به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کلاسیسیم » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کلاسیسیم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Завельская Дарья Александровна

    The article presents developments designed for teaching Russian literature of the classical era in higher educational institutions. Russian Russian scientist M.V. Lomonosov's work is considered not only as an example of high artistry of Russian classicism, but also as a basic theoretical basis for the development of the Russian literary tradition. To substantiate this approach, the principles of historical poetics and a systematic analysis of Lomonosov's theoretical works in the field of poetic dimensions and stylistics are used. The features of natural images of odes and idylls, their philosophical sound, patriotism and psychologism, which later became the basis for the development of other literary trends, are demonstrated. The rich potential of the low style is also considered, thanks to which the poetics of everyday life, folk flavor and a variety of lively, sincere human manifestations were embodied in literature. The fruitfulness of Lomonosov's method is supported by the development of his approaches to artistic language in the works of other representatives of Russian classicism from Sumarokov to Derzhavin. The result of studying the theory and practice of M.V. Lomonosov should be the formation of students' fundamental understanding of the ways of development of Russian fiction.

    Keywords: Lomonosov, Methodology, Classicism, Aesthetics, Image, Genre}
  • پریسا اردکانی*، مهوش قویمی
    یونسکو یکی از مهم ترین نمایشنامه نویسان تئاتر نو است که توانسته به خوبی این نوع تئاتر را روی صحنه ببرد. نمایشنامه «شاه می میرد» یکی از معروف ترین نمایشنامه های یونسکو است که به دفعات روی صحنه رفته و برخلاف دیگر نمایشنامه های وی معرف نوعی کلاسیسیسم است، علیرغم اینکه از ویژگی های خاص نمایشنامه نویسی یونسکو که همواره مفهومی سمبلیک در بردارد نیز بهره مند است. در آن دوران کلاسیسیسم به عنوان راهی برای مبارزه علیه تئاتر متعهد که طی سال های 60 رواج یافته بود محسوب می شد و یونسکو که تمایل زیادی برای مقابله با این نوع تئاتر داشت به سمت نگارشی روی آورد که بیانگر احساسات درونی وی باشد. از این روی نمایشنامه شاه می میرد نقطه عطفی در آثار این نویسنده بزرگ محسوب می شود. در این مقاله پس از بررسی اجمالی ویژگی های تئاتر نو به شناسایی مشخصه هایی می پردازیم که نمایشنامه شاه می میرد را به عنوان نمایشنامه ای کلاسیک از دیگر آثار یونسکو و سایر نویسندگان تئاتر نو متمایز می سازد.
    کلید واژگان: یونسکو, شاه می میرد, تئاتر نو, کلاسیسیم, پیرنگ, ساختار, شخصیت}
    Parissa Ardakani*, Dr.Mahvash Ghavimi
    Ionesco is one of the most important dramatists of the new theatre. His staging of this kind of theatre is perfect. The King Dies is one of the most famous of Ionesco's plays which has been enacted on the stage most often. Unlike his other plays, The King Dies is a classic drama and contains symbolic concepts as well. In that era, the classicism was a way to fight against the popular committed theatre of 1960s. Ionesco who intended to react to committed theatre, shifted to a kind of theatrical style that reflected his inner feelings. Therefore, the King Dies is a turning point in the works of this great writer.
    Keywords: Ionesco, King dies the new theater, classicism, plan, structure, character}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال