جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "تصویر اتفاقی" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «تصویر اتفاقی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
زمینه و هدف
در این مقاله تصاویر شعری دفتر «دشت ارژن» سیمین بهبهانی، از منظر بلاغت تصویر و کیفیت تصاویر از منظر لایه های درونی و برونی و نیز نگاه شاعر در عرصه خیالپردازی و تصویرسازی بررسی شده است. پرسش اصلی این پژوهش آن است که تصاویر شعری سیمین بهبهانی در دفتر دشت ارژن از نظرگاه خیال و سطوح ادراکی و گذر از لایه های سطحی و میانی تخیل آنها به لایه های درونی و عمیق چگونه است.
روش مطالعهپژوهش حاضر مطالعه ای نظری است که به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده است. محدوده و جامعه موردمطالعه دفتر دشت ارژن از مجموعه اشعار سیمین بهبهانی است.
یافته هاسیمین بهبهانی از جمله شاعران معاصری است که در شکل و قالب به شعر سنتی وفادار مانده است؛ اما در بسیاری موارد دیگر از شاعران نوپرداز محسوب میشود. تصویرپردازی یکی از شگردهای او در این باره است. او هم در بکارگیری عناصر سازنده تصویر و هم در شیوه ارایه تصاویر شعری شیوه و سبک خاصی دارد.
نتیجه گیریپس از بررسی لایه های مختلف تصویر در دو حوزه تصویر سطح و تصویر اعماق و معرفی تصاویر اثباتی و اتفاقی با ذکر نمونه هایی برای هرکدام، این نتیجه حاصل شد که تصاویر شعری این دفتر، بیشتر از نوع تصاویر اعماق و اتفاقی است. ویژگیهای تصویر رمانتیسم نیز در این اشعار بسامد قابل توجهی دارد.
کلید واژگان: سیمین بهبهانی, بلاغت تصویر, رمانتیسم, تصویر اثباتی, تصویر اتفاقی, تصویر سطح, تصویر اعماقJournal of the stylistic of Persian poem and prose (Bahar Adab), Volume:15 Issue: 80, 2023, PP 197 -211BACKGROUND AND OBJECTIVESThis article endeavours to study the poetic imagry employed in Simin Behbahani's Dasht-e-Arzhan to shed light upon its multilayered visual rhetoric, its sumptuous imagery on external and internal facets as well as the poet's imaginative and pictorial perspective. This descriptive- analytical reading is an attempt to delve into Behbahani's poetic images, deployed in Dasht-e-Arzhan, for their imaginative richness, the diverse perceptual levels they render, and the transition between these levels, from the superficial and intermediate towards the inner and profound layers of perception. The work comprises of an examination of the imagery on both surface and deep perceptual levels and identification of instances of positive and random images.
METHODOLOGYThe present study is a theoretical study that has been done by library research method. The study area and community is the Dasht Arjan in the collection of poems by Simin Behbahani.
FINDINGSSimin Behbahani is one of the contemporary poets who has remained faithful to traditional poetry in form and form, but in many other cases is considered a new poet. Imaging is one of his tricks in this regard. He has his own style and style both in using the elements that make up the image and in the way he presents poetic images.
CONCLUSIONThe study yields fascinating results since the images employed in the masterpiece are of deep and random nature. Moreover, they are significantly imbued with romantic characteristics.
Keywords: visual rhetoric, romanticism, positive images, random images, surface images, profound (deep) images -
بازنمایی جنگ و انعکاس دلاوری ها و پایمردی های رزمندگان برای نسل جدید مخصوصا کودکان نیاز به خلاقیت های هنری و ادبی دارد. تصاویر خلاق و هنرمندانه شعر می تواند جنگ و وقایع آن را در یک فرایند عاطفی- تخیلی برای مخاطبان بازسازی نماید. هدف پژوهش حاضر، بازنمایی جنگ برای کودکان و نوجوانان از طریق نقد بلاغی تصاویر شعری معصومه مهری قهفرخی یکی از شاعران جوان و انقلابی است. روش پژوهش توصیف و تحلیل محتوا و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت بررسی اسناد کتابخانه ای است. تصاویر شعری شاعر از منظر کارکردهای بلاغی تصویر (درون گرا، برون گرا، سطح و عمق، تصاویر اثباتی و اتفاقی) بررسی و تحلیل شده اند. نتایج پژوهش نشان داد که شاعر برای بازنمایی جنگ از تصاویر مختلف استفاده کرده است. او برای بیان عقیده و حس ملی و میهن پرستی خویش از تصاویر اثباتی استفاده کرده است؛ تصاویری که عنصر تخیل و عاطفه را در درون خود دارند. برای توصیف زشتی ها، بی رحمی و خشونت جنگ از تصاویر ساده و سطحی بهره گرفته؛ تصاویری که بار عاطفی سرشار آن ها، میزان خشونت و ترسناکی جنگ را برای مخاطب کودک کاهش می دهد.
کلید واژگان: جنگ, کودک, تصویر اتفاقی, تصویر اثباتی, تصاویر سطح و عمق, مهریIntroductionWar is one of the most violent and harmful phenomena for societies and nations. In addition to the violence and psychological damage of war, the issues of stability and defense of national unity and patriotic values are among the important and obvious issues of war. The transfer of values, stability, resistance of the warriors and the brave men of Iran during the eight-year Iran-Iraq war, provide valuable experiences for children and adolescents. The history of Sacred Defense literature begins and continues from the first days of the war because the events of that time are present today and its memories and effects have remained in the minds, consciences and inside and outside of the generation that has reached the text of the events today. The resistance literature seeks to convey to the audience the human meanings of war or Sacred Defense. But, the main issue in this transition is to determine how the audience relates to these works because children and adolescents are far from the imposed war, at least in terms of time. Resistance literature commits itself to acquainting them with the sacrifices and resistances of warriors and to institutionalizing values, such as endurance, self-sacrifice, empathy, etc. in them. The literary genre of poetry is a good platform for conveying the values and concepts of war and resistance literature. Child and adolescent poets have made many references to war and the issue of resistance in their poems. It seems necessary to provide beautiful and objective images of war events and issues for this age group who do not have a complete experience and understanding of war events.
MethodologyThe research method in this research is descriptive and includes content analysis. The method of collecting information is also in the form of library documents. Masoomeh Mehri's collection of resistance poems has been analyzed and studied in terms of rhetorical functions of the image.
DiscussionThe purpose of this study is to represent the war and its events to adolescents in the poetic illustrations of Masoomeh Mehri’s poems, one of the young poets in the field of resistance. The importance of presenting images related to the war, reflecting the sufferings, courage and perseverance of the brave men of Iran for the generation of children and adolescents and institutionalizing these concepts in the form of appropriate and imaginative images is a significant issue. The use of deep and inner imageries to connect the audience with the poems and internalize the concepts of war has required the poet to present and use effective images. Poetic images have been criticized based on the principles of rhetoric and imagery levels (introversion or extroversion of images, depth or superficiality of images).The research questions are: 1. what kind of images has the poet used to acquaint the adolescent audience with the concepts of war? 2. In addition to conveying the concepts of sustainability, have the poetic images been able to present an attractive and different image of war (reducing the burden of war violence) to the audience? And what is the function of each type of image in the poet's poetry?In the category of extraversion and introversion of images, the issues of superficial and deep images are studied and analyzed. The importance and application of this type of images in attracting the audience and institutionalizing the concepts of resistance and war for the audience including children and adolescents. In her collection of poems, the poet has paid attention to both types of images (deep and superficial). The poet's ability to use superficial and deep images appropriate to the situation of the child's audience is remarkable and thought-provoking. As the age of the audience increases, the poet increases the depth of the images. This can be seen in the book My Mother Iran Banoo. To be more effective, the poet deepens her poetry in terms of images and emotion. Another type of rhetorical images is the random image. Images that are formed through a deep and imaginative connection between phenomena in an abstract course and are exciting for the audience.
ConclusionThe results of the research showed that Masoomeh Mehri has used pristine and fresh images to represent and reconstruct the war and its events. All kinds of images of surface and depth, incidental and positive can be seen in her poetry. He has used positive images to express his national belief and patriotism, images that have both an element of imagination and emotion within them. It uses superficial images to describe the ugliness and cruelty and violence of war. Images whose emotional load reduces the violence and horror of war. In the collection My Mother Iran Banoo, Mehri depicts the beginning, the peak and the end of the war in 15 beautiful literary paintings. The poet's avoidance of stereotyped and repetitive images is the most important feature of this collection. The deeper we move the images from the beginning of the boards to the middle and the end. To the extent that it leads to the creation of amazing and random images. The sum of random and deep images has been used more than positive and superficial images. The reason for this is the poet's attempt to provide deep images of the war and to avoid repetitive and clichéd images. Using myths, historical sites (Alamut Castle), historical events (Mongol and Alexander invasions of Iran, burning of Persepolis) and referring to these events in the background, in addition to deepening the image, the poet provides the presence and participation of the audience in the poems.
Keywords: War, Children, adolescents, Random imageries, Positive imageries, Surface, deep imagaries, Masoomeh Mehri Ghahfarokhi -
هدف مقاله حاضر آن است تا با بررسی روند تصویرسازی های ادبی در قلمرو تخیلات شاعرانه که از مباحث بنیادین و قابل توجه در بلاغت امروزی است؛ به معرفی سطوح مختلف خیال در این تصاویر بپردازد. مساله بنیادی این مقاله که نگارندگان در پی پاسخ گویی به آن هستند، کیفیت ظبقاتی تصاویر شعری معاصر از نظرگاه خیال و سطوح ادراکی شاعران، گذر از لایه های سطحی ومیانی تخیل آن ها به لایه های درونی و عمیق و نمایش توانایی های شاعران در عرصه خیال پردازی و هنر تصویرگری آن هاست. در این راستا پس از معرفی لایه های مختلف تصویر در دو حوزه تصویر سطح و تصویر اعماق و معرفی تصاویر اثباتی و اتفاقی با ذکر نمونه هایی برای هرکدام این نتیجه حاصل می شود که میزان پیچیدگی شبکه تصویری در شعر شاعران مختلف ارتباطی مستقیم با شبکه ذهنی آنان دارد به گونه ای که سطوح مختلف این تصاویر به تدریج جزو ویژگی های سبکی آن شاعران می شوندکلید واژگان: شعر معاصر, تصویر سطح, تصویر اعماق, تصویر اثباتی, تصویر اتفاقی
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.