به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امیت » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «امیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • انسیه خزعلی
    از مسائل مورد اختلاف در میان ادباء، روشنفکران ومورخان معاصر عرب چگونگی فرهنگ و تمدن عرب قبل از اسلام و از جمله موضوعات آن مساله «بی سوادی» و گستره آن در عصر جاهلی است.تمسک به روایات تاریخی که برخی متناقض با یکدیگر و در برخی دیگر شک و تردید رواست وصول به حقیقت را مشکل می نماید همچنانکه استدلال به شعر و ادب جاهلی با وجود نسبت جعل به بسیاری از آنها و عدم انعکاس برخی از واقعیتهای جامعه در آن از قضاوت صحیح و منطقی جلوگیری می کند تنها سند معتبری که شبهه ای در صحت و سلامت آن وجود ندارد و به عنوان ماخذی معاصر با عصر مذکور می تواند مورد استناد قرار گیرد قرآن کریم است که نه تنها در این موضوع که در بسیاری از موضوعات مشابه مطرح در مورد عصر جاهلی می تواند قول فصل و حکم نهایی را ارائه نماید و این پژوهش درصدد استخراج این قول با استفاده از شان نزولها، قرائن و تفاسیر بوده ودر این راستا به نقد آراء معاصران می پردازد. شیوه بحث توصیفی – تحلیلی بوده و از اسناد گوناگون تاریخی و ادبی بهره برده است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, امیت, عصر جاهلی, روایات تاریخی, آثار ادبی}
    A controversial issue among contemporary Arab historians, intellectuals, and scholars is the culture and civilization of Arabs before Islam and the topic of illiteracy and its widespread in that era. What makes the truth out of reach are the contradictory historical accounts and some are not even approved of. Moreover relying on the literature of pre- Islamic era would not bestow a fair judgment due to its fictitious and untrue portrayal of the realities. This leaves the researcher with the only valid and contemporary source, the Koran. This glorious book could present us with the final verdict not only on this issue but many similar cases. The present article aims to extract this matter considering the pre- Islamic interpretations and a critique on the contemporary critics. Through descriptive analysis various historical and literary documents have benefited from.
    Keywords: The merciful Koran, Illiteracy, Pre, Islamic era, Historical narratives, Literary works}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال