به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « استعاره عروس » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «استعاره عروس» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نگین بی نظیر*، مجتبی هوشیارمحبوب

    جهت گیری تاریخ تفکر در چیدمانی تقابلی مرد را با خیر، عقل، قانون، نظم و دین؛ و زن را به مثابه «دیگری» و امر مطرود با شر، نفس، قانون گریزی، عصیان و عرفان هم ردیف کرده است. پژوهش حاضر باتوجه به ویژگی های و کارکرد مشترک عرفان و امر زنانه، در تمرد از نظم دیکته شده، داشتن منطق خطی و گفتمان تک محوری و همچنین با مفصل بندی مفاهیمی چون مادینگی اصل حیات، تعلق عشق در نهاد بشری به مادینه روان، قدرت و قابلیت خلاقیت در زن، حضور همواره یک زن در ادیان، اسطوره وغیره در کنار خدا/ امر متعالی، وجه یا ساحتی از زنانگی/ انوثت در عرفان را  پیش روی مخاطب قرار می دهد. این پژوهش از این منظر به خوانش و تحلیل کشف الاسرار روزبهان شیرازی می پردازد و نشان می دهد که چگونه طریقه جمال پرستی و تجربه زیسته روزبهان، ساحتی زنانه را در کشف الاسرار رقم زده است. این پژوهش تبیین می نماید که در رویکرد انسان گونه انگاری و تکیه بر مفهوم زیبایی در ساحت عرفان، استعاره مفهومی/ محوری عروس در اندیشه روزبهان با ملحقات و همبسته های مباشر و غیرمباشر، شبکه و نظام استعاره ای را مفصل بندی می کند که زیبایی، تنانگی و زنانگی را توامان نمایندگی می کند؛ استعاره ای که نقطه کانونی صورت بندی های عرفانی روزبهان از حقیقت، پیامبر، فرشتگان/ جبرئیل، پروردگار و خود روزبهان است.

    کلید واژگان: نقد ادبی, نوشتار نقادانه, زنانگی عرفان, استعاره عروس, کشف الاسرار روزبهان}
    Negin Binazir *, Mojtaba Houshyarmahboub

    The history of thought associates man with goodness, reason, law, order, and religion; on the other hand, it regards woman as the ‘other’ and associates her with evil, contravention, defiance, and mysticism. In accordance with the common grounds between mysticism and femininity such as defiance, linear reasoning, and uniaxial discourse, as well as concepts such as life’s essential femininity, love’s dependence on the soul, creativity and creative ability of women, and the constant presence of women in religion, the present article reflects on Rouzbahan Baghli’s Kashf-al-Asrar to showcase how Rouzbahan’s lived experience and aestheticism creates a carnal and feminine dimension. This study claims that through anthropomorphism and the mystical conceptualisation of beauty, the central/conceptual metaphor of the ‘bride’ creates a metaphorical system which presents a unification of beauty, femininity, and carnality. This metaphor serves as Rouzbahan’s mystical centrality in conceptualising the truth, the prophet, the angels, the creator, and himself.

    Keywords: Mysticism, Critical Writing, Bride Metaphor, Rouzbahan, Kashf-Al-Alsrar, Femininity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال