به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « الإیقاع الخارجی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «الإیقاع الخارجی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محبوبه قاسمی*

    إن بنیه لغه القرآن الکریم هی بنیه موسیقیه وتم استخدامها لنقل المحتوی الدینی بافضل الاسالیب واکثرها جاذبیه، وینقسم هذا الجانب من إعجاز القرآن إلی إیقاعین الخارجی والداخلی. وتهدف الدراسه الحالیه باستخدام المنهج الوصفی والتحلیلی إلی دراسه ظاهره صوتیه من ظواهر صوتیه قرآنیه کثیره، وهو دلاله الإیقاع والإیقاع الداخلی والإیقاع الخارجی، مع إیراد نماذج قرآنیه لهما. ثم یتناول بالتفصیل الملامح الصوتیه، بابعادها المختلفه. قد قدمنا للبحث بنظره تاریخیه موجزه، تناولت إشارات السابقین واللاحقین إلی موضوع الاصوات ودلالاتها. ثم تطرقنا إلی الإیقاع الداخلی والإیقاع الخارجی ونماذجها، منتقلین بعدها إلی تحلیل السوره العادیات، تحلیلا بلاغیا، ثم توظیفه دلالیا. حیث تمتزج الصوره البیانیه واللغویه بالصوره الإیقاعیه وتشیر نتایج هذا البحث إلی ان الإیقاع یجعل الآیات من ناحیه ذات الدلالات، ومن ناحیه الاخری یساعدنا علی فهم محتوی الآیات ومعانیها بشکل صحیح واستنتجنا اخیرا یلعب التحلیل البلاغی والتحلیل اللغوی فی تلاوه الآیات فی سوره عادیات وفی تحدید معناها دورا بارزا والدور الذی یلعبه التفات وتناوب فی سوره عادیات دورا هاما وهناک علاقه وثیقه بین الجانب البلاغی والجانب اللغوی فی إبراز المعنی وإن تشکیل الصوره الفنیه للجمله القرآنیه قایم علی امتزاج الصوره البیانیه بالصوره الإیقاعیه واشرنا إلی ان العلاقه بین الإیقاع والمعنی علاقه وطیده، فالمعانی القویه فرضت إیقاعات شدیده، وحملت المعانی الهادیه إیقاعات رقیقه خاصه فی السوره العادیات.

    کلید واژگان: السوره العادیات, الإیقاع الخارجی, الإیقاع الداخلی, التحیل اللغوی, التحلیل البیانی}
    Mahboobeh GHasemi*

    The structure of the language of the Holy Qur’an is musical and it was used to convey religious content in the best and most attractive ways.The miracle of the Qur’an is divided into two rhythms, external and internal. The current study aims, using the descriptive and analytical approach, to study one of the many Qur’anic phonetic phenomena, which is the significance of rhythm, internal rhythm, and external rhythm. It deals in detail with the phonetic features, in their various dimensions. Then we touched on the internal rhythm and external rhythm and their models, then moving on to the analysis of the ordinary surah. Come on Rhetorically, then use it semantically.The graphic and linguistic image is mixed with the rhythmic image, and the results of this research indicate that rhythm makes the verses on the one hand connotative, and on the other hand helps us understand the content of the verses and their meanings correctly. Finally, we concluded that rhetorical analysis and linguistic analysis play a prominent role in reciting the verses in Surah Adiyat and in determining their meaning. The role played by turning and turning in Surah Al-Adiyat is an important role in Surah Al-Adiyat. The strong meanings imposed strong rhythms, while the quiet meanings carried gentle rhythms, especially in Surah Al-Adiyat.

    Keywords: ‎: Surah Al, Adiyat. Rhythm. external rhythm . internal rhythm.lingyistic ‎analysis. graphic analysis.‎}
  • زهرا رحیم پور*، عبدالعلی آل بویه لنگرودی، نرگس انصاری
    تکون اللغه العربیه هی بطبیعتها لغه موسیقیه؛ والنظام الإیقاعی فی الشعر العربی المعاصر تنسجم بین النغمه والفکره؛ والشاعر المعاصر ینشد قصایده بشتی الإیقاعات -داخلیه کانت او خارجیه- بمختلف الدلالات. لذلک نشاهد فی اشعار الشعراء البارزین فی الادب المعاصر جوقه مغنیه من المفردات تشترک فی المعانی النبیله والمفاهیم السامیه، المفاهیم تبرز وتظهر فی اشعارهم حسب إیقاعاتها المتعدده. من میزات شعرهم الانتقال من إیقاع إلی إیقاع آخر فی قصیده ما حسب عواطفهم واحاسیسهم؛ ای من التفعیلات الطویله فی حالته النفسیه البطییه فی حین او إنتقال إلی التفعیلات القصیره النشطه والسریعه فی حین آخر. یعتمد اسلوب المقال، علی المنهج الوصفی _ التحلیلی والإحصایی، ویرید ان یعرف الشاعر واشعاره ومنهجه الإیقاعی، لان له مکانه بارزه فی الشعراء المعاصرین. هذا المقال یستهدف إلی دراسه إیقاعیه فی اشعار سعید محمد الصقلاوی الشاعر العمانی المعاصر الذی هندس الکلمات فی دواوینه المختلفه ومنها دیوان نشید الماء؛ لقد استخدم فی هذا الدیوان إیقاعین، هما الإیقاع الداخلی والإیقاع الخارجی وانواع کل منهما مثل إیقاع التوازی والبیاض والسرد وما شابه ذلک؛ هو یغنی الحیاه والحیویه بإیقاع الامل والحب والفرح بالحضاره العربیه والاسلامیه العریقه فی سطور واحیانا یسمع من القصاید موسیقی التحسر والحزن والالم بما یشاهد العالم الاسلامی کالقضیه الفلسطینیه. استخدم سعید الصقلاوی البحور الخلیلیه فی الدیوان وفیها تشاهد الترخصات العروضیه. کذلک. تشیر هذه الدراسه إلی ان الماده الغناییه فیه عذبه ولینه تدل علی آفاق التجربه الشعریه واحاسیسه الصادقه، فکل قصیده لها موسیقاها الخاصه التی تختلف عن الاخری.
    کلید واژگان: الإیقاع الخارجی, الإیقاع الداخلی, سعید الصقلاوی, نشید الماء}
    Zahra Rahimpour *, Abdolali Alebooye, Narges Ansari
    For poetry Diwan of the Arabs, poetry for melodies and songs; Contemporary poets treat the pain of society with pen drugs, and every person is endowed with the power of reason and imagination, he will taste music for poetry according to his literary tastes. Tastes may differ, but the person who is the slightest gift of taste, enjoys the aesthetic of the contemporary Arabic poem.The rhythm is known as the loud voice that soars the poet’s idea in the sky of reality and imagination. And the rhythm serves the meanings and gives it the special meaning and broad horizons, as the word does not correspond to the meaning. The limitless meanings abound. They call it The meaning of meaning. This research deals with the phenomenon of rhythm and its types, with a focus on the musicality of the poet of the contemporary Omani poet, Saeed Al-Saqlawy, and its relationship to the meaning of speech. The relationship between music and poetry is an organic one, for poetry in its artistic form consists of several acts that represent musical units that give the poem a captivating and influential tone; And when the poem loses the magic of this melody, that delicate artistic thread that draws the recipient to hear the poetry is cut off.The rhythm of poetry is like the chirping of the poet and the ringing of his thoughts, which rings the bell of contemplation and contemplation in the mind of the recipient and comes to his mind what he wants the poet to share with him the emotions and feelings. The external and internal types of falling into the speech process in steps; They are the psychological events and mental processes that take place in the mind of the poet and then, spread feelings and emotions on the recipient and reveal the facts to him. The recipient tastes the rhythm in the poem and perceives it with the meanings and there may be some of the meanings hidden in contemporary poetic poems that only the poet himself sometimes realizes. But what is not fully comprehended, not all is left. The external rhythm emanates from the linguistic sounds and the venerable seas, and the inner rhythm originates from the ideas contained in poetry. And both of them complement the meanings and connotations that he would not taste the aesthetics of poetry without him. This article wants to search for the semantic structure and the rhythmic structure and the relationship between them in the Divan “The Canticle of Water”. He has 24 poems that include concepts such as homeland, patriotism, martyrdom, awakening, and the history and civilization of the Arab homeland.Rhythm is the cornerstone of every contemporary poet's poetry. Slawi chants poetry with rhythm and music excerpts in his collection entitled: “The Water Song”. Through this article, we want to get to the quality of using rhythm and its types in his office. This office was elected because it is full of external, internal, moral, and even lateral rhythms, and the recipient's hand is open to taking unlimited concepts in it.The questions we want answered are:How did the Omani poet Saeed Al-Saklawy employ the inner rhythm of all kinds in the Divan "The Canticle of Water"?How is it possible to see the relationships between the rhythms and their connection to the meanings used?The poet Al-Saqlawi employed several performances of Hebron weights. It seems that the weights used have a special feature that they seek in situations that are enthusiastic, emotional and imaginative. The poet is free to choose Bahour according to his aims, energies and poems ٱ modern poems are distinguished by not being restricted to a single weight and diversity. In his inner rhythm, he employs salqawi to the rhythm of in tandem with the harmony of ideas somewhat. We see it moving from one topic to another, from one idea to another. He is optimistic that conditions in Arab countries in particular, and the Islamic world in general, improve after they were subjected to war, destruction and devastation. These topics appear in its use of the rhythm. It seems to apply these meanings with the support of the rhythms such as the rhythm of repetition, the rhythm of parallels, the rhythm of intonation, the rhythm of the accent, the rhythm of photography, the rhythm of silence.The authoritative plan and approach used in this article is descriptive-analytical, which relied on library sources.
    Keywords: External rhythm, internal rhythm, its types, Saeed Al-Saqlawi, nashid al maa}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال