جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "الگوی سه وجهی پیرس" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «الگوی سه وجهی پیرس» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
جهان درون متن پر از ناشناخته هایی است که با کشف نشانه های زبانی بازنمایی و آشکار می شوند. نشانه شناسی ادبی با واکاوی کنش های درون متن پیام های ثانویه آن را استخراج و مفهوم و غرض اصلی شعر را بیان می کند و مخاطب به درک عمیقی از مفهوم شعر می رسد. نظریه نشانه شناسی پیرس یکی از الگوهای مناسب برای نقد آثار ادبی است که در آن نحوه شکل گیری سه جزء نشانه یعنی بازنمون، موضوع و تفسیر و ارتباط میان آن ها بررسی می شود. ادهم عادل شاعر معاصر عراقی از شاعران نوگرایی است که مفاهیمی همچون جنگ، ترور، افراط گرایی، صلح، همدلی و وحدت بازتاب گسترده ای در اشعارش دارند و یکی از آرمان های بزرگ او وجود جهانی خالی از جنگ و سرشار از صلح است. پژوهش حاضر می کوشد با شیوه توصیفی - تحلیلی و بر اساس الگوی سه وجهی نشانه شناسی پیرس به تحلیل فرایند شکل گیری نشانه های زبانی مربوط به مفهوم صلح در اشعار ادهم عادل بپردازد و ارتباط میان این سه جزء و نقش آن ها در تولید نشانه ها را نقد کند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نشانه های زبانی در شعر ادهم عادل ساختاری واحد و منسجم هستند که از پیوستگی معنایی میان بازنمون، موضوع و تفسیر شکل می گیرند و با نشانه ای کیفی و بیان چگونگی برخی اتفاقات مریی و ترسیم شکل ظاهری امور پایه ریزی می شوند و با نشانه ای جزیی و بیان اتفاقات تلخ و ناگوار فضای ملتهب و جنگ زده عراق و تجربه های عملی عراقی ها درباره ترور، عملیات انتحاری، ترس و ناامنی بسط می یابند و به نشانه ای کلی و نگرش شاعر به مقوله جنگ و صلح ختم می شوند.
کلید واژگان: نشانه شناسی ادبی, رمزگان, الگوی سه وجهی پیرس, مفهوم صلح, ادهم عادلThe world within the text is full of unknowns that are represented and revealed by the discovery of linguistic signs. Literary semiotics extracts its secondary messages and expresses the main concept and purpose of the poem by analyzing the actions within the text, and the audience reaches a deep understanding of the meaning of the poem. Pierce's theory of semiotics is one of the appropriate models for the critique of literary works in which the formation of three components of signs, namely representation, subject and interpretation and the relationship between them is investigated. Adel Adham, a contemporary Iraqi poet, is one of the poets of modernity with poems in which concepts such as war, terror, extremism, peace, empathy and unity are widely reflected, and one of his great ideals is a world free of war and full of reconciliation. The present study tries to analyze the process of formation of linguistic signs related to the concept of peace in Adham Adel's poems using a descriptive-analytical method and based on Pierce's three-dimensional semiotic model, and to critisize the relationship between these three components and their role in producing signs. The results of the research indicate that the linguistic signs in Adham Adel's poetry are a single and coherent structure, which are formed from the semantic connection between the example, subject and interpretation, and are based on a qualitative sign and the expression of some visible events and drawing the appearance of things, and with a sign The detail and expression of the bitter and unfortunate events of the inflamed and war-torn Iraq and the practical experiences of Iraqis regarding terror, suicide operations, fear and insecurity are expanded and end with a general sign and the poet's attitude towards the category of war and peace.
Keywords: Literary Semiotics, Mysteries, Pierce Three-dimensional Pattern, The Concept of Peace, Adham Adel
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.