جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "الحیاه" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «الحیاه» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی الحیاه در مقالات مجلات علمی
-
درس الاقدمون من النقاد والبلاغیین العرب قضیه التکرار فی اللغه العربیه وهی تعتبر من الجذور الاساسیه لظاهره الموتیف والتی تعنی فی الادب الفکره الرئیسه او الموضوع الذی یتکرر، ونلاحظ هذه الظاهره موجوده عند شاعرنا ادیب کمال الدین؛ الشاعر العراقی المهجری المعاصر الذی یقطن استرالیا حالیا ومازل یترجم عواطفه واحاسیسه بلغته الشعریه، وقد عرف بالحروفی؛ لانه رکز علی الحرف واوغل فی ترکیزه. فی هذا البحث درس موتیف الموت والحریه فی شعر ادیب کمال الدین من جهتی تکرار اللفظه او تکرار مفهوم اللفظه؛ حیث یعبر الشاعر عن الاضطهاد بالموت والموت بالاضطهاد، وهکذا یعبر عن الحریه بالحیاه ویعکس المفهوم ایضا ویتم ذلک بدقه وحسن اختیار. فنلاحظ کمال الدین یوسع من فکرته ویتجه إلی التناص وخاصه التناص القرآنی تاره ثم إلی توظیف التراث وخاصه توظیف الشخصیات الدینیه تاره اخری، وکل ذلک لترسیخ فکره الموتیف التی بنی علی ها تجربته الشعریه. منهج البحث توصیفی- تحلیلی مبینا فیه علل اتجاه الشاعر نحو هذا الموتیف او ذاک، وسنلاحظ انه اتخذ الموتیف ملاذا آمنا یلجا إلیه. ومن ضمن النتائج یمکن الإشاره إلی تفاوله بالحیاه، ای بذکر موتیف الحیاه فی اشعاره ومع وجود الموت الحیقیقی والاضطهاد المخیم علی العراق، لکن شاعرنا یرنو إلی نور الحیاه والامل، وهکذا استخدامه للتراث الإنسانی والتناص القرآنی بغیه الحصول علی تجارب راقیه فی الحیاه.
کلید واژگان: الشعر العراقی المعاصر, ادیب کمال الدین, الموتیف, الموت, الحیاهIn the past، Arab critics and rhetoricians studied repetition in Arabic language. Repetition is one of the main roots of a motif. In literature، it signifies the main idea or something that is repeated. This phenomenon is found in the poetry of Adib Kamal Al-Din. He is a contemporary Iraqi poet who currently lives in Australia as an emigrant، and still expresses his feelings and emotions through poetic forms. Some letters were recognized in the name of the poet، because he has great ideas in letters. The researcher intends to investigate the motif of life and death in the poetry of Adib Kamal Al-Din from two perspectives: repeating a word or repeating the concept of a word. The poet sees oppression as death and death as oppression. He also sees freedom as life and life as freedom، and chooses these concepts accurately. By studying the poetry of Adib Kamal Al-Din، it will be found that the poet widens his vision more، includes intertextuality (especially Quranic intertextuality) in his poetry، and evokes civilization (especially religious figures). All these are to reinforce the motif based on which he has composed his poem. The researcher intends to conduct this descriptive-analytical study to show why the poet was oriented towards different motifs. Finally، it will be concluded that the poet considers motif as a safe haven for himself.Keywords: Motif, Death, Life, Adib Kamal Al Din, Contemporary Iraqi Poetry -
یهدف هذا البحث إلی الکشف عن التشاوم لدی ابی القاسم الشابی 1934-1909 صاحب دیوان «اغانی الحیاه». الظاهره التی ترتبط ارتباطا وثیقا بالعوامل الفردیه والداخلیه الفکریه والعقلیه والعوامل الخارجیه الاجتماعیه والسیاسیه فی حیاته کما یهدف البحث إلی محاوله التعرف علی التشاوم لغویا واصطلاحیا.
مما یلاحظ ان التشاوم جاء عند الشابی شدید نسبی فی اشعار تدل علی نظرته إلی الحیاه والدنیا والقضاء والقدر مشیره إلی تاثیر الرومانسیه علی نفسه وشعوره بالالم والغربه واعتقاده بالجبر. لکن إطلاق اصطلاح المتشائم علی الشابی خارج عن الإنصاف العلمی نسبیا لان شابی شاعر ذی شخصیه انفعالیه وشعره مرآه تنعکس علی ها حیاته بصوره اکثر شفافیه وکیف لا تشعر الحزن ولا تتشائم نفس اغرقت فی الآلام النفسیه والاجتماعیه.
کلید واژگان: ابو القاسم الشابی, التشاوم, الحیاه, الموتThis article deals with the effects of pessimism in the Abu al-Qasim al-Shabi´s poetry and life as we find the phenomenon of pessimism is clearest phenomenon that appeared in his poetry while it is key element in romantic. Thus his poetry has a lot of sad contents, where his language is worn the clothes of grief. In this essay it has been tried to consider reasons of pessimism in Abu al-Qasim al-Shabi's poetry and reach to this conclusion that pessimism in his poetries obviously. Abu al-Qasim al-Shabi's poetries are the image of his pains and sadnesses in his life from his childhood. Even sometimes he is pessimist about life and world and love but these feelings are changeable in his life.Keywords: Abu al Qasim al Shabi, Pessimism, Life, Death -
قد توجد بین الاحیاء کائنات تحیا دون هواء، و لکن لیس بین الکائنات الحیه من الحیوانات، و النباتات من تعیش دون ماء، و قد اثبت علمیا ان الماء هو العنصر الاهم فی ترکیب الخلیه الحیه، و ان الماء ضروری لحصول التفاعلات الحیویه کلها، و هو اکبر مذیب للعناصر، و المواد الحیاتیه، و له خواص عدیده تجعله الماده الاساسیه للحیاه؛ و للماء القابلیه علی إذابه العناصر و المعادن، و اکبر دلیل علی قابلیته هو ان نصف المعادن المعروفه موجوده بشکل ذائب فی ماء البحر. للماء اهمیه خاصه فی القرآن الکریم و الادب الجاهلی، مما یوکد الله تعالی علی ان الحیاه موصوله بالماء کما فی قوله تعالی: و جعلنا من الماء کل شیء حی(الانبیاء:30). و تبلغ الآیات القرآنیه التی تبحث عن الماء فی القرآن حوالی 538 آیه و فی الادب الجاهلی ایضا وصف الشعراء الماء فی معظم قصائدهم، و استخدموا تشبی هات و استعارات له.
کلید واژگان: الکریم, الماء, الحیاه, النبات, المعادن, الکائنات, الشعرThere are creatures that live needless of air، but no living creature، among animals and plants، is needles and independent of water. Scientific experiments have proved that water is the essential component in living cells. Water is vital to all biological processes. Water is the most significant solvent to living elements and matter. Water possesses such qualities that make it the indispensable matter of life. Water can solve elements and minerals، and the best proof to this is existence of almost half known minerals as solution in sea water. Water has a unique position in the Holy Quran and Pre-Islamic literature. Allah links life to water by stating in the 30th ayah or verse of the surah of al-‘Anbia or the Prophets، “Verily، We made water the living source and matter of every living thing.” The Quranic verses that treat water amount to 538، and in Pre-Islamic literature، many poets have composed odes or qasidas wherein there is a description of water along with relevant similes and metaphors.Keywords: Creatures, holy Quran, life, minerals, plants, poetry, water -
یبدو لنا إیلیا ابو ماضی فی طیله حیاته وشتی اطوار شعره، رجل التفاول والفلسفه والطبیعه فی إشراق وانفتاح. وقلما نجد هذه المیزات عند غیره من شعراء الرومنسیه الحدیثه. ففکرته الفلسفیه تتمحور حول جمال الحیاه وامتلاء الطبیعه بعناصر هذا الجمال، وان الماضی قد انتهی، والمستقبل قد غمره الإبهام، فما للإنسان إلا ان یعیش فی واقعیه الوجود وان یملا ناظریه بمحاسنه.
إن القارئ یری فی اشعاره غناء الصدق والجمال والدفق بالسمو الروحی النابض بالشعور والحیاه. وابرز ما یکون فی اشعاره هو التامل الذی اضفی علی قصائده روحا خفیفا یجول فی ثنایا الکون، ویتوغل فی اعماق الإنسان.
هذا وإن ابی ماضی قد تاثر فی اشعاره من افکار وآراء عدیده کافکار برغسون الفلسفیه وتوماویین الجدد، کما تاثر من عمر الخیام الشاعر والفیلسوف الإیرانی الکبیر تمام التاثیر، وتبلورت هذه التاثیرات فی اشعاره وآثاره بشکل مفصلی هام.
کلید واژگان: التفاول, التاثر, إیلیا ابو ماضی, الفلسفه, الحیاهElia Abu Madi has been known in the various phases of his life and his poems optimism and philosophy and nature man. These features rarely find in the other new romantic poets. His philosophical thought centered on the beauty of life and nature and that the past has ended and the future is full of confusing questions, so human should lived in the real existence and use them.Who read his poems sees and Realizing that his honesty, beauty and transcendent spiritual spring stream and sense of life in his poetry. And best feature or best sign in his poetry is his philosophical and optimistic thought.He has been affected in the poems that ideas and views of many philosophies like Bergson and Tomas Okwien and Omar Khayyam.Keywords: Life, Philosophy, Optimism, Elia Abu Madi -
إذا امعنا النظر فی الشاعرین الکبیرین «ابی القاسم الشابی» و«إقبال اللاهوری» وجدناهما من اکبر الشعراء المصلحین الشرقیین الذین اهتموا بالنفس وشجعوا مواطنیهم علی معرفه النفس، لانها مقدمه لمعرفه الله تعالی وبالتالی التحرر من مخالب الاستعمار والازمات الاخری لان الإنسان حینما یعرف نفسه ویعرف ربه رجاء للتقرب إلی الله وعالم المثال والاتحاد به لایخاف من کل صعوبه فی طریقه.
یهدف هذا البحث إلی دراسه الظواهر المختلفه للحیاه فی شعر الشابی واللاهوری کما یهدف إلی الکشف عن حیاتهما وثقافتهما ثم البحث عن اهم الموضوعات التی تطرقا إلی ها. فهما استخدما الرمز فی بیانهما للحیاه والطبیعه وهو ابرز ظاهره یمثل اشعار الشابی واللاهوری فی الحیاهکلید واژگان: ابوالقاسم الشابی, إقبال اللاهوری, الشعر, الحیاه, الطبیعهA careful look at the greatest poets Ashsha’bi and Lahouri reveals that they are among the greatest eastern poets that focused on themselves and cheered their countrymen to know themselves; because it is the introduction to know God that leads to the freedom from the colonization and all the idols; because if man knows himself and God, will come near God and the good world and he wouldn’t be afraid of anything in his life. This paper attempts to investigate symbols of life in Ashsha’bi and Lahouri’s poems. It also tries to investigate their life and culture; then to study the most important subjects that are used in their poems. The use of symbols in expression of life and nature is the most predominant symbol in their poems.Keywords: Alshabi, Allahouri, Poem, Nature, Live
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.