جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "هنر و ادبیات" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «هنر و ادبیات» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی هنر و ادبیات در مقالات مجلات علمی
-
سانسور هنر و ادبیات یکی از سیاست های استالین در راستای اهداف انقلاب فرهنگی بود. پس از انقلاب اکتبر، هنر و فرهنگ روسیه دستخوش تغییراتی اساسی شد. حاکمان سیاسی با اعمال سانسور سعی داشتند فرهنگ پرولتاریایی را جایگزین فرهنگ قدیم نموده و انقلاب و دستاوردهای آن را زیبا جلوه دهند. یکی از مهمترین سازمان هایی که در جهت تحقق این هدف ایجاد شد، سازمان ادبی-هنری و فرهنگی- ارشادی پرولتاریا (مشهور به پرولتکولت) بود. باگدانوف از نظریه پردازان اصلی این سازمان به شمار می رفت که بر فعالیت نویسندگان نظارت داشت و پس از بررسی های سختگیرانه و اعمال سانسور اجازه ی چاپ آثار ادبی را صادر می کرد. ادبیات و هنر در راستای تحقق اهداف حکومت شوروی تبدیل به ابزار شده بود و هنر و کار از نظر اهمیت، در یک رده قرار می گرفتند. در این مقاله با تحلیل محتوای بخشنامه های پرولتکولت به بررسی نقش و تاثیر این سازمان بر جامعه ی ادبی روسیه در قرن بیستم خواهیم پرداخت.کلید واژگان: پرولتکولت, سانسور, هنر و ادبیات, رئالیسم سوسیالیستی, استالین, سیاست های ادبیOne of Stalin's policies in the Cultural Revolution was to censor art and literature. After the October Revolution there were major changes in Russian art and culture. By censorship, the political rulers tried to replace the old culture with the proletarian culture and give a justified face to the revolution and its achievements. One of the most important organizations created to accomplish the goals of the revolution was Proletcult. One of the main theorists of this organization was Bagdanov He oversaw the writers' activities and, after rigorous scrutiny and censorship, permitted the publication of literary works. Literature and art have become tools for the realization of the purposes of the revolution. In the Soviet era, art and work were in the same category of importance In this article will be examined the content of the Proletcult directives. The role and impact of the Proletcult on Russian literary of the 20th century will also be examined.Keywords: Proletcult, censorship, Art, literature, Socialist Realism, Stalin, Literary policies
-
افلاطون همه پدیدار های هستی را سایه ای از عالم مثل می داند و هویت وجودی آن ها را مستقل به شمار نمی آورد. در پژوهش حاضر، نگارنده کوشیده تا بر پایه مفاهیم کلیدی فلسفه افلاطون به تبیین و تحلیل نظام زیبایی شناسی وی بپردازد. به گمان افلاطون، آثار هنری تقلیدی از زیبایی مطلقی هستند که ازلی و ابدی است. از سوی دیگر، زیبایی را سودمندی و کارآیی می داند و می گوید که هنر باید در خدمت اخلاق و جامعه باشد و هنر هیجان انگیز را خوش نمی دارد. همچنین، با هنری که هیجان انگیز نباشد گر چه فاقد نقشی اجتماعی و اخلاقی باشد مخالفتی نمی ورزد. نگارنده، پس از تحلیل آرای افلاطون، تناقض هایی را در نظام فلسفی و زیبایی شناسی افلاطون نتیجه گیری کرده که مطلق بودن منشا زیبایی در اندیشه افلاطون را به پرسش گرفته است.کلید واژگان: زیبایی شناسی, افلاطون, هنر, ادبیات, شعرPlato knows all of the world’s phenomena as the shadow of truth and he doesn’t include their existential identity independent. In this research the author has tried to deal with justifying and analyzing his aesthetics system. According to Plato the artistic works are the imitation from the absolute beauty that is eternal and everlasting. On the other hand he regards the beauty as a useful and working thing and says the art have to be in service of morality and society and he doesn’t like the exciting art. As well as, he doesn’t oppose with unexciting art, although it be without moral and social role. The author after the analysis of Plato’s thoughts concludes the contradictions in aesthetic and philosophic system of Plato that they have questioned the absoluteness of principle of beauty in Plato’s thoughts.Keywords: aesthetics, Plato, Art, Literature, poetry
-
تصور چیست؟ تصاویر ذهنی چگونه شکل می گیرند؟ چگونه حاصل تصور به شکل اثر هنری یا ادبی ظهور می یابد؟ چه عواملی باعث می شوند که کسی دنیای تصور را بر دنیای واقعی ترجیح داده، آن را هدف «انتخاب» خویش قرار دهد، و در نهایت هنرمند و یا نویسنده شود این ها سؤالاتی است که ژان پل سارتر، نویسنده و فیلسوف فرانسوی را درسال های1920 تا 1940 به خود مشغول کرده بود و پس از آن نیز در ابعادی دیگر محور آثاری شد که او به زندگی نویسندگان و شاعران اختصاص داد. سارتر اندیشه خود را در زمینه تصور بر اساس چگونگی «آگاهی» از تصاویر ذهنی گذاشت و با تاکید بر «وجود» این تصاویر و ارتباط آن ها با تجربه های واقعی فرد، دنیای تصور را دنیایی دور از دسترس و نتیجه «نفی دنیای عینی» دانست. سپس به نوشتن زندگینامه پرداخت تا نظریه های خود را محک زند و با جستجو در عللی که یک فرد را به دنیای تصور و سپس به «حرفه نویسندگی» می کشاند، جایگاه نویسنده، و جایگاه خود را به عنوان نویسنده، مورد ارزیابی قرار دهد.
کلید واژگان: تصویر ذهنی, آگاهی, واقعیت, نفی واقعیت, هنر, ادبیات, نویسندهWhat is imagination and image? How is a mental picture formed? How does the product of imagination appear as an artistic or literary from? What are the factors that cause man to prefer the world of imagination over reality, making it, his/her choice and becoming an artist or a writer? These were the questions that made Jean-Paul Sartre busy between 1920 to 1940, and after that he was thinking about the lives of the poets and writers. Sartre has based his idea of imagination, on the quality of “Conscience” from mental images; emphasizing on the “existence” of these pictures, and their relationship with real experiences, he considers the world of imagination as a far fetched world and the result of “rejection of the concrete world.” Meantime, looking for the reasons that attract a person to the world of imagination and then to the “writing profession”, he evaluates the position of the writer and his own position as a writer. -
در مقاله ی حاضر ده قطعه ی کوچک از مجموعه ی متون مانوی تورفان مورد بررسی قرار گرفته است. این قطعات مربوط به آن دسته از دست نویس های مانوی است که فقط پاره هایی از آنها باقی مانده اند. این پاره ها تقریبا خالی از متن و نوشته بوده و بیشتر آنها حاوی نگارگری خاص کتب تذهیبی مانوی است. نگارنده تلاش کرده ابعاد هنری این قطعات را مورد تحلیل قرار داده و با دیگر دست نویس های مجموعه ی مانوی تورفان که سالم تر مانده اند، مقایسه کند. همچنین چند دست نویسی که حاوی متن بودند، از روی خط مانوی قرائت کرده و پیرامون واژگان آنها توضیح داده است. به این ترتیب، ده دست نویس منتشر نشده ی جدید از متون تورفان که به طور ناقص بر جای مانده اند، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
کلید واژگان: دست نویس های تورفان, مجموعه ی آثار مانوی, تذهیب مانوی, هنر, ادبیاتIn the present paper, ten small excerpts of tourfan Manavi texts collection have been studied. Theses excerpts are relevant to those Manavi's manuscripts of which some have been remained. These excerpts are usually empty of text and writing and mostly contain special paintings of Manavi's illumination books. The author has attempted to analyze artistic dimensions of these excerpts and compared them with other manuscripts of collection of Tourfan Manavi which are more intact. In addition, he has read some manuscripts containing texts from Manavi's script and explained their lexicon. Hence, 10 new unpublished manuscripts of Tourfan Texts remained incomplete have been analyzed. These excerpts are:MIK III 4967b, c- M 871a- MIK III 6261- MIK III 4969- M 1887- MIK III 6258b- MIK III 6377c- MIK III 4966a- M 4831- MIK III 6379b, e, f, g, h. -
موریس بارس، منتقد هنری یا دوستدار روحیات هنرمند؟تمامی آثار هنری، افکار و تخیل موریس بارس را بارور می کنند. در عرصه هنر، بیش از هر چیز، پیام های انسانی، اجتماعی و عقیدتی که هنرمند با هنر خود سخاوتمندانه در اختیار عموم قرار می دهد، توجه بارس را جلب می کند. به این ترتیب، او همواره در پی آن هنری است که با روحیات هنری خودش سازگار باشد، افکار و عقاید منسجم اش را از هم نپاشد و او را از راه و روش خویش به بیراهه نکشاند. از این رو، هنر از دیدگاه بارس نه تنها روشی برای کشف و شناخت روحیات فردی و دسته جمعی است، بلکه می تواند همچون دست آویزی برای رسیدن به جاودانگی مطرح شود. در این مقاله، سعی بر آن است تا کلیه آثار موریس بارس را درباره هنر، به ویژه هنر نقاشی، مطالعه و بررسی کنیم تا بتوانیم انعکاس مستقیم نقاشی های برخی از هنرمندان نامدار اروپایی را بر افکار و آثار این نویسنده قرن بیست فرانسه بیابیم، اثر الهام بخش آن ها را نزد او برجسته تر نمایان سازیم و در نهایت، باری دیگر، به ارتباط میان رشته های مختلف هنری تاکید کنیم.
کلید واژگان: هنر, ادبیات, نقاشی, الگو برداری, نقد (هنری), روحیات (هنرمند)
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.