به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "حمار الحکیم" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «حمار الحکیم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی حمار الحکیم در مقالات مجلات علمی
  • حسن گودرزی لمراسکی*، حسین یوسفی آملی، فاطمه خرمیان
    تکگویی درونی، شیوهای از گفتوگوست که از اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیست در داستاننویسی، متداول شد و توجه بسیاری از شخصیتهای ادبی را به خود معطوف ساخت؛ و یکی از شیوه های بیانی است که راوی، نویسنده، از آن بهمنظور پیشبرد ماجراهای داستان خود بهره میگیرد و گفتاری را که در ذهن یکی از قهرمانان، یا قهرمان اصلی جریان دارد، برای خوانندگان روایت میکند تا بدینوسیله محتوای ضمیر خودآگاه یا ناخودآگاه قهرمان را به خواننده منتقل کند.
    توفیق الحکیم، نویسندهی معروف و معاصر مصری، در زمینهی تکگویی در بعضی از داستانها و رمانهای خود ازجمله «حمار الحکیم»، به گونه ای پیش میرود که گاهی در چند صفحه از داستان، شخصیت با خود حرف میزند؛ بهخصوص با تکگویی هایی که به زبان درنمیآید و در طی آن، جریان ضمیر ناخودآگاه همانطور که در ذهن شخصیت رخ میدهد، بدون دخالت نویسنده، بازگو میشود؛ این روند، چنان واقعی و صادقانه است که ضعف ساختاری بهوجود نمیآورد.
    این جستار بر آن است یکی از وجوه رنگارنگ بازنمایی گفتمان را در رمان «حمار الحکیم» از منظر تکگویی درونی بررسی کند تا چگونگی بهکارگیری تکگویی درونی در آن توضیح داده شود و نحوهی شکلگیری انواع آن، تجزیه و تحلیل شود تا به کمک آن به توصیف دنیای شخصیتها و اشیای پیرامون آن بپردازد که در ذهن قهرمان داستان وجود دارد و بیان کند که نویسنده از شیوه های مختلف تکگویی درونی بهعنوان ابزاری برای بیان افکار و اندیشه های درون ذهن شخصیت داستان، استفاده کرده است.
    کلید واژگان: تکگویی درونی, توفیق الحکیم, حمار الحکیم, گفت و گو
    H. Godarzi Lemraski*, H. Yosefi Amoli, F. Khorramian
    Inner monologue is a way of dialogue that has become common since the late Nineteenth and early Twentieth centuries in fiction and attracted the attention of most literary figures to it. It is one of the ways of saying by wich the narrator - Author - takes advantage of it to further his own stories and adventures that are in the heroes’ mind، or the major hero is going to tell the readers so that the content of the heroe’s conscious or unconscious is thereby transfered to the reader. Towfiq al-Hakim، popular Egyptian author and contemporary in the monologue of some of his stories and novels including the “Himar al-Hakim” goes on a such way that in several pages of plot، he talks with the characters especially with monologues، and not by language and during the course of the subconscious mind، as it occurs in the character’s mind without the author''s interference; this is so true and honest that does not produce a structural weakness. This article tries to study on a representation of colorful aspects of discourse in the novel “Himar al-Hakim” from the perspective of inner monologue. It further explains how to use it and analyze the formation of interior monologue، and describes the world of characters and the surroundings that there are in his minds. It is concluded that the author has employed different methods for describing the inner thoughts and minds of the story character.
    Keywords: Tawfiq Alhakim, Dialogue, Internal monologue, Himar Al Hakim
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال