جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "الهام (شعر جوششی)" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «الهام (شعر جوششی)» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی الهام (شعر جوششی) در مقالات مجلات علمی
-
مسئله خاستگاه شعر یکی از قدیمی ترین مباحث نقد ادبی است. پیشینه این بحث به یونان می رسد و باتوجه به منابع، می توان گفت نخستین نظریه ها را در این مورد افلاطون و ارسطو داده اند. در ادبیات عرب هم به این مبحث توجه شده است و اعراب پیش از اسلام به «تابعه» معتقد بوده اند. در ایران باستان نیز چنین اعتقادی وجود داشته و در ایران عهد اسلامی هم این دیدگاه به قوت خود باقی مانده است. به علاوه، در شعر عارفان نیز این مسئله بازتاب یافته است؛ به طوری که اشارات شعرای عارف را به این مقوله می توان در دو گروه الهام باواسطه و بی واسطه جای داد. همچنین باتوجه به زمینه های اجتماعی ادبیات فارسی و تاثیر اندیشه های دینی در جامعه ایرانی، شاعران در انتخاب تابعه ها به شخصیت های دینی و مذهبی گرایش پیدا کردند؛ یعنی به جای اینکه الهام کننده را شیطان بدانند، از جبرئیل و دیگر شخصیت ها استفاده کرده اند. در انتخاب شخصیت های دینی به عنوان الهام کننده شعر در دوره اسلامی، تقابل شعر و شرع بسیار تاثیرگذار بوده است؛ البته شعرای عارف فقط به الهام بودن شعر معتقد نبوده اند و به کوشش شاعر برای سرودن شعر هم اشاره کرده اند. با دقت در افعالی که برای سرودن به کاربرده اند، می توان به دیدگاه شان درباره ساحت کوششی شعر پی برد.کلید واژگان: خاستگاه شعر, الهام (شعر جوششی), صناعت (شعر کوششی), تابعه, سنایی, عطار, مولویDetermining the origin of poetry has always been one of the oldest issues of literary criticism. This debate began firstly in Greece where, based on existing sources, Plato and Aristotle presented their theories about it. It has also been taken into consideration in the Arab literature. During Jāhilīyah period, the Arabs believed in "subsidiary"(Tābi'ah). This belief also existed in Ancient Persia, and it remains intact even after the arrival of Islam into Iran. Moreover, it is also reflected in the poetry of mystics, in a way that the mystic poets' references to this issue can be divided in two categories of intermediate and immediate inspirations. The poets also tended to religious personalities, using Gabriel and other characters instead of inspiring Satan for instant, in choosing subsidiaries (Tābi'ahs),with regard to the social context of Persian literature and the influence of religious thoughts in Iranian society. The contrast between poetry and sharia has always been influential in choosing religious figures as inspiration for poetry in Islamic period; however, mystic poets did not believe in just spiritual nature of poetry and considered their own efforts important to compose poems. Their point of view about the attempting scope of the poetry can be explored through a careful focusing on the verbs they have used in their poems.Keywords: Origin of Poetry, Inspiration, Industry, T?bi'ah, San?i, Att?r, Mowlavi
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.