسمیت شناختن تفاوت هاست. این خصیصه در ادبیات نتایج بسیاری دارد که از میان آن ها می توان به ظهور فردیت، افول نقش نویسنده و روایی شدن زندگی او و کلیشه زدایی جنسیتی اشاره کرد. آثار کودک و نوجوان دوران نو را نیز می توان بنا بر دلایل مختلف از این چشم انداز بررسی کرد. امپراتور کلمات اثر احمد اکبرپور-که از داستان های برگزیده نوجوانان است قابلیت تحلیل از این منظر را دارد. بنابراین در این مقاله به بررسی خصایصی می پردازیم که سبب ایجاد فاصله زدایی در رمان مذکور می شود. پژوهش ما سرانجام بدین نتیجه رسید که اکبرپور به عنوان نویسنده ای کلیشه گریز کوشیده است از گونه های مختلف فاصله زدایی در رمان استفاده کند. این پژوهش نه تنها مقدمه ای برای پژوهش های بیشتر در آثار اکبرپور است، بلکه زمینه ای است برای بررسی انواع فاصله زدایی هایی که به ادبیات کودک و نوجوان اختصاص دارد.
    کلید واژگان: فرهنگ دموکراتیک, فاصله زدایی, احمد اکبرپور, امپراتور کلمات
    Atefeh Jamali, Hossein Ghorbani
    IntroductionMannheim believes that democracy is not only political, but also cultural and has its own specific characteristics. According to Mannheim, a democratic culture indicates fundamental features of reduction of distance which means to remove the qualitative distance and or in other words recognizing of the differences.
    This feature results in the literature, such as emergence of individuality, Decline of Author role, Narration of his/her life, Remove the Gender stereotypes.
    We can analyses New Era works for Children and Adolescents by this Approach for different reasons. ”Emperor of Words” by Ahmad Akbarpour-which work chosen-is one of the works who can be analyzed by this perspective, Therefore, in this paper, we can analyses the Characteristics that make Reduction of distance in the Novel.
    MethodologyThis research is based upon descriptive method and qualitative content analysis. In the beginning, concepts and components of Mannheim theories have been explained and categorized, and then the story named The Emperor of Words, written by Ahmad Akbarpour, has been criticized based on these components. In this way, the core question that which components of democratic culture and ways of Reduction of distance have been used by the writer, is answered.
    DiscussionIn the Mannheim view, distance have two forms:1) vertical distance that means qualitative differences between individuals, objects and concepts; and 2) horizontal distance that means differences which are not qualitative and dont give rise to existential superiority. He thinks that distance is not appeared lonely in the level of individual and group relationships, but also includes concepts and object that have cultural implications. Reduction of distance means transformation of vertical distances to horizontal distances. It's obvious that Mannheim's version of Reduction of distance realizes in the democratic culture that is based upon individuality. (Mannheim,2006:65-66)
    Recognition of children implies a level of Reduction of distance between children/adolescents and adults that provides possibility for emergence of a literature that is equivalent to adult's literature. Then, appearance of such a literature in the world based on the democratic culture isnt accidental.
    According to present epoch requirements, Ahamd Akbarpour in most of his works, including The Emperor of Words, has used modern and post-modern techniques. New children's and adolescent novels, usually include pluralism, subjectivism, unreliable narrators, multi-story sketches, and multi-endings. (Refer to :Nicolajeva, 2008: 533)These techniques provide possibility for emergence of the most elements of democratic culture and Reduction of distance .These democratic elements and Reduction of distance components in The Emperor of Words, as a selected sample children's literature, include:1. Transition from writer to story character: in this work, the writer is in the same status of heroes from the beginning and drawn into the story space. This endeavor begins from the introduction of work. In the following, too, he announces his presence in the story. He, contrary to realist writers, has not stand out of story that claims presentation of pure narrative from objective reality; but confined himself to internal logic of the story, by presence in it. So, with Reduction of distance from relationship between the writer and story characters, writer becomes a character that must accept story relations logic and cant act beyond this logic.(Refer to:Akbarpour,2013:90,93)
    2. Effort for Reduction of distance from reality and story: one of considerable technique in this story is the Brechtian Reduction of distance technique that continuously reminds that the work is story. In the common sense, there is a distance between story and reality that put the story in the second priority. But, in this story, the distance between story world and reality world has been disappeared. The little girl (Suni) enters into the boy story and break down the borders.In return, the boy enters the girl story and encounters with story heroes. So, distances are broke down in other ways,(Ibid:13,34) and two worlds, i.e. the real world of boy and story world of Suni, put at the same level and merge into each other. But, work doesnt end in this point. This story spiral drags reality of the writers into the story, too.(Ibid:89-90)
    3. Heroes individuality: the story has different characters that have their special traits and behave based on them. These distinguishing traits make the characters independent and different individuals. So, a horizontal distance is established between them and other persons.
    4. Sexual Reduction of distance :Akbarpour in The Emperor of Words, with the selection of Suni character that is daring and norm-breaker, has dealt with sexual Reduction of distance . She eliminates the border lines in the first presence in the story.(Ibid:11) The writer explicitly calls Suni smart and experienced, in the process of Reduction of distance from sexual roles, and she joins with story boy hero as leader.(Ibid:31)
    ConclusionDemocracy isnt lonely political, but it is a kind of culture. Democratic culture is based upon the specification of Reduction of distance .With appearance of this culture, a kind of literature emerges that one can call it the democratic culture.
    Because of dealing with audiences that previously were always ignored, Children's and Adolescent Literature has a democratic dimension. Meanwhile, some children's and adolescent works show more democratic characteristics than others. These works present a new picture of today literature to audiences by various techniques. Novel named The Emperor of Words have considerable points in this regard.
    This novel according to individuality of the story heroes, tries to represents horizontal distance between humane elements of the story. Also, with inclusion of the writer in story heroes, eliminates distance between the writer and heroes. This endeavor shows the narrative characters of the writer's life that annihilate his superior position in relation to the heroes. Akbarpour extends Reduction of distance to sexuality sphere too, and with representation of a non-stereotypes picture of girl story hero, completes the Reduction of distance cycle.
    Keywords: Ahmad Akbarpour, Democratic culture, Emperor of words, Reduction of distance
  • حسین قربانی، محمدحسین دلال رحمانی*
    رمان «من نوکر بابا نیستم» احمد اکبرپور از آثار حائز اهمیت و با ارزش ادبیات کودک و نوجوان است. این اثر، کمتر نقد و ارزیابی شده است. در مقاله ی حاضر با اتخاذ رویکردی جامعه شناختی به ارزیابی اثر پرداخته ایم و برای این منظور، از نظریه ی پیر بوردیو، بهره گرفته ایم. او در مباحث نظری خویش، مفهوم خشونت نمادین را طرح می کند که در معنای تحمیل مفاهیم و عقاید به طبقات و گروه های اجتماعی است. این تحمیل را ممکن است خانواده و مدرسه و آموزش پراکنده اعمال کند. در رمان مذکور، فرایند اعمال خشونت نمادین درقالب نوعی گذار از کودکی به بزرگسالی مطرح شده است. این رمان، ناموفق بودن مدرسه را در به انجام رساندن موفقیت آمیز این گذار به تصویر کشیده است. در این پژوهش بر خوانشی ویژه از اثر تاکید نموده ایم که آن را حاوی نگاهی انتقادی به نهاد مدرسه تلقی می کند. با این رویکرد، رمان احمد اکبرپور، رمانی انتقادی است که در متن خود نشانگر خشونت نمادین وارد بر نوجوان (قهرمان داستان) است.
    کلید واژگان: خشونت نمادین, پیر بوردیو, من نوکر بابا نیستم, احمد اکبرپور, گذار به بزرگسالی
    Mohammad Hasan Dallal Rahmani*, Hussain Ghorbani
    Ahamad Akbarpour's novel, Im not My Dad's Servant, is a significant work of Iranian children and young adult literature though it has not gained critic's favor. In this paper, we analyze this novel using Bourdieu’s theory of symbolic violence. Symbolic violence is fundamentally the imposition of cultural and social domination upon social agents in order to confirm that individual's placement in a social hierarchy. In this novel, the process of symbolic violence is described as a kind of transformation from childhood to adulthood. The novel demonstrates the failure of “School” in implementation of this transformation. We underline a reading of the novel that contains a critical view about the institution of education.
    Keywords: Symbolic violence, Social position spaces, transformation, Ahmad Akbarpour, Im not My Father's Servant
  • فاطمه فرنیا*، فریده پورگیو
    احمد اکبرپور(1349) با سبک و شیوه ی روایتی پست مدرنش در داستان های کودک و نوجوانان خود، تحول عظیمی را در ادبیات کودک معاصر کشورمان ایجاد کرده است. در داستان های او معمولا رابطه ی جالبی میان نویسنده، شخصیت ها به خصوص قهرمان داستان و حتی خواننده وجود دارد که باعث متمایز شدن کارهای او شده است. مفهوم قدرت در تمامی عرصه های زندگی اهمیت بسیاری دارد و در ادبیات کودک نیز به وضوح بیش تری یافت می شود؛ چون نویسندگان ادبیات کودک اغلب بزرگسال هستند. اما گاهی نویسندگان ادبیات کودک در آثار خود روابط قدرت سلسله مراتبی را می شکنند و به این ترتیب، به خوانندگان قدرت و امید بیش تری می دهند. این نویسندگان اغلب به صورت ناخودآگاه از تکنیک ها و روش های توانمندسازی بهره می گیرند. این مقاله سعی دارد نویسندگان ادبیات کودک را با این تکنیک ها آشنا کند تا آن ها بتوانند آگاهانه در توانمندسازی خوانندگانشان سهمی داشته باشند. با استفاده از تئوری توانمندسازی برگرفته از الیشوا سادان (2004) و مناسب کردن این تئوری برای ادبیات کودک، نگارندگان این مقاله داستان های من نوکر بابا نیستم، غول و دوچرخه، و رویاهای جنوبی اکبرپور را از دیدگاه توانمندسازی بررسی می کنند. در پایان شگردهای توانمندسازی که اکبرپور از آن ها بهره گرفته است، معرفی می شوند.
    کلید واژگان: احمد اکبرپور, ادبیات کودک, مفهوم توانمندسازی, توانمندسازی در ادبیات کودک
    F. Farnia*, F. Pourgiv
    Ahmad Akbarpour (1970) is an Iranian writer of children’s and young adults’ fiction who has been highly influential in the domain of Iranian modern children’s literature due to his postmodern narrative style. He has published many novels in which there always exists an interesting relationship between the writer and the characters. The issues of power and empowerment play a very important role in everyday life. The adults are likely to impose their dominancy over the children using all their power either by punishment or other familiar ways. The writers of children's literature-mostly being adults themselves-include these issues in their works. However, there are some writers who sometimes try to break the hierarchical power relationship between adults and children in order to empower the children. In this paper, the researchers have used Elisheva Sadan's theory of empowerment mentioned in her, Empowerment and Community Planning: Theory and Practice (2004), and have applied this theory to Akbarpour’s three works: I Am Not Dad’s Servant (Man Nokar-e Baba Nistam), Ghoul and the Bicycle (Ghul va Docharkhe) and The Southern Dreams (Royahaye Jonubi). Finally, the paper introduces some empowering tactics that Akbarpour has employed.
    Keywords: Children's literature, Theory of empowerment, Theory of empowerment in children's literature, Ahmad Akbarpour
  • سعید حسام پور، شیدا آرامش فرد
    این مقاله بر آن است تا بر پایه ی نظریه ی نیکولایوا درباره ی روایت شناسی، ابعاد روایت مندی را در داستان سه سوت جادویی از احمد اکبرپور که از داستان های جدید نیز وی است، بررسی و تحلیل کند؛ نیکولایوا از سال 2003 دیدگاه هایی تازه در پیوند با روایت شناسی ادبیات کودک ارائه داد و برتری های روایت شناسی را به عنوان روی کردی جدا از دیگر شیوه های نقد ادبی یادآور شد. در این نظریه تمرکز وی بر ابعاد روایت مندی و عناصر آن یعنی شخصیت پردازی، زاویه ی دید و زمان مندی است و معتقد است این عناصر ساختار روایی داستان های کودک را تشکیل می دهند. یافته-های پژوهش نشان داد اکبرپور با ارائه ی راه کارهایی نوین، که نیکولایوا در نظریه ی خود به عنوان نقاط قوت داستان های کودک به آن ها اشاره می کند، توانسته تا حدودی به جذابیت داستان کمک کند؛ از جمله ی این شگردها روزنه و پیرنگ باز داستان و توصیف دقیق صحنه ها و جزئیات است. با وجود این که اکبرپور در این داستان کوشیده با آزمودن شیوه های تازه اثری متفاوت بیافریند، اما به نظر می رسد آن گونه که باید نتوانسته از عهده ی کار برآید؛ چون لحن یک نواخت شخصیت ها و غلبه ی صدای راوی بر شخصیت ها از انسجام و قدرت مندی اثر می کاهد و نمی گذارد، ویژگی های مثبت اثر، آن چنان که شایسته است، جلوه کنند.
    کلید واژگان: احمد اکبرپور, سه سوت جادویی, ماریا نیکولایوا, نظریه ی روایت
    S. Hesampour S. Arameshfard
    In this paper different aspects of narrativity are analyzed in a new story by Ahmad Akbarpour entitled "Se Sut-e Jadui" (Three Magical Whistles), using Maria Nikolajeva’s theory of narrative. In 2003 Nikolajeva presented some views about narratology in children's literature showing preference for this theory as an independent approach. In this theory her focus is on narrative and its elements like characterization, point of view and temporality which organize narrative structure of children's stories. The findings of this paper show that Akbarpour has added to the attractiveness of his story by using new techniques which Nikolajeva has pointed out such as open plot and description of scenes and details. Although Akbarpour has tried to create a different story, he has not been completely successful because the monotonous tone of characters and prevalence of narrator decrease the power of his story and do not allow positive features to be revealed.
    Keywords: Ahmad Akbarpour, Se Sut, e Jadui, Maria Nikolajeva, Narratology
  • سعید حسام پور، سیدفرشید سادات شریفی
    یکی از راه های تحلیل آثار پدید آمده در گستره ادبیات پایداری کودک، بررسی خواننده نهفته در این آثار است. چمبرز بر این باور است که برای بازشناخت این خواننده، نیازمند روشی هستیم که در داستان های کودک و نوجوان، کودک را در مقام «خواننده» به رسمیت شناسد. با توجه به اهمیت این رویکرد و تازگی آن در مطالعه ادبیات کودک ایران، در این پژوهش کوشش شده تا سه اثر داستانی احمد اکبرپور در گستره ادب پایداری (اگر من خلبان بودم، شب به خیر فرمانده و قاب آسمانی) بر پایه دیدگاه چمبرز بررسی شود. چمبرز روش پیشنهادی خود را برای بررسی نگرش نویسنده به خواننده نهفته در متن، در چهار محور عرضه می کند: سبک نوشته، زاویه دید، طرفداری و شکاف های گویا. به کمک این چارچوب، می توان به چند نکته محوری زیر پی برد: ویژگی های خواننده نهفته در آثار یاد شده، نگرش آگاهانه یا ناآگاهانه نویسنده به کودک و نوجوان (کودک به عنوان بزرگسالی ناقص یا مانند موجودی با کیستی و زیست جهان مستقل) و سرانجام، دلایل مورد توجه قرار گرفتن برخی آثار از سوی مخاطبان. یافته های پژوهش نشان داد که این نویسنده کوشیده است تا با نزدیک شدن به دنیای متفاوت کودکی، تجربه هایی تازه از جنگ و دفاع مقدس به تصویر بکشد و با شرکت دادن کودکان در حوادث داستان و همراه شدن با آنان، فضایی فراهم آورد که کودک خود را تا حدی در آفرینش داستان سهیم بداند این مخاطب حتی می تواند در حوادث مربوط به جنگ نقشی تاثیرگذار داشته باشد.
    کلید واژگان: احمد اکبرپور, اگر من خلبان بودم, ایدن چمبرز, خواننده نهفته در متن, شب به خیر فرمانده, قاب آسمانی
    Saeed Hesampour, Farshid Sadat Sharifi
    A study the "Implied Reader" is one of the best approaches to analyze the works in children resistance literature. Chambers believes that we need to recognize children as a “reader” in children’s stories. This paper used Chamber's theory to analyze "the implied reader in the book", in three stories of A. Akbarpour which were based on war (If I were a pilot, Good night Commander! And The Heavenly Frame). With this approach, some significant issues could be understood such as the characteristics of the implied reader in these stories, aware or unaware view of the writer toward the children, and finally the reasons of the popularity of some special works. The finding revealed that the writer tried to picture new experiences of the holy war by approaching the children’s different world. letting children participate in the events of the story and accompanying them, he create a situation in which children could take part in the creation of the story and have great impact on the events related to this war.
  • سعید حسام پور
    اندیشه ی خواننده ی نهفته یا درون کتاب، بر پایه ی این نگرش شکل گرفته که برای گفتن یک چیز، دو فرد لازم است و نویسنده یا مؤلف، برای آشکار ساختن معنای مورد نظر، روابطی را در اثر خود با خواننده ایجاد می کند. ایدن چمبرز بر این باور است که برای یافتن این خواننده، که او خواننده ی «نهفته»اش می خواند به روشی نیاز است که در داستان های کودک و نوجوان، کودک را در مقام خواننده به شمار آورد و او را در درون کتاب جای دهد. از همین رو، چمبرز روش پیشنهادی خود را برای این کار ارائه می دهد. از دیگر سو منتقدان ادبیات کودک در چند سال گذشته، به آثار داستانی احمد اکبرپور، توجهی ویژه داشته اند و کودکان و نوجوانان نیز از این آثار استقبال کرده اند. از همین رو، این پژوهش بر آن است تا بر پایه ی نظریه ی چمبرز، سه اثر داستانی اکبرپور را بررسی کند و خواننده ی درون این داستان ها را آشکار سازد.
    کلید واژگان: احمد اکبرپور, امپراتور کلمات, ایدن چمبرز, خواننده ی نهفته, قطار آن شب, من نوکر بابام نیستم
    Dr. S. Hesampour
    In order for the thoughts of the reader within the book to be formed, two people are necessary to say something and that the writer, in order to reveal his intended meaning creates certain relationships with the reader within his text. When the writer starts the narration, s/he considers a reader/listener called patterned by Umberto Eco; the patterned reader is a picture of an imaginary reader created by the writer in order to arrange his ideas. Aidan Chambers believes that in order to find this reader who he calls "the implied reader in the book", it is necessary to consider the child as the reader in the book, not outside it. Chambers suggests that to find this implied reader "in the book" and his/her characteristics, some features such as style, point of view and empty spaces for the reader to participate in creating elements of the story must be analyzed. This paper uses Chamber's theory to analyze three stories of Akbarpour which have been popular in the past years (That Night's Train, Emperor of Words and I 'm not My Father's Servant).
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال