به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اللص والکلاب" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «اللص والکلاب» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی اللص والکلاب در مقالات مجلات علمی
  • الهام علی میرزایی، محمود حیدری*، رضا رضایی

    هدف پژوهش حاضر ،بررسی استعاره های شناختی است که با محوریت مضامین اجتماعی در دو رمان آینه های درداراز هوشنگ گلشیری و اللص والکلاب از نجیب محفوظ -دو نویسنده رئالیستی که اوضاع اجتماعی را در آثارشان بازتاب داده اند- به کار رفته اند. بنیان نظری پژوهش، نظریه استعاره های مفهومی در معنی شناسی شناختی است که استعاره را از حد ابزاری صرفا زیباشناسانه، به رویکردی برای شناخت و اندیشیدن، برتری بخشیده است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و کمی و با رویکرد تطبیقی مکتب اروپای شرقی، در پی پاسخ به این سوال است که، مضمون های اجتماعی مشترکی که هوشنگ گلشیری و نجیب محفوظ در دو رمان خود به کار برده اند چگونه و با چه بسامدی مفهوم سازی شده اند؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که پرداختن به مسائل اجتماعی به ویژه عشق، زن، انسان گرایی، میل به گذشته، محیط اجتماعی دو نویسنده و ذهن گرایی از جمله همسانی های دو نویسنده است که در قالب استعاره مفهومی، مفهوم سازی شده اند. در این دو رمان استعاره هستی شناختی و ساختاری بسامد بالایی دارند اما استعاره جهتی نمود کم رنگ تری دارد.

    کلید واژگان: استعاره مفهومی, هوشنگ گلشیری, نجیب محفوظ, آینه های دردار, اللص والکلاب
    Elham Alimirzaei, Mahmood Heidari *, Reza Rezaei

    The prominent aim of the current research is to investigate the dominant social theme-centered cognitive metaphors which are used in "Ayenehaye Dardar" by Houshang Golshiri and "Al- Less Wal-Kelab" by Najib Mahfouz, who are two realist authors who have reflected social conditions in their works. The theoretical foundation of the addressed study is the theory of conceptual metaphor in cognitive semantics, which has elevated metaphor from a merely aesthetic means to an approach for cognition and contemplating. This study, adopting qualitative and quantitative analysis method with a comparative eastern European school, strives to answer this question that how and how frequent common social themes used by Houshang Golshiri and Najib Mahfouz in their two novels are conceptualized. The findings of the study imply that dealing with social matters, especially love, women, humanism, tendency to the past, social environment of the two authors, and subjectivism are among similarities between the two authors which are conceptualized in the form of conceptual metaphor. In these two novels, the ontological and structural metaphors have a high frequency, but the directional one is fewer seen.

    Keywords: Conceptual Metaphor, Houshang Golshiri, Najib Mahfouz, Ayenehaye Dardar, Al-Lless Wal-Kelab
  • محبوبه بادرستانی*، علیرضا حسینی

    آشنایی زدایی، اصطلاحی است که از درون مکتب فرمالیسم روسی نشات گرفته و نخستین بار، شکلوفسکی منتقد شکل گرای روس، آن را در مقاله ای با عنوان هنر به مثابه صنعت به کار گرفت. اصطلاح آشنایی زدایی این فرصت را به مولف می دهد تا با هنرنمایی خود، پدیده های عادت زده را، با ناآشنا ساختن جانی دوباره بخشد و پدیده های مانوس را با استفاده از مکانیزم های هنری خاص و ویژه در اثر خود نو کند. همچنین در طی فرآیند ادراک، خواننده مفاهیم جدیدی را درک می کند که به او اجازه ی درک صورت هنری و فهم زیبایی صورت ادبی را می دهد. رمان یکی از انواع ادبی است که نویسنده در جهت ارایه ی افکار خود، به آن پناه می برد؛ برداشت یک رمان نویس از رمان به گونه ای می باشد که گویی رمان، دیوانی معاصر برای زندگی است. نویسنده ی رمان در ارایه ی نوشته های خود، از شیوه های نوین و ناآشنایی همچون آشنایی زدایی، در جهت امری زیباشناسانه و ارسال پیام به مخاطب بهره می گیرد.این مقاله می کوشد تا میزان تاثیر «آشنایی زدایی» به عنوان تکنیکی صورت گرا را در رمان «اللص والکلاب» در سطوح عنوان، شخصیت، زمان، حوادث، پیرنگ، اسلوب و زبان و جنس ادبی مورد بررسی قرار دهد. این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی صورت گرفته و مبین این مطلب است که رمان «اللص والکلاب» رمانی رمزگونه است که در آن تکنیک آشنایی زدایی قابل مشاهده است و آن را از نوع مالوف و عادی خارج می کند که رمزگونه بودن این رمان نگاه و دیدگاهی تازه و مخالف با عادت و انس به آن می بخشد.

    کلید واژگان: غریب سازی, صورتگرایی, نجیب محفوظ, اللص والکلاب
    Mahboobeh Baderestani *, Alireza Hosseini
    Introduction

    Defamiliarization or foreignization is a formalist concept that influences common and familiar scenes and presents them in new ways and different from everyday realities. According to Shklovsky, the concept implies that foreignizing whatever is familiar and habitual. Walking, for example, is a regular act but dance is changing and tangible act. We often inhale air automatically; the same is true of language, it is the middle ground in which we move. But, when the air is suddenly polluted or accompanied by dust, our attention is drawn to our breathing, and it may affect our physical life as a profound experience. Formalists believe that art changes our habits and whatever is about us and makes the strange. Art and literature are supposed to discover things for the second time. Formalists believe that art and literature should arouse astonishment and unfamiliarity in audience and make them feel a strange feeling. According to them, artists try to move things far away from their regular context and create unexpected features. Therefore, defamiliarization or foreignization seeks to break the habits, but it is based on reality. Shafiei Kadkani believes that there is no limitation for defamiliarization, and every kind of innovation in art is a sort of defamiliarization. It is worth mentioning that all tactics for making arts are universal and common among cultures and the result of human being’s creativity. Writing, especially creating novels, is among the arts that work based on defamiliarizatin. Novelists put aside familiar methods of narrating stories to present their idea in a special and personal way because that would result in innovation in writing and make the readership feel close to the writer, the exact thing that formalism emphasizes.  The novelist has the ability to present an exact image of life artistically. This happens when he uses a set of strategies such as defamiliarization or foreignization for writing a new, unfamiliar and irregular novel. He continuously tries to makes novelties even when his works are different in terms of literary type (anecdote, short story, and novel). It can be said that he stands against real perceptions, and this resistance results in new writings. Therefore, he presents a story with unusual and unfamiliar issues that seem to be the basics. The basics are in such a way that would prevent the author from going far away from the events and characters. Shkolvsky explains the theory that a bond is made between us and all the things around us, something that becomes internalized in wisdom. In this way, the things unconsciously become new, and the new idea becomes a habit. The role of literariness here is making us conscious again. This is done through what shekovsky calls it defamiliarization/foreignization, which is breaking the bonds between things and us. Shkolvsky explains the theory that a bond is made between us and all the things around us, which becomes internalized in wisdom. In this way, the things unconsciously become new and the new idea becomes a habit. The role of literariness here is making us conscious again. This is done through what Shkolvsky calls it defamiliarization/foreignization, which is breaking the bonds between things and us. Regarding the subject and using the theory as a framework, his study sought to explore the effect of defamilirazation, as a formalist technique, on the title, characters, time, events, theme, style, language of the novel ‘The Thief and the Dogs’.(اللص والکلاب)

    Objective

    The study aimed to explore the criticism concept of defamiliaraization and its effect on novel and literary works. Regarding the objective, the novel ‘The Thief and the Dogs’ was selected as it was identified to be an appropriate one.

    Method and Results

     This is a descriptive-analytical study showing that the novel ‘The Thief and the Dogs’ is a mystery in which defamiliarization is visible and the technique makes the novel strange. The mysterious features of the novel make it strange and different from what one may encounter in daily life.

    Conclusion

    The followings were concluded through exploring the examples of defamiliarization in ‘The Thief and the Dogs’:1. Defamiliarization occurs in this novel when paradox, irony and symbols become dominant. The symbols are full of ironies, and the term Kalab (thief) has two visible and hidden meanings, but the writer meant the second one which means “treacherous”. The audience understands the symbol and the breach of semantic norms that makes the text defamiliarized. 2. When looked from formalism point of view, symbols and messages that are in different aspects of Egypt community, religion and woman, make the novel defamiliarized.  3. The paradox of characters makes the readership familiar with unusual concepts.  4. Expected and unexpected events create a paradox and result in a defamiliarized language of the novel.

    Keywords: Defamilarization, Formalism, Naguib Mahfouz, The Thief, the Dogs
  • صابره سیاوشی، فایقه سادات میرمحمد حسینی فشمی
    إن «اللص والکلاب» هی الروایه الثانیه لنجیب محفوظ الحائز علی جائزه نوبل. هذه الروایه من الروایات الرمزیه التی ینکر فی ها نجیب محفوظ السلطه الحاکمه علی المجتمع المصری ویطعن بها. فی هذه الروایه رووف علوان هتو رمز عن الزعماء الإشتراکیین وسعید مهران رمز عن الشعب الذی صار ضحیه لهولاء الزعماء وهو فی الحقیقه ضحیه موامره الغدر والخیانه.لقد صور الکاتب بهذه الروایه الجو الحاکم علی مصر فی ذاک العصر باحسن شکل. الحبکه فی الحقیقه هی سرد حوادث القصه او الروایه مع ترکیز الإهتمام علی الاسباب او تسلسل الحوادث الذی یودی إلی نتیجه خاصه فی القصه. تبنی هذه الدراسه علی المنهج الوصفی- التحلیلی ومن اهم نتائجها هی الف) «اللص والکلاب» تتالف من حبکه اصلیه وحبکات عدیده والعلاقه بینهما علاقه منطقیه کما اننا لا نری إنفکاکا بینهما. ب) سرد الحوادث فی هذه الروایه مغلقه لان نهایه الروایه لیست بمفتوحه والقارئ یطلع علی عاقبه بطل الروایه «سعید مهران» باستنتاجه للحوادث ج) للحبکه عناصر وهی: العمل والطبع وفکره بطل الروایه؛ روایه «اللص والکلاب» تشمل علی بعض الفروع من هذه الحبکات وهی بالتوالی: الحبکه المغتمه، حبکه الإنحطاط والحبکه الإنفعالیه.
    کلید واژگان: الروایه, الحبکه, نجیب محفوظ, اللص والکلاب
  • فاطمه جمشیدی، وصال میمندی
    در هر رمان اساسی ترین عنصر منتقل کننده موضوع، شخصیت های آن رمان است؛ رمان تجلی گر رفتار و حالات شخصیت هایی است با نام ها و ویژگی های منحصربه فرد که هریک بدیل یک شخصیت در عالم خارج هستند که نویسنده این شخصیت ها را با الگو گرفتن از افراد واقعی می آفریند و تصویرگر رفتار این شخصیت ها در برابر محیط و دیگر افراد است؛ از این رو وی برای خلق اثری ارزشمند، باید مهارت کافی در شخصیت پردازی داشته باشد. پژوهش حاضر کوششی است برای نشان دادن اهتمام نجیب محفوظ، رمان نویس مشهور و معاصر مصری، به عنصر شخصیت و شیوه های گوناگون شخصیت پردازی در آثار خود که در این مجال به بررسی این عنصر در رمان «اللص والکلاب» بسنده شده است. عامل اصلی گزینش رمان اللص والکلاب اثر نجیب محفوظ، جایگاه و موقعیت ادبی نویسنده و رمان های او به ویژه رمان موردنظر در عرصه داستان نویسی عربی است؛ چراکه برخی او را نقطه عطف داستان نویسی عربی به شمار آورده اند. در این پژوهش ابتدا به تعریف و جایگاه شخصیت در ادبیات داستانی اشاره شده است و پس از برشمردن اقسام شخصیت و شیوه های پردازش آن، شخصیت های رمان اللص والکلاب اعم از ایستا، پویا، قراردادی و... با توجه به معیارهای ارزیابی، معرفی و در معرض دید خواننده قرار داده شده اند.
    کلید واژگان: عناصر داستان, رمان مصری, شخصیت پردازی, نجیب محفوظ, اللص والکلاب
    Fatima Jamshidi, Vesal Miamandi
    The expression of novel in literature deals with various literary works whose corner-stones are being written in prose, being like a story and its length. The main elements that convey the theme of a novel are its characters. A novel is an indicator of the behaviours and states of the characters whose unique names and characteristics in an outside world have substitutes that indicate the fate of other members of the society for the reader. The writer of the novel creates the characters from an example of real mankind and tries to indicate their reactions to the deeds and behaviors of themselves and other characters. In a word, it creates an example of a real mankind with all its mental and emotional characteristics. Therefore, in order to create a valuable literary work, he should have enough skills in terms of characterization. The present study is an attempt to indicate the effort of Najib Mahfūz, the famous and contemporary Egyptian novelist, to the element of character and different ways of characterization in his literary works that in this investigation, this phenomenon is just examined in the novel “al-Lis va al-kilāb”. The main motivation in the selection of this character and novel is the place of this literary work in Arabic story writing because some people consider it as a corner-stone in Arabic story writing. This study first investigated the definition and place of character in literature and after enumerating different types of characters and different methods of characterization, the novel will be investigated based on the above mentioned criteria.
    Keywords: Elements of Fiction, Egyptian Novel, Character, Najib Mahfūz, al- Lis va al Kilāb
  • پیمان صالحی *، سمیره مرادزاده
    شیوه روایتی رمان «اللص والکلاب» اثر نجیب محفوظ، به گونه ای است که می توان آن را با الگوی ساختاری کلود برمون، زبان شناس و روایت شناس ساختارگرای فرانسوی ارزیابی نمود. برمون پیشنهاد کرد به جای آن که کارکرد در معنای مورد نظر پراپ را به عنوان کوچک ترین واحد روایت در نظر بگیریم، توالی منطقی چند کارکرد را به عنوان واحد اساسی مد نظر قرار دهیم؛ به این ترتیب، امکان ارزیابی داستان هایی را که در الگوهای ساختاری پراپ نتیجه ی مطلوب نمی دهند، میسر نمود. پژوهش حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی، نشان می دهد که بسیاری از شگردهای داستان پردازی نجیب محفوظ در رمان مذکور، بر اساس الگوی ساختاری کلود برمون قابل تطبیق است؛ زیرا رمان مذکور به دلیل برخی ویژگی های خاص روایی و ساختاری، از جمله ناکامی شخصیت اصلی یعنی «سعید مهران» در پایان داستان، در قالب الگوهای دیگر به ابهاماتی برمی خورد که در قالب الگویی ساختاری برمون، حل شده و بلکه حوادث آن معنادار و قابل توجیه هم می شوند؛ چرا که از نقاط قوت نظریه ی برمون، انشعاب دوگانه ی کارکردهاست که امکان انتخاب قهرمان در هر کارکرد را در نظر گرفته است؛ لذا احتمال شکست یا پیروزی برای او وجود دارد و به این وسیله، تحلیل داستان هایی از این دست را فراهم می نماید. این رمان، سه کارکرد: امکان (استعداد)، فرآیند و پیامد را در خود دارد. روایت آن دارای توالی های مرتبط و معناداری است و انواع توالی های ساده- مرکب و زنجیره ای- انضمامی- پیوندی از آن قابل استخراج هستند که این مساله، حاکی از ذوق سرشار و توان آفرینندگی نویسنده آن است.
    کلید واژگان: نجیب محفوظ, اللص والکلاب, الگوی کلود برمون, ساختار روایت, توالی
    Payman Salehi *, Samireh Mouradzadeh
    The novel (the Thief and the Dogs), the literary work of Najib Mahfouz, similar to his other works, is one of the best world’s contemporary literary works. Its structure and narrative style can be compared to the structural framework of the French prominent structural linguist and narratologist, Claude Bremond. He suggested we should take a look at the logical sequence of several functions as a basic unit instead of taking functions in Prop's meaning as minimal narration units. Therefore, the stories which cannot be evaluated in Prop's structural pattern can be evaluated easier. The current research, using a descriptive-analytic method, reveals that many of Najib Mahfouz’ current story telling methods in the mentioned novel is in harmony with Claude Bremond’s structural framework. The novel including specific structural and analytic characteristics such as the failure of the main character, namely, Saeed Mehran, at the end of the story, faces some ambiguities which not only get solved through Bremond’s structural framework but also become meaningful and justifiable. It is due to the fact that Bremond’s theory considers the duality of functions which makes it possible for the story champion to be put in any of the two functions. Thus, there exists the possibility of both success and failure for the champion, and this lets one analyze such stories. This novel includes three functions: possibility, process, and consequence. Narratively, the novel includes coherent and meaningful sequences, and a variety of simple, mixed, and chain sequences can be extracted from the novel. This issue indicates the author’s outstanding talent and his great creativity.
    Keywords: Naguib Mahfooz, The Thief, the Dogs, Claude Bremond's framework, Narrative structure, Sequence
  • عظیمه ریحانی اردبیلی، سید ابراهیم دیباجی
    صادق چوبک فی إیران، ونجیب محفوظ فی مصر، هما من رواد الکتابه الروائیه واللذان لدیهما حصه کبیره فی تطور وتقدم کتابه القصه. روایتا «تنگسیر» لچوبک و«اللص والکلاب» لمحفوظ، قامتا بعکس الحقائق الاجتماعیه عن فتره من تاریخ البلدین، وقد کشفت لنا الروایتان عن النواحی الداخلیه والخارجیه فی حیاه الطبقه الدنیا من المجتمع. ومن المواضیع التی تمت مناقشتها فی الدراسه المقارنه للروایتین: آثار القهر والفقر والظلم وانعکاساتها علی المجتمع مع الترکیز علی النضال الفردی وطلب العداله من قبل البطل الذی نشا فی قلب ذلک المجتمع، الدور البارز نسبیا للمراه، دراسه الاسالیب الواقعیه والطبیعیه لروایتین «تنگسیر» و«اللص والکلاب».
    کلید واژگان: تنگسیر, اللص والکلاب, صادق چوبک, نجیب محفوظ
    Azimeh Reihani Ardebili, Sayyed Ebrahim Dibaji
    Sadeq Choobak and Najeeb Mahfooz are pioneer novelists in Iran and Egypt who have great contribution on the evolution and development of story writing. Tangsir of Sadeq Choobak and Thief and dogs of Najeeb Mahfooz novels have reflected the social realities of a historical period of Iran and Egypt and revealed the internal and external world of low level people of their societies. Reflection of poverty and injustice، emphasis on individual battle and seeking justice of the society’s hero، partly outstanding role of woman، studying the realistic and naturalistic styles and symbolism feature of both novels are among the subjects which have been dealt in analytical study of these two novels.
    Keywords: Tangsir, Thief, dogs, Sadeq Choobak, Najeeb Mahfooz
  • علی گنجیان خناری، محبوبه بادرستانی
    إن اللص والکلاب هی الروایه الثانیه لنجیبمحفوظ فی فتره الستینات، وقد اصدرها بعد «اولاد حارتناF عام 1961 م، فلذا تعتبر من الروایات الرمزیه التی انکر الکاتب من خلالها النظام الجمهوری، واکد علی حضور السلطه فی المجتمع المصری. وإنها تصویر حی من البلاد التی یسود فی ها الظلم، بدل العداله، وفی الحقیقه العداله فی ها مغموره، وقد اراد نجیب محفوظ ان یخاطب من خلالها الزعماء الاشتراکیین: انتم دعوتم الشعب إلی الانتفاضات، والتمردات ثم نسیتم انفسکم، انتم خائنون، وهذا النظام هو نظام السلطه، ولیس نظاما جمهوریا. إن الکاتب، والادیب الکبیر نجیب محفوظ بالإشاره إلی القضایا هذه یطعن فی سلوک الحکام، والزعماء بطرق غیر مباشره، منها المجتمع المصری، والدین، والمراه ثم یقدمها بصوره روایه، وهی «اللص والکلاب». یتناول هذا المقال دراسه المضامین المذکوره، بالإضافه إلی دراستها من حیث الشکل.
    کلید واژگان: نجیب محفوظ, اللص والکلاب, سعید مهران, الشخصیه, الروایه
    Ali Ganjian Khanari, Mahboobe Baderestani
    The Dogs and the Thieves” is the second symbolism novel written by Najib Mahfouz in 60s after “Olad Haretana” in 1961. The writer denies the republic government through this novel and insists on importance of sovereignty in Egypt. The novel is an image of those countries in which tyranny and injustice are ruled over and actually the justice is lost. The writer criticizes the authorities and the government indirectly by the issues of religion and the women in Egypt and presents them as “The Dogs and the Thieves” to the readers. The present article precedes the mentioned contents as well as its form as well.
    Keywords: Najib Mahfouz, the dogs, the thieves, Saeid Mehran, character, Novel
  • علی گنجیان خناری، محبوبه بادرستانی
    إن اللص والکلاب هی الروایه الثانیه لنجیب محفوظ فی فتره الستینات، وقد اصدرها بعد اولاد حارتنا عام 1961م، فلذا تعتبر من الروایات الرمزیه التی انکر الکاتب من خلالها النظام الجمهوری، واکد علی حضور السلطه فی المجتمع المصری. وإنها تصویر حی من البلاد التی یسود فی ها الظلم، بدل العداله، وفی الحقیقه العداله فی ها مغموره، وقد اراد نجیب محفوظ ان یخاطب من خلالها الزعماء الاشتراکیین: انتم دعوتم الشعب إلی الانتفاضات، والتمردات ثم نسیتم انفسکم، انتم خائنون، وهذا النظام هو نظام السلطه، ولیس نظاما جمهوریا. إن الکاتب، والادیب الکبیر نجیب محفوظ بالإشاره إلی القضایا هذه یطعن فی سلوک الحکام، والزعماء بطرق غیر مباشره، منها: المجتمع المصری، والدین، والمراه ثم یقدمها بصوره روایه، وهی اللص والکلاب.یتناول هذا المقال دراسه المضامین المذکوره، بالإضافه إلی دراستها من حیث الشکل.
    کلید واژگان: نجیب محفوظ, اللص والکلاب, سعید مهران, الشخصیه, الروایه
    Ali Ganjian Khonai, Mahboobe Baderestani
    “The Dogs and the Thieves” is the second symbolism novel written by Najib Mahfouz in 60s after “Olad Haretana” in 1961. The writer denies the republic government through this novel and insists on importance of sovereignty in Egypt.The novel is an image of those countries in which tyranny and injustice are ruled over and actually the justice is lost. The writer criticizes the authorities and the government indirectly by the issues of religion and the women in Egypt and presents them as “The Dogs and the Thieves” to the readers. The present article precedes the mentioned contents as well as its form as well.
    Keywords: Najib Mahfouz, the dogs, the thieves, Saeid Mehran, character, novel
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال