به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حیرت در شعر معاصر » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « حیرت در شعر معاصر » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • چشمهای نگران آینه تردیدند / بررسی و تحلیل حیرت و سرگردانی انسان معاصر در نگاه قیصر امین پور
    مصطفی گرجی*
    یکی از مضامین برجسته در مجموعه اشعار شاعران بعد از انقلاب اسلامی توجه به جهان پیرامون انسان، تامل در ویژگی ها، احوال و روحیات انسان مدرن و شبه مدرن است که غالبا در تقابل با احوال و ویژگی های انسان کلاسیک تصویر می شود. یکی از این ویژگی ها «حیرت و سرگردانی» انسان معاصر است که در ژرف ساخت و روساخت شعر برخی از شاعران معناگرا انعکاس بیشتری یافته است. یکی از این شاعران برجسته، که به موضوع یاد شده عنایت ویژه ای داشته، قیصر امین پور است. شاعر محققی که سعی کرده است لوازمات سنت را از یک سو و نوگرایی را از سویی دیگر در زبان و محتوای اشعار خویش جمع، و جریانی نو در شعر انقلاب اسلامی ایجاد کند. بررسی این موضوع در مجموعه آثار او نشان می دهد که شاعر به هر میزان از دهه شصت با «تنفس صبح»(1363) به دهه هفتاد با «آینه های ناگهان»(1372) و از آن به دهه هشتاد با «گلها همه آفتابگردانند»(1381) و «دستور زبان عشق» (1386) نزدیک می شود، نه تنها توجه او به مقوله تردید و سرگردانی انسان معاصر از نظر کمی رشد بیشتری پیدا می کند از نظر کیفی هم، عمیقتر و فلسفی تر می شود. نویسنده در این مقاله بعد از بررسی ابعاد مختلف مسئله و معرفت شناسی موضوع در شعر معاصر از یک سو و با توجه به علل و دلایل پیدایی آن در نظام زبانی و اندیشگانی اشعار قیصر از سویی دیگر، مجموعه اشعار او را در این زمینه،طبقه بندی، بررسی و تحلیل می کند.
    کلید واژگان: شعر قیصر امین پور, حیرت در شعر معاصر, انسان و شعر معاصر, ادبیات معاصر فارسی}
    M. Gorji*
    One of dominant concepts in the poems of poets after of Islamic revolution is notice to universe of environment human; deliberation in the characteristic and behavior of modern human that this problem are described in contrast to behavior of past human. One of these peculiarities is amazement and wandering of contemporary human that is reflected in the deep structure and surface structure of poem of dis formalist poets.On of this dominant poets that gathers creativity to research and notice to amazement and wandering of contemporary human is Ghisar aminpoor. The poet that attempts tradition instruments and modernism; gathers in the his language and theme poems and extremity invent new current in the Islamic revolution poem. Review this problem in the his poems indicate that when he arrives from 60 decade with “Tanafose sobh’ to 70 decade with “Ayyinehai naghan” and 80 decade with“Golha Hame Aftabgardanand” and “Dastor Zaban Eshg”; not only quantity increase notice to amazement and wandering of contemporary human but also his poems quality to be more philosophic. The writer in this article after critic of different dimensions of this subject and its Epistemology with notice to his cause facts in the system of his language and idea; categorizes and analyses all of Aminpoor Anthologies.
    Keywords: Ghisar Aminpoor, amazement, contemporary poem, certitude, human, doubt}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال