به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مکتب وقوع » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مکتب وقوع» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مرتضی قاسمی، نوشین قاسمی
    زمینه و هدف

     سبک واسوخت بعنوان یکی از فروع مکتب وقوع در نیمه دوم قرن دهم در ادب فارسی پدیدار شد و تا اواسط نیمه اول قرن یازدهم در ایران رونق و رواج داشت. در این سبک، برخلاف سنت دیرینه غزل، عاشق به معشوق، سخن سخت میگوید، ناز میکند و بی نیازی پیشه میسازد و گاه از معشوق روی برمیتابد. اگرچه در عصر صایب، این سبک در ایران دیگر بازاری نداشت، اما در شعر صایب، مضامین واسوختی -هرچند بصورت اندک و پراکنده- یافت میشود که نشان میدهد او نیز بی میل به سرودن چنین شعرهایی نبوده و نیم نگاهی به اشعار واسوخت داشته است. نوشتار حاضر میکوشد اصطلاح واسوخت و اشعار واسوختی در شعر صایب را در حد توان جستجو و بررسی نماید.

    روش مطالعه

     پژوهش پیش رو، مطالعه ای نظری است که بر مبنای مطالعات کتابخانه ای انجام شده و روش آن توصیفی-تحلیلی است. محدوده تحقیق دیوان شش جلدی صایب به تصحیح محمد قهرمان است که از آن میان بیست غزل و تعدادی از تک بیتها انتخاب شده اند.

    یافته ها

     با جستجو در دیوان صایب، بیست غزل و مقدار قابل توجهی بیتهای پراکنده با محتوای واسوخت معرفی شده و براساس نوع مضمون به دسته های گوناگون تقسیم و تفکیک گشته اند. همچنین مشخص شده مخاطب شعرهای واسوختی صایب، معشوق عام است یا خاص.

    نتیجه گیری

     در شعر صایب دست کم دوازده بار «واسوختن» و هم خانواده های آن به کار رفته است که نشان از تعلق خاطر او به سرودن چنین اشعاری بوده است. مضمون شعرهای واسوختی صایب عبارتند از: تبیین نظری واسوخت، هشدار، تهدید، نکوهش، بی رغبتی به وصال، طرد معشوق پیشین و اقبال به دیگری. مضمون بعضی شعرها حاکی از تجربه واقعی واسوخت در زندگی و شعر صایب است، اما در اغلب آنها معشوق خاصی مطرح نیست.

    کلید واژگان: غزل قرن دهم و یازدهم هجری, مکتب وقوع, واسوخت, صائب تبریزی}
    M. Ghasemi*, N. Ghasemi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Vasukht (withdrawing love) style as one of the branches of Voqou (Factual poetry) style in Persian literature in the second half of the 15th century and flourished in Iran until the middle of the first half of the 16th century. In this style, contrary to the old tradition of ghazal, the lover speaks harshly to the beloved, flatters and makes unnecessary excuses, and sometimes is heartbroken by the beloved. Although in the age of Saeb, this style was no longer popular in Iran but in Saeb's poetry, themes of withdrawing love can be found, although in a small and scattered way, which shows that he was not unwilling to write such poems and he paid attention to the poems of withdrawing love. The present article tries to search and examine the term and poems of Vasukht (withdrawing love) in Saeb's poetry as much as possible.

    METHODOLOGY

    The present research is a theoretical study based on library studies, and the scope of the research is the six-volume Diwan Saeb edited by Mohammad Ghahraman.

    FINDINGS

    In this article, by searching Diwan Saeb, we have introduced 20 ghazals and a significant amount of scattered verses with the content of withdrawing love, and we have divided and separated them into different categories based on the type of theme. We have also determined whether the audience of these poems is a general or special lover.

    CONCLUSION

    In Saeb's poetry, " Vasukhtan " and its relatives are used at least 12 times, which shows Saeb's interest in writing such poems. The themes of withdrawing love Saeb's poems are: theoretical explanation Vasukht, warning, threat, condemnation, Failure to convert to a romantic relationship, rejection of former lover and falling in love with another. The theme of some poems indicates a real experience in Saeb's life and poetry, but in most of them, no specific lover is mentioned.

    Keywords: Sa’eb Tabrizi, Ghazal of the16th and17th centuries, Voqou (Factualpoetry) style, Vasukht (withdrawinglove)}
  • سوسن بوستانی نژاد، محمدامیر مشهدی*، عبدالله واثق عباسی

    مکتب وقوع از مهم ترین جریان های شعر فارسی است که عشقی واقعی و ملموس را توصیف می کند. در این مکتب تکیه بر رویدادهای واقعی عشقی و بیان احساسات به صورت ساده و صریح است. مهمترین ویژگی های شعر این مکتب، گزارش حال، بدیهه سرایی، سادگی سخن، راستی سخن، بیان جزییات عاشقی و عشق ورزی با جمال بشری است. فروغ فرخزاد در کنار نیما، شاملو، سهراب سپهری و اخوان از برجسته ترین شاعران معاصر فارسی است.عشق در شعر او به مانند مکتب وقوع زمینی و ملموس است. او به عنوان یک زن با صراحت در مورد امیال جسمانی و عاطفی خود نسبت به مرد سخن می گوید. در این پژوهش مطابقت مشخصه های شعر فروغ با ویژگی های مکتب وقوع به روش تحلیل و توصیف محتوای اشعار وی مورد بررسی قرار گرفته است تا به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که  مهم ترین مولفه های مکتب وقوع اشعار شاعر کدام است؟ ویژگی های صراحت لهجه و سادگی زبان ، واقعی و ملموس بودن عاشق و معشوق، بیان واقعی و نوستالژیک روایت عاشقانه، بیان تمنای زنانه و اعراض از معشوق در شعر فروغ ویژگی های اصلی ای بودند که با مشخصه های مکتب وقوع مطابقت داشتند. ویژگی صراحت لهجه و سادگی زبان به دلیل بی پروا بودن فروغ و استفاده از زبان امروزی ، شاخص ترین و پرکاربردترین این ویژگی هاست.

    کلید واژگان: شعر معاصر فارسی, مکتب وقوع, فروغ فرخزاد, صراحت لهجه, سادگی زبان}
    Susan Bustani Nejad, MohammadAmir Mashhadi *, Abdullah Vasegh Abbasi

    The school of occurrence is one of the most important currents of Persian poetry that describes a real and tangible love. In this school, real love events are relied on and feelings are expressed in a simple and straightforward manner. The major features of this school of poetry are giving present reports, improvisation, simplicity of speech, truthfulness of speech, expression of love details, and making love in relation to human beauty. Love in Forough's poetry has been manifested by the school of earthly and tangible occurrence. As a woman, she openly speaks to a man about her physical and emotional desires. In this research, correspondence of the characteristics of Forough's poetry with those of the school of occurrence was investigated. The features of frankness of accent, simplicity of language, real and tangible natures of the lover and beloved, real and nostalgic expressions of a romantic narrative, expression of female longing, and turning away from the beloved were the main characteristics in her poetry that corresponded to those of the school of occurrence. The features of frankness of accent and simplicity of language were the most prominent characteristics in her poetry due to her recklessness and use of today's language.

    Keywords: Persian contemporary poetry, school of occurrence, Forough Farrokhzād, frankness of accent, simplicity of language}
  • بررسی تطبیقی مولفه های مکتب وقوع در غزل های وحشی بافقی و محمدعلی بهمنی
    حسنا محمدزاده*

    مکتب وقوع از مکتب های شعر فارسی است که در آن به عشق واقعی پرداخته می شود. مهمترین ویژگیهای شعر شاعران این مکتب عبارت است از: گزارش حال، بدیهه سرایی، سادگی سخن، راستی سخن، بیان جزییات عاشقی و عشق ورزی با جمال بشری. پیشگامی در مکتب وقوع به شاعرانی مانند بابافغانی شیرازی، لسانی شیرازی و شهیدی قمی نسبت داده شده است. وحشی بافقی از بزرگترین شاعران آن است. گرایش به وقوع گویی تا امروز ادامه دارد و حتی شعر شاعران غزل نو از جمله محمدعلی بهمنی را در بر گرفته است. مقاله حاضر با روش تحلیلی به مقایسه مولفه های مکتب وقوع در غزل وحشی و بهمنی می‎پردازد و نتیجه می گیرد که غزل وقوعی امروز برخلاف گذشته، از نظر صوری آراسته به انواع هنرمندی های بیانی است. آراستگی های غزل بهمنی عبارتند از: 1. نوگرایی در حوزه زبان با کاربرد کلمات و افعال امروزی 2. استفاده از اصطلاحات روزمره 3. بازتاب فرهنگ عامه در شعر 4. کاربرد ترکیبات ابداعی و نو 5. روایت گری با بیانی جزیی نگرانه به کمک تجربیات زیستی و بومی شاعر 6. استفاده از تصاویر و تخیلات نو. علاوه بر تحولات صوری، تحولاتی در حوزه محتوا نیز رخ داده، که عبارت است از: 1. مونث بودن معشوق بهمنی در مقایسه با معشوق مذکر قرن دهم 2. فراتر رفتن روابط عاشقانه امروز از نظربازی های پنهانی و توجه به تن و لذت های جسمانی 3. توجه به زیبایی های روحی معشوق در کنار زیبایی های جسمانی 4. عدم حضور رقیب و بزم های شبانه در غزل امروز؛ جدا از موارد ذکر شده، غزل های وحشی و بهمنی در سایر مولفه های تغزلی با هم اشتراکات فراوانی دارند.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها:, مکتب وقوع, غزل, عشق, وحشی بافقی, محمدعلی بهمنی}
    Study elements of outbreak school in Vahshi Bafghi's and Mohammad Ali Bahmani's sonnets
    Hosna Mohammadzade *

    Outbreak school is of Persian poem schools in which pays to real love. The most important characteristics of poets of the school are as follows: reporting biography, improvisation, easy speeches, honesty in speeches, briefly explaining love and adoration with lovers' face. Being pioneer is referred to poets such as Baba Faghani Shirazi, Lesani Shirazi, and Shahidi Qomi and Vahshi Bafghi is the greatest poet. Tendency to outbreak is still continues and it even includes the poems of new poets. Among the poems, there is Mohammad Ali Bahmani. Presented research is performed with the analytic method and compared the elements of outbreak school in poems of Vahshi Bafghi and Bahmani. And he concludes that today's ghazal, unlike in the past, is formally adorned with a variety of expressive artists. The formations of Bahmani lyric poetry are: 1. Modernity in the field of language with the use of modern words and verbs 2. Use of everyday terms 3. Reflection of popular culture in poetry 4. Use of innovative and new combinations 5. Narrative expression with the help of biological and ecological experiences Poet 6. Using new images and imaginations. In addition to the formal changes, there have been changes in the field of content, which are: 1. The avalanche lover is feminine compared to the tenth-century male lover. Beloved soul along with physical beauties 4. Absence of rival and night parties in today's lyric; Apart from the above, wild and avalanche sonnets have many commonalities in other lyrical components.

    Keywords: outbreak school, Sonnet, love, vahshi Bafghi, Mohammad Ali Bahmani}
  • محمدرضا معصومی*، امین مجلی زاده

    سایلی قرشی، شاعر قرن دهم هجری و از جمله شاعران مهاجر به سرزمین عثمانی است. وی اشعار خود را در مجموعه ای موسوم به «نوباوه روم» گردآوری و در سال 908ه.ق. به سلطان بایزید دوم تقدیم کرده است. یکی از نسخ خطی این اثر در کتابخانه فاتح استانبول نگهداری می شود. با توجه به این که سایلی به کتابت نیز اشتغال داشته است؛ به احتمال قریب به یقین، این دست نوشته به خط خود اوست. «نوباوه روم» مشتمل بر یک دیباچه و 2880 بیت از اشعار سایلی است که در قالب های رایج شعر فارسی بویژه غزل سروده شده و تاکنون بررسی و تصحیح نگردیده است. پژوهش پیش رو که به معرفی این شاعر و بررسی اشعار وی- پس از تصحیح آن- اختصاص دارد؛ به شیوه توصیفی- تحلیلی و با استناد به دست نوشته «نوباوه روم» و دیگر منابع کتابخانه ای انجام گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که سایلی از شاعران متوسط مکتب وقوع در آسیای صغیر است. تقریب به معشوق، رقیب ستیزی، اغراق در لذت آزارخواهی، سگیه سرایی، حضور معشوق مذکر و... همراه با سادگی و روانی زبان و کاربرد عامیانه ها از خصایص مکتب وقوع است که با بسامد بالا در «نوباوه روم» به چشم می خورد.

    کلید واژگان: نوباوه روم, سایلی قرشی, مکتب وقوع}
    Mohammadreza Masoumi *, Amin Mojallizadeh

    Sayeli Qarshi is a poet of the tenth century AH. He is one of those poets who immigrated to the Ottoman lands. He collected his poems in a Collection called Nobave- ye Rome in 908 AH. Moreover, dedicated it to Sultan Bayazid II. One of the manuscripts of this work, is kept in the Fateh Library in Istanbul. Most likely he was also involved in writing and this manuscript is in his own handwriting. The Nobave- ye Rome consists of a preface and 2880 verses of other poems, which have been written in the common forms of Persian poetry, especially sonnets, and it have not been studied and corrected so far. The forthcoming research is devoted to introducing this poet and reviewing his poems after correcting it; it has been done in a descriptive-analytical way and with reference to this manuscript and other library sources. The results of this study show that Sayeli is one of the average poets of the Maktab-e Voqou in Minor Asia. Approach to the beloved, anti-rivalry, exaggeration in the pleasure of harassment, Sagieh-Soraie, the presence of the male lover, etc., along with the simplicity and mentality of the language and usage of slang, are the characteristics of the Maktab-e Voqu that can be seen with high frequency in Nobave- ye Rome.

    Keywords: Nobave- ye Rome, Sayeli Qarshi, Maktab-e Voqu}
  • محمد صادق بصیری *، نجمه حسینی سروری، نازنین رستمی زاده

    زبان دو کاربرد ارجاعی و عاطفی دارد. اوج کاربرد عاطفی زبان در شعر، به‌ویژه قالب غزل است. عاطفه، تخیل، زبان، آهنگ و شکل عناصر تشکیل‌دهنده شعر هستند که موجب شاعرانگی اثر می‌شوند. در این مقاله عناصر بلاغی مکتب وقوع از منظر سبک‌شناسی بررسی و تحلیل ‌شده است. مطالعاتی که تاکنون درباره مکتب وقوع انجام‌گرفته ‌است به بررسی درون‌مایه، بدیع و بیان و ویژگی‌های شعر این مکتب با تکیه‌بر اشعار یک یا دو شاعر پرداخته‌اند؛ اما هدف این پژوهش سنجش میزان شاعرانگی در مکتب وقوع با تکیه‌بر اشعار مشاهیر این مکتب است؛ بنابراین پژوهشی جدید است. این پژوهش با روش توصیفی‌تحلیلی و بهره‌‌گیری از مطالعات کتابخانه‌ای، انجام‌شده ‌است. غنی‌ترین عنصر شعری شاعران مکتب وقوع عاطفه است و تمام ابتکار شاعر در بعد عاطفی است. ازنظر صور خیال ازآنجاکه شاعران در پی لفظ اندک و معنی بسیارند، به‌وفور از کنایه استفاده می‌کنند. تشبیه‌ها و استعاره‌ها، ساده و مبتذل‌اند و مجاز کمترین بسامد را در شعرشان دارد. همچنین زبان شعر ساده و عامیانه است. در موسیقی، اوزان عروضی متناسب با پیام شاعر انتخاب ‌شده‌اند و اغلب غزل‌ها مردف هستند و میزان بهره‌مندی شاعر از موسیقی لفظی نسبت به موسیقی معنوی بیشتر است. در بعد شکل، اشعار ساخت منسجم، پیوسته و هماهنگی دارند که منجر به لحن واحدی شده است.

    کلید واژگان: سبک, شاعرانگی, صور خیال, شعر فارسی قرن دهم, مکتب وقوع}
    Mohammad Sadegh Basiri *, Najme Hosseini Sarvari, Nazanin Rostamizadeh

    Language has referential and emotional functions. It is the peak of the emotional use of language in poetry, especially the sonnet form. Emotion, imagination, language, rhythm, and form are the basics of poetry that make a work in a poetic form. In this study, the rhetorical elements of the Maktab-e-Voqu (School of Realism) are stylistically investigated. The studies conducted so far on the Maktab-e-Voqu have examined the theme, novelty, and expression and characteristics of the poetry of this school based on the poems of one or two poets. The purpose of this study is to investigate the level of poetry in the Maktab-e-Voqu, relying on the poems of famous people of this school. This research has been done using the descriptive-analytical method and through library studies. The richest poetic component of the poets of this school is ‘emotion’ and the poet's creativity is dedicated to the emotional dimension. As far as imaginary points are concerned, since the poets are looking for few words but rich in meanings, they use sarcasm a lot as well. Allegories and metaphors are simple and commonplace, and figures of speech are used frequently in their poetry. Also, the language of poetry is simple and colloquial. In music, the prosodic weights are chosen according to the poet's message and most sonnets are ‘Moradaf’ (melodious). Additionally, the poet enjoys verbal music more than spiritual music. In the form dimension, the poems have a coherent, continuous, and harmonious form that has led to a single tone.

    Keywords: Style, Poetics, Imagery, Persian Poetics in the 10th Century AH, Maktab-e Voqu (School of Realism).‎}
  • نعمت الله پناهی، مرتضی چرمگی عمرانی*

    عنصر تمایزبخش مکتب وقوع منحصر در گزارش شاعر از واقعیت های عینی عشق زمینی است که از تجربه خاص شاعر به دست می آید. کمال هنروری شاعر وقوعی در این است که تجربیات عاشقانه خود را بی پرده و با سوز و گداز تمام بر زبان بیاورد. مساله اصلی پژوهش حاضر یافتن پاسخ برای این پرسش ها است که واقع گویی شاعرانی مثل ولی دشت بیاضی در چه زمینه ها و مسایلی است؟ و عناصر تمایز بخش شعر او چیست؟  بر این اساس با استفاده از روش تحلیل محتوا، گونه های نوآورانه ای در غزلیات ولی دشت بیاضی قابل استخراج است که با بسامد تقریبی هر کدام از گونه ها را به پنج نوع تقسیم کرده ایم: 1- غزل اظهار کدورت و شکایت 2- غزل اعراض3- غزل تهدید و تحکم 4- غزل رشک و غیرت ورزی 5-غزل اضطراب و تردید. دقت در چنین گونه هایی نشان می دهد که وقوعیان در حوزه عواطف و احساسات با چرخشی اعتراض آمیز و گاه پرخاش جویانه روند محتوایی غزل فارسی را تغییر داده و با پرداختن به جزییات عاطفی و احساسی، گونه های جدیدی بر آن افزوده اند تا جایی که بیشتر تصاویر شعری آنان مابه ازای خارجی دارد.

    کلید واژگان: میرزا محمد ولی دشت بیاضی, مکتب وقوع, گونه شناسی, شعر فارسی}
    Nematollah Panahi, Morteza Chermagi Omrani *

    A distinction element of the voqu school part in the poet report from Realities is earthly love, which is the result of the poet special experience is considered. The Voquhi Poet artisan perfection that is his romantic experiences tells frank and explicit with calenture. The aim of this article to focus on a certain attitude that will overshadow in the lyrical school, pay attention to Typology of Voquhi lyrics until sort realistic emotions and feelings one of the Voquhian. Accordingly, using content analysis method, innovative species that repeated in the lyrics of Vali, DashtBayazi, with high frequency, with approximately frequency each based on 377 poems could be divided into five types: 1- Lyrics says opacity and complaints 2- Lyrics of disclaimer 3- Lyrics of domination & threat 4. Lyric of envy and jealousy 5- Lyrics of anxiety and uncertainty Accuracy in such typology shows that Voquhian in the emotions and feelings field with protest rotational and sometimes aggressive, the Persian lyric content process changes and new species have been added. In fact, the pivot of Voquhi poets on type of the lyrical lead to their style difference than others.

    Keywords: Mirza Mohammad valiDashtbayazi, the Voqu School, typologyof lyrics, Persian poem}
  • مصطفی میردار رضایی*

    حقیقت نمایی در کنار بیان رفتارهای عاشق و معشوق، رکن رکین مکتب وقوع است. بیشتر پژوهش هایی که در زمینه بررسی مختصات ادبی این مکتب و طرز واسوخت انجام شده ، در کنار اشاره به «سادگی و روانی زبان» به «عدم استفاده از شگردهای بلاغی» نیز اشاره کرده اند. از آنجا که کشف و توضیح چگونگی یک موضوع و پدیده، رسالت تحقیقات توصیفی است، این مقاله به شیوه توصیفی تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای نوشته شده است و می کوشد تا حضور گسترده و نقش موثر صناعت بیانی کنایه را در بازنمایاندن حالات وقوعی نشان بدهد و این خود نقیض فرض رایج در مطالعات مکتب وقوع است. حدود پژوهش، مطالعاتی است که در حوزه مکتب وقوع انجام شده، اما به عنصر بیانی کنایه توجه نکرده اند؛ خاصه کنایه های موجود در کتاب صد سال عشق مجازی. یافته های پژوهش نشان می دهد که شگرد کنایه نقش مهم و بایسته ای در آفرینش تصویرهای مکتب وقوع دارد و حضور گسترده این صناعت در شعر وقوع نه تنها منافاتی با زبان ساده این مکتب ندارد، بلکه به دلیل ماهیت کوچه و بازاری و مردمی بودنش، سبب روانی و سادگی زبان شعری وقوع نیز می گردد.

    کلید واژگان: مکتب وقوع, طرز واسوخت, مختصات شعر واقع گرا, کنایه}
    Mostafa Mirdar Rezaei *

    Versimilitude, along with expressing the behavior of the lover and the beloved, is the cornerstone of the school of occurrence (Voghoo’). A major part of research conducted on the school and its literary coordinate, Vasookht, have dealt with both the "simplicity and psychology of language", and the  "absence of rhetorical figures". The present  article is written in a descriptive-analytical manner using library tools. Contradicting the common assumption in the study of the school of occurrence, the article seeks to ensure the widespread presence as well as the effective role of metonymy in representing the occurrence of events. The scope of the research involves all the studies, done on the school of occurrence, but has not paid attention to the expressive role of metonymy especially those mentioned in the book One Hundred Years of Figurative Love. Findings suggest that the technique of metonymy plays an important and vital role in creating imagery. Far from contradicting the simple language of the school, it is suggested, metonymy underscores the fluency and simplicity of the poetic language just because of its popularity among people.

    Keywords: School of Occurrence, Mutualism, Coordinates of Realistic Poetry, Metonymy}
  • آسیه ذبیح نیا عمران*، نجمه کریمی نژاد
    مکتب وقوع و شاخه مشهور آن «واسوخت»، در اوایل قرن دهم در تاریخ ادبیات فارسی جایگاه ممتازی در غزل فارسی دارد. این شیوه که حد فاصل میان سبک عراقی و هندی است، بیشترین تغییرات و دگرگونی ها را در موضوعات شعری بعد از سبک عراقی ایجاد نموده است. امیرخسرو دهلوی از عارفان و شاعران نامدار پارسی گوی هندوستان، در نیمه دوم قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری است. با وجود اینکه او یکی از شاعران برجسته سبک عراقی است، اما باید وی را از پیشروان وقوع گویی در ایران به شمار آورد. سادگی زبان و بیان، واقعیت مسائل بین عاشق و معشوق از ویژگی های برجسته مکتب وقوع است که در غزلیات وی نمود فراوانی دارد. عاشق در غزلیات امیرخسرو در این طرز بیان، ناز معشوق را نمی خرد، بلکه هنگامی که با بی توجهی معشوق مواجه می شود، از وی اعراض می کند و زبان به گلایه و سرزنش می گشاید. تنبیه کردن و انتقام گرفتن از معشوق سنگدل، بیان روابط و حالات بین عاشق و معشوق، رویگردانی عاشق از معشوق و برعکس، تنبیه و تنزل معشوق، توجه به معشوق مذکر، وصف حالات وصال، بیان خاکساری و ذلت معشوق، بیچارگی عاشق و... از ویژگی های غزل اوست. بر اساس دستاورد مقاله، این شاعر در غزلیات خود سوز و گداز حاصل از عشق را که از عناصر مهم در مکتب واسوخت است، در وجود خود درک کرده است و آن را به صورت مضمون آفرینی همراه با باریک اندیشی و خیال بافی در غزلیات خود به کار گرفته است.
    کلید واژگان: امیرخسرو, واسوخت, مکتب وقوع, عاشق, معشوق, غزل, سبک عراقی}
    Asieh Zabih Nia Emran *, Najmeh Karimi Nejad
    Realism has a privileged position in the Persian poetry of early tenth century SH. This style, which is an intermediate between Iraqi and Indian styles, has brought about the greatest change in the poetic themes after Iraqi style. Amir Khusrau Dehlavi was a famous Persian-speaking mystic and poet in the second half of the seventh century and early eighth century. Although he is one of the most prominent Iraqi-style poets, he must be considered as one of the leaders of realism in Iran. His sonnets are noticeable for simplicity of language and the expression of the issues between the lover and the beloved, which are the hallmarks of this branch of realism. In his sonnets, when the lover encounters his beloved’s disregard, he does not flatter her but blames and reproaches her. The specific characteristics of his sonnets include punishment and taking revenge on the cruel beloved, expression of the relationship between the lover and the beloved, abandoning the lover, punishing the beloved, describing togetherness, expressing the baseness of the beloved and the helplessness of the lover etc. The article demonstrates that the poet has understood the heartbreak caused by love, which is one of the most important elements of this style, and has mingled it with imagination to use it as a thematic element in his poetry.
    Keywords: Amir Khusrau Dehlavi, Realism, lover, Beloved, Sonnet, Iraqi style}
  • حسنی محمدزاده کاشی، علیرضا فولادی*
    مکتب وقوع از مکتب های شعر فارسی است که در آن به عشق واقعی پرداخته می شود. مهمترین ویژگیهای شعر شاعران این مکتب عبارت است از: گزارش حال، بدیهه سرایی، سادگی سخن، راستی سخن، بیان جزییات عاشقی و عشق ورزی با جمال بشری. وحشی بافقی از بزرگترین شاعران آن است. گرایش به وقوع گویی شاعران معاصر و از جمله شاعران جریان غزل نو را هم در بر گرفته است. تقریبا در راس این شاعران حسین منزوی قرار دارد. مقاله حاضر با روش تحلیلی به بررسی مولفه های مکتب وقوع در غزل های حسین منزوی می‎پردازد و نتیجه می گیرد که اهمیت تصویرگری در غزل نو به تمایز غزل وقوع گرای منزوی از غزل شاعران مکتب وقوع انجامیده است. علاوه بر آن محتوای غزل های منزوی به دلیل تفاوت نوع برخورد انسان امروز با واقعیت عشق، محتوای وقوعی غزل او را از محتوای غزل شاعران مکتب وقوع کلاسیک متمایز ساخته است. این تمایزها باعث شده است تا جریان غزل وقوع نو ظهور کند.
    کلید واژگان: کلیدواژه ها: حسین منزوی, عشق, غزل, مکتب وقوع, وقوع نو}
    Hosna Mohammadzade, Alireza Fouladi *
    Incidence school is of Persian poem schools in which the real love is studied. The most important characteristics of the poets in the school are: reporting biography, improvisation, simplicity of words, and honesty in words, expressing details of love and loving humans’ appearance. Vahshi Bafghi is the greatest poet in this school. Tendency toward incidence includes modern poets, especially poets of modern sonnet. Hussein Monzavi is almost head of the poets. By analytic method, Presented research studied the elements of incident school in sonnets of Hussein Monzavi and concluded that importance of imaging in sonnet is led to distinguish Monzavi’s incident sonnet from poems of incidence school. In addition, context of Monzavi’s sonnets is different from sonnet of other incidence schools in terms of reality of fact, and context of his sonnet due difference in behavior of modern human about love. This distinctions led to emerge of streams of incidence sonnet.
    Keywords: Hussein Monzavi, love, sonnet, incidence school, new incidence}
  • احسان رئیسی، علی محمد محمودی
    احمد حامدی اصفهانی (ت 834 هجری) از شاعرانی است که بیش از دو دهه در دربار سلطان محمد فاتح زیسته و به فارسی و اندکی ترکی شعر سروده است. دیوان حامدی که به خط خود وی کتابت شده، با وجود اهمیت بسیار تاکنون تصحیح و چاپ نشده است. با توجه به شواهد و قرائن فراوانی که در دیوان حامدی وجود دارد، می توان او را در شمار پیشگامان مکتب وقوع و نازک خیالی به شمار آورد؛ حتی رگه ها و نشانه هایی از برجسته ترین ویژگی های سبک هندی نیز در دیوان وی مکرر یافت می شود. با آنکه شعر حامدی از نظر کیفیت و ویژگی های سبک شناسی تامل برانگیز است، در کتب تاریخ ادبیات و سبک شناسی توجهی بدان نشده است. این موضوع می تواند به دلیل در دسترس نبودن دیوان وی بوده باشد. این مقاله علاوه بر شرح احوال و دقایق زندگی حامدی، نشان می دهد که حامدی از جمله پیشگامان ناشناخته مکتب وقوع و شعر مضمون یاب و دارای خیال خاص سده نهم است. همچنین در این مقاله، اهمیت و ضرورت بازنگری در کتب تاریخ ادبیات و سبک شناسی بر اساس آثار ادبی نویافته شرح و بیان شده است.
    کلید واژگان: حامدی اصفهانی, تاریخ ادبیات سبک شناسی, مکتب وقوع, طرز خاص}
    Ehsan Raeisi, Ali Mohammad Mahmoudi
    Ahmad Hamedi Isfahani is an important poet in the ninth century (AH) who lived at the court of Sultan Mehmet for more than two decades. His poems are mostly in Persian, and some in Turkish. Despite its importance, Hamedi's collection of poems, written by him,
    has never been corrected and printed. According to lots of evidence in Hamedi's poems, he can be considered as one of the most important pioneers of the school "Wuqu" and romanticism. Some of the most prominent features of the Hindi style are also found frequently in his poems. Although Hamedi's poems are very interesting in terms of
    quality and stylistic features, they have not been noted in the books related to literature history and stylistics. This could be due to the inaccessibility of his collection of poems. In this paper, in addition to presenting a biography of Hamedi's life, it is shown that Hamedi is one of the unknown pioneers of “Wugu” School of literature in ninth century whose poems are based on special themes and ideas. The importance and necessity of revising the books about the history of literature and stylistics based on newly found literary works is also explained.
    Keywords: Hamedi Isfahani, history of literature, Stylistics, school of “Wugu”, special style}
  • دکترمحمد میر، زهرا کیچی
    شعر عاشقانه بر سه محور اساسی عشق، عاشق و معشوق استوار است و در این میان معشوق محوری ترین شخصیت شعر عاشقانه می باشد، به طوری که حضور پررنگ او را در هر دوره ای از شعر فارسی می توان مشاهده کرد. وحشی بافقی یکی از بزرگ ترین غزل سرایان مکتب وقوع است که سیمای معشوق در اشعار وی تا حدودی به گونه ای متفاوت با معشوق دیگر ادوار شعر فارسی ترسیم شده است. دراین نوشتار با به کارگیری شیوه ی توصیفی تحلیلی، سیمای معشوق در غزلیات وحشی بافقی در قالب توصیف زیبایی های ظاهری و ویژگی های رفتاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در پایان بسامد این ویژگی ها با ارائه ی نمودار و جدول نشان داده شده است. نتیجه ی پژوهش نشان از آن دارد که در غزل های وحشی بافقی هم به جنبه های ظاهری و هم به جنبه های رفتاری معشوق به طور کامل توجه شده است و تفاوت بارز آن با دوره های قبل و بعد یعنی سبک عراقی و سبک هندی، بی پروایی شاعر در توصیف معشوق مذکر و نیز نحوه ی برخورد عاشق با برخی ویژگی های رفتاری معشوق و انعکاس مکتب واسوخت در شعر اوست.
    کلید واژگان: غزل, عشق, معشوق, مکتب وقوع, وحشی بافقی}
    The beloved, lover and love are the three main axis of romantic poems while the beloved is the most pivotal character and her bold presence can be seen at almost every period of Persian poetry. Kamal-al-din Vahshi Bafqi is one of the greatest sonneteers of the Voqu’ School -a style in Persian poetry- who has been able to present a very special and distinct image of the beloved from all other periods, by his distinct look on the lyrical literature. Using the descriptive-analytic method, in the present study, it has been attempted to analyze the beloved’s image as reflected in Vahshi Bafqi’s sonnets in terms of describing her physical beauty and behavioral characteristics and in the end, the frequency charts and tables for these characteristics is presented. Results of the study indicates that the poet has paid complete attention to both physical and behavioral aspects of the beloved and its clear difference with former and future periods, Iraqi and Indian styles, is in the poet’s courage in describing male-beloveds and also in the way the lover reacts to some behavioral characteristics of the beloved and the reflection of Vasookht School thoughts in his poems.
    Keywords: Sonnet, Love, Beloved, Voqu School, Vahshi Bafqi}
  • مینا آینده*، علی تسلیمی
    بررسی های روانکاوانه شاعران گذشته، در دوره های اخیر می تواند دستاوردهای تحلیلی فراوانی داشته باشد، روانکاوی کارن هورنای (1885-1952) یکی از آنهاست. وی نشان می دهد که روان نژندی ها و مسائل روحی چگونه در آدمی پدید می آید و آدمی در برابر گریز از این تشویش ها و روان نژندی ها چه راه هایی را بر می-گزیند. او سه شخصیت را تعریف می کند که، شخصیت های مهرطلب، برتری طلب و عزلت طلب نام دارند؛ هر شخصیتی برای رهایی از دلهره ها به یکی از این سه ساز و کار دفاعی پناه می برد و حتی گاهی از همه آنها تواما نیز استفاده می کند. اما معمولا یکی از آنها را به عنوان شیوه مسلط بر می گزیند. مکتب وقوع بر آن است تا وقایع میان عاشق و معشوق را برخلاف نظر گذشتگان به گونه ای حقیقی و طبیعی بیان کند. هر یک از شخصیت های مهر طلب، برتری طلب و عزلت طلب در نظریه هورنای را می توان در شعر وقوعی دید. نتیجه آنکه شعرهای وقوعی ظرفیت این گونه بررسی های روانشناختی را دارد و مهرطلبی بر پایه نظریات در این شعرها عنصر غالب به شمار می رود. حیدری تبریزی یکی از شاعران مکتب وقوع است. او از سخنوران سده دهم هجری قمری در تبریز و از شاگردان لسانی شیرازی است. این مقاله به بررسی غزلیات وقوعی بویژه اشعار حیدری تبریزی (ف 1000 ه.ق)، بر پایه نظریه کارن هورنای می پردازد.
    کلید واژگان: حیدری تبریزی, مکتب وقوع, کارن هورنای, نقد روان شناسانه}
    Mina Ayandeh*, Ali Taslimi
    A Psychoanalytical study of the classic poets can be very new at the present time. Karen Horney's Psychoanalysis is one of the analyses. She indicates the quality of the formations of neuroses and Psychoses and the way of deliverance of these anxieties in person. She introduces three personalities named "Moving toward People", "Moving against People" and "Moving away from People". She believes a person takes shelter in one of these three defensive structures to relieve from anxieties. Even she sometimes uses all the three structures together, but ordinarily one of the structures has been used more. "Voqu” poems have the capacity of the analysis. "Moving toward People" in these poems is dominant. This paper investigates "Voqu" sonnets especially in Heidari Tabrizi's one (11th century A.H.) based on Karen Horney's theory.
    Keywords: Heidari, Voqu, Karen Horney, personality, poem}
  • علیرضا حاجیان نژاد، رقیه بایرام حقیقی
    مکتب وقوع به لحاظ تحولات سیاسی اجتماعی در پیوند با دو دوره تیموری به خصوص در نیمه دوم قرن نهم و دوره صفوی است. این سبک از اوایل قرن دهم آغاز شد و در اواسط همان قرن رشد کرد و تا ربع اول قرن یازدهم ادامه یافت. درخصوص اشعار مکتب وقوع و تحلیل محتوای آن مباحثی پراکنده گفته شده است، اما درمورد خاستگاه جغرافیایی آن، تاجایی که مولفان جستجو کرده اند، هیچ بحث جدیی مطرح نشده است. نویسندگان در این مقاله کوشیده اند با توجه به حضور پیشاهنگان مکتب وقوع در آذربایجان و متعاقبا تحول در عرصه نقاشی مکتب تبریز، به نقش دارالسلطنه تبریز در پذیرش و بالندگی نگاه های آفاقی در عرصه هنر و ادبیات بپردازند.
    کلید واژگان: مکتب نقاشی تبریز, کمال الدین بهزاد, شهیدی قمی, تبریز, خلاصهالاشعار, لسانی, مکتب وقوع}
    The Voquea literary School is strongly associated to the periods of Timurids – especially 2nd half of 15th century – and Safavids from the view of social-political points. The school was founded in the last 15th century and reached its maturity by the end of that century to be continued up to the early 16th century. There have been several sporadic discussions about the poems of Voquea School and their content analysis, but any discussion – as far as the authors have searched- has accomplished about its geographical origin. Concerning the attendance of scouters of Voquea School in Azerbaijan and then the evolutions occurred in Painting field of Tabriz School, the authors of present article have tried to evaluate the role of Dar al-Saltana of Tabriz in adaptation and development of supernatural regards in the fields of Art and Literature
    Keywords: Kamal al Din Behzad., Shahidi, e Qomi, Kholasat al Ashaar, The Voquea School, Lesani, Tabriz, the Paintin School of Tabriz}
  • علی بیات
    یکی از نتایج «مکتب وقوع» که در سده دهم هجری در ادبیات فارسی پدید آمد، نوع ادبی معروف به«واسوخت» بود که به ظاهر در ادبیات فارسی، حتی در عهد شاعران مشهوری که اشعاری با مضمون واسوخت سروده اند، دیده نمی شود. همان طور که محققان در شبه قاره گفته اند، این عنوان بعدها در هندوستان به اشعاری با مضمون اعراض و روی گردانی بر مبنای اظهار گله و شکایت از معشوق نسبت داده شده است. در واقع، شاعران اردوزبان، با توجه به فرهنگ و ویژگی های ادبی آن اقلیم، نوآوری ها و ابداعاتی در شیوه بیان این مضامین ایجاد کرده اند که بررسی تطبیقی و نشان دادن آنها از منظر مقایسه و پژوهش حائز اهمیت است. دراین مقاله، ضمن اشاره کوتاهی به تاریخچه واسوخت، به بررسی چگونگی واسوخت های سروده شده به زبان اردو در ادوار مختلف می پردازیم.
    کلید واژگان: مکتب وقوع, واسوخت, روی گردانی, ادبیات تطبیقی, ادبیات فارسی, ادبیات اردو, گله و شکوه}
  • زهرا آریان سرشت
    شکل گیری اغلب سبک ها و مکتب های شعری ریشه در گذشته ی شعر فارسی دارد زیرا تغییر سبک ها به مرور زمان بوده و به طور ناگهانی اتفاق نیفتاده است. سعی نگارنده براین است تا در نوشته ی حاضر به بررسی قدمت حضور نگرش و مکتب عاشقانه ی "واسوخت" در اشعار قدما به ویژه ده نامه های سبک عراقی و ارایه ی شواهد آن بپردازد. برای دستیابی به این هدف ابتدا به معرفی مختصری از مکتب واسوخت و سنت ده نامه نویسی پرداخته سپس برحسب شواهد یافت شده بحث یافتن اثر و ردپایی از این مکتب در برخی ده نامه های سبک عراقی به پیش کشیده شده است.
    کلید واژگان: مکتب واسوخت, مکتب وقوع, ده نامه ها, سنت ده نامه نویسی, سبک عراقی}
  • علی محمد ذنی، امیر ضیغمی
    زمانه بر سر آزار ماست خوی تو داردهمین سزاست کسی را که آرزوی تو دارد مولانا شهیدی قمی(935 یا 936 ق) از شعرای سده نهم و اوایل سده دهم هجری است که در زمان پادشاهی شاه اسماعیل صفوی به هندوستان رفته و در گجرات بدرود حیات گفته است.شهیدی قمی احتمالا نخستین کسی است که بسامد مضامین وقوعی را در شعر اواخر دوره تیموری و اوایل عهد صفوی افزایش داده و بدین وسیله شعر خویش را دارای گونه ای تشخص سبکی کرده است، به همین دلیل در این طرز بر لسانی شیرازی(متوفی941 یا 942 ق) تقدم دارد.مهمترین نقطه ضعف شعر او هم مانند دیگر شاعران وقوعی سستی و نارسایی عناصر آن در جهت تصویر پردازیست.در این مقاله احوال و سبک اشعار مولانا شهیدی قمی مورد بررسی قرار گرفته و تقدم او بر لسانی شیرازی در سرودن اشعار وقوعی اثبات شده است.
    کلید واژگان: شهیدی قمی, مکتب وقوع, مضامین وقوعی, جز نگری, زبان محاوره}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال