به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سوررئالیسم داستان نویسی معاصر ایران » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سوررئالیسم داستان نویسی معاصر ایران» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی بازوند*، علی سبزی
    مکتب های ادبی از کلی ترین تقسیم بندی هایی است که انواع ادبی تمامی ملل گوناگون را در برمی گیرد. به عبارت دیگر تمامی آثار ادبی جهان زیر مجموعه مکتب های ادبی هستند. مکتب های ادبی با کلاسیسیسم آغاز و به سورریالیسم منتهی می شوند. سورریالیسم جنبشی هنری بود که در سال 1922 به طور رسمی از فرانسه آغاز شد و فراواقع گرایی نامیده شد. زمانی که داداییسم در حال از بین رفتن بود، پیروان آن به دور آندره برتون که خود نیز زمانی از داداییست ها بود، گرد آمدند و طرح مکتب جدیدی را پی ریزی کردند. شیوه این مکتب بازتاب نابسامانی ها و آشفتگی های قرن بیستم بود. این مکتب لایه های ذهنی انسان را مورد کاوش قرارمی دهد و به واقعیت چندان اهمیتی نمی دهد. آن چه که در این مکتب مهم است، مسایلی از قبیل خیال، توهم، ضمیرناخودآگاه و پیچیدگی های ذهن و ضمیر آدمی است. سورریالیسم را می توان یک جنبش هنری-اجتماعی بنیادستیز به شمار آورد؛ زیرا این مکتب در پی جنگ جهانی به وجودآمد و عصیانی بود بر ضد تمام قوانین و قواعد موجود در عرصه هنر. در واقع سورریالیسم خلاصه ای از مکتب های پیش از خود بود. از طرف دیگر چون سورریالیسم ریشه در بسیاری از فرهنگ های گوناگون ملل شرقی مانند آیین بودایی، تصوف اسلامی و... دارد، شناخت کامل آن امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. در این پژوهش در صدد هستیم تا علاوه بر آشکار ساختن تفاوت های بین سورریالیسم ایرانی و غربی، میزان تاثیر مکتب سورریالیسم بر داستان نویسی معاصر ایران را بر اساس سه رمان بوف کور، ملکوت و شازده احتجاب مورد بررسی قراردهیم.
    کلید واژگان: سوررئالیسم داستان نویسی معاصر ایران}
    ALI Bazvand *, ALI Sabzihosseinabadi
    Literary schools is a universal division that contains whole literary genre of different nation. In other hand all of the universal literary works are subordinates of literary school. Literary school begins with classicism and end with surrealism. Surrealism was an artistic movement that officially began in France in 1922 and was called Surrealism. While Dadaism was on the verge of extinction, its followers gathered around Andre Burton, who was once a Dadaist, and laid the groundwork for a new school. The school's approach reflects the turmoil of the twentieth century. This school explores the layers of the human mind and does not pay much attention to reality. What is important in this school are issues such as imagination, illusion, the subconscious mind, and the complexities of the human mind and conscience. Surrealism can be considered a fundamentalist artistic-social movement;Because this school came into being after the world war and was rebellious against all the rules and regulations in the field of art. the Surrealism is a summary if previous schools. It is very important to recognize it completely because it roots in different cultures of Eastern nations Buddhism, Eslamic mysticism and etc.this research try to rival the difference between Iranian and western Surrealism, and investigate the rate of Surrealism schools influence on Persian contemporary fiction based on tree novel: boof e koor, malakoot and shazde ehtejab.
    Keywords: Surrealism, Dream, image, stream of consciousness, Persian modern fiction}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال