به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خودارجاعی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «خودارجاعی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شایسته سادات موسوی*

    هنر مفهومی گونه ای نوین از هنرهای تجسمی است که با قواعد و موازین زیباشناختی مرسوم هنر نمی توان آن را سنجید. این گونه از هنر تجسمی، علیه موازین زیباشناختی پیش از خود می شورد و با روح شدیدا انقلابی و عصیانگرانه خود مفاهیمی مثل زیبایی، فرم و ماده را از خود دور می کند. بدین ترتیب این سوال مطرح می شود که در نبود زیبایی، فرم و ماده، چه عاملی باقی می ماند که به مدد آن بتوان هنر مفهومی را همچنان در قلمرو هنر نگه داشت و آن را نوعی از هنر دانست؟ این نوشتار نشان خواهد داد که در نبود مولفه های مرسوم هنرهای تجسمی، هنر مفهومی به سوی نوعی از هنرهای زبانی- روایی میل می کند و عنصر شعریت را در خود فعال می کند. بااین حال آنچه از شعریت در هنر مفهومی می بینیم، به تعریف مرسوم و معهود شعر نیز هیچ ارتباطی ندارد، بلکه به مکانیسم هایی مرتبط است که در سطح بسیار کلان شعریت را ایجاد می کنند؛ از آن جمله می توان به استعاره، آشنایی زدایی و خودارجاعی اشاره کرد که شواهد حضور هریک از آنها در هنر مفهومی در این مقاله نشان داده شده است.

    کلید واژگان: هنر مفهومی, شعریت, نظریه ادبی, استعاره, آشنایی زدایی, خودارجاعی}
    Shayesteh Sadat Mousavi *

    As a new form of the visual arts, conceptual art moves beyond the conventional aesthetics of art; it defies the previous aesthetic standards of art and, with its revolutionary and rebellious spirit, alienates itself from concepts such as beauty, form, and material. Such qualities lead to a question: in the absence of beauty, form, and material, what other factors can bind and define conceptual art in the domain of art? This article reveals that in want of conventional components of visual arts, conceptual art tends toward linguistic-narrative arts and recognizes its poeticality. Although poeticality in conceptual arts is different from the orthodox definition of poetry, it connects to mechanisms which create poeticality at a macro level: metaphor, defamiliarisation, and self-referentiality.

    Keywords: Conceptual Art, Poeticality, Literary Theory, Metaphor, Defamiliarisation, Self-Referentiality}
  • شیرزاد طایفی*
    نظریه «سیستم های پیچیده» به ارتباط بین اجزای سیستم، بروز رفتارهای جمعی در آن و کیفیت تعامل آن با محیط می پردازد و بیانگر رفتارهای نامنظم، غیرخطی، غیرقابل پیش بینی و پیچیده در سیستم ها و قایل به نوعی الگوی نظم نهایی در تمام این بی نظمی هاست؛ یعنی وجود تغییرات شدید، رفتارهای نامنظم، دگرگونی های غیرقابل پیش بینی، حرکات بحرانی و... که اگرچه بی نظم و آشوب ناک می نمایند، در درازمدت و با تکرار، الگوی منظمی دارند. در پژوهش پیش رو، به روش تحلیل کیفی، با نقد روایت خسرو و شیرین در بستر نظریه سیستم های پیچیده، پیش بینی‎ناپذیری رخداد های آن تحلیل و با تاکید بر تعاملات بین اجزاء داستان، هویت آن‎ها و کلیت سیستم و آشوبناکی آن تعیین شده است. غنای بالا و تنوع کنش ها و تعامل ها میان انبوهی از متغیرهای مستقل، خودسازما‎ن‎دهی، انطباق پذیری برای حفظ بقا و منافع خود و تاثیرگذاری بر محیط اطراف، از عناصر شاخص این منظومه است که کاربست این نظریه را در تحلیل آن امکان پذیر می کند. خسرو و شیرین، روایت‎گر عشق و وصال شاهزاده ایران با برادرزاده بانوی ارمن است، اما قتل یکی و خودکشی دیگری، به آن رنگ عاشقانه و شاعرانه می بخشد. با نگاهی سیستمی، می توان رفتار آشوبناک خسرو در ازدواج با مریم و شکر و خودکشی فرهاد و شیرین را به عنوان سیستم هایی با رفتارهایی غیر قابل پیش بینی و نامنظم، در نظر گرفت که عملکرد هریک، تلاش برای ایجاد وضعیت مطلوب و به تعبیر سیستمی، تعادل با محیط است. دستاورد مهم دیگر این پژوهش، کمک به شکل گیری نوعی مدل مطالعاتی میان رشته ای است که می تواند به درک جامع تری از منظومه های ادبی کمک کند.
    کلید واژگان: نظریه سیستم های پیچیده, خودسازمان‎دهی, خودارجاعی, آشوب, خسرو و شیرین}
    Shirzad Tayefi *
    "Complex systems theory" deals with the relationship between system components, collective behaviors in it and the quality of its interaction with the environment and expresses irregular, nonlinear, unpredictable, and complex behaviors in systems and assumes a finite order pattern in all of these irregularities; That is, the existence of drastic changes, irregular behaviors, unpredictable changes, critical movements, etc., which, Although they are chaotic, they have a regular pattern in the long-term and with repetition. In the study, by criticizing Khosrow and Shirin's narrative based on the theory of complex systems by qualitative analysis, the unpredictability of its events is analyzed and with emphasis on the interactions between the components of the story, their identity and the system as a whole and its chaos is determined. The richness and variety of actions and interactions Among the many independent variables, self-organization, adaptability to maintain their survival and interests, and impact on the environment, are key elements of this system that make it possible to apply this theory in its analysis. Khosrow and Shirin narrates the love and union of Khosrow and Shirin, but the murder of one, and the suicide of the other, make it romantic and poetic. From a systemic point of view, Khosrow's chaotic behavior in his marriage to Maryam and Shekar and Farhad and Shirin's suicide can be considered as systems with unpredictable and irregular behaviors that the function of each is an attempt to create the desired situation and, in a systemic sense, balance with the environment.
    .
    Keywords: Theory of complex systems, self-organization, self-reference, chaos, Khosrow, Shirin}
  • علیرضا فرح بخش*
    مقاله حاضر بر آن است که اصطلاح نوآورانه «درون متنیت» را معرفی و ویژگی های شاخص آن را در رمان ابر اطلس اثر دیوید میچل بررسی کند. واژه روایت شناختی درون متنیت از اصول حاکم بر وحدت ارگانیک و چارچوب های نظری مرتبط با بینامتنیت تاثیر گرفته است. پرسش های اصلی این پژوهش عبارت اند از: درون متنیت چیست و مولفه های منحصر به فرد آن چه هستند؟ چه عناصر ساختاری و معنایی سبب می شوند که جنبه های شاخص درون متنیت در بافت روایی رمان ابر اطلس مصداق داشته باشند؟ این عناصر چه نقشی را ایفا می کنند؟ مفاهیمی مانند روایت های ارگانیک، خودارجاعی، خودتلمیحی، فراخوانی و پژواک درونی، هم حضوری درون روایتی، همسان سازی و قرینه سازی نقشی کلیدی در مباحث ارایه شده در جستار حاضر دارند. این مقاله نشان می دهد که رویدادها و شخصیت ها مدام در روایت های شش گانه رمان تکرار می شوند و شبکه ای از اشارات و ارجاعات درونی را به وجود می آورند، به گونه ای که هر روایت بازتابی از روایتی دیگر در خود رمان می شود. از سوی دیگر، همان گونه سازی و بازآیی مستمر نقش مایه هایی چون تناسخ، سلطه طلبی، حقیقت جویی، مرگ و نمادها و مضامین مرتبط با آن ها در تمامی روایت ها، درون متنیتی از معناهایی خودارجاع را پدید می آورند که در هر گفتگوی درون روایتی جدید، ضمن تحکیم همبستگی های درونی، عمیق تر و گسترده تر می شوند.
    کلید واژگان: درون متنیت, گفتگوی درون متنی, خودارجاعی, خود تلمیحی, ابر اطلس}
    Alireza Farahbakhsh *
    Introduction
    Like intertextuality, intratextuality is an important notion in textual analysis and narratological studies. It does not deny functional and conceptual similarities with intertextuality, which is a more familiar narratological term. While intertextuality seeks interconnectedness among hypertexts and hypotexts, intratextuality sets about to discover and decipher it within the structural totality of a single work. In other words, the emphasis is laid on self-reflexivity rather than other-reflexivity in that the objective is to unveil the connectivity that in-text narratives, sub-narratives and frame stories maintain through sustained allusions and dialogues. The major questions of the research include: What is intratextuality and what are its characteristic features? Are they discernible in the narrative fabric of David Mitchell’s Cloud Atlas? What structural and thematic roles, if any, do they play? Background Studies: Bakhtine’s Dostoevsky's Poetics (1929), Kristeva’s Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art (1969), Barthes’ Image-Music-Text (1977), and Genette’s Palimpsests: Literature in the Second Degree (1982) are among important sources on intertextuality and its principal categorisations. In his article "Moonlight Bright as a UFO Abduction: Science Fiction, Present-Future Alienation and Cognitive Mapping" (2011), William Stephenson claims that Michell’s sci-fi novel is highly polyphonic and multifaceted. In his article, “Speculative Fiction as Postcolonial Critique in Ghostwritten and Cloud Atlas,” Nicholas Dunlop argues that Mitchell’s postmodern novel harmoniously mixes different and heterogeneous narrative styles as well as typical aspects of sci-fi and fantasy novels. George Gessert’s 2005 article, “Cloud Atlas by David Mitchell,” predominantly deals with plot-development, characterisation, and story-telling techniques, beside such themes as inhumanity, slavery, and apocalypse. In Close Reading with Computers: Textual Scholarship, Computational Formalism, and David Mitchell’s Cloud Atlas (2020), Martin Paul Eve uses computer-assisted charts to analyse lexical and grammatical distributions in the novel to prove the unity and harmony of narrativity despite all apparent heterogeneities.
    Materials and Methods
    To answer the stated questions, this narratological study first offers a brief digest of the term intratextuality, which recognises and endeavours to locate intertextual relations and echoes inside the narrative structure of the same work, and then probes its applicability to the Mitchell’s Cloud Atlas. Genette’s well-known hypertext and hypotext as well as his five-partite categorisation of transtextuality, comprising intertextuality, metatextuality, paratextuality, hypotextuality, and archetextuality are also contextualised in the novel. In addition, notions such as organic narration, self-reflexivity, self-allusiveness, symmetricality, and in-text relations are deemed pivotal throughout the mainstream discussions
    Results and Discussion
    This research shows that identical characters and incidents, one way or another, keep reappearing in all of the six nested stories of the novel, thereby constructing a tightly-knit network of reciprocal references and allusions within its narrative structure. Furthermore, the sustained recurrence of such motifs as reincarnation, dominance, quest for truth, death and symbols and images associated with them in all narratives creates an intratextuality of self-reflexive themes, which reaffirm themselves in every new intratextual dialogue. Transtextual relations are also discernible in the novel, predominantly in the repeated titles of the six narratives in two halves of the novel, protagonists’ comments on characters and incidents in a previous narrative, and in recurring themes and motifs which expand and modify in every new appearance.
    Keywords: intratextuality, intratextual dialogue, self-allusion, self-reflection, and Cloud Atlas}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال