به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « الزمن السردی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «الزمن السردی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عدوان نمر عدوان*
    یهدف البحث إلی توضیح الازمنه التی عاشت فیها الشخصیه، والموثرات النفسیه والعقلیه التی بثت فیها روح التمرد فی ازمنتها الثلاثه: زمن الطفوله، وزمن النضج، والزمن العجایبی، وکیف استطاعت هذه الشخصیه ان تعیش زمنها فی مجابهه المجتمع فی فکره وتقالیده و رواه، برغم ما تعرضت له من عقوبات القهر النفسی والسجن الجسدی، وتکمن مشکله البحث فی إشکالیه حمل بعض العقول لوعی اکبر من وعی مجتمعها فتقع فی مواجهته؛ ای إن الوعی الزمنی الذی عاشته فی الطفوله اکبر من الوعی الزمنی التقلیدی للمجتمع مما یودی إلی عدم توافق زمن البطل ووعیه مع زمن المجتمع التراتبی الذی لم یتطورعبرالسنین، فتحدث آنذاک المواجهه الصادمه، وتعتمد منهجیه البحث علی المنهج الوصفی الذی یرصد ظاهره الزمن وتقسیماته وارتباطاته فی الوعی، وجاء البحث بعده نتایج من اهمها ان الازمنه ارتبطت عند الشخصیه بالفکر والوعی ارتباطا وثیقا، فکل زمن له خصوصیته الفکریه، ففی زمن الطفوله ارتبط السارد بافکار الجد، وفی زمن النضج ارتبط السارد بالفکر والتمرد علی تقالید المجتمع، وفی الزمن العجایبی ارتبط بفکره فشل محاولات الإنسان للخروج من بوتقه زمنه.
    کلید واژگان: السارد, السجن, الزمن السردی, الکینونه, جلاوجی}
    Adwan Nimer Adwan *
    The research aims to clarify the periods in which the character lived, and the psychological and mental influences that instilled in it the spirit of rebellion in its three periods: childhood, maturity, and the fantastical time. It explores how this character managed to live its time in confronting society in its thoughts, traditions, and views despite facing punishments, manifested by psychological torment and physical imprisonment. The problem of the research lies in the issue of some minds carrying a greater awareness than that of their society, leading to confrontation. The temporal awareness experienced in childhood exceeds the traditional temporal awareness of society, resulting in a discordance between the protagonist's time and consciousness with that of the hierarchical society that has not evolved over the years. This led to a shocking confrontation at that time. The research methodology relies on the descriptive approach, observing the phenomenon of time and its divisions and connections in consciousness. The research yielded several results, among the most important being that the periods were closely linked to the character's thoughts and consciousness. Each period had its intellectual specificity. In childhood, the narrator was linked to the idea of seriousness. In maturity, the narrator was linked to thought and rebellion against societal traditions. In the fantastical time, it was linked to the idea of the failure of human attempts to escape from the confines of time.
    Keywords: Narrator, imprisonment, narrative time, Existence, Jalawji}
  • فواد عبدالله زاده*، عیسی زارع درنیانی، عبدالباسط عرب یوسف آبادی، محمد یعقوبی
    یعتبر الزمن من بین العناصر المکونه للروایه مابعدالحداثیه عنصرا اکثر اهمیه فی الحکی وتحسین بنیه السرد. قدم جیرار جینیت، احد المنظرین المشهورین فی هذا المجال، إطارا نظریا واضحا لتحلیل عنصر الزمن فی الروایه، حیث یعتقد انه عند تحلیل زمن السرد ومقارنته بالزمن التقویمی، یجب علینا تحلیل ثلاثه مقولات مهمه وهی: الترتیب والمده والتواتر، من اجل رصد وتقییم اهم تقنیات الوقت المستخدمه فی الروایات المعاصره. روایه "فرانکشتاین فی بغداد" لاحمد سعداوی هی روایه مناسبه للتحلیل علی اساس نموذج جینیت وفحص تجلیات عنصر الزمن بسبب ترکیزها الکبیر علی المفارقات الزمنیه. لذلک، تحاول هذه الدراسه وبالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی ان تتطرق إلی عنصر الزمن واکتشاف الجوانب البارزه للمفارقات الزمنیه فی روایه "فرانکشتاین فی بغداد" بوصفها إحدی ابرز الروایات مابعد الحداثیه. اظهرت النتایج ان السارد لم یتابع الزمن الترتیبی المنطقی واستخدم مختلف اسالیب کسر الزمن کالاسترجاع والاستباق، والتسریع السلبی، والتسریع الإیجابی، وهذه المفارقات الزمنیه منحت الراوی إمکانیات تناسب اختیاراته الفنیه وغایاته الجمالیه.
    کلید واژگان: الزمن السردی, جیرار جینیت, تشظی الزمن, احمد سعداوی, فرانکشتاین فی بغداد}
    Foad Abdollahzadeh *, Isa Zare Dorninani, Abdolbaset Arab Yosouf Abadi, Mohammad Yaghobi
    Time has the most obvious function to improve the structure of the story among the constituent elements of the story. Gerard Genet, as one of the theorists in this field, provided a clear theoretical framework for evaluating and analyzing the element of time in the story. Genet believes that in analyzing narrative time and comparing it with calendar time, three important categories such as order, continuity and frequency should be analyzed in order to extract and evaluate the most important narrative techniques used in each work of fiction. Ahmad Saadawi's novel Frānkenštāin fī Baghdād (Frankenstein in Baghdad) is a suitable novel for analysis based on the Genet model due to its great emphasis on time. Therefore, in the present study, an attempt is made to investigate the element of time in the novel "Frankenstein in Baghdad" based on the descriptive-analytical method and with the aim of discovering the salient aspects of time turbulence in post-modern novels. The results show that the widespread use of retrospectives, negative accelerations and positive accelerations, has caused irregularity and discontinuity in the narrative time of "Frankenstein in Baghdad". This sometimes confuses the reader in the story, which of course is one of the features of postmodern stories, and Ahmad Saadawi has been able to make good use of this techniques.
    Keywords: narrative time, Gerard Genet, Time Irregularity, Ahmad Saadawi, Frānkenštāin fī Baghdād (Frankenstein in Baghdad)}
  • جابر سوسونی*، مهدی مسبوق، فرامرز میرزایی
    إن الزمن السردی قد اصبح مفتاحا لفهم الاعمال الادبیه الحدیثه والکشف عن دلالاتها وله دور فاعل فی عملیه تکوین مضمون القصه القصیره الحدیثه. فیدرس هذا البحث اشکال الزمن السردی فی قصه «الخطوبه» لبهاء طاهر فی ضوء نظریه جیرار جنیت وبالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی، ویبین دورها فی عملیه معالجه وإنتاج الفکره والمضمون. فیوکد البحث عمق العلاقه بین اشکال الزمن السردی ووجهه نظر الکاتب فی التعبیر عن واقعه ومشاعره، حیث یمکن تصنیف مراحل تطور المضمون فی هذه القصه إلی ثلاثه محاور رئیسه: الحلم، والسلطه، وموت الحلم. وهو یعالج کل هذه المحاور بدقه وببعد النظر، فنری هندسه متکامله فی توظیف الزمن السردی فی إطار تکوین المضمون، علما بان الشکل والمضمون وجهان لعمله واحده. وتوزیع الادوار علی تقنیات الوقفه، والمشهد، والتواتر، وبراعه الکاتب فی التنقل بین الوقفه والمشهد فی النص، یمضی بالسرد إلی الامام بکل سلاسه ویجعل المضمون ینمو ویتطور. وتغلب علی النص تقنیات المشهد والوقفه الوصفیه ثم التواتر کما ان للاستشراف والتلخیص دورا بارزا فی عملیه تکوین المضمون فی القصه.
    کلید واژگان: الزمن السردی, إنتاج المضمون, جیرار جنیت, بهاء طاهر, قصه الخطوبه}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال