به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نجوم » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نجوم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محسن میرزایی*
    غالب محققان حوزه مطالعات مانوی بر این باورند که مانی از آموزه های بودا آگاهی چندانی نداشته و دانسته های مانی از مکاتب هند محدود است به سفر دوساله او به جایی از سرزمین هندوستان؛ به نظر ایشان، اطلاعاتی که در متون مانوی از بودا و تعالیم و اصطلاحات دینی بودایی آمده، به مانویان خراسان بزرگ بازمی گردد که آنان در اثر مجاورت با فرهنگ بودایی، به نحوی آن معارف را در دین خود گنجانده اند. نظر فوق به دلایلی که در مقاله حاضر بررسی می شود پذیرفتنی نیست؛ زیرا مانی بر اساس شواهد متعدد، پیش از سفر به هندوستان با مکاتب هند خصوصا آموزه های بودایی آشنایی داشته و برای تکمیل آموخته های خود عازم این سفر شده است. علاوه بر این، دانشوران ایرانی، دانش و علوم هندی را به خوبی می شناخته اند تا آنجا که در دربار پادشاهان ایران مجالس مناظره میان صاحبان ادیان و مکاتب مختلف برگزار می شده است. با توجه به گسترش آموزه های هندی در ایران و نیز مستنداتی که نوشته های مانی و مانویان در اختیار می گذارند، می توان گفت مانی پیش از سفر و در دوره تکوین اصول آموزه های خود، از دانش و مکاتب هند سخت بهره گرفته و حتی در مقوله کیهان شناسی نیز در کتاب شاپورگان از نجوم هندی تاثیر پذیرفته است.
    کلید واژگان: مانی, مکاتب هند, اقتباس, شاپورگان, نجوم}
    Mohsen Mirzaie *
    Most scholars who do research on Manichaeism and its founder, Mani, believe that he did not possess suitable knowledge about the Buddha’s teachings, and Mani’s familiarity with Indian schools was limited to only a couple of years of his journey somewhere in the subcontinent. On this premise, those scholars argue that the information regarding Buddha and his teachings provided in the Manichaean texts, is related to the Manichaean society of Great Khorasan, who, due to their vicinity to the Buddhist cultural milieu, have included the religious terminology of Buddhism into Manichaeism. This aforementioned assessment is not acceptable for some reason proposed and discussed in this article: There is notable evidence that shows before travelling to India, Mani was acquainted with Indian schools, especially with Buddhism, so that he made a trip there to complete what he had learned about them in his homeland. Moreover, the Iranian philosophers were obviously aware of Indian knowledge and sciences, inasmuch as meetings of debate have been frequently held in the Shahs’ court between the sages of different schools. According to the spread of Indian teachings in Iran, and the documentation provided by Mani and Manichaean writings, it can be illustrated that before traveling and during the formative years of his principles and revelation, Mani made great use of Indian knowledge and schools; further, in his description of the universe and celestial bodies in Šābuhragān, he was influenced by Indian astronomy and astrology.
    Keywords: Mani, Indian Schools, Adoption, Šābuhragān, Astrology}
  • احمد روستایی شلمانی*، احمد ذاکری
    پس از پذیرش اسلام و وجود آیاتی که در آن به ملکوت آسمان ها اشاره شده است، توجه به بارگاه آسمان در نزد ایرانیان بیشتر شد؛ به گونه ای که نویسندگان، شاعران و عارفان از آن برای مضمون پردازی استفاده کردند و به دفعات از آسمان و مضامین مربوط به آن در آثارشان بهره جستند. روشن است که برای فهم بهتر مفاهیم ابیات، آگاهی از مضامین علمی مورد توجه شاعران در دوره های گوناگون شعری اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از شاعران نام آشنای ادب فارسی حکیم، سنایی است که با آگاهی از دانش نجوم، آن را در خدمت اندیشه های عرفانی قرار داد. وی از دانش آسمان و نجوم به شکل گسترده در اشعارش بهره جست و به دلیل گرایش های عرفانی که داشت، گاهی از این دانش برای انتقال مفاهیم عرفانی سود برد. در این تحقیق که به روش تحلیلی است ضمن بررسی سیر پیدایش دانش نجوم و بازخورد آن در برخی از متون عرفانی، نشان داده شده است که سنایی در این دانش تبحر داشته و از آن در سرودن اشعارش در دیوان بهره برده است.
    کلید واژگان: سنایی, اندیشه های عرفانی, نجوم, دیوان}
    Ahmad Roostaei Shalmani *, Ahmad Zakeri
    After the acceptance of Islam and the existence of verses in which the kingdom of the heavens is mentioned, the attention of the heavenly court increased among the Iranians in a way that writers, poets, and mystics used it for thematic purposes and often used the sky and related themes in their works. It is clear that in order to better understand the meanings of the verses, it is very important to know the scientific themes of the poets in different poetic periods. One of the well-known poets of Persian literature is Hakim Sanaei, who, with the knowledge of astronomy, used it in the service of mystical ideas. He made extensive use of the knowledge of the sky and astronomy in his poems, and because of his mystical tendencies, he sometimes used this knowledge to convey mystical concepts. In this analytical research, while examining the emergence of astronomical knowledge and its feedback in some mystical texts, it has been shown that Sanai is proficient in this knowledge and has used it in composing his poems in Divan
    Keywords: Sanai, Mystical Thoughts, Astronomy, Divan}
  • سید مهدی موسوی، شمس الحاجیه اردلانی*، سید محمود سیدصادقی
    Saied Mehdi Mosavi, Shamsalhajeyah Ardalani *, Sayed Mahmood Sayed Sadeghi

    Cultural semiotics is one of the types of the semiotics of new criticism with which the hidden layers of Shams Ghazals can be explored. Jalal ad-Din Muhammad Rumi, also known as Molavi, has expressed his mystical thoughts in Ghazals elegantly and with great capacity. Explaining astronomical myths is one of the most important codes in cultural semiotics. In this article, the descriptive-analytical method and content analysis method were used to study and analyze astronomical myths in the first seventy Ghazals of Shams. The results showed that Shams Ghazals are the manifestation of astronomical myths‎that‎ have‎influenced‎Moulavi’s‎ subconscious.‎Also,‎it‎was‎ found‎that‎ this mystic poet has used these astronomical myths and beliefs to explain his intellectual and mystical patterns. The ancient beliefs and myths have long considered the astronomy and astronomical phenomena to be influential in their destiny. Accordingly, in the present study, astronomical myths in Shams Ghazals were investigated.

    Keywords: Cultural Semiotics, Myth, Astronomy, Moulavi, Shams Ghazals}
  • حمید جعفری قریه علی*، زهرا جعفری

    در میان فنون هنرمندانه ای که در فرهنگ و تمدن انسان جلوه های گسترده و متنوعی داشته، شگرد نمادپردازی، همواره در آثار ادیبان بزرگ مورد توجه بوده است. نماد با هنر بیان اندیشه ها و عواطف به صورت غیرمستقیم می تواند مفاهیم و موضوعات عمیق و ریشه ای را به شیوه ای جامع و گسترده بیان کند و با ارایه معانی گوناگون از صورتی واحد، بازتاب دهنده امور درونی، ذهنی و عاطفی نویسنده باشد. فخری هروی از جمله نویسندگانی است که با آفرینش هفت کشور، میراثی ارزشمند در عرصه ادبیات داستانی به جای گذاشته است. او در این اثر از اسطوره و نماد به عنوان مهم ترین شاخصه های ادبی بهره برده است. نویسنده اجرام آسمانی را که شامل نقوش دوازده گانه صور فلکی و هفت سیاره است، مطابق با باورهای عصر خود در چهره ای نمادین که زیرساخت های اساطیری دارد به تصویر کشیده است. مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی، به رمزگشایی و تحلیل تعابیر و گزاره های نمادین هفت کشور براساس قراین و شواهد درون متنی می پردازد و با چشم اندازی به باورها و ریشه های اساطیری در جهت نمایان سازی هر چه بهتر مفاهیم گام برمی دارد، تا بدین گونه، حقیقت، درک اثر، دریافت روش و اندیشه نویسنده حاصل آید. براساس نتایج پژوهش، توصیف نمادین افلاک هفتگانه و اشاره تلویحی به ویژگی های هر یک از آن ها از قبیل وارستگی، سخاوتمندی، پاس داشت دیگران، تواضع، عدالت گستری و قدرت نمایی با هدف رونمایی از ارزش های اخلاقی و اعتباربخشی به آن ها  انجام شده است.

    کلید واژگان: فخری هروی, هفت کشور, اساطیر, نماد, نجوم, سیارات}
    Hamid Jafari Ghariyehali *, Zahra Jafari
    Introduction

    Symbols reflect natural phenomena, particularly celestial bodies that are embedded in myths and popular culture and are abundantly employed in Persian literature. Fakhri Heravi was a Shiat pot of the court of Iran and India in the 10th century AH, who compiled Haft Keshvar in the reign of the Safavid Shah Esmail I in three years. Haft Keshvar is a travel book of 388 pages (edited by Afshar and Afshari) written in prose and ornamented occasionally by verses. It embeds references to narrative stories, myths, and history including Tarikh Tabari, Tarikh fakhr Baenakati, Javame AlHekayat va Lavame AlRevayat, Seraj Algholoob, Shhnameh and Boostan. Haft Keshvar is a meta-narrative work of fiction that incorporates a range of symbols related to celestial bodies. It depicts journeys of Ibn Torab who visits seven different countries and their kings whose ideas are determined by astronomy and myths. The present study explores intertextual clues to dig into symbolic representations of constellations and seven planets of the solar system.

    Methodology

    A work of literary importance is uncovered by a thorough analysis of its sublayers. Thus, the present study uses a documentary, library, and note-taking method to collect data. It also uses descriptive-analytic method to examine narrative style of the work in terms of structure, narrative elements, and key features storytelling in Haft Keshvar. Persian writers have extensively used symbols to convey ideas and establish their belief systems. For instance, Fakhri Heravi wrote Haft Keshvar as a symbolic and allegorical work. Accordingly, this study examines the relationship between symbols and astrology in this work.

    Discussion

    Haft Keshvar is a journey to seven countries that symbolically represents ideas on astrology based on constellations of the zodiac and seven planets of the solar system. It proves to be a deeply symbolic literary work with different layers of meaning. The present study focuses on symbols that relate to astrology and how they are interwoven into the text. It evolves around the idea of the evolution of life on earth.Ibn Torab accompanies Aghi-aldin in the journey and arrives in the first country ruled by Keyvanbakht who abides in a magnificent palace called JeddiAbad topped by a big poll called DaloAbabd. The king’s name stands for the plane Saturn. The pool in this work represents water in ancient mythology and local folklore. Ibn Torab and Aghi-aldin move to the second country and stay there for 30 days. The king is Malek Girgis and abides in NahangAbad ia big palace called Qosiyeh. The king symbolizes Jupiter, the city symbolizes Pisces and the palace stands for Sagittarius.Upon their arrival in the second country, a messenger in red garments from the third country welcomes them. His name id Shahab and serves his king Bahram who lives in a palace called Aqrabiyeh in HamAbad. The king and his living place in the third country symbolize Mars.Before they arrive in the fourth country, a messenger receives them. His name is Najm the Agile whose lord is Sultan Beyza. The King lives in his palace, AsadAbad, at a meadow called Sepehr. The palace is built in the form of a lion. The lodging of the king and reminds the reader of the Leo Constellation and the King’s name stands for the Sun, which respectively imply resurrection, eternity, life, warmth, light and authority.In the fifth country, Dorry the Night Walker welcomes Ibn Torab and Aghi-aldin. The ruler of this territory is Zohreh Banu who abides in her cow-shaped palace, Soriyeh, at the top of a mountain. Zohreh Banu stands for Venus and her land represents Taurus constellations.The king of the sixth country is SahmKhuy whose messenger, FalakPeyma, meets the travelers in the story. The king lives in his palace, Joza, in ParvinAbad, all reparenting Mercury.In the last country, the messenger is a man named GardoonSeyr who is in the service of his lord, Malek Qamaraddin who lives in his palace, Saratan, near the Nile. The king is the symbol f the moon and his palace is the symbol of Cancer constellation.

    Conclusion

    Haft keshvar was written by Fakhri Heravi in10th century AHand that is replete with mysticism, mythical, geographical and astrological ideas. The study shows that the journeys to seven countries are in correspondence to the seven celestial bodies and planets. The level of symbolism is more tangible when we realize that the twelve constellations in the sky are in seven planets. For instance, Asad is the sun and Saratan is the moon. The other planets have two houses that are represented in the story of Haft Keshvar. This implies the mastery of the writer over astrology and his gifted naming procedure. In representing the seven planets and countries, the writer emphasizes on some lofty notions such as justice, freedom, generosity, respectfulness, authority and autonomy.

    Keywords: Fakhri Harawi, Haft Keshvar, Myths, Symbols, astronomy}
  • فرشاد اسکندری شرفی*، وحید مبارک

    درهم تنیدگی دانش نجوم با احکام و باورهای نجومی، در گذشته، عامل گرایش عامه مردم به این دانش و کاربرد فراوان آن در زندگی روزمره آنان بوده است. توجه ایرانیان به باورهای نجومی، در شعر فارسی به خوبی بازتاب یافته است؛ زیرا شاعران پارسی گوی، افزون بر این که خود اغلب با نجوم آشنایی داشته اند، از درون جامعه ای سر برآورده اند که به اعتقادات نجومی سخت پایبند بوده اند. بنابراین تامل در شعر پیشینیان تا حدی ما را با سیر تغییر و تحول باورهای نجومی در فرهنگ و زندگی ایرانی آشنا می سازد. عماد فقیه کرمانی از گویندگان نامی قرن هشتم هجری است که در قالب های گوناگون شعری طبع آزمایی کرده و اشعار فراوانی از وی در دیوان و مثنوی هایی پنج گانه، موسوم به پنج گنج، بر جای مانده است. در این پژوهش که رویکردی توصیفی تحلیلی دارد و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته، اشعار عماد فقیه کرمانی از نظر کاربرد و کارکرد باورهای نجومی بررسی و تحلیل شده است. نتیجه پژوهش گواه این است که در شعر این شاعر، باورهای نجومی تنوع و بازتاب بسیار دارد که از میان آن ها اعتقاد به آباء علوی و امهات سفلی، تاثیر افلاک در سرنوشت آدمیان، گردش و مدور بودن آسمان، طالع و کوکب بخت و خنیاگری اختر زهره (ناهید) پربسامدتر است. عماد در شعر خود از این باورها برای مضمون پردازی در قصاید مدحی، تحمیدیه ها، نعتیه ها، شکواییه ها و... بهره برده است. کاربرد فراوان باورهای نجومی در شعر عماد نشانگر نفوذ و رواج آن ها در عصر وی و توجه او به فرهنگ و باورهای عامه است.

    کلید واژگان: نجوم, باورهای نجومی, آسمان, شعر فارسی, عماد فقیه کرمانی}
    Farshad Eskandari Sharafi *, Vahid Mobarak

    Entanglement of astronomy in astronomical rules and beliefs used to be the main reason of people’s tendency to this branch of knowledge and its high usages in daily life. Iranian’s tendency to astronomical beliefs has been reflected in Persian poems since Persian poets were not only familiar with astronomy but also raised in a society which used to believe strongly in astronomical beliefs. Therefore, pondering ancestors’ poem will show the course of astronomical belief changes and transformations in Iranian cultures and lifestyle. Emad Faqih Kermani is one of the most prominent speakers of eighth century who has worked on various poetry formats; he has composed a lot of poems in Divan and quintuple Masnavis, Panj Ganj. The present study is a kind of descriptive-analytical one which applies library sources. It aims to study and analyze Emad Faqih Kermani’s beliefs in terms of the application and function of astronomical beliefs. The findings reveal that astronomical beliefs has high varieties in which believing in Heavens, Four Elements, the effect of stars and cosmos in people’s destination, the Earth rotation and its circular form, omen and lucky star, and minstrelsy of Venus are more frequent. In fact, he has applied these beliefs to make themes in praise Qasidas, Tahmidiyes, odes, complains, etc.  High frequency of astronomical beliefs in Emad’s poems indicates both the influence and popularity of these beliefs and his attention to culture and popular beliefs.

    Keywords: astronomy, astronomical beliefs, sky, Persian poems, Emad Faqih Kermani}
  • زهرا غلامی*

    از آن جایی که پیش بینی آب و هوا با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد، بازتابی گسترده در امثال یافته است و اغلب با واقعیت های علمی انطباق کامل دارد. نشانه های مربوط به آمدن یا نیامدن باران در فرهنگ قهستان بسیار عمیق، متنوع و گسترده است و نشان می دهد مردم این دیار از گذشته های دور به دانش هواشناسی توجه خاصی داشتند و در کشف نشانه های مربوط به آن نبوغی عالی نشان دادند و با استفاده از این دانش توانستند میزان نزولات آسمانی را پیش بینی کنند و اثرات سوء خشک سالی را که در این منطقه به صورت دوره ای اتفاق می افتد، تعدیل سازند. ضرب المثل ها و زبانزدهای عامه که از بارزترین نمودهای فولکلور است، دربردارنده اعتقادات و آداب و رسومی است که نسل به نسل منتقل می شود و برخاسته از فرهنگ توده مردم است؛ چنانکه مثل هایی که درباره پیش بینی وضع هواست، برپایه عقاید نجومی گذشتگان و نیز ارتباط روستاییان با طبیعت، شکل گرفته و رواج یافته است. از آنجا که بررسی فرهنگ عامه نقش بسزایی در تقویت هویت ملی و فرهنگی دارد، در این پژوهش کوشیده ایم با بهره گیری از مثل ها، باورها و زبانزدهایی که در میان مردم منطقه رایج است، موضوع موردبحث را بکاویم و به شیوه توصیفی تحلیلی به پاره ای از مهم ترین باورهای مردمی درباره دانش هواشناسی در بیرجند بپردازیم.

    کلید واژگان: هواشناسی, نجوم, ضرب المثل, فرهنگ عامه, خشک سالی, ترسالی}
    Zahra Gholami*

    Because weather forecasting is directly related to peoplechr('39')s lives, it is widely reflected in proverbs and it is often in full accordance with scientific facts. The signs related to the falling or not falling of rain in Ghohestan culture are very deep, diverse and wide, and show that the people of this region have paid special attention to the meteorological knowledge from the distant past, highlighting their great genius in discovering the signs. They have been able to predict the amount of precipitation and mitigate the adverse effects of the dry period that occurs periodically in this region. Folk proverbs and sayings, which are one of the most prominent manifestations of folklore, contain beliefs and customs that are passed down from generation to generation, and originate from the culture of the masses. Based on the astronomical beliefs of the past and the villagerschr('39') relationship with nature, proverbs about weather forecasting have been formed and become popular. Since the study of popular culture plays an important role in strengthening national and cultural identity, in this study, we have tried to explore the issue by using the proverbs, beliefs and sayings that are common among the people of the region. Using a descriptive-analytical method, we deal with some of the most important popular beliefs about meteorological knowledge in Birjand region.

    Introduction

    Oral literature has been in line with human history since the past, and without its knowledge, it is not possible to know the history of nations, but unfortunately it has not been considered as it should be. Research in proverbs and popular culture gives us access to the most basic concepts of the political, social, economic, and educational culture of the people, and informs us on the social and individual way of life, the degree of education and civilization, the basis of progress and degradation, customs, beliefs and ideas of a nation. One of the main branches of folklore knowledge is traditional meteorology, which used to be critical for farmers, ranchers, and travelers. Based on the astronomical beliefs and the villagers’ connection with the nature, sky, stars, and animals, some Birjandi proverbs have been formed and popularized about weather forecasting. Here, we have tried to study and analyze cases of weather forecasting in the proverbs and beliefs of the people of Birjand.

    Background research

    Hedayat (1999) and Zolfaghari (2015) have dealt with the beliefs of the Iranian people about meteorology. On the beliefs of the people of Birjand about meteorology, Rezaei (2002), Farjadzadeh (1374), Shateri et al. (2013), and Zamanipour (2012) have collected some instances, but we have not found any work dedicated to a specific comprehensive study of the traditional meteorology in this region.

     Methodology

    The data collection method here is both in the form of field research, and interviews the author has done with the informants, besides some library methods. Here, the people’s meteorological knowledge has been studied in a descriptive-analytical way by using popular beliefs, astronomical sources, and traditional meteorology.

    Discussion

    Because climate plays an essential role in human life and can determine how people work and live, it has been widely reflected in proverbs. The people, due to their ancient civilization, have had deeply-rooted meteorological knowledge and had different methods for the raining forecast: they predicted climate change, rainy, and wet or dry years by signs such as: the state of cloud and fog at the top of the mountains, the lightning and the time when it occurs, the type and the blowing of winds such as Farah-baad, chelleh-baad, siyah-baad, kiblah-baad, and shomal-baad (northern wind); the state, the halo of the moon, and the redness around it; the position of rain-making stars such as Canopus, Sirius, Pleiades, the star of ewes and lambs, and the forecast of rain by the stars’ movement or luminosity; the conjunction between the moon and the Pleiades in winter and spring which causes storms and rain; the state of the sun, solar eclipses and spots around the sun, and the yellow-red circles surrounding it; the prediction of raining on certain days and months of the year, such as the Shisheh days, the Sagittarius month, the chelleh-e bozorg and chelleh-e kuchak, and the battle period between them at the end of the chelleh-e bozorg and in the beginning of the chelleh-e kuchak; raining forecast according to the condition of certain plants; the raining forecast through divination on the night of the Sadeh festival, and also by taking into consideration the sheep’s intestines, slaughtered on the night of parwarkoshan (slaughtering of fattened animals); the raining forecast based on the animals’ strange and meaningful behaviors before the onset of raining, and the birds’ movement and migration; the raining forecast according to popular beliefs and their trust in witchcraft to prevent raining or drought due to raindrops falling into graves and becoming gurband.

    Conclusions

    According to the above-mentioned evidence, Birjandi people were using different methods to forecast the weather, rainfall, cold weather, storms, wet and dry years, taking into consideration the birds’ song and movement, the state of clouds and fog, wind, thunderstorms, plants, divination, animal behaviors, raining on certain days of the spring called "shisheh", the position of the moon and sun, the movement of rain-making stars such as Canopus and Sirius, and the conjunction of the moon and Pleiades, which caused certain climate changes. Such predictions have been reflected in the beliefs and proverbs of the people of Birjand, which indicate the deep connection of human with nature concerning popular culture, and the people’s knowledge of astronomy, which they used to predict the weather. Traditional meteorology in low-precipitation areas of the region has always been of interest to the people leading them to gain a lot of knowledge which they can use to succeed in setting up their cultivation plan, and producing and storing food. Therefore, the benefit of the studying proverbs in folklore culture is to achieve the most basic concepts of social, economic and educational culture of people, and the anthropological, sociological and historical study of proverbs for researchers in these areas. As sociologists use common proverbs in each locale to study the spirits and morals of the ancients, metaphorical proverbs have an educational function representing the relationship among humans, the environment where they live, and their knowledge of the nature and celestial bodies.

    Keywords: Meteorology, astronomy, proverb, popular culture, dry period, wet period}
  • اشکان گرشاسبی*

    حکیم عمر خیام نیشابوری به عنوان یکی از بزرگ ترین دانشمندان و رباعی سرایان قرن پنجم هجری، اگرچه به واسطه رباعیاتش شناخته شده است، اما بر بسیاری از علوم زمان خود تسلط داشت. رباعیات خیام به شیوه ای ساده و قابل درک برای همگان سروده شده است، اما واژگان و اصطلاحاتی در آن مشاهده می شود که باوجود سادگی، گاها دربردارنده مفاهیم علمی و تخصصی هستند. با بررسی این مفاهیم، از سویی می توان گوشه ای از اندیشه ها و جهان بینی این دانشمند برجسته را بازشناخت، و از سوی دیگر گواهیست بر نادرستی فرضیه ای که خیام دانشمند و خیام رباعی سرا را دو شخصیت مستقل در نظر می گیرد. در این مقاله که بر مبنای اطلاعات کتابخانه ای انجام گرفته است، ابتدا نظرات و گزارش های محققین و مورخین درباره ویژگی های شخصیتی خیام، و انگیزه های احتمالی سرایش رباعیات توسط وی بیان می شود، و سپس به واکاوی واژگان و مفاهیم علمی به کار رفته در رباعیات او، و هدف و کارکردهای آنها پرداخته شده است. بررسی این واژه ها که شامل نام افلاک و باورهای گذشتگان درمورد تاثیرات آنها، ویژگی های عناصر اربعه، اعداد، و مفاهیم علمی و فلسفی دیگر است، در شناخت چارچوب فکری و نگاه ژرف خیام به جهان یاری رسان خواهد بود.

    کلید واژگان: رباعیات خیام, نجوم, تاریخ علم, ریاضیات, جهان بینی خیام}

    Although Omar Khayyam Nishaburi, Wiseman, as one of the biggest scientists and Quatrain poet of 5th Hijri is well known because of his Quatrains, but he mastered many sciences of his time. Khayyam's Quatrains are composed in simple and understandable method. But some words and terms are seen which sometimes includes scientific and technical complicated concepts in wide range of sciences, despite of simplicity. By studying these concepts, we can recognize a part of the thoughts and worldview of this great scientist and on other hand it proofs inaccuracy of this hypothesis in that Khayyam the Quatrain poet, and Khayyam the scientist is considered two separate identities. In this article, which is based on library information, first views and reports of scholars and historians about personality traits of Khayyam and possible motivations to compose Quatrains by him and then words and scientific concepts being used in his Quatrains and purpose and their functions are analyzed. Studying these words which includes name of cosmos and beliefs of ancients regarding their effects, specifications of Four Elements, numbers and other scientific and philosophical concepts can help in identification of intellectual framework and profound view of Khayyam toward universe.

    Keywords: Khayyam's Quatrains, Astronomy, History of Science, Mathematics, Khayyam’s Worldview}
  • زهرا غلامی*

    یکی از مسایل شایع میان مردم، اعتقاد به مبارکی و میمنت بعضی روزها و نحسی و شومی بعضی دیگر است. ایرانیان در ایام سال، روزهایی را سعد و روزهایی را مکروه و منحوسمی شمرده اند و اعتقاد به سعد و نحس روزهای هفته متاثر از درون مایه های مهری است که در آیین آنان هفت سیاره قداست ویژه ای دارند و ایزدانی هستند با نیرویی بسیار موثر در سرنوشت جهان هستی و انسان. این مقاله با بررسی ضرب المثل ها و باورهای عامیانه مردم بیرجند درباره این موضوع، کوشیده است بازتاب اعتقاد کهن سعد و نحس ایام را در میان مردم منطقه نشان دهد و در حد امکان علل و اسباب این اعتقادات را بکاود. یکی از باورهای مردم منطقه اعتقاد به نحوست روز شنبه و شب چهارشنبه است که در باورهای نجومی کهن ریشه دارد. در این گفتار، به پاره ای از مهم ترین باورهای مردمی منطقه بیرجند درباره سعد و نحس ایام به شیوه توصیفی پرداخته شده است.

    کلید واژگان: سعد و نحس, ضرب المثل, نجوم, فرهنگ عامه}
    Zahra Gholami*

    One of the most common issues among people is the belief in the good influence of some days, and the bad influence of the other days. Iranians have described some days of the year as days of good influence and some days of the year as days of bad influence. The belief in good and bad influence of a weekday is rooted in Mithraist themes in the tradition of which seven planets have a special sanctity, and gods have a very effective force in the fate of the universe and human. Studying the proverbs and folklore beliefs of Birjand inhabitants on this subject, this article attempts to reflect the ancient beliefs of good and bad influence of the days among the people of the region, and explore, as far as possible, the reasons for these beliefs. One of the beliefs of the inhabitants of the region is the belief in the bad influence of the Saturdays, and Wednesday nights which are rooted in ancient astrological beliefs. The method of the study is descriptive.

    Keywords: Good influence, bad influence, proverb, astrology, folklore culture}
  • زهرا اسفندیاری مهنی*

    علم نجوم و ستاره شناسی به دلیل کاربردهای مختلفی که در زندگی انسان ها داشته، یکی از مهم ترین علوم بشری می باشد که در ادوار تاریخی گذشته مورد توجه مردم و صاحبان حکومت قرار گرفته است. و به تبع آن، باعث توجه و اهمیت دادن به منجمان و تربیت آن ها شده است. در دوره صفویه نیز پادشاهان به ستاره شناسی و اطلاع از اوضاع و احوال و سرنوشت افلاک که توسط منجمان و اخترشناسان صورت می گرفت، بیش از آنچه که مهم بود و صحت داشت اهمیت می دادند. پژوهش پیش رو در چارچوب وظایف و جایگاه منجمان در جامعه و حکومت عصر صفوی و با روش توصیفی - تحلیلی و بر مبنای منابع دست اول تاریخی به ویژه سفرنامه های سیاحان اروپایی و به روش کتابخانه ای به بررسی و تحلیل موضوع مورد نظر می پردازد. و با استفاده از منابع دست اول تاریخی و تحقیقاتی به دنبال پاسخ این پرسش است که، منجمان در جامعه و حکومت عصر صفوی در چه جایگاهی بوده اند و به چه میزان در حکومت مورد نظر نفوذ و تاثیر داشته اند؟ بر اساس گزارش صریح منابع این دوره به ویژه سفرنامه نویسان اروپایی، منجم باشی یکی از مهم ترین مناصب درباری در تشکیلات حکومتی صفویه بوده است که، همیشه در کنار شاه حضور داشت و شاه هرگز بدون مشورت و اجازه ی او دست به کاری نمی زد و در ضمن تمام منجمان زیر نظر او کار می کردند. این امر نشان دهنده اعتبار و اهمیت این مقام نزد پادشاهان است.

    کلید واژگان: صفویه, نجوم, منجمان, جامعه, حکومت}
    Zahra EsfandiyariMahni *
    Introduction

     The formation of the Safavi dynasty in Iran was important in several aspects that the most important was: the restoration of the national unity of Iran and the officialization of the Shiite religion. In fact, the Safavi government may was the first national far-reaching government After-Islam in Iran,that, while established the principles of governmet based on religion, also emphasized on te territorial integrity of the country. Cultural and civilian approaches were manifested in the refuge of the security and comfort that Safavi kings had established in the territory of Iran. During this period, many arts, crafts, and sciences such as painting, poetry, music, jurisprudence, tradition, philosophy, and theology were considered and grown so fast that in each of them, the special style and the school were created to the extent that the Safavi period can be culturally considered one of the most important periods of Islamic history in Iran. Therefore, Safavi government is also important in Iranian history, in addition to being an indicator of developments in various fields, in the cultural and social contexts. The main pillars of Iranian culture and civilization were consolidated with the formation of national identity during this period and over time. Accordingly, study about culture and civilization of the Safavi period is so important because in this case, also, the Safavian were inheritors of a rich heritage that had been formed since the time they came to power and, when the Safavian took the power, this rich heritage became richer and stronger.  

    Method

    This study assesses the tasks and duties of astronomers position in the Safavi period, using descriptive-analytical method and based on number one historical references, especially European travel books and library tools. The main question of the study is: What position did astronomers have and how much influence did they have on Safavi period on related government? The research findings indicate that astronomer was one of the most important positions in the Safavi government, which was always at the side of the king, and the king never managed to do anything without his advice and his permission, and all the astronomers worked under his sight.This illustrates the credibility and importance of astronomers in the Safavi period.  

    Discussion

    Astronomy and knowledge of astronomy Although in the historical periods before the formation of the Safavi, was well-developed and significant and various innovations were presented by Iranian astronomers and scientists. But during the Safavi period, astronomy entered a new stage. It seems that in this period, the empirical and technical sciences, including the astronomy, lacked this luck and did not achieve a high position. Although astronomy in Iran has had a long history and is one of the most important fields of Iranian scientific activities. Some years it has grown to the high level in Iran, especially in the fourth and fifth centuries. Because of the presence of remarkable scholars and astronomers such as Abu Reyhan Biruni and Ibne Sina astronomy has been grown alot. With the formation of the Safavi government, a new era of attention to astronomy began. Astronomy had a significant growth in this period due to its considerable attention to stars and the fortune. Meanwhile, during this period, the astronomers had important position in the Safavi court,and astronomer was one of the most important positions in Safavi that the king did not do anything without asking his idea and taking his instruction.According to the writings have left from this period,particularly, the reports of foreign travelers, Safavi astronomers owe their position because of the king's ignorance of the reality of this science and its rules. Anyay, in this period we can point out the scientists that, in spite of the lack of resources and facilities, were the author of this science and wrote some great works about this subject. Accordingly, the main question of this study is: What position did astronomers have and how much influence did they have on the Safavi period.  

    Conclusion

    Astronomy and knowledge of astronomy Although in the historical periods before the formation of the Safavi, was well-developed and significant and various innovations were presented by Iranian astronomers and scientists. But during the Safavi period, astronomy entered a new stage. It seems that in this period, the empirical and technical sciences, including the astronomy, lacked this luck and did not achieve a high position. Although astronomy in Iran has had a long history and is one of the most important fields of Iranian scientific activities. Some years it has grown to the high level in Iran, especially in the fourth and fifth centuries. Because of the presence of remarkable scholars and astronomers such as Abu Reyhan Biruni and Ibne Sina astronomy has been grown alot. With the formation of the Safavi government, a new era of attention to astronomy began. Astronomy had a significant growth in this period due to its considerable attention to stars and the fortune. Meanwhile, during this period, the astronomers had important position in the Safavi court,and astronomer was one of the most important positions in Safavi that the king did not do anything without asking his idea and taking his instruction.According to the writings have left from this period,particularly, the reports of foreign travelers, Safavi astronomers owe their position because of the king's ignorance of the reality of this science and its rules. Anyay, in this period we can point out the scientists that, in spite of the lack of resources and facilities, were the author of this science and wrote some great works about this subject. Accordingly, the main question of this study is: What position did astronomers have and how much influence did they have on the Safavi period

    Keywords: Safavid, astronomy, astronomer, community, government}
  • علی محمد رضایی هفتادر*، مظاهر نیک خواه، حسین خسروی
    منظومه ویس و رامین نخستین مثنوی عاشقانه در قلمرو ادبیات فارسی است. هم چنین، از لحاظ آرایه های ادبی خلق شده در آن، اثری پیشگام در ادبیات فارسی به شمار می رود. شاعر با استفاده از عناصر گوناگون موفق به آفرینش تصاویر بدیع شده که اصطلاحات نجومی از آن جمله است. به این اعتبار، در پژوهش حاضر، موضوعاتی مانند عناصر و احکام نجومی، اسطوره ها و باورهای عامیانه و تاثیر اجرام در سرنوشت انسان ها و اسامی صور فلکی هم چون ناهید، ماه، خورشید و مشتری و نیز، اعتقاد به سعد و نحس بودن ستارگان، پرستش اجرام و یاری خواستن از آن ها، روز و ساعت نیکو و… بررسی و کاویده شده است. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که دانش فخرالدین اسعد گرگانی در زمینه نجوم و باورهای عامیانه نسبت به عناصر آسمانی درخور توجه است و قدرت ادبی او در خلق تصاویر بدیع برجسته به نظر می رسد.
    کلید واژگان: ویس و رامین, نجوم, ادبیات, تصویرسازی}
    Ali Mohammad Rezaee*
    Vis and Ramin poem is the first romantic Masnavi in Persian literature. Also In terms of beautiful array literal, and exquisite images created in it, is considered as pioneering work in Iran literature. However, conducted research in relation to this poem, and is limited on specific areas. Among the topics that remains unknown in recognizing the story of Vis and Ramin is evaluation of astronomical reform and image processing quality by them. Current study aims to introduce of this work, and paid to look at it from the imaging perspective with elements and astrology. This perspective represents the Fakhruddin As'ad Gorgani knowledge in astronomy and folk beliefs about the divine elements, and also his power to create exquisite images. This article with an astronomy approach and descriptive – analytical method pays to evaluation of his desire questions. The obtained results show that Fakhruddin As'ad Gurgani is Scholar in the world of astronomy, folk beliefs regarding the celestial bodies, and capable composer in drawing untouched pictures by the elements.
    Keywords: Fakhruddin As'ad Gurgani, Vis, Ramin, astronomy, literature, image processing}
  • نصرت حجازی، معصومه شیری
    در ترجمه واژه های زبان خارجی، استفاده از معادل های مناسب و مقبول یکی از وظایف اصلی مترجمان_ به ویژه سازمان ها و اندیشمندان مرتبط با علم واژه شناسی و اصطلاح شناسی است. سوالی که همواره در این خصوص مطرح می‏شود، این است که آیا معادل‏های مصوب در کارگروه های تخصصی فرهنگستان زبان و ادب و فارسی ایران_ به ویژه کارگروه نجوم_ مورد پذیرش مترجمان، کاربران و اهل فن بوده است؟ و اگر چنین است، دامنه پذیرش و استفاده متخصصان این رشته از واژگان مصوب تا چه اندازه است؟ برای یافتن پاسخ مزبور، این پژوهش را بر مبنای بررسی میدانی و تهیه جامعه آماری (گزینش معادل‏ها به صورت تصادفی، تهیه و تنظیم پرسشنامه و توزیع آن میان مترجمان اهل فن علم نجوم، مصاحبه،...) و بررسی ساخت واژه ها (ارزیابی موردی معادل‏های نجومی براساس اصول و ضوابط واژه‏گزینی) استوار ساختیم. نتایج به دست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که در کنار رواج و کاربرد متواتر معادل های از پیش تعیین شده توسط مترجمان و متخصصان این رشته، معادل های مصوب در کارگروه نجوم فرهنگستان زبان و ادب فارسی توانسته اند به خوبی جای خود را در میان مترجمان اهل فن باز کنند و درصد قابل توجهی از میزان پذیرش کاربران را به خود اختصاص دهند.
    کلید واژگان: فرهنگستان زبان و ادب فارسی (فرهنگستان), پذیرش, اصطلاح, نجوم}
    Nosrat Hejazi, Masoumeh Shiri
    Using appropriate terms and equivalents for translating foreign terms is one of the most fundamental tasks of translators, especially those concerned with terminology and lexicology. Thereby, many questions may be raised about the appropriateness and the acceptability of ratified equivalents within the specialized organizations or workgroups such as those creating new equivalents in the field of astronomy and working in specialized workgroups of the Academy of Persian Language and Literature. How far the Academy, notably the Astronomy workgroup, has been successful in implementing and contriving the specialized terms among technical translators? To check this, a survey was carried out. A number of equivalents introduced for terms in Astronomy were randomly selected, and a questionnaire was developed and distributed among professional translators of Astronomical texts, who were as well interviewed. The equivalent terms constructed by the Academy were studied and analyzed according to the standards and principles proposed by the Academy of Persian Language and Literature. The results showed that in addition to equivalent terms used by professional translators and specialists in this area, the equivalents constructed and introduced by the Academy of Persian Language and Literature have gained acceptability and outstanding reception among professional users.
    Keywords: equivalent, Academy of Persian Language, Literature, reception, term, astronomy}
  • شهرام احمدی*، مصطفی میردار رضایی
    شعر کلامی است مخیل؛ یعنی آفرینش نگاره هایی که برساخته ی انگاره های شاعرانه اند، بوسیله ی واژگان بر گستره ی دو محور هم نشینی و جانشینی زبان و دست بردن هنرور در سطح کلام و بیان پدیدار می شود. از قرن ششم، توامان با تغییر در سیاق سخن سرایی و حضور اصطلاحات دانش های گوناگون در صورخیال شعر، برخی شاعران، اساس تصویرآفرینی شعر خود را برعناصر علوم نهادند. انوری در زمره ی شاعرانی است که شالوده ی تصویرهای شعرش را بر اصطلاحات دانش های مختلف نهاده. این جستار که به شیوه ی کتابخانه ای نوشته شده، ضمن بررسی اصطلاحات سه دانش نجوم، موسیقی و طب در دیوان انوری می کوشد تا به این پرسش ها پاسخ دهد: 1 بسامد اصطلاحات هر یک از دانش ها به ترتیب کدام است؟ 2 میان اصطلاحات علمی و دیگر واژه های بیت در محور همنشینی و از لحاظ بلاغی چه ارتباطی وجود دارد؟ 3 انوری با چه شگردهایی، اصطلاحات مربوط به هریک از سه دانش مزبور را در تصویرهایش بازتابانده است؟ نتیجه ی پژوهش نشان می دهد که بیشتر تصویرسازی های انوری با بهره گیری از عناصر علم هیئت بوده است و سپس اصطلاحات دانش موسیقی و در آخر اصطلاحات طبی. با تجزیه ی تصویرهای دانش بنیان شعر انوری، ارتباط معناداری در محور هم نشینی و شبکه ی درهم تنیده ای از تلفیق واژه ها و اصطلاحات سه دانش نجوم، موسیقی و طب با شگردهای بیانی و بدیعی مشاهده می شود.
    کلید واژگان: تصویر, انوری, دانشگرایی, نجوم, طب, موسیقی}
    Ahmadi Shahram*, Mostafa Mirdar Rezaee
    Poetry is an imaginative speech; i.e., it is the creation of images that are constructed by poetic ideas, and emerges through the artist’s manipulation in speech and expression on the vastness of two synchronic and diachronic axes by means of words.
    Since the sixth century, coupled with changes in the context of oratory and the presence of terms from various sciences in rhetoric and imagery of poetry, some poets laid the basis of imagery of their poetry on the scientific elements. Anvari is among the poets who laid the foundations of images of his poetry on terms from various fields of knowledge. This article, written through library research method, tries to answer these questions while investigating terms from astronomy, music and medicine used in Anvari’s collection of poems: (a) what is the frequency of terms from each field? (b) what rhetorical and synchronic differences are there between scientific terms and other words in each line? (c) through what techniques has Anvari reflected the terms related to each of the three aforementioned fields is in his images? Research results demonstrate that most of Anvari’s imageries have been created employing elements mostly from astronomy, then music, and lastly medicine. Analysis of knowledge-based images in Anvari’s poetry illustrates a significant relationship in synchronic axis, and an interconnected network of combination of words and expressions from astronomy, music and medicine along with rhetorical and diction techniques is observed.
    Keywords: Image, Anvari, Knowledge-orientation, Astronomy, Medicine, Music}
  • قربانعلی ابراهیمی*
    شعر حافظ به مناسبت نحوه به کارگیری زبان، جولانگاه رستاخیز کلمات است. کلماتی که در غزل های همسان (به لحاظ ساختار وزن و قافیه و ردیف) شاعران هم عصر او، فاقد آن جذبه ها و کشش ها و بارهای معنایی است که در غزل های حافظانه، پیدا و پنهان است.
    در دستگاه نشانه ای که حافظ بر محور همنشینی واژگان خویش برمی گزیند، معماری ویژه ای شکل می گیرد که در آن کلمات جان می گیرند و در ای هامی لطیف، بنای با شکوهی از زبان، تخیل و عاطفه را به نمایش می گذارند.
    یکی از این واژگان، «دیدن و مشتقات فعلی آن» است، که کارکرد چند معنایی آن در زبان و ادبیات فارسی مسبوق به سابقه است و حتی پیش از حافظ بارها دست فرسود دیگر شاعران شعر فارسی بوده است. اما حافظ با ویژگی مخصوص خویش آناتی از زبان و تخیل را در این ساحت به ظهور رسانده است. پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل این مصدر و کارکردهای مختلف معنایی آن در شعر شاعر پرداخته است و منظرهای گوناگون مورد توجه حافظ در این مصدر همچون: پزشکی، نجوم و دیگر بارهای معنایی آن بر روی مخاطب شعر گشوده است، تا مخاطب شعر پس از این جستار به درکی صریح تر از غزل حافظ نایل گردد.
    کلید واژگان: شعر فارسی, حافظ, نجوم, پزشکی, عرفان, رویت, دیدن و مشتقات فعلی آن}
  • محمدرضا سلیمانی دلارستاقی*، عباس ماهیار

    ایرانیان در روزگاران کهن همانند دیگر ملل با تامل به خورشید و اختران مینگریستند.آشنایی ادیبان فارسی سبب شد تا واژگان کیهانی و باورها و عقاید وابسته به آن به شعر و نثر فارسی راه یابد و زیباترین مضامین نو خلق گردد.این مقاله سعی دارد جنبه هایی از باورهای نجومی موجود در دیوان خواجوی کرمانی را به شیوه ی کتابخانه ای مورد بررسی قرارداده و به روش تحلیلی-توصیفی به نگارش درآورد.

    کلید واژگان: خواجو, دیوان, نجوم, باورها}
  • مهدی ماحوزی، ماندانا علیمی
    فرهنگ عامه میراث کهن انسانی است که در طول قرن ها، توسعه و تحول می یابد و کامل تر می شود. به بیانی دیگر، فرهنگ عامه مجموعه ای از ارزش ها و دست آوردهای مادی و معنوی است که به وسیله انسان ها در طی تاریخ آفریده شده و شکل گرفته است. نظامی چون شاعران هم عصر خود به دو شاخه علم (نجوم و طب) بیش از علوم دیگر توجه داشته است. وی معتقد است که نجوم نفس و ذات زندگی و جوهر هستی است، رو د سیال و خروشانی است که انسان را با دنیای جالب و پر رمز و راز و قدرت خداوند آشنا می کند. وی از کروی بودن زمین، طبقات آسمان، کهکشان، و تیره روزی یا سعادت آفرینی اختران و نیز باورهای عامیانه مردم درباره سیارگانی چون زحل و زهره، سخن رانده است. او می خواهد با بیان مسایل تعلیمی نجوم به مردم بیاموزد آن چه از تاثیر ستارگان واختران مشاهده می شود همه از قدرت لاینحل پروردگار است. هم چنین نظامی با بیان مسایل نجوم و ستاره شناسی توانایی علمی خود را در شعر نمایان می سازد.
    کلید واژگان: نظامی, نجوم, آسمان, شعر}
  • طیبه جعفری
    یکی از بخش های برجسته در منظومه های نظامی، معراج نامه های اوست که وی آنها را به تقلید از سنایی غزنوی سروده است. مطالعه این بخش از خمسه نظامی بیانگر آن است که شاعر در توصیف این واقعه عظیم دینی و تاریخی به منابع سیره و تفسیر توجه ویژه داشته و حوادث را آن‎گونه که در این منابع آمده، البته با نگاهی کلی‎تر و با بیان هنری و شاعرانه خود به رشته نظم درآورده است. آنچه در معراج نامه های نظامی قابل‎توجه می‎نماید، برخی اندیشه های نمادین و کهن‎الگویی است که دریافت معنای آنها نسبتا دشوار است و نیاز به تاویل و تفسیر و مراجعه به دیگر منابع دارد. برای مثال در شکل‎شناسی معراج، نظامی، تصویری کهن ارائه داده است که با قدیمی ترین اندیشه های بشری پیوند می‎یابد. در توصیف براق، اسب شبه‎اساطیری پیامبر (ص) نیز شاعر اوج هنر و دانش خویش را به کار برده و مفاهیمی را مطرح نموده است که تنها در پیوند با نمادها و کهن الگوها می‎توان آنها را دریافت؛ مفاهیمی که شکل مصور آن در مینیاتورهایی که معراج را به تصویر کشیده اند نیز منعکس شده است.
    کلید واژگان: خمسه نظامی, معراج نامه, نجوم, براق, فرایند فردیت, کهن الگو}
    Tayyebeh Jafari
    A remarkable part in Nezāmi’s verse is his Me’rāj nāmes (Books of Ascension), produced by imitating Sanā’i. Nezāmi, in describing this great religious and historical event, though following an artistic expression, has benefited from the tradition of hermeneutics. The significant point in Nezāmi’s Me’rājnāme is some symbolic and archetypal ideas which are difficult to understand. Meanwhile, the images depicted by the poet are related to the oldest prototypes. An example of Nezāmi’s artistic descriptions concerns Boragh, a pseudomythical horse of the prophet of Islam, which is impossible to understand unless the reader is provided with sufficient knowledge of symbols and archetypes. These concepts are embodied in miniatures depicting Me’rāj.
  • شمس الحاجیه اردلانی
    بخش عظیمی از هفت پیکر، به انعکاس دانش های کهن، به ویژه دانش نجوم وفرهنگ صابئین، اختصاص دارد و فهم این منظومه بدون آشنایی با اصطلاحات نجوم احکامی وفرهنگ صابئین دشواراست، ستارگان و صفات منسوب به آن ها در هفت پیکر کار برد ویژه ای دارد، به نظر می رسد نظامی با اندیشه های صابئه در تضاد است، و درپی اثبات خرافه ای بودن کنش های عقیدتی آنان و بی پایه نشان دادن با ورهای دینی آن ها ابتنای، داستان های هفتگانه را، برانگیزه ی، براندازی باورهای صابئین، قرار داده است.
    او در طراحی عاقبت کار بهرام، مترصد بوده، غیرعلمی وخرافه بودن نظرات این گروه را، به اثبات بر ساند.
    صابئین در قرون وسطی، نماینده ی شرک، بت پرستی و پرستش ستارگان،؛ بوده اند. آنان، در باور ظهورو تجلی روح الهی، از طریق سیارات، به آموزه های نو افلاطونی، نظرداشتند؛ درباور آنان، جهان دارای روح تلقی می شد، سرچشمه وجریان حیات و عقل را نیز، از علتی نخستین می دانستند، که واحد و ناشناختنی است.
    کلید واژگان: هفت پیکر, نظامی, صابئین, نجوم, اقلیم}
    Dr.Sh.Ardalani
    A great majority of The Haft Peikar reflects the ancient knowledge of astrology especially of Sabian culture. Stars and their characteristic signs are prominently used in The Haft Peikar. It would be difficult to understand The Haft Peykar without any knowledge on terminology of astrology and Sabian culture. Nezami seems to be against Sabian’s ideology. He has created the seven stories with motivation of overthrowing Sabian’s believes, displaying their superstitious actions, and questioning their religious beliefs. In creation of Bahram’s destiny, he has tried to prove that the ideas of Sabian are delusional without any scientific foundation. During medieval ages, Sabian represented idolatry and worship of stars. They believed in the emergence and manifestation of the divine spirit through the planets, inspired by the new doctrine of Plato. The world was viewed as infinite spirit in their beliefs. They had faith in an unknown and unique founding cause for the source and the course of life then the wisdom.
    Keywords: The Haft Peykar, Nezami, Sabian, Astrology, Teritory}
  • محمدرضا صرفی، راضیه افاضل
    ایرانیان در گذشته، مانند بیشتر اقوام، خورشید و اختران را با تامل و اندیشه می نگریستند. به این علت، درباره آسمان که بخشی از فرهنگ و اساطیررا تشکیل می دهد باورها و تفکراتی به ادبیات راه پیدا کرد و ادیبان فارسی زبان کم وبیش با علم نجوم آشنا شدند و اصطلاحات و تعبیرهای این دانش را وارد شعر و نثر کردند، تا جایی که نام ستارگان، سیارات، صورت های فلکی،... وگرایش های ذهنی عامه درباره آنها، سراسر ادب فارسی را فرا گرفت و زیباترین تعبیرها، افسانه ها و صورت های خیالی را آفرید. در این مقاله، ابتدا علم احکام نجوم و باورهای شکل گرفته پیرامون آن، در خمسه خواجو به شیوه کتابخانه ای بررسی شده و سپس، به روش تحلیلی توصیفی به نگارش درآمده است.
    کلید واژگان: خواجو, خمسه, نجوم, باورها, افلاک}
    Mohammad Reza Sarfi, Raziyeh Afazel
    Like most nations, ancient Iranians pondered on the sun and stars. Beliefs and thoughts which were part of culture and myths were introduced to literature, too, and Persian literary men became almost familiar with astronomy, and brought terminology and concepts of the science in poetry and prose, so that name of stars, planets and constellations as well as public attitudes about them engulfed all of the Persian literature, and created the most glamorous concepts of fiction and fictional images. In this article astrology and beliefs about them (Khwaju Kermani's Khamseh) are studied in a library research method through descriptive-analysis.
    Keywords: Khwaju, Khamseh, astrology, beliefs, Skies}
  • حسین منصوریان سرخگریه، لیلا توکل راد
    پیشگویی و خبر دادن از امور پوشیده، در اساطیر و داستان های حماسی جهان امری رایج است و هیچ یک از حماسه های ملی اقوام را از آن خالی نمی یابیم. شاهنامه به عنوان اثری حماسی و گنجینه ای نامتناهی درپ‍‍ژوهش اعتقادات، امیال و اندیشه های انسان، سرشار از این گونه راز پژوهی ها و شگردها در جهت گشایش داستان هایش است که حقیقتا درخور تامل است. از میان انواع پیشگویی های مثبت و منفی در شاهنامه، اختر شناسی علاوه بر، برخورداری از دقت در بیان جزئیات، در شکل گیری رویدادهای آن جایگاه ویژه ای را ایفا می کند، قهرمان شاهنامه همواره در تلاش است تا رفتار سایرین را پیش بینی نماید و از راز کی هان پرده بردارد.فردوسی به عنوان شاعری حماسه سرا تحت تاثیر این نوع نگرش و تفکر، بخش هایی از شاهنامه را در این زمینه پدید آورده است؛ به گونه ای که در همه داستان هایش حضور اخترشناسان و ادوات آن ها را برای بازگویی آینده شاهدیم. مقاله حاضر به منظور بررسی اثر کواکب و تحلیل آن بر پیشگویی های شاهنامه و شناخت زیر ساخت ها و جوانب این تاثیرات بر پیشگویی هاست، که به روش توصیفی و تحلیلی از شاهنامه فردوسی استخراج و با استفاده از منابع گوناگون نگاشته شده است.
    کلید واژگان: پیشگویی, شاهنامه, نجوم, آسمان}
    H. Mansoorian Sorkhgaryeh, L. Tavakol Rad
    Making predications and telling about mysterious event is a common practice in mythology and epic literature of the world. Shahname as on epic contains infinite variety of secret believes, feelings, wishes, and thoughts of human beings.Among positive and negative predictions in Shahname, Astronomy plays an important role in forming the events. The predictions based on stars in Shahnamen are described in full details and the heros of this book always try to predict the behavours of others. Ferdousi as an epic poet in his masterpiece, Shahname, makes use of prediction in some sections of his book to develop the stories. The present article investigates the effect of stars on predictions of stories in Shahname. It also anlase the deep stracture of these predictions.Finally, this article in written in descriptive analysis form by referring to various sources.
  • زنده یاد احترام سادات حسینی
    در اسطوره آفرینش مانوی رقم 1468 سال، که مدت آتش سوزی در پایان جهان مانوی را نشان می دهد، رقمی نجومی است که مانی، با آگاهی از اطلاعات نجومی زمان خود، به احتمال زیاد، آن را معادل یک دوره خورشیدی به حساب آورده است.
    کلید واژگان: مانی, مانویت, اسطوره مانوی, نجوم, رقم}
    Ehteramsadat Hoseyni
    In Manichaean Myth of Creation، the figure 1486 is the year of the Fire at the End of the Universe. This figure، which was found out by Mani from the astrological information، is possibly equal to a Sun Period.
    Keywords: Mani, Manichaeism, Manichaean myth, astrology, figure}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال