به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "مهندسی سخن" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «مهندسی سخن» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی مهندسی سخن در مقالات مجلات علمی
  • حسین سلیمی*

    ازآنجاکه مهم ترین ویژگی سبکی و هنری شعر حافظ، استفاده اعجاب انگیز او از ایهام و انواع آن و به ویژه ایهام تناسب است، محققان بسیاری کوشیده اند با استخراج شواهد ایهام و انواع آن در شعر او، لایه های معنایی و رمزوارگی زبانی او را به تصویر بکشند. ازجمله پژوهشگرانی که درزمینه شعر حافظ، مطالعات درخوری انجام داده است و آثار ارزشمندی را در این حوزه به جامعه ادبی و علمی تقدیم کرده، محمد راستگوست. از جمله آثار راستگو، کتاب مهندسی سخن در سروده های حافظ است که در سه دفتر گردآوری شده است. دفتر نخست، به نام در پی آن آشنا، شامل سه گفتار در باره زبان و بیان هنری حافظ است. نویسنده در این کتاب، کوشیده است شگردهای هنری حافظ را برای دستیابی به هندسه استوار و خلل ناپذیر سخن خویش بازنماید. این مقاله کوشش دارد ضمن تایید یا نقد توضیحات راستگو ذیل ابیات که در پیوند با شگردهای هنری حافظ آورده شده است، نکات و مطالب دیگری نیز برای تکمیل و تبیین ظرفیت های بیشتر هنری شعر حافظ و به ویژه ابیات بحث شده مطرح کند. روش پژوهش، کتابخانه ای و اسنادی است.

    کلید واژگان: شعر, مهندسی سخن, ایهام تناسب, حافظ, محمد راستگو
    Hossein Salimi *

     Hafez's poetry has always been the focus of study by researchers of various fields of the humanities, especially literary researchers from different viewpoints. The usage of linguistic techniques and literary arts and the reflection of various semantic relations between words are the reasons why researchers have viewed his poetry with a particular attitude. On the other hand, since the most outstanding stylistic and artistic feature of Hafez's poetry is his elaborate use of ambiguity, many scholars and poets have tried to extract different mysterious meanings by referring to pieces of evidence and examples of ambiguity in his poetry. The language of art reveals the wonders of the prismatic relations of words in Hafez's poetry. In other words, Hafez's linguistic and rhetorical techniques in his poetry have made the audience understand an appropriate personal level and extent of emotions, feelings, awareness, and knowledge of the linguistic and semantic layers of words and their artistic and content connection. They also could make interpretations and comprehend different meanings of his poetry to achieve more pleasure and enjoy the art. Undoubtedly, Hafez himself, with his knowledge and linguistic capacity, has been involved in selecting and combining words based on their artistic and semantic connections. However, the reader's place is vital in discovering and finding the semantic and linguistic layers of text and word's musical features. In the book Speech Engineering in Hafez's Poems, Mohammad Rastgoo has studied the reasons for selecting some words in Hafez's verses based on “the death of the author’ theory that is of valuable researches in discovering the internal and external features of a work. The arts and content of many of Hafez's verses are deliberate and perfect. However, eventually, in addition to different views and theories, there are other semantic and linguistic aspects in those poems. The research point of view is to design the same features and other linguistic and semantic layers in completing the views. In fact, the purpose of this study is mainly to examine the viewpoints and honest opinions about the aesthetic and semantic arts of Hafez's verses in the book Speech Engineering in Hafez's Poems, to justify, complete, and propose additional views that are detailed and documented in other artistic relationships with words in Hafez's verses. So this article tries to confirm the explanations and contents of some poems related to Hafez's artistic techniques to reveal his artistic capacities, especially in the verses that have been studied.

    Keywords: Hafez, Speech Engineering, poetry, Seyyed Mohammad Rastgoo
  • هم‌نشینی هنری کلمات در شعر حافظ / درنگی بر کتاب «مهندسی سخن در سروده‌های حافظ» (از محمد راستگو)
    حسین سلیمی*، احمدنور وحیدی

    شگردهای زبانی و بلاغی حافظ در شعر، موجب شده است تا مخاطبان در مواجهه با شعر او، مناسب با سطح و میزان عواطف، احساسات و آگاهی و دانش خویش از لایه های زبانی و معنایی واژگان و ارتباط و پیوند هنری و محتوایی آن ها، تفاسیر و معناهای متعدد و متفاوتی را از شعر او بیرون بکشند و از این طریق به خوشایندی و لذت هنری بیشتری دست یابند. بی تردید، خود حافظ، با آگاهی و اشرافی شگرف که بر زبان و ظرفیت های گوناگون آن داشته است، در گزینش و هم نشین نمودن واژه ها بر اساس پیوندهای هنری و معنایی آن ها، نقش داشته است؛ با این همه و بر اساس نظریه مرگ مولف، در بسیاری موارد، نقش خواننده شعر، در کشف و استخراج لایه های معنایی و زبانی واژه ها و پیوندهای سنجیده و استوار موسیقیایی آن ها، انکارناپذیر است. ازجمله پژوهشگران بزرگی که در زمینه حافظ، شعر، زبان و اندیشه او مطالعات دقیق، عمیق و گسترده ای را در پیش گرفته و آثار ارزشمندی را دراین حوزه دشوار، به جامعه ادبی و علمی تقدیم نموده است، سیدمحمد راستگو است که آثار تالیفی و تحقیقی او همواره راهگشای محققان و علاقه مندان حوزه سخنوری و به ویژه حافظ پژوهی و حافظ شناسی بوده و هست. این مقاله کوشش دارد تا ضمن تایید توضیحات و مطالب راستگو ذیل ابیات که در پیوند با شگردهای هنری حافظ آورده شده است، نکات و مطالب دیگری نیز در جهت تکمیل و تبیین ظرفیت های بیشتر هنری شعر حافظ و به ویژه ابیات موردنظر، مطرح نماید. روش پژوهش، اسنادی است.

    کلید واژگان: حافظ, مهندسی سخن, شعر, سید محمد راستگو
    Artistic Collocation of the Word in Hafez's Verses / An Introduction to the Book "Speech Engineering in Hafez Poems" by Mohammad Rastgou
    hossein salimi*, ahmadnoor vahidi

    Hafez's linguistic and rhetorical skills in his poetry have led the audience to his poetry, appropriate to the level and extent of his emotions, feelings, and knowledge of the linguistic and semantic layers of their vocabulary and their artistic and contextual connection, interpretations and meanings. Pulling many different from his poetry and thereby achieving greater enjoyment and artistic enjoyment. Hafez himself, of course, with his great knowledge and aristocracy of language and his various capacities, has been instrumental in the selection and companionship of words based on their artistic and semantic links. However, in many cases, the author's in many cases, plays the role of the reader. Poetry is undeniable in the discovery and extraction of the semantic and linguistic layers of their meticulous and solid musical words and links. One of the great scholars who has done detailed, in-depth and extensive studies in the field of Hafez, his poetry, language and thought and dedicated valuable work to the literary and scientific community in this difficult field, is Dr. Mohammad Rastgou, who has authored and his research has always been and remains a pioneer in the field of linguists and researchers, in particular hieroglyphics and ontology. This article seeks to endorse Dr. Rastgou's explanations and material in connection with Hafez's artistic practices, and further points to complement and explain the greater artistic capacities of Hafez's poetry, and especially those in question. The research method is documentary.

    Keywords: Hafez, Speech Engineering, Poetry, Seyed Mohammad Rastgou
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال