به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پیک خورشید آیین میترا » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «پیک خورشید آیین میترا» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدحسن مقیسه
    «سرودخوان قبیله بیداری»، به بررسی نقش خروس در ادبیات کشور ایران (چه در شعر و چه در نثر، از دوران کهن گرفته تا معاصر) می پردازد.
    در این مقاله ابتدا به ریشه یابی و معنی شناسی واژه خروس و سپس به نشانه های آن در فرهنگ اسلامی با عنوان «خروس سپید» پرداخته شده و آن گاه پیشینه اسطوره ای تاریخی اش بررسی گردیده است. «نشان در ملل و نحل»، سعی دارد رد این پرنده را در کشورها و نحله ها و مذاهب گوناگون بیابد.
    «حضور در فرهنگ ایران زمین» نیز جلوه های گوناگون خروس را در فرهنگ و ادب و هنر و آداب و رسوم سرزمین کهنسال ایران نشان می دهد. هر چند واکاوی آثار خروس در نثر کهن و معاصر، هدف این مقاله نبوده است، اما با نگاهی بسیار گذرا، نمونه هایی بسیار اندک از نمود این پرنده در نثر نیز نمایانده شده و «جلوه های رنگارنگ ظاهر و معنا در شعر»، آخرین و مهم ترین بخش این مقاله است. این بخش ابتدا خود خروس و سپس تک تک اندام این پرنده و در پایان، امور باطنی و آسمانی بودن خروس را که در اشعارشاعران بازتاب یافته، در برابر دیده ها می-گذارد.
    کلید واژگان: خروس و خروش, خروس سپید, نژاد و انواع, پرودرش اوستا, پیک خورشید آیین میترا}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال