به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نثر مصنوع و متکلف" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «نثر مصنوع و متکلف» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی نثر مصنوع و متکلف در مقالات مجلات علمی
  • شیرین روشنی*، حبیب الله عباسی

    جادوی مجاورت از عوامل مهم و تعیین کننده در بررسی تاثیرات زبانی و بلاغی بر نظرگاه اندیشگانی ایرانیان در طول تاریخ بوده است. این شگرد بلاغی به قدری قدرتمند است که گاه به مقدرات تاریخی و فرهنگی ایرانیان جهت داده است. تاثیرگذاری جادوی مجاورت از طریق برجسته سازی در سطح کلام صورت می گیرد. نویسندگان در طول حیات ادبی ایران همواره سعی داشته اند با تکیه بر این عامل تاثیرگذار مخاطب را به درجه اقناع برسانند. دروازه ورود به متون عناوین آن هاست. ازاین روی، این برجسته سازی به شدت در میان عناوین آثار (به ویژه نثرهای مصنوع) دیده می شود. در این جستار با روش تحلیلی-توصیفی جادوی مجاورت در نوزده عنوان نثر مصنوع و متکلف نشان داده شده است. مبنای نظری جستار حاضر نظریات مندرج در کتاب از زبان شناسی به ادبیات کوروشصفوی است که ایجاد ادبیت را نتیجه قاعده افزایی و توازن در برونه زبان می داند. این قاعده افزایی و توازن موجب ایجاد جادوی مجاورت در عناوین آثار شده که در کنار زیبایی آفرینی، خوانندگان را از طریق التذاذ شنوایی و دیداری به مطالعه آثار ترغیب می کند و درنهایت همین عامل منجر به ایجاد حس اقناع در مخاطبان می شود.

    کلید واژگان: جادوی مجاورت, نثر مصنوع و متکلف, عنوان, قاعده افزایی, توازن
    Shirin Roshani *, Habibollah Abbasi

    The magic of proximity has been a crucial and determining factor in examining the linguistic and rhetorical impacts on the intellectual perspective of Iranians throughout history. This rhetorical technique is so powerful that it has sometimes influenced the historical and cultural destiny of Iranians. The impact of the magic of proximity occurs through foregrounding at the level of speech. Throughout the literary history of Iran, authors have always tried to persuade their audience by relying on this influential factor. The gateway to texts is their titles; hence, this foregrounding is intensely evident in the titles of works, especially in artistic prose. This study, using a descriptive-analytical method, demonstrates the magic of proximity in nineteen titles of artistic and ornate prose. The theoretical basis of the present study is the theories discussed in Kurosh Safavi’s book From Linguistics to Literature, which considers literariness as a result of rule-making and balance in the surface structure of language. This rule-making and balance lead to the magic of proximity in the titles of works, which, besides creating beauty, encourage readers to study the works through auditory and visual pleasure and ultimately lead to a sense of persuasion in the audience.

    Keywords: Magic Of Vicinity, Technical, Complex Prose, Title, Rule Addition, Balance
  • یحیی کاردگر
    تاریخ وصاف، از متون مصنوع و متکلف فارسی است که نویسنده دانشمند آن، از غالب علوم و دانش های عصرش در نگارش این اثر بهره برده است. از این رو، لغات و اصطلاحات علومی چون فلسفه، منطق، فقه، اصول، طب، نجوم، جغرافیا، عروض، بلاغت و... جلوه ویژه ای در این متن تاریخی دارند و دست مایه صنعت پردازی نویسنده اند. نگاه ویژه نویسنده به چهارعنصر، از این ویژگی کتاب، حکایت دارد. دلبستگی نویسنده به عناصر اربعه به اندازه ای است که طرح اولیه کتاب، بر چهار جلد نهاده شده است. هرچند نویسنده به این طرح اولیه پای بند نبوده و جلد پنجمی به کتاب افزوده است. این مقاله، کوشیده است در شیوه ای توصیفی-تحلیلی، مصادیق بهره-گیری از عناصر چهارگانه را از مجلدات پنج گانه کتاب استخراج، نقد و تحلیل کند و ویژگی های مثبت و منفی استعمال این عناصر را در متن کتاب بررسی کند. پژوهش حاضر نشان می دهد که التزام به استعمال عناصر چهارگانه، موجب بروز ویژگی هایی چند، در این اثر شده است. تقویت عناصر خیالی متن، بهره گیری از غالب ظرفیت های صرفی و نحوی زبان فارسی در راستای استعمال این عناصر، شکل-گیری لغات، اصطلاحات و ترکیب های متنوع و تقویت دامنه لغات زبان فارسی و سرانجام، صنعت پردازی با این عناصر، از مهم ترین این ویژگی هاست. در کنار ویژگی های مذکور، التزام به استعمال عناصر اربعه، گاه موجب شکل گیری ترکیب های سست، ناهنجاری های دستوری و صنعت پردازی های افراطی متن شده است که ناگزیر چنین التزام هایی است.
    کلید واژگان: نثر مصنوع و متکلف, گونه های تصنع, چهار عنصر, تاریخ وصاف
    Yahya Kardgar
    Tārikh-e Vassāf is one of the artificial and technical texts in Persian language whose scholarly author has taken advantage of most of his contemporary sciences in its composition. As a result, terminologies from sciences like philosophy, logic, jurisdiction, medicine, astrology, geography, versification, rhetoric, etc. have granted this historical context a special feature, thus serving the author’s use of figures of speech. The author’s special look at the four elements indicates the very characteristic of the book. The altars love of the four elements led him to devise the first plan of the book based on four volumes, though later he added a fifth volume. This study attempts to extract, criticize, and analyze instances of employing the four elements from the five volumes in a descriptive-analytical manner and review the positive and negative aspects of using the elements within the text. The present study revealed that the obligation to the application of the four elements has caused several features to appear in this work, the most important of which include reinforcement of the text imaginary elements, taking advantage of most grammatical and syntactic capacities of Persian language along with the application of the mentioned elements, formation of miscellaneous words, terms and compounds, expanding the scope of Persian language vocabulary, and eventually creating literary terms with the help of the elements. Besides these characteristics, obligation to use of four elements throughout the text has occasionally led to the formation of loose compounds, grammatical anomalies, and extreme use of figures of speech in the text.
    Keywords: Artificial, Technical prose, Types of artificiality, Four elements, Tarikh-e-Vassaf
  • محمد حکیم آذر
    اخلاق و مسائل اخلاقی در نفثه المصدور نسوی موضوع اصلی این تحقیق است. در این پژوهش کوشش شده که به درون مایه های اخلاقی و سرچشمه های نظری اخلاقی- تربیتی زیدری نسوی نقبی زده شود و نوع نگرش نویسنده به موضوعاتی چون وفاداری، آزادگی، دوستی و مهر، بی وفایی، رذایل برخی دولت مردان، بی اعتنایی مردم به احوال یکدیگر، خیانت در امانت و خطاهای راهبردی سلطان بازشناسی گردد. نسبت نظریه اخلاقی نسوی که مانند غالب نویسندگان، منشیان و ادیبان عصر او از آبشخور قرآن و سنت سیراب می شود با وضعیتی که نویسنده در آن گرفتار شده (ایلغار مغول) در این تحقیق کاویده شده. هدف این مقاله دستیابی به سرچشمه نگرش ها و آموخته های اخلاقی نویسنده نفثه المصدور و تعیین آبشخورهای ذهنی او در نوع برخورد انفعالی با مصیبت مغول است. همچنین قصد بررسی نوع بلاغت نویسنده و نسبت آن با مقوله جنگ در این مقاله از اهداف دیگر است. روش بررسی تحلیل محتوا و نوع مطالعه، کتابخانه ای است.
    کلید واژگان: نسوی, نفثه المصدور, اخلاق, نقد اخلاقی, مغول, نثر مصنوع و متکلف
    The main subject of the present study is morality and moral issues in Nasavi’s Nafsat-al- Masdur. Attempts have been made to touch on moral themes and origins of theoretical aspects of moral-educational teachings of Zeydari Nasavi, and to recognise the writer’s viewpoint towards issues such as justice, bravery, honesty, trusteeship, fear, hypocrisy, and lie. The relationship between Nasavi’s moral theory, which has quenched with The Qur’an and Islamic tradition like many other writers and his contemporary literary scholars, and the situation with which the writer is dealt the Mongolian invasion has been sought for in this study. The results show that Nasavi, in reporting his own personal affairs has functioned as a reporter of historic events at the Mongolian era unintentionally and has evolved the literary type of autobiography from a personal level to the human level. He has mourned for the death of virtue and praised for those little shades of good deeds by a few of his contemporaries.
    Keywords: Nasavi, Nafsat, al, Masdur, morality, moral criticism, Mongolian, Complicated prose
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال