به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علم بلاغت » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « علم بلاغت » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • کوفی ساموئل نزی *

    هدف ما ارایه راه هایی برای شناخت منشا زبان مجازی است. اگر وجود، حضور و استفاده از آن هیچ سایه تردیدی در ذهن جامعه باقی نگذاشته است، در مورد منشا آن، در مورد ورود آن به زبان انسان و در تعاملات کلامی روزمره آن، کمتر یا تقریبا هرگز مورد سوال و کنکاش قرار نگرفته اند. این کنکاش، وظیفه است که پژوهش حاضر برای خود تعیین می کند. این تحلیل بیش از آن که جنبه آموزشی داشته باشد، بیش از هر چیز معرفت شناختی است، زیرا هدف آن برجسته کردن ریشه های طبیعی آن است. به این معنا، این کار، پیدایش انسان، انتساب فقر زبان اصلی در عبارات، تمایل روان انسان برای بیان از طریق تجسم را مورد تفکر قرار می دهد. این پژوهش همچنین بلاغت، مهد آن و برخی رشته های زبانی را که بستر پرورش آن بودند مورد مداقع قرار می دهد. این نقاط مختلف که محورهای کانونی این مطالعه را تشکیل می دهند، اصول بنیادی زبان مجازی، مجموعه کاوش ها، عملکرد و انتظارات بعدی از کاربرد آن را آشکار می کنند.

    کلید واژگان: انسان شناسی, زبان مجاز, طبیعت, روان شناسی زبان, علم بلاغت, عبوم زبان}
    Koffi Samuel SAMUEL N’ZI*

    Notre objectif est de proposer des pistes de connaissances sur l’origine du langage figuré. Si son existence, sa présence et son usage ne font l’ombre d’aucun doute dans l’esprit de la communauté l’on s’interroge moins ou presque pas sur sa provenance, sur son introduction dans le langage humain et dans les interactions verbales quotidiennes de celui-ci. C’est la tâche que s’assigne cette réflexion. Bien plus que pédagogique, cette analyse se veut surtout épistémologique, car, elle vise à mettre en relief ses origines naturelles. Dans ce sens, elle interroge la genèse de l’Homme, l’imputation de la pauvreté du langage originel en expressions, la disposition du psychisme humain à énoncer par figuration. Elle questionne aussi la rhétorique, son berceau émanation, et certaines disciplines linguistiques qui furent son terreau de plénitude. Ces différents points constitutifs des axes focaux de l’étude exhument les principes fondateurs du langage figuré, son corpus d’exploration, son fonctionnement et les attentes subséquentes à son emploi.

    Keywords: Anthropologie, langage figuré, nature, psycholinguistique, rhétorique et sciences du langage}
  • "بررسی جنبه های ادبی و بلاغی متون وقف نامه عضد الملک
    هادی محمدی*، جواد مهربان قزلحصار

    شناخت فرهنگ ، ادبیات و سنت های ملی ؛ برای مردم هر مرز و بوم بیانگر موجودیت , غرور و هویت پر افتخار ملی آن جامعه و اقوام هر سرزمینی است و آنچه به شناخت تمدن و فرهنگ کمک کرده است شرح شجاعت , دلاوری ها و اقدامات جاودانه و ماندگار اقوام پیشینیان است که با هنرورزی ادبیات منثور به ما رسیده است . بررسی ادبی متون منثور وقف نامه های قدیمی نمادی از جلوه های پر شور فرهنگ و ادبیات فارسی است که تلاش کرده تا مفاهیم دانش ادبی در دوره های مختلف تاریخ را حفظ و به نسل های بعدی انتقال دهد . منظومه های نظم و نثرهای تاریخی با شور آفرینی علم بلاغت تا امروز جاودانه مانده اند و مورد توجه نسل های مختلف در همه ادوار تاریخ بوده است.یکی از پربار ترین آثاری که توانسته در ردیف آثار فاخر ادبیات قدیم قرار گیرد متون منثور وقف نامه های ایست که از گذشتگان به ما رسیده است آشنائی با مفهوم وقف ؛ که با قلم پر ذوق دبیران وکاتبان زبر دست ، تقریر یافته و عالی ترین مفاهیم ادبی را در خویش جا داده است به عنوان منابع پر ارزش ادبیات فارسی ، تا امروز کمتر مورد بررسی ادبی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی قرار گرفته است . این پژوهش با هدف بررسی جنبه های ادبی متن وقف نامه یکی از رجال پر نفوذ دوره قاجار تدوین گریده است.

    کلید واژگان: بررسی ادبی, علم بلاغت, نثر وقف نامه}
    Literary study of endowment letters of Qajar era ( AZADOL MOLK ENDOEWEMET )
    Hadi Mohammadi *, Javad Mehraban

    Understanding culture and national traditions for the people of every region, express the existence,pride and proud national identity of the society and tribes of each land What has helped to understand civilization and culture is a description of the courage, bravery and eternal actions of the tribes of the predecessors The art of literature has reached us Literary study of prose texts Letters are a symbol of the passionate manifestations of Persian culture and literature Maintain a high level of literaryknowledge in different periods of history Travelogues, Divans, Interpretation of Verses and Hadiths, Poems and Historical Prose are all full of beautiful literary art.it has been considered by different generations in all periods of history The most prolific works that could be considered as literary magnificent works The texts are endowment letters that have come down to us from the pastFamiliarity with the concept of endowment which narrated with the tasteful pen of teachers and scribes It contains the highest literary concepts To date, it has received less literary scrutiny from research centers The science of rhetoric to the literary aspects of important endowment letters of one of the largest endowment institutions in the Has examined the literary aspects that contain the knowledge and richness of literature of that time

    Keywords: Literary study, rhetoric, concepts of endowment}
  • سعید طاهری*، قدرت الله طاهری

    به دلیل کاربرد وسیع «کنایه»، از گذشته تا به امروز، تعاریف متعددی از آن ارایه شده است. تعاریف گذشتگان چندان روشن و دقیق نبوده و مرز مشخصی بین تعریف ها و مثال هایشان وجود ندارد. از سوی دیگر، کنایه را تنها در آثار ادبی جستجو و شواهدی هم که به عنوان مثال آورده اند فقط از میان آثار ادبی گزینش شده است. بی توجهی به خاستگاه اصلی کنایه؛ یعنی زبان عام، در تعریف و دسته بندی آن، سبب خلط انواع کنایه شده است. در این مقاله، ابتدا مبهم و سلیقه ای بودن تعاریف گذشتگان از کنایه بررسی و سپس، لزوم توجه به کنایات موجود در زبان عام و وارد شدن آن ها به زبان ادبی مطرح شده است. در ادامه، با ارایه مثال هایی از زبان عام و ادبی، کنایه در سه نوع «کنایه از موصوف»، «کنایه از صفت» و «کنایه از نسبت» با توجه به دایره کاربردشان در بستر زبان عام و ادبی، در دو نوع محدود و نامحدود، به دوازده قسم کنایه تقسیم شده است. در پایان، «کنایه از نسبت» به دلیل قدرت بالای توصیف، باارزش ترین نوع کنایه تشخیص داده شده است.

    کلید واژگان: علم بلاغت, کنایه و تقسیم بندی آن, زبان عام و زبان ادبی}
    Saeed Taheri *, Ghodratalah Taheri

    Due to the extensive usage of metonymy from the past to the present, several definitions of the term have been propounded. Old definitions were not very clear and precise, there being no lucid distinction between definitions and examples. On the other hand, metonymy and examples there of only were looked for in and selected from among literary works. Inattention to the origins of metonymy i.e. common language led to the confusion of different types and definitions of metonymy. This article first examines the vagueness and arbitrariness of old definitions of metonymy and then proposes the necessity of attention to metonymies in common language and of their entry into literary language. Next, providing examples in common and literary languages, three types of metonymy namely “metonymy for the substantive”, metonymy for the attribute” and “metonymy for the relation” are subdivided into twelve types in view of their limited and unlimited usage in literary and common languages. At the end, metonymy for the relation is described as the most valuable because of its high descriptive power.

    Keywords: Rhetoric, metonymy, its categorization, common, literary languages}
  • محمدحسن تقیه
    زیبایی شناسی ادبی از کشف گونه های ادبی و پیوند لفظ و معنا با بررسی های زبانی بحث می کند که ساختار بلاغی کلام، جلوه ای از آن به شمار می آید. در این میان، تشبیه به عنوان یکی از جنبه های علم بیان و مولفه های زیبایی شناختی ادبی، ویژگی خاصی نسبت به دیگر باب های علوم بلاغی دارد که بیان آسان و سریع منظور خود، شیوایی و زیبایی سخن، نمکین کردن کلام و پرکاربردی بودن آن از جمله محسنات آن به شمار می رود. پژوهش گر بدون تعصب دینی بر این باور است همان گونه که پیشوایان ما در رهبریت دینی مسلمانان بلندمرتبه اند از جنبه ادبی و زیبایی شناسی ادبی نیز در اوج قرار دارند به گونه ای که ادیبان و دانشمندان علم بلاغت را به تحسین و نکوداشت آن ها واداشته است. در این میان، خطبه فدکیه اثر جاویدان زهرا (س) با ممتاز بودن جنبه های ادبی اش، علاوه بر جنبه های فقهی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی و... همواره مورد توجه دین پژوهان، ادیبان و ادب دوستان بوده است. زیرا حضرت زهرا (س) با استفاده بهینه از تشبیه گفتمان دینی و عقیدتی خود را با بهترین و زیباترین واژگان، اصطلاحات و تعبیرها برای مخاطبان روشن می سازد. بی گمان خطبه فدکیه، یک شاهکار ارزنده ادبی است که از صور خیال، بلاغت و فصاحت سرشار برخوردار است و پژوهش حاضر نیز گامی هر چند کوچک برای رونمایی از جلوه های زیبایی شناسی ادبی خطبه گران سنگ فدکیه است که شاید کمتر مورد توجه پژوهش گران و ادیبان قرار گرفته است.
    کلید واژگان: زیبایی شناسی, تشبیه, خطبه فدکیه, زهرا(س), علم بلاغت}
    MohamadHossein Taghiieh *
    Literary aesthetics discusses the discovery of literary forms and the connotation of words and meanings with linguistic studies, in which the rhetorical structure of the word is a manifestation of it. Meanwhile, likeness as one of the aspects of the science of expression and the components of aesthetic literature is a special feature of the other rhetorical sciences, which is an easy and quick expression of its meaning, the style and beauty of speech, the revelation of the word and its popularity, including Mohsinat It is. A religious scholar believes that as religious leaders in our religious leadership are high-ranking Muslims, they are literally literary and literary aesthetics, so that literary and scientific scholars have admired and praised them. Hence, Fadekiah's account of the work of Javidan Zahra, with his privileged literary aspects, has always been at the center of attention of religious scholars, literati and friends, in addition to the jurisprudential, historical, social, political aspects. Because Hazrat Zahra (SA) uses the best of his religious and ideological discourse with the best and most beautiful vocabulary, terms and expressions for followers of the religion of Islam and the scholars. So, undoubtedly, Fadekiah's epistle is a literary worthy masterpiece that is rich in imagination, rhetoric and eloquence. And the present study is also a small step forward for the presentation of the literary aesthetic effects of the grateful Faddiski, which may be less of a concern for researchers and Literature is located.
    Keywords: Aesthetics, likeness, Fadekiah scripture, Zahra (SA), science of rhetoric}
  • دکترسید ابوالفضل سجادی، سمیرا فراهانی
    بیان ادیبانه و هنرمندانه ی معانی و مفاهیم قرآن کریم یکی از دلایل اعجاز بیانی این کتاب آسمانی است. زیبایی قرآن چه از نظر مفاهیم آن و چه از نظر ظاهر و ساختار سوره ها شگفت انگیز و قابل تحسین است. بیان دل نشین آیه ها، تعبیرهای زیبا و لطیف و به کارگیری صنایع ادبی و بلاغی به قرآن جلوه و طراوت خاصی بخشیده است. کنایه یکی از این صنایع ادبی و از ظریف ترین و لطیف ترین آنهاست. بیان مبهم و پوشیده ی حقایق، به ظاهر آیه ها صورتی ادبی می بخشد که مخاطب به مدد قوه ی ذوق و لطافت طبع خویش، به درک و کشف نکات نهفته در باطن آنها پی می برد و پرده از صورت ظاهری کلام برمی دارد. در این پژوهش تلاش بر آن است تا کنایه های موجود در جزء سی ام قرآن کریم مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت معنای اصلی آیه ها استخراج گردد.
    کلید واژگان: قرآن کریم, علم بلاغت, اسلوب کنایه}
    Seyed Abolfazl Sajjadi, Samira Farahani
    One of the reasons of literary expression and miracles of Quran are its exalted meanings and artistic concepts in the form of rhetoric. Aesthetic beauty of the holy Qur’an, whether from the point of view of definitions or and structures are its wonderful and admirable verses. Their expression, interpretations and the application of rhetorical and literal aspects give this divine book a refreshing and specialized outlook. Also, idioms are one of the literary genres as well as elegant aspect. Expression of complex and hidden facts apparently make the divine verses complex and vague but audiences with their own help and talent as well as wit try to discover and understand those hidden concepts.
    Keywords: Quran, Semantics, Science of Rhetoric, Innuendo}
  • احمد امیری خراسانی، آرزو پوریزدان پناه کرمانی
    بلاغت یکی از علوم مشترک بشری است که در گذر تاریخ، مورد توجه تمامی ملت ها بوده است. فارغ از مشترکات بشری، علم بلاغت در سرزمین های اسلامی به گونه ای خوش درخشیده است. به شهادت فراز و فرودهای تاریخ بلاغت، عالمان مسلمان ایرانی، در تحول و بلوغ دانش بلاغت تاثیری بی مانند داشته اند.
    در این مقاله تاریخچه و ادوار علم بلاغت در میان ایرانیان و اعراب مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است، سپس عالمان بلاغی ایرانی که در جهت پیشرفت و شکوفایی علم بلاغت گام برداشته، معرفی شده اند و اقدامات هر یک در این زمینه بیان شده است.
    کلید واژگان: علم بلاغت, عالمان بلاغی ایرانی, عبدالقاهر جرجانی, جارالله زمخشری و خطیب قزوینی}
    Dr Ahmade., Amiri Khorasani, Arezu Pooryazdanpanah Kermani
    The knowledge of rhetoric has ever been in common, among all the knowledge of humankind during the history, throughout which, all nations have paid attention to it. A part from being in common, the knowledge of rhetoric, in the countries, in which ‘Islam’ have been the official religion has gloried very remarkably. Relying upon the testimony of ups and downs of the history, the iranian moslem erudites have ever had a unique efficacy in transformation and maturation of the rhetoric knowledge. In this article, the chronicle and periods of the rhetoric knowledge have been pursued.
    Keywords: Rhetoric, Iranian erudite, Abdolgaher Jorjani, Jarollah Zamakhshari, Khatib Gazvini}
  • شهریار همتی*، محمد نبی احمدی
    کتاب جواهر البلاغه اثر احمد هاشمی مصری، از کتاب های برجسته در علوم بلاغت است. حجم مناسب، دسته بندی وعنوان گذاری مباحث، تطبیق ها، تمرین ها وتقریظ های متعددی که بر این کتاب نوشته شده است، آن را از بدو نگارش تاکنون، مورد توجه علاقمندان این علم، وهمچنین کتاب درسی دانشگاهی قرار داده است، این کتاب نیز به فارسی برگردانده شده و شرح ها وتوضیح های گوناگونی بر آن نگاشته اند. با همه این تفاصیل، گاهی در لابه لای این کتاب – و البته ترجمه های آن- مطالب سستی ره پیدا کرده که ممکن است موجب اخلال در امر آموزش شود. در این مقاله، به بیان برخی از این امور- در قسمت بدیع- که به نظر صحیح نمی آیند و سپس دلیل خطا بودن و وجه صحیح آن را بیان نیز ذکر کرده ایم.
    کلید واژگان: علم بلاغت, علم بدیع, جواهر البلاغه, احمد هاشمی, علم بلاغت, بدیع}
  • محمد خاقانی اصفهانی، محمدجعفر اصغری
    در سالهای اخیر دانش سبک شناسی (Stylistics) جایگاه نخست را میان پژوهشهای زبان شناسی به خود اختصاص داده است و در این راستا، از دانش بلاغت که رابطه ای عمیق میان این دو دانش برقراراست، بهره جسته است. قرآن به عنوان نمونه والای سخن فصیح و بلیغ همچنان در کانون توجه ادیبان و پژوهشگران و زبانشناسان است. با توجه به این امر، نوشتار پیش رو، برپایه دانش زبانشناسی و سبک شناسی و با تکیه بر دانش بلاغت که با سبک شناسی رابطه ای عمیق دارد می کوشد تا با رعایت روش تحقیق، به تحلیل و بررسی رابطه بین واژگان، ترادف، مشترک لفظی، تکرار، افراد، جمع، تعریف، تنکیر، واستفهام وآواشناسی درسوره مریم (ع) بپردازد.
    در این سوره تمامی واژگان در جایگاه ویژه خود قرار گرفته اند. اگر قصد بزرگ جلوه دادن کاری باشد واژه به صورت نکره می آید واگر قصد توضیح وشرح باشد واژه به صورت معرفه خواهد آمد. به سبب وجود شکایت و غم واندوه موجود در سوره، بیشتر از آوای مد استفاده می شود؛ زیرا با استفاده از این آوا، فضای گسترده تری جهت اظهار حزن واندوه است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, سوره مریم(ع), زبانشناسی, سبک شناسی, علم بلاغت}
  • فاطمه راکعی*

    استعاره به عنوان مبحثی مهم و قابل اعتنا از دیرباز در حوزه های فلسفی و ادبیات مطرح بوده است و متفکران و ادیبان از عهد درخشش تمدن یونان باستان تا امروز به آن پرداخته اند. امروزه با پیشرفت و گسترش زبانشناسی، استعاره به عنوان فرایندی ذهنی - زبانی مورد توجه زبانشناسان بویژه زبانشناسان شناختی قرار گرفته است . از نظر این زبانشناسان، استعاره به مثابه ابزاری برای تفکر، درک و شناخت مفاهیم انتزاعی است. نگارنده در این مقاله، ض من طرح دیدگاه های نوین در این حوزه با تاکید بر نظریات زبانشناسان شناختی بویژه جرج لیکاف به شناسایی و معرفی استعاره در شعرهای قیصر می پردازد. «دستور زبان عشق » امین پور در آخرین دفتر شعر او لیکاف با تاکید بر نظریه معاصر ، استعاره را در مفهومی متفاوت، یعنی نگ اشت بین قلمرو در نظام مفهومی به کار گرفته است.

    کلید واژگان: استعاره ادبی, علم بلاغت, نظریه معاصر استعاره, شعر قیصر امین پور, شعرمعاصر}
    Fatemeh Rakei*
    Abstract

    Since a long time ago, allegory has been discussed as a significant issue in philosophical and literary domains. And as a matter of fact, scholars, thinkers and literary men have studied it since the golden days of the Greek civilization. Nowadays as a result of the growth and development of linguistics, metaphor has seen a particular attention as a mental-lingual process by the linguists; that is especially the cognitive linguists. According to linguists, metaphor is a device for reflection, comprehension and recognition of abstract concepts. In this article the author introduces the modern views in this scope with emphasize on the opinions of cognitive linguists; especially George Likav, and further on introduces metaphor in Gheysar Aminpour's poetry in his last book of poetry entitled "The Grammar of Love". While Licav emphasizes on the contemporary theories, he uses metaphor in a different concept; in other words mapping between the realms in a conceptual system.

    Keywords: literary metaphor, the science of eloquence, contemporarytheory of metaphor, Gheysar Aminpor poetry}
  • غلامرضا کریمی فرد
    تشبیه یعنی مانند کردن و در لغت برابر و مترادف «تمثیل» است. در تعریف تشبیه می توان گفت تصویری است که از مانندکردن اشیای مختلف با یکدیگر به کمک نیروی خیال پدید می آید. از اقسام تشبیه به اعتبار وجه شبه، «تشبیه تمثیل» است. تشبیه تمثیل و مرکب گاهی همسو انگاشته شده است. تشبیه ممکن است به جهتی تمثیل نامیده شود و در جای دیگر آن را مرکب خوانند؛ ازجمله آیه 17 ازسوره بقره که ازنگاه زمخشری این گونه توصیف شده است. از نکته های لطیف در تشبیه، «تشبیه بر اسلوب استعاره» است که آیه 19 از سوره بقره، مثال آن است: «او کصیب من السماء فیه ظلمات و رعد و برق یجعلون اصابعهم فی آذانهم». بدین صورت که «مشبه» در این تشبیه تمثیل، ذکر نشده است. نظیر این سبک در ساختار لفظی تشبیه آیه 18 سوره بقره است: «صم بکم عمی» که مشبه در کلام نیست اما به منزله مذکور است.
    کلید واژگان: تشبیه و تمثیل, زمخشری, کشاف, علم بلاغت}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال