به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « الخطاب » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «الخطاب» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • دانا طالب پور*

    التواصل من اهم اشکال النظریات فی اللسانیات الحدیثه التی یعتبر رومان جاکبسون منظرا حقیقیا لها. فهو یعتقد بان کل حدث لغوی مکون من سته عناصر، هی: المرسل، والمرسل إلیه والمرسله والقانون والمرجع والقناه. وحدد لکل عنصر ست وظائف فی إیصال الرساله: هی الوظیفه التعبیریه او الانفعالیه، والوظیفه الإفهامیه، والوظیفه الشعریه، والوظیفه الانتباهیه، والوظیفه المرجعیه، والوظیفه التعریفیه. ومن الاسالیب السردیه فی القرآن، السرد القصصی الذی یعتبر من اهم الادوات فی إیصال رساله المتکلم إلی المتلقی. تحاول هذه الورقه البحثیه، عبر الاعتماد علی منهج وصفی- تحلیلی، تطبیق الوظائف الست لنظریه التواصل عند جاکبسون فی قصه موسی والخضر علیهما السلام فی سوره الکهف. فکانت إشکالیه البحث دراسه مدی مطابقه نظریه التواصل للآیات القرآنیه ولا سیما فی الخطاب القرآنی ومدی تاثیر هذه النظریه فی نظره جدید للقرآن. تشیر النتائج إلی ان قصه موسی والخضر علیهما السلام تتمحور حول التعلیم والتعلم وکثیرا ما یتحقق هذا الامر بالکلام المتبادل بین المعلم والمتعلم، ومن المتوقع ان تکون الوظیفه الإفهامیه اکثر من الوظائف الاخری. فکل الاعمال التی قام بها الخضر لتعلیم موسی من خرق السفینه وقتل الغلام وإقامه الجدار تعتبر طریقه سلوکیه غیر کلامیه. والطریقه الترکیبیه بین الکلامیه والسلوکیه کانت اقل استعمالا فی آیات القصه، حیث تتجلی فی بنیه تعبیر موسی عن التعب والجوع الشدید إثر سفره الطویل. کما ان تطبیق نظریه التواصل علی الآیات القرآنیه یعطینا تفسیرا جدیدا لها یتواکب مع مقتضیات العصر وینتهی إلی فهم جدید وعمیق.

    کلید واژگان: الخطاب, التواصل, سوره الکهف, قصه موسی والخضر, رومان جاکبسون}
    Dana Talebpour *

    Communication is one of the most important theories of new linguistics, which was theorized by Roman Jakobson. He believes that every linguistic event consists of six elements, which are: Sender, receiver, message, code, context, communication channel. He has determined six functions for each element in transfering the message: emotivethat function that is related to the sender conative function that is related to the receiver poetiquethat function that related to the message itself,  phatique function that is related to the communication channel, referentielle functionthat is related to the context of the message, metalinguistique function that is related to the interpretation of language. One of the types of narration in the Quran is storytelling, which is one of the most important means of conveying the message to the audience. The present research was carried out with descriptive-analytical method and with the aim of investigating the six functions of Jakobson's theory of communication in the story of Moses and Khidr  (PBUH) in Surah Al- Kahf . The research problem is to examine the degree of conformity of the communication theory with the verses; Especially the Quranic discourse and the effect of this theory in a new interpretation of the Holy Quran. The results indicate that the story of Moses and Al-Khidr (PBUT) revolves around the topic of education and learning, and this issue is mostly realized through two-way communication between the teacher and the learner. Therefore, it is expected that the persuasive function will be more prominent compared to other functions. All the actions that Al-Khidr (PBUH) used to teach Moses about piercing the ship and killing the teenage boy and building the wall are considered a non-verbal behavior style.The combined verbal-behavioural style has also had the least use in the verses of the story, which can be seen in the speech of Moses (PBUH) in expressing the extreme fatigue and hunger caused by his long night journey. As it is evident, the adaptation of the verses in this story based on the theory of communication brings us a new interpretation in accordance with the requirements of the time and leads to a new and deep and unprecedented understanding of them.

    Keywords: Discourse, Communication, Surah Al- Kahf, Story Of Moses, Al-Khidr, Roman Jakobson}
  • خطاب زکریا ومریم فی القرآن فی سورتی مریم وآل عمران (دراسه اسلوبیه)
    فاطمه ملایم*
    الاسلوبیه منهج نقدی یتناول الظواهر اللغویه والادبیه للنصوص وطریقه الصیاغه والتعبیر للکشف عن الجوانب الدلالیه والجمالیه والنفسیه فیها. تتمیز الاسلوبیه بإلقاء الضوء علی نوعیه توظیف العناصر اللغویه والادبیه والکشف عن الموثرات البارزه التی استعملها الکاتب. تتناول المقاله دراسه الخطابین القرآنیین لزکریا النبی والسیده مریم علیهما السلام من خلال الآیات الکریمه فی سورتی آل عمران و مریم التی تتحدث عن الولاده الإعجازیه، وفق المنهج الوصفی - التحلیلی. نبدا البحث بتعریف المصطلحات ثم نقوم بدراسه الخطابین علی المستوی الصوتی، والترکیبی، والدلالی و نعالجهما من ناحیه التطابق والاختلاف بینهما فی الموضوع والاسلوب وما ادی إلی الاختلاف اللغوی والفنی بینهما، لیتبین من خلال ذلک نوع الاسلوب والتراکیب والمفردات التی تنقل موقفهما وافکارهما وردود افعالهما تجاه الولاده الإعجازیه. تعالج الباحثه المستویات الصوتیه للخطابین بما یتمثل فیهما من دور شعوری وإیحائی لجرس الاصوات، ثم المستویات المعجمیه والترکیبیه والدلالیه، لتفصح عن المفارقه بین دلاله البنیه السطحیه الظاهره، ودلاله البنیه العمیقه لهما، للوصول عن طریقها إلی الخصائص الفنیه للخطابین والکشف عن المعنی الغائب فیهما، وتحدید ان اختلاف الموقع والجنس بین صاحبی الخطابین یکون موثرا فی تمیزهما او تفوق احدهما علی الآخر من الناحیه اللغویه والترکیبیه والدلالیه. ومن نتائج البحث فی المستوی الصوتی انه یخلق اصوات المد مع تکرارها فی الخطابین نوعا من الترابط الصوتی والإیقاع اللطیف الذی یزید الرقه فی الکلام، ما یناسب حاله الدعاء الذی جری علی لسان کل منهما، وفی المستوی الترکیبی فیما یتعلق بخطاب السیده مریم، یتم اختیار الالفاظ مناسبا لحالها حال متبرئ من إنجاب الولد ولفزعها وتمنیها الموت، وتستخدم  عبارات ناعمه ذات النغمه المصحوبه بنوع من الشعور بالخجل، لدفع الافتراء الذی تعرضها من جانب قومها، وفی خطاب زکریا یتم اختیار الالفاظ والتراکیب مناسبا لحاله فی سیاق الشکوی من الضعف والشیب، مستخدما بنیه الدعاء فی تراکیبه مرات متعدده، مناسبا لحاله وهو راغب فی إنجاب الولد.
    کلید واژگان: القرآن الکریم, الخطاب, الاسلوبیه, الترکیب, الدلاله, زکریا ومریم}
    Stylistics of Maryam and Zacharias speeches in Quran
    Fatemeh Molayem *
    Stylistics is one of the literary criticism methods for studying literary and linguistic phenomena to evaluate the aesthetic, semantic and psychological aspects of the text. This article has selected two Quranic dialogues by Zakaria and Maryam to characterize their stylistic aspects at the level of sound, music, words, phrases and meaning. The difference between superficial meanings of phrases and their deep, hidden meanings are determined, to check if the gender difference had linguistic and semantic influences on the speeches.The results indicate that, at the phonetic level, the two conversations use loud vowels repeatedly to create a kind of subtle phonetic connection. On syntactic and synthetic levels, in Maryam's conversation, the words are selected in a way to amplify peace of mind and reassurance, while avoiding false slander and impairing her modesty. She uses apologetic phrases accompanied by a kind of shame to absolve herself of the accusation. Regarding Zakaria's conversation, it can be said that words and phrases appropriate to his weakness and old age and complaining about not having a child are used in the form of prayer. In general, the sound of words and words and phrases used in these two conversations provide an accurate picture of the personality, moral and emotional characteristics of the two charactersKey Words: Stylistics, structure, semantics, Zakaria, Maryam Stylistics, as a discipline, delves into the analysis and interpretation of various textual works, drawing from the rich domains of linguistics and literature. With a critical lens, it seeks to unravel the intricate phenomena woven into these texts, exploring the complex interplay between form and meaning. By meticulously scrutinizing the methods of formulation and expression employed by authors, stylistics aims to unveil the underlying semantic, aesthetic, and psychological dimensions that shape the text's impact on the reader.At its core, stylistics recognizes the power of language and literary devices in conveying a writer's intended message and evoking a desired response. It goes beyond mere comprehension of the content and structure of a text and delves into the artful utilization of linguistic and literary elements. By closely examining the choices made in terms of word selection, sentence structure, figurative language, and rhetorical devices, stylistics sheds light on the deliberate craftsmanship employed by writers to create engaging and impactful works of literature.One of the defining characteristics of stylistics is its ability to uncover the prominent influences that shape a writer's creative process. It investigates the cultural, historical, and social factors that influence the choices made by authors, offering insights into the broader context in which the text was produced. Whether it be the influence of a specific literary movement, the impact of social norms and values, or the author's personal experiences, stylistics unveils the layers of inspiration that contribute to the formation of literary masterpieces.The present study embarks on a captivating exploration of two profound Quranic discourses attributed to the esteemed figures of Zakariya the Prophet and Mrs. Maryam (peace be upon them). These remarkable discourses are found within the noble verses of Surat Al-Imran and Surat Maryam, immersing readers in accounts of miraculous births. Adopting a descriptive-analytical approach, our research aims to establish clear and concise definitions of the terminologies central to our study. With this foundation, we delve into a comprehensive analysis of these discourses, meticulously examining their phonetic, syntactic, and semantic dimensions. Our ultimate goal is to unravel the congruence and divergence between the discourses in terms of subject matter and style. Additionally, we aim to identify the linguistic and artistic factors that contribute to these discernible distinctions. Through this meticulous analysis, we seek to unearth the stylistic choices, structural patterns, and vocabulary employed by the authors to convey their attitudes, ideas, and reactions toward the awe-inspiring phenomenon of miraculous childbirth.In delving deeper into the fabric of these discourses, our focus naturally turns toward the phonetic aspects that underpin their rhetorical power. We navigate the emotional and evocative role played by the nuanced timbre of the sounds employed, recognizing their profound impact on the overall tone and delivery. Furthermore, our study extends to encompass the lexical, syntactic, and semantic levels. By doing so, we aim to reveal the underlying disparities between the superficial and deep structures of the discourses. This extensive exploration brings to light the artistic characteristics of each speech, unveiling the hidden layers of meaning that lie dormant within their profound narratives. Moreover, our investigation emphasizes the influence of factors such as the differing locations and genders of the authors. By shedding light on these elements, we gain insights into how they contribute to the discernible distinctions and potential superiority of one discourse over the other in terms of linguistic structure, syntax, and semantics.One remarkable outcome arising from our meticulous research at the phonetic level is the recurrence of a motif reminiscent of the ebb and flow of a tide. This deliberate deployment of phonetic elements engenders a sense of harmonious coherence, bestowing a gentle rhythm that amplifies the inherent tenderness conveyed within the delivery of the discourses. This particular choice proves exquisitely fitting, considering the supplicatory nature characterizing each discourse. In her vulnerable state, Maryam unequivocally disavows the birth of a child, expressing profound terror and even daring to wish for death. To confront and repel the slander unjustly leveled against her by her people, she masterfully employs soft phrases, accompanied by a tone suggestive of modesty and grace. In stark contrast, Zakariya's speech adroitly adopts words and structures that perfectly align with his circumstances. He vocalizes his lamentation of physical weakness and graying hair, invoking a sense of heartfelt supplication. Through the deliberate repetition of supplications, Zakariya's deep longing for a son is unequivocally articulated, reflecting the profound depth of his desire.As we delve into the profound intricacies permeating these sacred texts, we are invited to marvel at the inherent artistry embedded within their narratives. Through the lens of stylistics, we develop a profound appreciation for the literary craftsmanship demonstrated by the author, while gaining a deeper understanding of the multifaceted layers of meaning that enrich their extraordinary narratives.
    Keywords: Stylistics, Structure, Semantics, Zakaria, Maryam}
  • فاطمه محمدی، مریم جلائی*، عباس اقبالی، حسین ایمانیان

    تعتبر اللسانیات من الدراسات المهمه اللغویه من ناحیه بیان معنی النص الخطابی المراد دراسته؛ ومن الطرق المهمه فی هذه الدراسات طریقه بدام، وهی بشکل عام، تشبه طریقه فرکلاف فی شمولها علی ثلاث مراحل مهمه، وهی: الوصف والتفسیر والتبیین. فی ثنایا هذه المراحل، یدرس الباحث النص الخطابی دراسه معنویه تحلیلیه عمیقه من ناحیتین: من حیث المعنی الظاهری او (السطحی) اولا، ومن حیث المعنی الباطنی او (العمیق) ثانیا. فی هذا المقال، حاولنا دراسه ثلاث قصص قرآنیه قصیره، وهی: 1 عباده الاجرام السماویه زمن إبراهیم (j)؛ 2 موت عزیر مده میه عام؛ 3 تحطیم إبراهیم للاصنام. بعد دراسه معنی الخطاب فی هذه القصص القرآنیه دراسه معنویه تحلیلیه، قارناه بمعنی الخطاب الجاهلی مقارنه نقدیه معتمدین علی الاسلوب الوصفی التحلیلی وعلی اساس طریقه بدام. من النتایج التی حصلنا علیها من هذه الدراسه ان موضوعات القصص القرآنیه تشبه موضوعات الشرک وعباده الاصنام التی کانت موجوده فی الجاهلیه وتشبه الموضوعات الاخری ایضا، وهی موضوعات البعث والمعاد. موضوعات هذه القصص الثلاث بیان وعرض لعادات مشرکی الجاهلیه فی تقلید آبایهم واجدادهم باعتقادهم بالآلهه الارضیه والسماویه وإنکارهم للتوحید والبعث والمعاد. هدف القرآن الکریم من بیان هذه القصص الثلاث إثبات الشبه فی اعتقاد الإنسان بمساله التوحید والمعاد وإقناع المخاطب او المتلقی ببیان واضح مصحوب ببیان تصویری منظور فی جواب منکری المعاد والرد علیهم، وذلک فی بعث الحیاه فی المیت وإعادتها إلیه بعد مرور میه عام علی موته، اما بالنسبه إلی قصه تحطیم إبراهیم (j) للاصنام، ففیها معنی خفی یشیر إلی تحطیم الاصنام الجاهلیه بعد فتح مکه.

    کلید واژگان: الخطاب, النقد, المجتمع الجاهلی, اسلوب بدام, عباده الاصنام, إنکار المعاد}
    Fatemeh Mohammadi, Maryam Jalaei *, Abbas Eghbaly, Hisein Imanian

    With the emergence of discourse analysis in the linguistic arena, critical discourse analysis entered linguistics as a modern method to study cultural and social changes. One of the critical discourse analysis methods is the Practical Discourse Analysis Method (PDAM). This method investigates the hidden and apparent layers of the text by analyzing the four layers of surface-surface, depth-surface, surface-deep, and deep-deep. The surface-surface layer is the uppermost layer of the text which has the external manifestation and consists of expressions, sentences, and terms. The deep-surface layer determines the reason behind the selection of a term, a special kind of combination and grammatical structure by the writer for the reader. The surface-deep layer is the uppermost layer of the depth of the text and is similar to interpretation. In the last layer (i.e. deep-deep), text production is studied in cultural and social structures. The present descriptive-analytical study attempts to analyze three Quranic stories that criticize the ignorant society using the PDAM method. Literature is one of the branches of art that has a crucial role in humanities and gentle feelings. Although people are very different in race, color, body structure, and other qualities, instincts, feelings, and tendencies are similar in all of them. A story can easily stimulate various ranges of human feelings and convince the person by self-awareness to give up moral vices by producing a proper pattern.The language of a story is a language by which the writer can express his purpose simpler and more explicitly because it is understandable for all people. The story is the most consistent form of language that occupy the mind and heart with persuasive messages. Quranic stories relate all kinds of human habits and manners to the repetition of human reactions at any place and at any time. Manners of arrogant people, enemies, pagans, idolaters, and resurrection deniers are such behaviors. Although Quranic stories are for religious guidance and learning, serving religious purposes does not prevent blurting artistic properties in narrating a story because one of the artistic withers of the Holy Quran is story narration.In the divine speech, story scenes are pictured in a way that the reader feels watching the crucial role of the story, living with them, and perceiving their spiritual states such as fear, love, delight, sorrow, and irritation deeply. With these techniques, a person’s motivation will be duplicated in following the story, as if they closely watch them and touch their reasons for aberration.The selected Quranic topics are the common topics in the ignorant society that can be seen in other societies as well. The reader does not separate his fate from the history of the preceding people and is attracted to follow the story. The stories of the Holy Quran are appropriate cases of the conflict between right and wrong, guidance and misguidance, and good and evil. There have been examples of such conflicts in all times and places, while the result has ended in favor of the good people, and humiliation and defeat have been given to the bad people.The variety of the history of the preceding people from the miraculous speech of the divine word illustrates the diversity of the entrenchment of the deniers of God, the many excuses and the application of the same methods of humanity in confronting the monotheistic invitation, which in addition to the encouragement of the Prophet, inspired him by the experiences and reactions of the previous prophets in encountering different ethnic groups.One of the important results of examining the critical discourse on the iconoclasm story of Ibrahim (PBUH) is a kind of instruction to the Prophet Muhammad (PBUH); for the action he will take in the conquest of Mecca in not too distant future and crush the installed idols like Ibrahim. In fact, the narration of the story of the iconoclasm of Ibrahim is a kind of promise, hope, and comfort to the Prophet Muhammad (PBUH). A promise that the defeat of Mecca by Muslims is certain. The difference is that Ibrahim broke the idols in the temple, but Prophet Muhammad (PBUH) broke the idols that were constantly in front of everyone's eyes.One of the important results of the story of Uzir's hundred-year sleep and the part-by-part joining together of Uzir’s donkey is the expression of the quality of the true revival in the resurrection. The important point in the resurrection is the power that can collect the decayed bones and restore them to their original form. Disbelief in this power has been brought up many times under different titles by the people of the time of the Prophet (PBUH).The story of Ibrahim and his technique of worshiping heavenly bodies is like a mirror in which the past, present, and future of Muhammad's invitation can be seen through Ibrahim’s story. In the ignorance era, like the time of Prophet Ibrahim (PBUH), there were various goddesses, and the sun, moon, and stars were among the most common of these goddesses.Analyzing the stories related to the criticism of the ignorant society leads us to the conclusion that belief in different gods, doubts about resurrection, and imitation of ancestors existed in different eras of history. Analyzing the critical discourse of Quranic stories, in addition to instructing the application and benefit of discourse styles, indicates the appropriateness of the issues raised in the ignorant society with modern ignorance. Although in the discussion of theology and the affirmation of unity in creation the verses are based on the proof of order and nature, parables and stories are used more in the issues related to beliefs, societies, ethics, and the expression of traditions and common false habits.

    Keywords: Discourse, Critique, Ignorant Society, Practical Discourse Analysis Method (PDAM), Idolatry}
  • مسعود فکری، علی باقر طاهری نیا، حسین إلیاسی*، زینب قاسمی اصل
    یعد التحلیل النقدی للخطاب حقلا معرفیا جدیدا لمشاکسه الخطاب وبلوغ الفهم الحقیقی عنه بعد الدخول فی مکنوناته عبر مجموعه من طرق ومناهج التحلیل. ویکتسب التحلیل النقدی للخطاب اهمیته من خلال الدمج بین تحلیل الخطاب ودراسه البییه المحیطه التی توثر فی تکوین الخطاب ودراسه العلاقه الجدلیه بین الخطاب والسلطه ومن ثم محاوله تحدید الاتجاه الإیدیولوجی للخطاب. وقد تعددت مذاهب التحلیل النقدی للخطاب ومناهجه، حیث یعکف المشتغلون بحقل التحلیل النقدی للخطاب علی دراسه الخطاب بعد التبنی الواعی لمجموعه من الطرق والمکانیزمات الاساسیه بغیه خلق المعرفه. والاتجاه النقدی عند لاکلو وموف هو من اهم مناهج التحلیل النقدی للخطاب، إذ یتسم هذا الاتجاه بالقراءه المحایثه للخطاب والترکیز علی الدوال وعملیه التهمیش والإبراز والبلوره ودراسه الدوال المتشظیه والبوره الدلالیه المرکزیه داخل الخطاب تحت ما یسمی التمفصل وهذا هو المنهج المتبع فی دراسه شعر إیهاب الشلبی من خلال العکوف النقدی علی دراسه قصیده «ایار یوقظنی» التی انشدها الشاعر فی الذکری السنویه السادسه للنکسه عام 2008م. وتشیر النتایج إلی ان القصیده تکتظ بمجموعه من الدوال المتغیره فی التعبیر عن الواقع العربی وسلبیه الواقع السیاسی بغیه تعریه هذا الواقع المازوم والدلاله المرکزه تتمفصل وتتمحور حول الترکیز علی فعل المقاومه والخروج او التاکید علی رخو الحضور العربی فی البعدین المختلفین کما یعمل الشاعر علی تهمیش الآخر الاجنبی والعربی الذی ینطوی علی نفسه من دون الخروج والاندفاع وفعل الإبراز من خلال بلوره فعل المجابهه والترکیز علی الفعل التاریخی المقدس الذی تکمن فاعلیته فی طرد الاجنبی عند الشاعر وتهمیش الآخر الغاصب وترسیخ احقیه الشعب الفلسطینی ورفض اغتصاب الارض وهی لاصحابها الحقیقیین وإدانه الموقف المتخاذل للحکام العرب تجاه الاحتلال.
    کلید واژگان: التحلیل النقدی, الخطاب, الشعر الاردنی المعاصر, إیهاب الشلبی, لاکلو وموف}
    Massud Fekri, Allibagher Taheriniya, Hossin Elyasi *, Zeinab Ghasemiasl
    Critical discourse analysis is a new cognitive field for challenging and exploring discourse and is a tool to achieve a full understanding of discourse, which is done by entering the hidden aspects of the text using the means and methods of analysis. The importance of critical discourse analysis lies in the fact that it integrates discourse analysis with the study of the environment that creates discourse and examines the dialectical relationship between discourse and power, and thus is an attempt to determine the ideological approach of discourse. Numerous theories have been proposed for critical analysis of discourse and related approaches, and analysts in this field, relying on a set of approaches and basic mechanisms for the final and ideal cognitive realization of this analysis, focus on the study of discourse. Norman Fairclough developed the study of critical discourse analysis by proposing contextual theory, and Laclau and Moff's critical approach is the most important approach to critical discourse analysis. The main feature of this approach is to study the roots of discourse and focus on the signs and the process of marginalizing, highlighting and crystallizing. Commentary on the study of the poetry of Ehab Shelby in this article, which critically examines the ode "Ayar Yuzhani"; The poet composed this poem on the sixth anniversary of its defeat in 2008, and the results of the research indicate that this poem is full of fragmented and floating signs that depict the negative realities of the Arab society and political conditions, and the purpose of these signs is to expose that it is a critical reality, and the centrality of its central meaning and articulation revolves around the axis of resistance, uprising, and the emphasis on the weak presence of Arab society in two different dimensions. Just as the poet marginalizes another alien and an isolated Arab who opposes uprising and mobility, he highlights the motivation and current that opposes it, by crystallizing the practice of confrontation and focusing on the sacred act of history that it can repel and expel the enemy, it does. In this regard, the contemporary Jordanian poet marginalizes another usurper and institutionalizes and emphasizes the right of the Palestinian people, denies the occupation of the land and the humiliation of its rightful owners, and ignores the Palestinian issue and the weak position of the Arab rulers Condemns occupation and rape.
    Keywords: critical analysis, Discourse, contemporary Jordanian poetry, Ihab Al-Shalabi, Laklo, Mouf}
  • علی خالقی*، عاطی عبیات

    إن تحلیل الخطاب النقدی یعد من النظریات المتقدمه فی دراسه الخطاب. إن النظریه تتعامل مع اللغه، وتساعد من خلال النص و الکلام علی خلق السلطه الإجتماعیه و السیاسیه. و کان نورمان فیرکلاف اول من طور الدراسه فی تحلیل الخطاب النقدی. احمد السعداوی الروایی العراقی (1973-حتی الآن) کتب روایه "فرانکشتاین فی بغداد" وحاز علی جایزه البوکر العربیه. هادی العتاک (بایع عادیات فی احد احیاء وسط بغداد)، کان یقوم بجمع بقایا جثث ضحایا التفجیرات الإرهابیه خلال شتاء 2005م؛ لیقوم بلصق هذه الاجزاء فینتج کاینا بشریا غریبا، سرعان ما ینهض لیقوم بعملیه ثار وانتقام واسعه من المجرمین الذین قتلوا اجزاءه التی یتکون منها. مصایر شخصیات متداخله خلال المطارده المثیره فی بغداد واحیایها. یدور البحث فی ثلاث مستویات: الاول «مستوی الوصف» الذی یعالج نسج الخارجی للنص، والثانی «مستوی الشرح» الذی یبحث عن الإیدیولوجیا الموجود فی نص الروایه، الثالث «مستوی التفسیر» و هو دراسه عن النسج الداخلی للنص و تعد الفکره و العاطفه مغزی هذا النص. نقدر ان نلخص نتایج البحث فیما یلی: الوصف فی بنیه نص الروایه یرکز علی عنصر التکرار، و التناص «روایه اخری بین هذه الروایه»، وکذلک من جهه تشبیه العبارات التی تتمیز الروایه عن سایرها. وکذلک مستوی الشرح ینحصر فی إیدیولوجیا التی تدور احداث الروایه فی إحدی احیاء بغداد القدیمه، بحی البتاون، المعروف بإختلاط سکانه من جنسیات مختلفه وطوایف ومذاهب متجانسه. ومن جهه التفسیر تلعب العاطفه فی هذه الروایه دورا إیجابیا؛ حیث تحدث الوقایع المشمیزه من إنفجار او سایر الحملات الإرهابیه. والمنهج الذی اعتمدناه فی البحث، هو الوصفی التحلیلی الذی یعالج روایه "فرانکشتاین فی بغداد" علی ضوء رویه نورمان فیرکلاف.

    کلید واژگان: الخطاب, الروایه, احمد السعداوی, فرانکشتاین فی بغداد}
    Ali Khaleghi*, Ati Abiat

    Critical discourse analysis is one of the advanced theories in the study of discourse that deals with language, and helps through text and speech to create social and political power. Norman Fairclough was the first to develop a study in the analysis of critical discourse. Ahmed Al-Saadawi, the Iraqi novelist (1973-till now) wrote the novel "Frankenstein in Baghdad" and won the Arab Booker Prize. Hadi Al-Atak (a seller of antiques in a neighborhood in central Baghdad), was collecting the remains of the victims of terrorist bombings during the winter of 2005, to paste these parts and produce a strange human being, who quickly rises to carry out a massive revenge and revenge against the criminals who killed its parts. The fates of intertwined personalities during the exciting pursuit in Baghdad and its neighborhoods. The research revolves around three levels: the first is the “description level” which deals with the external weaving of the text, the second is the “explanation level” which searches for the ideology found in the text of the novel, and the third is the “interpretation level” which is a study on The internal weaving of the text, and the idea and emotion are the significance of this text.We would like to summarize the results of the research: as follows: The description in the structure of the text The novel focuses on the element of repetition and intertextuality “another narration between this narration”, as well as in terms of resemblance to the phrases that distinguish the narration from the rest. Likewise, the level of explanation is limited to the ideology in which the events of the novel take place in one of the old Baghdad neighborhoods, in the Al-Batoun neighborhood, which is known for the mixing of its residents of different nationalities, sects and homogeneous sects. In terms of interpretation, emotion plays a positive role in this novel, as the disturbing facts of an explosion or other terrorist campaigns occur. The approach that we have adopted in this regard is the descriptive-analytic that deals with the novel "Frankenstein in Baghdad" in the light of Norman Fairclough's vision.

    Keywords: Discourse, Novel, Ahmad Saadawi, Frankenstein in Baghdad}
  • هومن ناظمیان*، جیلا عظیمی

    التاریخانیه الجدیده مقاربه نقدیه ظهرت کرد فعل ضد التیارات السیاقیه والتاریخانیه القدیمه. التاریخانیون الجدد یعتبرون التاریخ مجموعه من الخطابات المتصارعه ویهتمون بالاصوات المهمشه والخطابات الغایبه عن السلطه ویعتقدون بان المورخین لایسجلون الاحداث التاریخیه بعینها بل یکتبون تفاسیرهم وروایاتهم لتلک الاحداث متاثرین بخطاباتهم. فالتاریخ ذو ماهیه خطابیه ویعتبر نوعا من السرد. روایه دروز بلغراد حکایه حنا یعقوب؛ هی روایه تاریخیه للروایی اللبنانی ربیع جابر وقد نال الجایزه العالمیه للروایه العربیه عام 2011م. یهدف المقال إلی دراسه هذه الروایه وفق التاریخانیه الحدیثه؛ لدراسه العلاقات بین الروایه وصراع الخطابات التاریخیه فیها. تفید الدراسه بان الروایه تصف سته خطابات فی اواخر حیاه الإمبراطوریه العثمانیه: خطاب الحکم العثمانی، خطاب الدول الاوروبیه، خطاب انفصال البلقان، خطاب المحابیس الدروز، خطاب اللبنانیین المسیحیین وخطاب الرعایا المسلمین فی بلقان. و ترکز الروایه علی الخطابات المهمشه والغایبه عن السلطه: ضحایا العنف الطایفی والظلم الحکومی وممثلوهم فی روایه المحابیس الدروز من جهه وحنا یعقوب واسرته من جهه اخری. حاولت الروایه ان تعرض صوره إیجابیه للمحابیس الدروز المنفیین إلی بلقان علی العکس من الخطاب الرسمی للحکم العثمانی.

    کلید واژگان: دروز بلغراد, ربیع جابر, التاریخانیه الجدیده, الروایه, الخطاب}
    Houman Nazemian*, Zhila Azimi

    New historicism is an approach that emerged in response to traditional methods and traditional historicism in the late 20th century. New historians consider history a set of conflicting discourses and address the marginalized voices. They believe that what historians write is not an objective recording of the past events but the interpretation and narrative of the past events based on the discourse of historians. Therefore, history has a discursive nature and is a tradition of narration. In 2012 Rabee Jaber the Lebanese novelist won the International Prize for Arabic fiction for his novel “Druze of Belgrade”. This thesis tries to examine the novel from the perspective new historicism in order to recognize the relation of text with historical discourses. the results of the study show that there are six discourses represented in this article: the discourse of ottoman government, the discourse of European governments, the dialogue of the Balkans, the discourse of prisoners of prisoners, the discourse of Lebanese Christians, and the discourse of Muslims of the Balkans. It also shows that the novel focuses on the marginalized voices and the victims of sectarian violence and governance, whose representatives are on one side, imprisoned Druze, and by the other, Hanna Yacoub and his family. The novel tries to provide a positive image of Druze, contrary to official discourse of Ottoman Empire.

    Keywords: Druze of Belgrade, Rabee Jaber, new Historicism, Novel, discourse}
  • اوراس نصیف جاسم محمد*
    البطل هو الشخصیه الرییسه فی قصه تخییلیه ما. وقد قل استخدام هذا المصطلح فی الدراسات السردیه الحدیثه؛ لما انطوی علیه مفهومه من لبس؛ ولعسر الإحاطه به علمیا. فالبطل/الفاعل السردی هو محور اهتمام الراوی القدیم اکثر من اهتمامه بالحدث، ولاسیما فی الاخبار القدیمه لانه یجسد ضمیر هویه الامه المودلج للاوعیها الجمعی.  والبطل العربی یکون (بطلا نسقیا) فی العقل الجمعی، لما له من اهمیه بالغه فی المتخیل السردی المنتج للانساق الثقافیه، إذ صارالبطل رمزا للقبیله، تستمد منه الشجاعه والإقدام فی النصر وفی الهزایم والخسایر. لقد استفدنا فی هذا البحث من المنهج الوصفی التحلیلی بهدف دراسه الفاعل السردی الرییس فی ایام العرب بشکل عام، وکتاب الجمهره ایام العرب لعمر بن شبه البصری بشکل خاص، والذی تفرد بذکر حرب البسوس بتفاصیلها کافه- مع ما سبقها من احداث ووقایع-  اهمیه تفوق اهمیه الحدث فی البنیه السردیه للاثر احیانا. وقد قسمنا البحث علی مبحثین، وفقا لانواع الفاعل السردی فی کتاب جمهره فی ایام العرب: فاهتم اولهما بالکشف عن الفاعل السردی العادل، وما ناله من تغییب ثقافی مارسه خطاب الثقافه السلطوی، ویمثل هذا البطل (البراق بن روحان)، واما المبحث الثانی للبحث فقد عرض ثناییه (الثبات والتحول) فی شخصیه الفاعل السردی، ومثلته شخصیتا (کلیب والمهلهل). و وصلنا إلی بعض النتایج منها ان کتاب الجمهره فی ایام العرب، یستمر بروایه احداث جدیده تتمحور حول الشخصیات نفسها بعض الاحیان، لکن بامتداد زمنی لاحق، ودوافع سلوکیه مختلفه، تتحول بعض الشخصیات من الهامشیه والسطحیه فی نسقیتها إلی وظیفه البطل النسقی/ وحده مرکزیه فی تحریک بوره الحبکه مثل حرب البسوس.
    کلید واژگان: الجمهره فی ایام العرب, الفاعل السردی, البطل النسقی, عمر بن شبه البصری, الخطاب}
    Auras Nassif Jassim Mohammed*
    The hero is the main character in an imaginary story. The use of this term has decreased in modern narrative studies, because of its ambiguity and the difficulty in knowing it. And the presence of the main narrative actor in the days of the Arabs in general, and the audience of Ibn Sheba in particular - along with other characters - is more important than the event in the narrative structure of the news sometimes.
    I divided the research into two axes, according to the types of narrative actor in the book of Jamharat Ibn Shabba: The first of them was concerned with the disclosure of the fair narrative actor, and what he obtained from a cultural absence that was practiced by the authoritarian culture discourse, and represents this hero (Al-Barraq bin Rouhan), and the second axis of the research has been presented Dualism (steadfastness and transformation) in the personality of the narrative actor, represented by two characters (Kulaib and Muhallal).
    Keywords: Aljomhera fi Ayyām al-ʿArab, the narrative actor, the heroic Omar bin Shabba al-Numairi al-Basri, the cultural discourse, the arrogance, the constant, the shifting}
  • اقدس بهزادی پور*، انسیه خزعلی، عواد کاظم لفته الغزی

    یتناول هذا البحث الجوانب الرواییه لرسوم "ناجی العلی" الکاریکاتیریه مستعینا بمنهج السردیه. حیث إن حضور الجوانب الرواییه فی هذه الرسوم والتی تمثلت فی الشخصیات الثابته وتسمیتها، وکونها مزوده بالوحدات السردیه والنسیج اللغوی عبر التعلیق المرفق بالرسوم والمشاهد اضفت علیها بعدا رواییا. یهدف البحث إلی استجلاء العناصر السردیه فی اربعین لوحه مختاره قد تم اختیارها وفق الموضوع المتناول والمیزات السردیه والرواییه فیها والتی شکلت القضیه الفلسطینیه ماده دسمه فیها بصفتها من ضمن ادب النضال او فن المقاومه. وهی الاشتغال اللونی للاسود والابیض، الحدث، والشخصیه والبنیه الزمکانیه. وقام بالکشف عن الجوانب السردیه للوحات فی خطاب اللوحات البصری، والخطاب الکتابی فی التعلیق الذی یشفعه "العلی" عاده برسومه. یعد "ناجی العلی" راید الکاریکاتیر السیاسی العربی بل المبدی والمبدع فی هذا الفن. توصل البحث إلی ان الاعتماد علی الشخصیات الثابته هی استراتجیه العلی السردیه وانه برع فی توظیف تقنیه الاسترجاع عبر النسیج اللغوی والاستباق بالخطوط والاحجام. وعن الحدث ووعاءه المکان ووظایفه فی اعماله، ففلسطین والارض هی الحاضن المکانی الرییس للاحداث فی اعماله ووظایف المکان تتجلی إما عبر التصریح المباشر بالدوایر المکانیه وإما عبر الخواء المکانی وغیاب المکان. ایضا تغطی لوحاته ثیمات الابیض والاسود المتجلیه فی ثیمات الفضاء السردی لتوحی إلی دلالات الخواء المکانی عبر الابیض والحاله السوداویه المولمه عبر الاسود.

    کلید واژگان: ناجی العلی, الکاریکاتیر, الخطاب, السردیه}
    Aqdas Behzadi Pour *, Enseyeh Khazali, Awad Kazem Lafteh Alghezi

    This research aims to examine the narrative aspects in Naji al-Ali's images using a narratology method. The presence of narrative aspects in these images as manifested in the fixed characters and the choice of names for them as well as the usage of narrative units and linguistic context in descriptive and explanatory phrases in the cartoons add a narrative dimension to the images and scenes. This study seeks to explain narrative elements in forty selected cartoons, investigating the usage of black and white, literary element, character and temporal and spatial structure in them. Thus, it has examined the narrative aspects of the cartoons in visual and written discourses of the phrases included in the images. The results show that the usage of fixed characters is Naji al-Ali's narrative strategy and he has been leading in using the techniques of temporal association as shown in the phrases and the technique of forecasting using lines and figures. Regarding the literary and spatial elements, it needs to be noted that the location and its functions in his works are Palestine and the earth, where the events and actions take place and its functions are manifested either through the names of the places or their absence. The black and white themes pervade the narrative atmosphere of his cartoons so that they show the empty places by the white color and sorrow by black.

    Keywords: Naji al-Ali, cartoon, discourse, Narratology}
  • عبد النبی الاشقر*، اموراق سکینه
    تستکشف هذه الدراسه انواع التقنیات السردیه والخطابیه واللغویه التی یعتمدها المتکلم المغربی بمنطقه جباله للتعریف بنفسه، وبهمومه الآنیه وما ورثه عبر الزمن عن اجداده من تراث شفوی محکی وغیر محکی. وتدل التقنیات والتراکیب اللغویه واللفظیه والنصیه والتراثیه المستعمله علی ان کل هذه الاشکال تعبر عن واقع معین وتروی قصه او حدثا تاریخیا مخفیین، وهکذا تعتبر من النصوص والخطابات الهویاتیه المهمه فی التراث المروی ادبیا کان ام لسانیا ام خطابیا بهذا المحیط. وهی بهذا تساهم فی إظهار العلاقه بین الجنسین وتمییز قیمتها فی مجال الممارسات والواجبات الیومیه التی تمیز الواقع العربی فی زمن الصراعات الایدیولوجیه والتداخلات الثقافیه والعولمه والحداثه.  ستحاول هذه الورقه دراسه الجدال الذی یدور حول هذا النوع من الاشکال السردیه والادبیه والخطابیه وصعوبه تصنیفها کنص او کخطاب. وسیهتم البحث المعمق فی التراث المحلی، والذی یمزج بین طرق ومناهج اللسانیات المیدانیه التطبیقیه واللسانیات النصیه والسردانیه،  بتوضیح ان هذه الانواع والتراکیب اللغویه والنصیه والخطابیه "اعیوع" مثلا، هی خطابات، وهی فی نفس الوقت روایات واقعیه تلخص التاثیرات الاجتماعیه والاقتصادیه  علی حیاه الفرد والجماعه فی منطقه جباله شمال المغرب، خصوصا العنصر النسوی منه. وستساعد معرفه الادوات والاسالیب المستعمله علی الوصول إلی الغایه المرجوه، وهی کیفیه إیصال الرساله من وإلی الإنسان الجبلی وبعده إلی المجتمع الإنسانی من خلال تبنی مناهج وتقنیات خطابیه وسردیه واقعیه تساهم فی تشکیل مجتمع متکامل انطلاقا من الحدیث عن شخصیات شارکت فی بناء تاریخ هذه المنطقه من المغرب ومن البحر المتوسط والعالم العربی. وبهذا تساهم هذه الورقه فی إحیاء لغه شفویه وتراث إنسانی مهدد بالاندثار. وتماشیا مع التطور السریع الذی یعرفه المجتمع المغربی بکل اشکاله، والذی ینعکس علی السلوکیات والممارسات الفردیه والجماعیه فی المجتمع، ستحاول هذه الدراسه، اولا، إبراز الدور المهم الذی لعبته المراه الجبلیه عبر التاریخ فی الحفاظ علی الهویه اللغویه والثقافیه لمجتمعها ونقلها إلی ابنایها عبر الاجیال. ثانیا، ستوضح هذه المقاله کیفیه ونوعیه حضور المراه الجبلیه فی وسطها عن طریق إظهار نوع الاعباء التی تستحملها لکی تضمن البقاء لبییتها الطبیعیه والاجتماعیه خصوصا وان النساء الجبلیات یلعبن دورا رایدا فی الحفاظ علی التقالید والثقافه عبر مشارکتهن فی صیانه الموروث الثقافی الشفوی. ثالثا، ستوکد هذه الدراسه من خلال تبسیط وتحلیل البنیات اللغویه والخصایص الممیزه لها کالإماله وتصغیر الاسماء والصفات والمزاوجه الحرکیه، ووجود مقاطع منطوقه مدمجه مثل (دج)، ان المیزات اللغویه تسهل علی الدارس والمتلقی کیفیه التمییز بین اللغه الجبلیه وباقی اللغات المحلیه والجهویه التی تطبع الوسط اللغوی المغربی.
    کلید واژگان: الجنس اللغوی, الخطاب, الهویه, الهیاکل السردیه والتاریخیه, الایدیولوجیات, إحیاء التراث}
  • خدیجه مرات*

    یشغل الخطاب الحجاجی حیزا کبیرا فی النص القرآنی بشکل عام وسورتی البقره وطه بشکل خاص، ویتجلی ذلک من خلال تعدد الموضوعات التی تطرقتا إلیها وتنوع المخاطبین فیهما؛ هذا ما ادی إلی توظیف کثیر من الآلیات الحجاجیه: لغویه، وبلاغیه... بقصد جذب انتباه المخاطبین من اجل الامتثال والاقتناع بما امروا به، ومن اجل ذلک، جاءت هذه الدراسه معتمده علی منهج وصفی تحلیلی وبالاستعانه بالمقاربه التداولیه لتسلط الضوء علی آلیات الحجاج والإقناع فی سوره البقره وسوره طه؛ ذلک لان غایتهما حمل الطرف المتلقی علی الاقتناع بالتسلیم والإذعان لله تعالی. من خلال عرض آیات الحجاج والحوار التی دارت بین المرسل والمتلقی، ورصد الافعال الکلامیه والروابط الحجاجیه لتحقیق استراتیجیه الإقناع المنضویه ضمن الحقل الکبیر المعروف باستراتیجیات الخطاب نتناول هذه القضایا اللسانیه التی تعنی ان الخطاب المنجز یکون خطابا مخططا له بصفه مستمره،إذ یعمد المرسل فی خطابه إلی توظیف استراتیجیه مناسبه تعبر عن مقصده وتحقق هدفه علی حد تعبیر عبدالهادی بن ظافر الشهری، وهی استراتیجیه تداولیه، تکتسب اسمها منهج الخطاب، ویبنی فعل الإقناع وتوجیهه دوما علی افتراضات سابقهبشان عناصر السیاق خصوصا المرسل إلیه، وتستعمل هذه الاستراتیجیهمن اجل تحقیق اهداف المرسل.

    کلید واژگان: الحجاج, استراتیجیه الإقناع, الحوار, السیاق, الخطاب, التداولیه}
    Khadidja Merat*

    Argumentative discourse occupies a large space in the Qur’an text in general and the two surat al-Baqara and Taha in particular, and this is evident through the multiplicity of topics they dealt with and the diversity of those addressing them. This is what led to the employment of many orbital mechanisms. Linguistic, rhetorical ... with the aim of attracting the attention of those addressed in order to comply and be convinced of what they were ordered, and for that this study came with the help of the pragmatic approach to shed light on the mechanisms of argumentative and persuasion in Surat Al-Baqara and Surat Taha, that is because their goal is to make the recipient party convinced of submission to God Almighty. Through the presentation of the verses of the argument and the dialogue that took place between the sender and the recipient, and the monitoring of verbal actions and argumentative links to achieve the strategy of persuasion within the large field of discourse strategies Which means that the accomplished speech is an ongoing planned speech, As the sender intends in his speech to employ an appropriate strategy that expresses his intention and achieves his goal, in the words of Abdul Hadi bin Dhafer Al-Shehri, which is a pragmatic strategy, which gets its name from the goal of the speech, and the act of persuasion and its guidance is always based on previous assumptions about the elements of the context, especially the addressee. The strategy for achieving the goals of the sender.

    Keywords: argumentative, persuasion strategy, dialogue, context, discourse, pragmatic}
  • علی اسودی*، سودابه مظفری، ماهرخ کوهر رستمی

    یعد التحلیل النقدی للخطاب من احدث المناهج النقدیه، تاثر هذا المنهج من وجهات نظر میشل فوکو وفروید ومارکس فلسفیا. إنه ینوی ربط الاشکال التعبیریه بالقضایا الاجتماعیه ونقلها إلی النقطه المطلوبه.تعتبر مقاربه فرکلاف ذات المستویات الثلاثه من اوصاف وتفاسیر وشروح مفیده وناجحه فی هذا الجانب. من جانب آخر حاول القرآن الکریم تعدیل الممارسات الاجتماعیه من خلال استخدام الإشارات والرموز التعبیریه بشکل مجموعه ذات دلاله فی مثل سوره الحجرات، ویمکن للباحث ان یتبنی نموذج فرکلاف فی دراسه السور القرآنیه، فمن خلال تحلیل البنیه النصیه مثل الکلمات والجمل علی مستوی الوصف وتطبیقه علی السیاق فی مستوی تفسیر الخطاب الحاکم، یقوم بشرح دور الجمل وعلاقتها بالخطابات الموجوده فی المجتمع. تسعی هذه الدراسه معتمده علی المنهج الوصفی التحلیلی إلی توفیر إطار لتحلیل سوره الحجرات کخطاب قرآنی وتوضیح وظیفته الاجتماعیه فی ضوء نظریه فرکلاف النقدیه. وتشیر نتایج الدراسه إلی ان خطاب سوره الحجرات فی المحور التربوی ینسجم مع الخطاب الموجود الساید فی المجتمع ویحاول شرح نظام القیم الإسلامیه.

    کلید واژگان: الکلمات الدلیلیه: القرآن الکریم, سوره الحجرات, الخطاب, فرکلاف, التحلیل النقدی, السردانیه العربیه}
    Ali Asvadi*, Soudabeh Mozafari, Mahrokh Gohar Rostami

    Critical Discourse Analysis (CDA) is a significant sub-discipline of Discourse Analysis. This approach takes its lead from the philosophical ideas propounded by Michel Foucault, Sigmund Freud, and Karl Marx. Norman Fairclough, an eminent theorist of CDA, attempts to link linguistic features to social issues so that linguists find it necessary to engage with social problems. According to Fairclough, discourse analysis can be performed at three levels: description, explanation, and interpretation. In the holy Quran and Surahs like “Hojarat”, there are abundant conceptual signs which are used to modify social norms. The interpretation level in CDA deals with the relationship between dominant social discourse with different social discourses. Drawing on the description and explanation levels of CDA, this study attempt to develop a critical framework to analyze social discourses in “Hojarat” Surah. It is proposed that the narrative discourse at the education axis in “Hojarat” Surah is in line with social discourses which seek to define Islamic value system

    Keywords: The Holy Quran, Surah Al-Hujurat, Discourse, Faircloughian Study, Critical Analysis, Studies in Arabic Narratology}
  • رسول بلاوی*

    یعد الشعر وسیله موحیه تعبر عن حیاه الإنسان وحالاته النفسیه، وتکشف عن مکنونات النفس وإسقاطاتها، وللتواصل مع الآخر یعتمد علی الخطاب الإبداعی الذی یحقق الاهداف والمقاصد الدلالیه. فی هذا الصدد، عکف الشعراء علی توظیف جمله من الادوات الفنیه الفاعله لنقل افکارهم ومشاعرهم إلی المتلقی، ولتحقق عملیه التواصل. الشاعر العمانی المعاصر سعید الصقلاوی من هولاء الشعراء الذین اعتمدوا فی نصوصهم علی الخطاب الإبداعی- التواصلی للتعبیر عن حیاه الإنسان ومکنوناته النفسیه. وفی هذه الورقه البحثیه، رشحنا قصیدته الموسومه ب"صرخه طفل" التی تتسم بطابع المقاومه لتکون محور هذه الدراسه؛ لانها تتسم بخطاب ثوری، وتعد مشروعا إنسانیا وتعاطفا روحیا مع شریحه مضطهده من الشعب الفسطینی، وقد استخدم الشاعر فیها ادوات جمالیه تثری الجانب الإبداعی للتاثیر فی المتلقی واستماله قلبه، مستعینا بوسایل اللغه التی تنقل إحساس الشاعر إلی المخاطب وتضمن عملیه التواصل.     رصدت هذه الدراسه عبر المنهج الوصفی-التحلیلی واعتمادا علی المقاربه التداولیه، ابرز التقنیات الإبداعیه التی تودی إلی تفاعل المتلقی فی عملیه التواصل منها الخطاب السینمایی، والخطاب الإعلامی، والخطاب الحجاجی. وتهدف الدراسه إلی استکشاف هذه المعطیات والتقنیات الإبداعیه التی ترفد النص بحمولات دلالیه خصبه بغیه إیصال الفکره للمتلقی. من اهم النتایج التی توصلنا إلیها فی هذه الدارسه هی ان الشاعر سعید الصقلاوی فی هذه القصیده التی تتسم بالخطاب الإبداعی، یسعی إلی التاثیر فی المخاطب لکی یتخذ موقفا مشرفا تجاه القضیه الفلسطینیه ومعاناه الاطفال، فمن هذا المنطلق عمد إلی استخدام جمله من وسایل التواصل التحفیزیه المثیره.

    کلید واژگان: التداولیه, الخطاب, التواصل, المقاومه, سعید الصقلاوی, قصیده صرخه طفل}
    Rasool Balawi *

    Poetry is an inspiring means that indicates the human being's life and their psychological statuses and it reveals the inner side of people. And, to communicate with others it depends on the creative discourse that fulfill the semantic purposes. So, poets used different effective techniques to transfer their thoughts and feelings to the reader and to communicate with him. The Ommani poet Said Al-Saqlawi is one of thos poets that used the creative-communicative discourse to express the inner side of people's life. In this study, we chose the poet "the cry of the child" to be the case because it has a rebellious discourse and it is a humanitarian process and a sympathetic attitude to the oppressed people of Palestine. The poet used aesthetics beside the creative texts to impress the reader and to capture his heart. He applied linguistic means that transfer the poet's emotions to the reader and guarantee the communication process.       This descriptive analytical study surveyed the significant creative techniques that made the reader interact in the communication process such as cinematic discourse, press discourse, and convincing discourse. And, the study is to discover the creative techniques that support the text with semantic meanings to communicate with the reader. We concluded that the poet Said Al-Saqlawi in this creative poem tried to effect the reader to take a honourable stand with Palestinian case and the children's suffering. That is why he used a bunch of rousing and motivating means.

    Keywords: circulation, Discourse, communication, Sustainability, Said Al-Saqlawi, The cry of the child}
  • حمیدرضا میرحاجی*، امیر مسگر

    قد شغل فهم علاقه اللغه بالمجتمع فکر الکثیر من علماء علم اللغه والفلاسفه. ولکن بظهور علم اللغه الوظیفی انتشرت هذه الفکره بان هناک صله بین المجتمع واللغه. وامتدادا لهذا المنهج اللغوی ظهر منهج تحلیل الخطاب النقدی الذی یعتقد بان هناک علاقه دیالیکتیکیه بین المجتمع واللغه. وبما ان الخطاب هو استعمال اللغه بهدف التاثیر علی المخاطب یمکن القول بان الخطاب ایضا یمکنه التاثیر علی المجتمع فی حال هو یاخذ بعض العناصر منه. للمجتمع ایضا دور بارز فی تشکیل الخطاب.  وعلینا ان نقوم بتبیین هذه العلاقه الجدلیه الموجوده بین الخطاب والمجتمع. فلهذا سنقوم بتطبیق مراحل هذا المنهج علی سوره «الإخلاص» حتی نفهم کیفیه تاثیر خطاب هذه السوره علی ظهور فکره جدیده فی المجتمع. ونصل إلی الایدیولوجیا الکامنه خلف مفردات هذه السوره. والمراحل الثلاث التی تعتمد فی هذا المنهج، هی: الوصف والتفسیر والشرح. ففی مرحله الوصف سنقوم بتحلیل المواصفات الخارجیه للنص، وفی مرحله التفسیر سنقوم بتفسیر النص علی اساس سیاق الحال والتناص، وفی مرحله الشرح سنفهم العلاقه الموجوده بین الخطاب والمجتمع. وبعد تطبیق هذه المراحل الثلاث علی سوره «الإخلاص» نفهم بوضوح بان الخطاب فی هذه السوره من وراء نشر ایدیولوجیا جدیده فی المجتمع وجمیع المفردات وإمکانیات اللغه فی خدمه هذه الایدیولوجیا التی تهدف إلی ترسیخ فکره التوحید فی تلک البییه الوثنیه. وبهذا التطبیق یمکننا تبیین العلاقه الجدلیه بین الخطاب والمجتمع.

    کلید واژگان: اللغه, المجتمع, الخطاب, فیرکلاف, تحلیل الخطاب النقدی}
    Hamidreza Mirhaji*, Amir Mesgar

    The relationship between language and society has preoccupied linguists and philosophers for many years. With the emergence of Halliday’s functional linguistics, impacts of language on society and the dialectic relationship between them have been given more attention. Following this approach, we witnessed the appearance of critical discourse analysis (CDA) which focused on the dialectic relationship between language and society. According to this approach, discourse including the use of language to communicate with others seeks to exert influence on society and culture. While taking some of its elements from the society, the discourse can also affect the society and lead to the emergence of novel culture and worldview. Thus, the comparison of different stages of critical discourse analysis to Surah al-Ikhlas reveals that the discourse of this Surah seeks to create a new ideology in the society aiming to spread a monotheistic view. All words and elements of language in this discourse are consistent with such ideology. In this line, the dialectic connection between discourse and society can be revealed.

    Keywords: Language, Society, Discourse, Fairclough, Critical Discourse Analysis}
  • هدی پیر، ناهید اکبری*، حسین پارسایی

    یعد سنایی احد اهم رواد الشعراء الاجتماعیین فی تاریخ الادب الفارسی، یمتاز باسلوب خاص فی الحقبه التی عاصرها. ومن اهم مبادراته الادبیه، إدخال التصوف والعرفان فی الشعر الفارسی. فقد اثار اهتمامه بالمجتمع ولاسیما موقفه الخاص تجاه عالم الکون، خطابا جدیدا فی مجال الشعر والادب الفارسیین. وتحلیل الخطاب باعتباره مقاربه جدیده فی القراءات النقدیه للنصوص، یعد من اهم الموضوعات فی مجال المعرفه اللغویه وعلم اللسانیات ومن منطلق هذا العلم، یتم تحلیل وإعاده قراءه النصوص ایا  کان موضوعه. تری نظریه جولدمن الاساسیه للبنیه التطوریه ان هناک خطوتین یجب اتخاذهما فی تحلیل عمل بارز؛ فی المرحله الاولی، التلقی یجب فهم العمل فی بنیته، وفی مرحله الوصف، یجب وضع هیکل العمل فی بنیته الاجتماعیه. یحاول المقال من خلال المنهج الوصفی التحلیلی بتحلیل الخطاب الصوفی فی حدبقه سنایی وفق نظریه "لوسین جولدمن"  البنیویه التطوریه علی مستویین وهما "التلقی" و"الوصف". فی مرحله "التلقی"، یتبین من خلال وصف المکونات الدینیه لسنایی فی شکل وحده بنیویه ذات مغزی، ان سنایی یخلق طریقه جدیده لمنهج الخطاب بعیدا عن التحیزات الدینیه. وفی مرحله "الوصف"، یتم تحلیل العمل الادبی، من حیث الظروف السیاسیه والاجتماعیه والفکریه والثقافیه والمذهبیه. فاظهرت نتایج الدراسه ان سنایی کان بصدد اکتشاف خطاب جدید لإصلاح مجتمعه وازدهاره وتطوره بالشکل الذی یناسبه.

    کلید واژگان: سنائی, الحدیقه, الخطاب, البنیویه, جلدمن}
    Hoda Pir, Nahid Akbari *, Hossein Parsaei

    Sanaei is one of the leading social poets, with his own style and epoch makers in Farsi literature. His most important innovation was introducing mysticism into Farsi poetry. His attention to his surrounding society and his specific attitude to the universe emerged a new discourse in the field of Farsi poetry and literature. Discourse analysis as a new approach in critical reading of texts, is one of the most important discussions in linguistics which analyzes and re-reads texts from the perspective of this approach. The basic idea in Goldmann’s formative constructivism is that the study of a distinguished work needs two stages: perception and description. In the first stage of perception stage, the work has to be understood in its structure. In the second stage of explanation, the work structure has to be situated in its social structure. The present study aims at the study mystic discourse in Sanaei’s Hadiqa al-haqiqa (The Garden of the Truth) based on developmental constructivism of “Lucien Goldmann” through descriptive-analytical method in two levels of perception and explanation. In “perception” stage it is shown through describing Sanaei’s belief elements in a holistic format with meaningful structure that Sanaei creates a new method of discourse system that is far from belief prejudices. Descriptive stage studies the structure of this literary work including it political, social, mental, cultural and theological conditions. The results revealed that Sanaei tries to explore a novel discourse for the modification, felicity and redemption of his society.

    Keywords: Sanai, Hadiqa al-haqiqa (The Garden of the Truth), Discourse, Constructivism, Goldmann}
  • فاطمه اکبری، کتایون فلاحی، طاهره چالدره

    اشتهر الفیلسوف الفرنسی میشیل فوکو بتحلیله للسلطه فقد ابتکر مفهوما جدیدا للسلطه کان ضاله الجمیع فإنه تعامل مع السلطه بوصفها عملا تبادلیا ثنائیا منتجا. کما تتنتج اسالیب مقاومته اشکالا جدیده من السلوک. فیوکد فوکو ان السلطه استراتیجیه اکثر منها ملکیه ولیست حقا تحتفظ به لنفسها الطبقه السائده وإنما هی شبکه من العلاقات تنتشر وتتطور فلا یعتبر فوکو السلطه وملابساتها علاقات تتشکل بین المواطنین او بین سطوح الطبقات الاجتماعیه، بل هی مجموعه علاقات تنتشر فی بنیه المجتمع ککل ویقوم بها الجمیع بشکل او بآخر فیمارسها کل من الامراء والمهمشین. لقد عرف جمال الغیطانی بقدرته علی جعل فنه الروائی لصیقا بواقعه الحیاتی وآلامه الفکری فروایته «الزینی برکات» من ابرز روایاته فی هذا المجال. بناء علی هذا، تسعی هذه الدراسه ان تقارب هذه الروایه موضحه ابرز المبادئ والافکار الرئیسیه المتعلقه بعلاقه القوه واللسطه بالمجتمع بمفهومه الفوکوی کما تناقش اهم مبررات السلطه فیها، متخذه المنهج الوصفی- التحلیلی لتبیین ملامحها ومعالمها.

    کلید واژگان: الخطاب, السلطه, الزینی برکات, میشیل فوکو, جمال الغیطانی}
  • روح الله صیادی نجاد، حسین ذکایی
    إن الخطاب کإتجاه جدید قد شغل فکره الباحثین لانه یبین المناسبات بین الإنسان واللغه والإیدئولوجیه والمجتمع، فنتیجه هذا الامر هو إدراک مسار التقارب او الخلافات بین الاول والاخیر. إذن السیاسی یستخدم اللغه کمشروع لبناء الهیکله الإیدئولوجیه عبر اللغه. فآیه الله الخامنئی بصفته قائدا للثوره الإسلامیه ونظرا لقطع العلاقات بین إیران ومصر، یوجه رسالته إلی المصریین عبر کلمه القاها باللغه العربیه فی صلاه الجمعه. فإن خطابه ملیء بالإستراتجیات التی یتناولها الباحث بالاسالیب الوصفیه عبر المنظور التداولی. إن هذه الدراسه تکشف قدرات صاحب الخطاب (المرسل) فی إستخدام خطبه صلاه الجمعه (القناه) للتاثیر علی الشعب المصری (المرسل إلیه). وإنه متراوح بین البلاغه واللغه والمنطق، فیرکز علی الماضی والتاریخ والحضاره لیبرز تضامنه مع مصر ویقنعهم بانه داعم ومتعاطف مع الشعب وثورته؛ ثم یوجه إرشاداته الثمانیه من المنطلق التوجیهی إلی الشعب المصری وشرائحه کالجیش والازهر لکی تستقر حکومه دیموقراطیه دون التدخل الغربی. فالإستعاره والتکرار والحجاج من ابرز ادواته اللینه التی دعمت فکرته فی التقارب بین البلدین.
    کلید واژگان: الخطاب, الإتصال, آیه الله الخامنئی, التداولیه}
  • سعید سواری، رضا ناظمیان *
    هذه المقاله محاوله لدراسه الزمن فی روایه «ذاکره الجسد لاحلام مستغانمی» وذلک علی ضوء زمن القصه والسرد اعتبارا من اللغه بوظائفها. فیتطرق البحث إلی تبیین کیفیه تحویر الکاتبه الزمن شکلا دائریا وتناسبه بالخطاب تمثیلا بتاریخ الجزائر المعاصر، وإلی تتبع توافق التقنیات الزمنیه بالسرد خطابا. توصل البحث إلی ان زمن الروایه رغم اللاترتیب فی سرد الاحداث یفضی إلی تناسب التقنیات الزمنیه والسرد وان الزمن یوجه خطاب الکاتبه مما یکمن فیه طیات تجسد تاریخ الجزائر المعاصره لانه بات واضحا ان «احلام مستغانمی» تناولت ایدیولوجیات تاریخ الجزائر المعاصر. فحورت الکاتبه ترتیب احداث السرد علی الخط الدائری باعتمادها علی تیار الوعی بتقنیاته وانطلاقا من الوظائف اللغویه مانحه إلی القارئ شعور قراءه السرد، وذلک عندما یتواجد القارئ فی احداث السرد اثناء القراءه یتناغم تناغما شعوریا مع السرد، موولا الاحداث إلی الخطاب الکامن فی الزمن، مرتبا احداث السرد ترتیبا خطیا من تلقاء نفسه.
    کلید واژگان: ذاکره الجسد, احلام مستغامی, الزمن, السرد, الشکلانیه, الخطاب}
    Saeid Savari, Reza Nazemian *
    This article is an attempt to study the element of the time of the novel Zakera al-Jassadwritten by AhlemMosteghanemi based on the time of narrative and the time of narration, relying on linguistic functions. This research seeks to explain how the time sequence of the events of the novel changes in the direction of the circular line, as well as its relevance to the discourse representing contemporary history of Algeria and the parallelism of the discourse of narrative techniques with the sequence of events of the novel. The research concludes that despite the lack of order in the time sequence of events there is a correlation between narrative techniques and time arrangements of events; how the element of timehas regarded the discourse of the author of the novel. It has included current themes of the contemporary historyof Algeriawhich depictthe contemporary historyof Algeria, because AhlemMosteghanemi has clearly described the ideologies of contemporary history in Algeria. Thus the author of the novel, relying on thetechniques of stream of consciousness and linguistic functionshas changed time sequence of events in the direction of the circular line in order to transfer the feeling of the arrangement of the time sequence of events to reader. The author wants the reader to feel the time sequence of events and interpret them in the course of secret discourse within the element of time. The author also wants the reader to set the sequence of the events timeline within himself.
    Keywords: Zakera al-Jassad, AhlemMosteghanemi, time, Narrative, Formalism, discourse}
  • الدکتور محمود خورسندی_الدکتور محمد خاقانی إصفهانی_الدکتور علی ضیغمی *_السید ه وجیهه سادات سید بکایی
    یمکن دراسه کل اثر ادبی وتقییم اسلوبه من جهات مختلفه. لذا فقد قام هذا البحث بدراسه المواضیع الفکریه للادیب المصری عباس محمود العقاد فی کتابه «ساره»، حیث إن هذا الکتاب وإن تمتع باشتراکات مع مسرحیات وروایات اخری إلا انه یتمیز بمیزات، منها: دور البلاغه فی تحلیل النص، وشکل الخطاب ووجوه تحلیل الخطاب ومتانه اسلوب العقاد فی استعمال الاسالیب البیانیه بشکل ملموس ومتعدد.
    إن هذا البحث یدرس نظره الکاتب فی معالجه مقولات مختلفه مثل الاسلوب والخطاب ومفاهیمه واستعمال الاسالیب البیانیه فیه حتی یثبت للقارئ بان اسلوب العقاد الادبی له قابلیه للوصف وتغلب فیه الجوانب المنطقیه والتحلیل العقلی علی الخیال وانه یمکن دراسه جوانبه علی اساس المیزات والعلائم الموجوده فیه حیث یستعمل القضایا الحاسمه والمسلمات فی نوع بیانه حتی ینقل بسهوله للقراء غایته من کتاباته، فعندما یستعمل تشبی ها بکل ارکانه او استعاره او مجازا او کنایه یتبادر معناها إلی الذهن بسرعه او عندما یستعمل التکرار بشکل موف فکل هذه الامور یدل علی طریقه تفکیره المنسجم الذی یظهر فی إطار توال لغوی للمفردات والجمل والفقرات وفی النهایه فی کتاب یمثل نوع خطابه. إن العقاد استطاع فی هذا الکتاب ان یلقی هدفه حتی نهایه الکتاب بشکل ساذج وواضح وتبین لنا ان منطقه یغلب علی عواطفه ومشاعره وتخیله.
    کلید واژگان: الخطاب, الاسلوب, التحلیل, العقاد, ساره}
    Dr. Mahmood Khorsandi, Dr. Mohammad Khaqani Isfahani, Dr. Ali Zeighami *, Vajiheh Sadat Sayyed Bokaei
    A literary work can be appraised for its style in different ways. This study intends to investigate the intellectual aspects of Sareh by Mahmood Aqqad. This book shares some aspects with other plays and novels, but enjoys distinctive characteristics such as the use of rhetorical devices for textual and discourse purposes, different dimension, of discourse analysis tools, using popular stories, and employing sincere and tangible figurative language. The present article investigates this book for different textual dimensions such as style, discourse and rhetorical devices, so that it is proved that Aqqad's style can be described from a discoursal and rhetorical stance and logical and rational strands are stronger than imaginative ones. This claim can be elaborated according to the characteristics and evidence in the book.
    Keywords: Discourse, style, analysis, Aqqad, Sareh}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال