به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "تصویر بلاغی" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «تصویر بلاغی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی تصویر بلاغی در مقالات مجلات علمی
  • فاطمه نظری فر، فاطمه کلاهچیان*، محمدابراهیم مالمیر، غلامرضا سالمیان

    عناصر و اصطلاحات نجومی همواره حضوری موثر در معنا و صورت ادبیات ملل، از جمله شعر فارسی داشته اند. درک کامل مفهوم بسیاری از اشعار در گرو درک مناسبات معنایی و جزییات زیباشناختی موضوعات و پدیده های نجومی به کاررفته در آن هاست. بر اساس این اهمیت، هدف مقاله حاضر تبیین کارکردهای معنایی و تصویری بروج فلکی به عنوان بخشی مهم از مجموعه موضوعات نجومی در غزل مولوی است. یافته های این تحقیق توصیفی-تحلیلی حاکی از آن است که مولوی 117 بار از نام برج ها استفاده کرده است. پرنمودترین بروج در غزل او عبارت اند از: حمل (که از مقارنتش با آفتاب، تصویری کلیدی و چشمگیر ایجاد می شود)، اسد، ثور و میزان. مهم ترین کارکردهای معنایی و موضوعی القاشده توسط نام برج ها عبارت اند از: مفاهیم مرتبط با احیای معنوی، تقرب، عشق عارفانه، طلب، بهره مندی از محضر راهبر، نکوهش تعلقات نفسانی و دنیای مذموم. با توجه به استفاده عرفانی- بلاغی مولوی از نام همه برج ها و کاربرد آن ها در بیت هایی که محمل چند تصویرند، تعداد کارکرد تصویری نام بروج، متعددتر و با بسامد 139 است که برجسته ترین آن ها در قالب نماد، ایهام، کنایه و تشبیه عرضه شده اند . یکی از نکات قابل توجه، تلفیق تصاویر با یکدیگر است؛ مثل تشبیهات نمادین، کنایه-نماد و تشبیه-کنایه. مولوی از کارکرد نماد در ضمن تصاویر دیگر هم بهره می گیرد و بر کنایه نیز تاکیدی قابل تامل دارد. نام بعضی از برج ها نیز در ساختار ایهامی، به ویژه از نوع تناسب به کار گرفته می شود.

    کلید واژگان: کارکرد معنایی, تصویر بلاغی, عناصر نجومی, بروج فلکی, غزل مولوی
    Fateme Nazari Far, Fateme Kolahchian *, MohammadEbrahim Malmir, Gholamreza Salemian

    Astronomical elements and expressions have always had a remarkable presence in the content and form of nation literature, especially Persian poetry. Complete perception of a majority of poems highly depends on understanding the semantic relations and aesthetic details of used astronomical issues and phenomena. Therefore, the present study aims to explain semantic and aesthetic function of consultation, as an important and determinative part of astronomical issues, in Rumi’s sonnets. Being a descriptive-analytical research, the current study reveals that Rumi has used the names of consultations 117 times. The most frequent ones include Aries (whose contemporaneity with the sun has depicted an impressive image), Leo, Taurus, and Libra. The most important implicit contents by these consultation are related contents to spiritual resuscitation, approximation, mystical love, demand, and the benefit from the presence of leaders, criticizing carnal affiliation and condemned world. Due to Rumi’s mystical-eloquence use of the names of consultations in the verses containing several images, figural function of consultation names has higher frequency, 139 times, depicted in the form of symbol, ambiguity, irony, and simile. Image mixture is one the remarkable parts in his sonnets including symbolic similes, irony-symbol, and simile-irony. Rumi has benefited from symbols in other images. Moreover, he has emphasized irony notably. The names of some consultations, also, have been used in ambiguous structure, especially proportionality.

    Keywords: semantic function, eloquence image, astronomical elements, consultation, Rumi’s sonnets
  • محمدحسین صادقی درویشی، یدالله ملکی *، جعفر تابان
    زمینه و هدف

    در فرهنگ اسلامی مانند فرهنگهای مختلف بشری درباره دنیا و مصادیق آن بسیار سخن گفته شده است. شاعران بزرگ زبان فارسی نیز اغلب بر اساس نگرش مذهبی و صبغه فکری خود به این موضوع پرداخته‌اند. مولوی بعنوان یکی از بزرگترین شاعر-عارفان در ادبیات فارسی، نیز در جای‌جای مثنوی به طرح دیدگاه و موضع خود درباره دنیا پرداخته است. این پژوهش درنظر دارد با بررسی تصاویر بلاغی دنیا در مثنوی، به جست‌وجوی ریشه‌ها و پایه‌های آن در میان آیات، احادیث و روایات بپردازد. در واقع سوال اصلی پژوهش حاضر این است که کدام تصاویر مثبت یا منفی دنیا در مثنوی معنوی با دیدگاه های قرآن کریم و دیگر متون مذهبی هم‌پوشانی و مطابقت دارد و مثنوی در ارایه این تصاویر تا چه اندازه متاثر و ملهم از این متون است؟

    روش مطالعه

    روش اجرای پژوهش حاضر از نوع کتابخانه‌ای به‌صورت تحلیل محتوایی خواهد بود. بدین صورت که در آغاز با مطالعه مثنوی معنوی و دیگر منابع مرتبط و همچنین با استفاده از کتابهای گوناگون، و رجوع به پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی مختلف و استفاده از نشریات و مجلاتی که در ارتباط با موضوع مورد پژوهش هستند، مطالب مورد نظر فیش‌برداری شده و سپس به‌صورت تطبیقی و با توجه به محتوای مطالب طبقه‌بندی شده‌اند.

    یافته‌ها

    مولانا در بیان اکثر تصاویر دنیا، نگاهی قرآنی و وحیانی داشته و با تسلط بر کتاب الهی درعین تاثر از آیات و احادیث، با زیبایی تمام به وصف بدیعی از دنیا میپردازد.

    نتیجه‌گیری

    اعجاز و زیبایی کار وی در این است که خلق این توصیفات و تصاویر، با روشی شیوا و تلمیح‌گونه صورت گرفته است. همچنین تصاویر منفی و مذموم دنیا در این اثر، به مراتب بیشتر از تصاویر مثبت مطرح گردیده است (تقریبا دو برابر)، باوجوداین در هیچ موردی، خود حیات به‌تنهایی پست و بی‌ارزش معرفی نمیشود، اما ممکن است به‌صورت پست برای انسان مطرح شود.

    کلید واژگان: دنیا, مثنوی, مولوی, قرآن, احادیث, تصویر بلاغی, تمثیل
    M.H. Sadeghi Darvishi, Y. Maleki*, J. Taban
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    In Islamic culture, like different human cultures, much has been said about the world and its examples. The great Persian poets have often dealt with this issue based on their religious attitude and intellectual nature. Rumi, as one of the greatest poet-mystics in Persian literature, has also expressed his views and position about the world instead of Masnavi. This study intends to search for its roots and bases among verses, hadiths and narrations by examining the rhetorical images of the world in Masnavi. In fact, the main question of the present study is which positive or negative images of the world in the spiritual Masnavi overlap with the views of the Holy Quran and other religious texts, and to what extent is the Masnavi influenced and inspired by these texts in presenting these images?

    METHODOLOGY

    The method of conducting the present research will be library type in terms of content analysis. Thus, in the beginning, by studying the Masnavi Manavi and other related sources, as well as by using various books, and referring to various electronic databases and using publications and magazines that are related to the research topic, the desired materials are filtered and then They are categorized comparatively according to the content of the content.

    FINDINGS

    Rumi has a Quranic and revelatory view in expressing most of the images of the world, and by mastering the divine book, while being influenced by verses and hadiths, he describes the world in a completely beautiful way.

    CONCLUSION

    The miracle and beauty of his work is that these descriptions and images have been created in a eloquent and allusive way. Also, the negative and reprehensible images of the world are presented in this work far more than the positive images (almost twice), however, in no case is life itself presented as low and worthless, but it may be presented as low for human beings.

    Keywords: world, Masnavi Ma'anavi, Rumi, Quran, hadiths, rhetorical image, allegory
  • فاطمه کلاهچیان*، فتانه رستمی، غلامرضا سالمیان

    اعلام، شامل جزئیاتی متنوع، همواره حضوری موثر در کیفیت سبک بلاغی ادبیات ملل؛ از جمله شعر فارسی داشته اند. درک مفهوم بسیاری از اشعار، با درک ساختار تصویری اسامی خاص آنها پیوند دارد. با توجه به این اهمیت، موضوع مقاله حاضر، بررسی کارکرد تصویری اعلام اشخاص در غزلیات سنایی، عطار و مولوی است. برای این پژوهش، آن دسته از اعلام که یا در حکم تصویری کامل و یا به عنوان بخشی از یک فرایند تصویری، به انتقال ذهنیات شاعر مدد رسانده اند، بررسی شدند. در غزلیات سنایی 277، در غزلیات عطار 182 و در غزلیات مولوی 433 تصویر با اعلام اشخاص شکل گرفته است. این سه شاعر، چنان به ساخت تصاویر ادبی با اعلام تشخص داده اند که میتوان آن را از مختصات سبکی شعر آنها دانست. در این راستا، سنایی از نماد، تلمیح، تشبیه، استعاره و کنایه؛ عطار و مولوی نیز از تلمیح، تشبیه، نماد، استعاره و کنایه بیشترین بهره را برده اند. جنبه ای دیگر از یافته ها نشان میدهد، بیشترین کارکرد محتوایی موضوعی اعلام اشخاص در غزل مولوی، در زمینه عارفانه روی میدهد. در غزل سنایی و عطار نیز تلفیقی از کارکرد عارفانه و عاشقانه دیده می شود که ظرایف هر یک را در متن خواهیم دید.

    کلید واژگان: اعلام اشخاص, تصویر بلاغی, غزل سنتی, سنایی, عطار, مولوی
    Fatemeh Kolahchian*, Fattaneh Rostami, Gholamreza Salemian

    People’s name, with varied details, has always had an effective role in rhetorical quality of nations’ literature, including Persian poetry. Understanding the concept of many poems is linked to understanding visual structure of their proper names. Given the importance of this issue, this study is to examine and compare visual function of People’s name in lyrics of Sanai, Attar and Rumi. For the purpose of this study, the people’s names helped transmitting the poet’s thoughts, either as a whole image or as a part of a pictorial process, are examined. In lyrics of Sanai, Attar and Rumi, there are 277, 182, and 433 images, respectively, which represent proper names of people. These three poets have so specially characterized the structure of literary images that it can be regarded as a feature of their poetic style. As regards, Sanai took the most advantage of symbols, allusions, similes, metaphors, and ironies while Attar and Rumi used allusions, similes, symbols,metaphors, and ironies the most. Proper names in this type of Sanai’s poems include:names of the prophets, fictional-historical names, names of the famous lovers, religious-mystical names, mythological-epical names, historical-Quranic names, names of angels and Devil. In Attar’s lyrics,names of the prophets, mythological-epical names, fictional-historical names, names of the famous lovers, historical-Quranic names, names of angels and Devil are more pronounced. Also, in Rumi’s lyrics,names of the prophets, religious-mystical names, historical-Quranic names, fictional-historical names,names of the famous lovers, names of angels, mythological-epical names, and Devil were most used. Another aspect of the findings suggest that, in lyrics of Rumi, thematic-contextual function of proper names was mostly mystical. Lyrics of Sanai and attar represent a combination of mystical and romantic function; the subtleties of which will be discussed

    Keywords: People’s name, rhetorical image, traditional lyric, Sanai, Attar, Rumi
  • سید رسول موسوی

    این مقاله نشان می دهد که اسطوره مهر به عنوان یکی از عناصر مهم خیال شاعرانه می تواند زمینه های ساخت تصاویر بلاغی، استعاری و تشبیهی را برای شاعر فراهم نماید. نویسنده کوشیده است روایت های اساطیری مهر را با مصادیق هنری آن در شاهنامه تطبیق دهد. مهر در شاهنامه صورت خیال شاعرانه و رنگ ادبی و اعتلای هنری و زیباشناختی یافته است. سایه روشن های سنت پرستش و ستایش مهر و آیین میتراییسم و آراسته شدن مهر به اوصاف انسانی در تصاویر استعاری و بلاغی، به ویژه در ترسیم طلوع و غروب، در شاهنامه مشهود است. پرندگان اساطیری نیز در ساخت تصاویر بلاغی نقش موثری دارند. در این مقاله سعی شده است خلاقیت هنری فردوسی در حوزه تصویرسازی بر مبنای اسطوره مهر بررسی و تحلیل قرار شود.

    کلید واژگان: اسطوره, مهر, تصویر بلاغی, صور خیال, شاهنامه
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال