به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « غیبت » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «غیبت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • کتایون شهپرراد، آدین حسین زاده، فاطمه محمدحسنی صغیری
    جهان داستانی لوکلیزو از شاکله های متعددی نظم یافته که برخی از آن ها، در مقام قیاس با باقی، گویا و شفاف تر است؛ به عنوان نمونه، جنگ، استعمار، نژاد و همچنین هویت. تمامی این مضامین به نحوی ترسیم گر پیوند میان دو مفهوم «پدر» و «خاستگاه» اند. در این مقاله برآنیم تا ببینیم چگونه غیبت پدر (یا فقدانش) به مستمسکی بدل می شود برای شخصیت اصلی داستان تا سفری را درپیش بگیرد که غایتش خودشناسی است. به موازات این امر، خواهیم دید که جستجوی پدر به چه سان قهرمان داستان را به سوی درکی ژرف تر از خاستگاه و نحوه شکل گیری هویتش سوق خواهد داد. بدین منظور، اساس کار را بررسی دو رمان جستجوگر طلا و افریقایی قرار دادیم تا ببنیم چگونه غیبت پدر و جنبه رازآلود خاستگاه، درنهایت، به حضوری استعاری بدل می شود. تحلیل این مضامین و اهمیت شان در گستره این دو رمان نشان خواهد داد که لوکلزیو، با استفاده از حافظه خویش، سعی در نقد گذشته و ایجاد رابطه ای دارد میان آدمی و سنت؛ تا بدانجا که این خط پیوند را به مثابه بن مایه آثارش برمی گزیند. اینگونه است که جستجوی پدر، نه تنها مترادف کاوشی برای یافتن خاستگاه، بلکه به طریقی بدل می شود در جهت خودشناسی و عزلتی خودخواسته.
    کلید واژگان: لوکلزیو, هویت, پدر, جستجو, غیبت}
    Shahpar Rad Katayoun, Hosseinzadeh Azine, Mohammad Hassani Saghiri Fatemeh
    Le monde des fictions de Le Clézio regroupe des thèmes spécifiques dont certains sont plus explicites que d’autres: la guerre, le colonialisme, les questions de race et d’identité. Tous contribuent, en fait, à schématiser la contiguïté des concepts du père et de l’origine. Dans cet article, nous avons pour objectif de voir comment l’absence du père (ou sa mort) devient un prétexte chez le personnage principal pour que celui-ci débute un voyage et une quête initiatique. Nous essayerons parallèlement d’illustrer dans quelle mesure cette recherche du père mène le héros vers la compréhension de ses origines et l’élaboration de son identité. Pour ce faire, nous avons choisi de nous baser sur deux romans de l’écrivain: Le Chercheur d’or et L’Africain afin de montrer comment l’absence du père et le mystère de l’origine se transforment en une présence métaphorique. En étudiant ce thème et son importance dans l’univers romanesque, nous montrerons également par quels moyens Le Clézio, en se servant de sa mémoire, essaie de critiquer le passé et d’établir une linéarité entre l’homme et la tradition, pilier de son œuvre; c’est ainsi que la quête du père devient, non seulement une recherche des origines, mais en même temps un chemin pour parvenir à une «auto-connaissance», à une solitude «désirée».
    Keywords: Le Clézio, lidentité, le père, la quête, labsence}
  • سجاد آیدنلو *
    این مضمون که کسی به غار، چاه، گودال، قبر، زیر زمین و... می رود و در آنجا عروج می کند و غایب می شود یا زندگانی ابدی می یابد و تا رستاخیز زنده می ماند/ می خوابد تا در آخرالزمان ظاهر شود، نمونه های مختلفی در روایات حماسی- اساطیری، آیینی- اعتقادی و تاریخی دارد. بهرام پنجم ساسانی (ملقب به بهرام گور) هم- که ظاهرا به مرگ طبیعی درگذشته- در داستانهای متعدد پایان کارش در غار یا گنبدی ناپدید می شود و یا به چاه و مرداب یا شوره زار می افتد و پیکرش را نمی یابند. احتمالا این روایات نیز مبتنی بر بن مایه مذکور است و ایرانیان که می پنداشتند بهرام گور پس از اتمام شهریاری دادگرانه اش غایب شده و زنده به آسمان رفته است تا در روز رستاخیز باز گردد و برای پیروزی فرجامین نیکی بستیزد، افسانه هایی پرداخته اند که در آنها بهرام همچون کیخسرو و دیگر همتایان منجی و جاویدانش در غار یا چاه ناپدید می شود. شاید تصور چنین سرنوشت داستانی و آیینی برای او به دو دلیل بوده است. نخست تبدیل شخصیت تاریخی بهرام گور به شاه- پهلوانی حماسی- اساطیری و محبوب در روایات و معتقدات ایرانیان که هم دلیر بوده است و هم رعیت پرور و دیگر، هم نامی او با یکی از نجات بخشان رستاخیزی زرتشتی یعنی بهرام ورجاوند و جابه جایی برخی خویشکاری های بهرام های نامدار در سنت داستانی و تاریخی ایران که موجب انتقال نقش آخرالزمانی بهرام ورجاوند به بهرام گور شده است.
    کلید واژگان: بهرام گور, غار, چاه, غیبت, جاودانگی, منجی آخرالزمانی}
    Sajad Aydinlo*
    In some epic- mythological, ritual and historical narrations a person (king. Hero, saint and etc) goes to cave, well, pit, grave, under world and etc (appearances of earth ś pit/ grave) and ascends/ disappears in that place or become immortal and sleeps to end of the world for appear in that time. This subject is a worldly motif. Bahrām V (entitled Gōr) probably dead with normal death but in numerous stories about his end of life, he disappears in cave or dome and falls in well, lagoon or salt- marsh and is vanished. Probably these narrations are based on mentioned motif and Iranian people believe that Bahrāme gōr has ascended to heaven and he will return in Resurrection and fights for final victory of charity/ justice. Perhaps this idea/ believe has created for two reasons. First, conversion of Bahrām ś personality to epic- mythological king- hero in Iranian tradition. Second, his homonymy with Bahrāme varjāvand (one of Zoroastrian savior) and displacement of some functions of famous Bahrāms in Iranian narrations.
    Keywords: Bahrāme gōr, cave, well, disappear, eternity, apocalyptic savior}
  • ژاک پواریه
    کریستیان بوبن که محبوبیت زیادی میان خوانندگان خود دارد، افق جدیدی را بر روی آنان می گشاید که میان حضور و غیبت در نوسان است او از خلال نوشتار ویژه خود که شعر گونه و مقطع است نگرش انسان به نیا را بر پایه صلح و صفا و آرامش پایه گذاری می کند این نوع گرش بهیچوجه غفلت و بیخبری از فجایع حقایق اجتماعی نیست، زیرا بوبن بهتر از هر کس به نابسامانی هایی طبقه محروم واقف است، لیکن او در آثار خود در طلب آن است که با تکیه بر سحر و زیبایی واقعیت و یاس و دلزدگی را کاستی دهد.
    کلید واژگان: بوبن, حضور, غیبت, نوشتار, مقطع, صلح, آشتی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال