به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ادیب پیشاوری » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ادیب پیشاوری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا رضایی*، اکبر صیادکوه
    بینامتنیت از نظریه های جدید نقد ادبی است که به بررسی روابط متون و شیوه ی تاثیرپذیری آثار ادبی می پردازد. سید احمد رضی ادیب پیشاوری از شاعران برجسته عصر مشروطیت به شمار می رود که سبک استادان معروف قدیم به ویژه قرن پنجم و ششم را با موفقیت پیروی کرده و در زمینه قصاید، استقبال تحسین برانگیزی از خاقانی شروانی (595-520 ه- ق) شاعر صاحب سبک نموده است. از مهم ترین نمونه ی آن می توان قصیده ی معروف و غرای ایوان مداین نام برد که بر ذهن و زبان ادیب پیشاوری تاثیر همه جانبه گذاشته و بستری مناسب فراهم آورده تا شاعر اندیشه حکمی و سیاسی خویش را در یک قصیده بیان کند. با وجود این، به سبب دشواری های لفظی و معنوی شعر خاقانی شروانی و ادیب پیشاوری، نظر بسیاری از پژوهشگران و ادیبان را از پژوهش خوانش بینامتنی در دو موضع تاریخی و دو فرهنگ متفاوت، دور داشته است. از همین رو، در این مقاله با روش تحلیلی- مقایسه ای قصیده ی معروف ایوان مداین با قصیده ی تاثیر پذیرفته ی ادیب پیشاوری، بر اساس نظریه بینامتنیت با تاکید بر سبک شعری آن بررسی شده است. نخست، عنصر موسیقی، زبان و محتوا و در پایان هر مبحث به چگونگی تاثیرپذیری و نوآوری شاعر پسین پرداخته شده است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که ادیب پیشاوری در ساختار سبکی و محتوا با خاقانی مشابه سازی نموده، با این حال، میزان تخیل آمیز بودن عناصر ادبی و مفهوم اصلی شعر یعنی وطن و برخی دگرگونی های زبانی سبب شده تا به تشخص سبکی بیانجامد.
    کلید واژگان: بینامتنیت, ایوان مداین, خاقانی, ادیب پیشاوری, سبک شناسی}
    Zahra Rezaee *, Akbar Sayyadkooh
    ntertextuality is one of the new theories of literary criticism that examines the relationship between texts and the way in which literary works are influenced. Seyyed Ahmad Razi Adib Peshawari is one of the prominent poets of the constitutional era who successfully followed the style of famous old masters, especially in the fifth and sixth centuries, and in the field of poems, admired Khaghani Shervani (595-520 AH), the author. Has lightened. One of the most important examples is the famous ode and verse of Ivan Madain, which has a comprehensive effect on the mind and language of the Peshawar writer and provides a suitable context for the poet to express his legal and political thought in one ode. However, due to the verbal and spiritual difficulties of the poetry of Khaghani Shervani and Adib Peshawari, the opinion of many scholars and writers has been far from the study of intertextual reading in two historical positions and two different cultures. Therefore, in this article, with the analytical-comparative method, the famous ode of Ivan Madain with the influenced ode of Adib Peshawari, based on intertextual theory with emphasis on its poetic style has been studied. First, the element of music, language and content, and at the end of each topic, how the late poet was influenced and innovated. The result of the research shows that Adib Peshawari has similar to Khaghani in the structure of style and content, however, the level of imagination of literary elements and the main concept of poetry,
    Keywords: Intertextuality, Ivan Madain, Khaghani, Adib Peshawari, Stylistics}
  • وحید رویانی*

    ادیب پیشاوری یکی از برجسته‌ترین شعرای سنت‌گرای دوره معاصر است که در افغانستان و ایران، در محضر بزرگان روزگار خود به کسب علم پرداخت و بر بسیاری از علوم زمان تبحر یافت. از ادیب، آثار گوناگونی به نظم و نثر بر جای مانده است که معروفترین آنها دیوان فارسی- عربی و «قیصرنامه» است. قیصرنامه منظومه‌ای است حماسی که ادیب آن را به تاثیر از شاهنامه فردوسی، در ستایش قیصر آلمان، ویلهلم، سروده است. از آنجا که ادیب شاعری سنت‌گرا بوده، انعکاس سنت‌های حماسی در قیصرنامه، فراوان به چشم می‌خورد. سنت، بازتاب فرهنگی تجربه‌ها، دستاوردها و بینش‌های نیاکان است که از نسلی به نسل دیگر سپرده می‌شود و هر مولفی نه با یاری ذهن خود، بلکه با تکیه بر آن است که دست به آفرینش می‌زند. پژوهش حاضر قیصرنامه ادیب را با شش عنصر اصلی سنت حماسی یعنی انگیزه، قهرمان، ساختار، زبان، کاربرد اساطیر و بافت روایی بررسی نموده است. نتیجه بررسی ها نشان می‌دهد که انگیزه ادیب از این حماسه سرایی، ملی نبوده و بیشتر به خاطر نفرت و انتقام‌جویی از استعمار انگلیس این منظومه را سروده است. او در زمینه کاربرد اساطیر و توصیف برخی از ویژگی‌های قهرمان در قالب سنت حماسه‌سرایی دست به آفرینش زده است. هرچند ادیب در کاربرد زبان، به سنت وفادار مانده، اما هنگام گزینش واژگان، به بافت کلام و محتوای داستان توجهی ندارد. در زمینه ساختار حماسی و بافت روایی نیز باید گفت قیصرنامه بافت و ساختار روایی ندارد و ادیب پیشاوری به این مساله اصلا توجه نکرده است.

    کلید واژگان: قیصرنامه, سنت ادبی, حماسه تاریخی, ادیب پیشاوری, شعر دوره مشروطه}
    vahid rooyani*

    Adib Peshawari is one of the most prominent traditionalist poets of the contemporary era who educated in Afghanistan and Iran under the great masters of the time. He left behind various literary works in poetry and prose the most famous of which are the Persian-Arabic Divan and the Gheysarnameh. Gheysarnameh is a collection of epic poems influenced by Ferdowsi's Shahnameh in praise of the German Gheysar. In the world of literature, this epic is considered more related to literary traditions than the works of other epic writers. It is one of the most famous epics of the Constitutional Revolution period. In this study, the book is examined in terms of six main elements of the epic tradition including motivation, hero, structure, language, mythology and narrative context. The results show that the Adib’s motive was not nationalistic, and he wrote those poems because of the hatred and a sense of revenge for the British colonialism. He has used mythologies and described some of the characteristics of his hero in the format of epic traditions. Regarding the language, Adib is loyal to the language traditions, but, when choosing vocabulary, he does not pay attention to the textual content of the story. Moreover, there is no narrative structure in Gheysar Nameh, nor has the author paid attention to it at all.

    Keywords: Gheysar Nameh, Literary tradition, Historical epic, Adib-e-Pishavary, Constitutional Revolution poetry}
  • فاطمه دهقانی تفتی، محمود طاووسی، شهین اوجاق علی زاده، تورج عقدایی

    آقا سیداحمد رضوی مشهور به ادیب پیشاوری یکی از شاعران توانای اهل مشروطیت است؛ سبک شناسی شعر ادیب نشان میدهد که او اشعار خود را در بیست و نه وزن سروده است بیشترین بسامد» ش« اوزان متعلق به بحر رمل و کمترین آن مربوط به بحر سریع است در قوافی اشعار بیشتر حرف در جایگاه روی قرار دارد و تقریبا » ر« و 44 / 88 درصد اشعار دارای ردیفند و ردیف با افعال ربطی بسامد بالاتری دارد. ادیب اغلب ازترکیبات کهن استفاده کرده و به اساطیرو لغات شاهنامهای توجه بسیار دارد. از لحاظ زبانی به شیوه سبک خراسانی شعر سروده است.تشبیه در اشعار او بیشترین بسامد و مجاز مرسل کمترین بسامد را دارا هستند و آرایه های پرکاربرد شعر ادیب عبارتند از: تکرار، جناس، مراعات نظیر، تضاد واغراق و... . توجه به موسیقی درونی و ادبی، برجستهسازی مفاهیم و مضامین، استفاده هنرمندانه و هدفمند از عناصر زبانی و ادبی از ویژگی های بارز سبک وی بشمار میایند.

    کلید واژگان: ادیب پیشاوری, سبکشناسی, موسیقی, زبان, صنایع لفظی, بسامد}
  • مجید بهره ور*، محمود حمیدی بلدان

    پژوهش حاضر بیان کننده ی واکاوی شاخصه های اکسپرسیونیستی با مطالعه ی پاره ای از قصاید ادیب نیشابوری است که البته در دیگر آثارش به ویژه در "قیصرنامه" نیز قابل ردگیری خواهد بود. تصاویر اکسپرسیونیستی از رخدادهای سلطه جویانه و فجایع جنگ در شعر ادیب تا حدود زیادی با شاخصه هایی آراسته است که در مکتب ادبی-هنری مرتبط و همزمان در غرب دیده می شود؛ شاخصه هایی که زمینه ها و عاملیت های مشترک در ادبیات ملتهای درگیر به بار آورده است. از این رو، فرض تطبیقی کار حاضر بر شکل گیری جهانی مکتب اکسپرسیونیسم است که در آن وجود شاخصه ها تواردی و متاثر از زمینه های تجربی یکسان است و نه لزوما در پی تاثیرپذیری شعر ادیب از مکاتب ادبی اروپای غربی یا آثار نویسندگان آلمانی پیشرو. به اختصار میتوان گفت افزون بر ارتباط محتوای اشعار ادیب با ضدنظامی گری، تخطیه ی جهان پرآشوب ویلهلمی و پیشگویی های آخرالزمانی از نتایج جنگ، بیانگرایی خلاقانه ی او در سبک ادبی نیز به ویژه در تصویرسازی و شخصیت پردازی نمادین و انتزاعی مشهود است. این بازنماییها، همگونی هایی نیز با برخی از مکاتب هنری و ادبی دوره دارد.

    کلید واژگان: نظریه ی ادبی تطبیقی, اکسپرسیونیسم, شعر, ادیب پیشاوری, جنگ جهانی اول}
    Majid Bahrevar *, Mahmoud Hamidi Baladan

    The present study is mainly concerned with the analysis and investigation of expressionistic tenets in select odes by Ahmad Adib Peshawari which can also be traced in his other works such as "Book of Kaiser." Expressionist images of supremacist incidents and war atrocities in his poetry to a great extent are akin to contemporary Western literary and artistic schools. These tenets were created as a result of hard experiences of the involved nations in the war. The underlying assumption of the study is that expressionism is a universal school which emerged from similar experiences all around the world. This disproves the claim that Adib’s poetry was under the influence of Western European literary schools or the works of avant-garde German writers. Apart from anti-militarism, criticism of the chaotic Wilhelmian world and apocalyptic prophecies of war repercussions, his poetry also enjoys a creative expressiveness in literary style, notably in image-making, symbolic characterization and abstraction. These representations also resemble to some artistic and literary schools of the period.

    Keywords: Comparative Literary Theory, Expressionism, Adib Peshawari, World War I}
  • اعظم پوینده پور*، سید مهدی خیراندیش، سعیده سامع

    به دیده ادیب پیشاوری هیچ یک از شاعران بزرگ این دیار، با همه عظمتی که دارند، در میدان سخن، همتا و هماورد استاد توس نیستند. از آن گروه، فقط دو سخنور بزرگ شیراز سعدی و حافظ توانسته اند گوی سبقت از دیگران بربایند و توسن تیزپای را تا به نزدیک تک سوار توس برسانند. این ارادت ادیب به فردوسی باعث شده است که بر کمتر شعری از ادیب پرتوی از ابیات شاهنامه نتافته باشد. لطف این اشعار را کسانی به حد کمال می فهمند و می چشند که با مضامین شاهنامه به خوبی آشنا باشند. در این مقاله به بررسی میزان تاثیرپذیری ادیب از شعر فردوسی پرداخته ایم.

    کلید واژگان: فردوسی, شاهنامه, ادیب پیشاوری, قیصرنامه}
    Azam Pooyandepoor *, Seyyed Mahdi Kheyrandish, Saideh Same

    None of the major poets of Iran, according to Adib Pishavari, despite their greatness, is greater than Ferdowsi, the Master of Tus. Of these poets, only the two great poets of Shiraz, namely Saadi and Hafiz, have been able to overtake the others and come close to Ferdowsi. This devotion of Adib made almost all his poems to take the colour of the verses of Shahnameh.Indeed he appreciates the poetry of Adib who knows well the content and language of Shahnameh. This article is an attempt to study the influence of Ferdowsi on the poetry of Adib Pishavari.

    Keywords: Ferdowsi, Shahnameh, Adib Pshavari, Qeysarnameh}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال