جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "کمال الدین بهزاد" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «کمال الدین بهزاد» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
این پژوهش به بررسی مفهوم عشق از دیدگاه شیخ اشراق در نگاره های منطق الطیر عطار نیشابوری اثر کمال الدین بهزاد می پردازد. مفهوم عشق از دیدگاه سهروردی یک دیدگاه منحصر به فرد بوده و به واسطه دیدگاه عقل محور بودن عشق از نگاه شیخ اشراق، این نظریه عشق شناسی با رویکردهای عرفانی و زیبایی شناسی به عشق تفاوت دارد. هدف از این مقاله کشف و تحلیل عناصر و مولفه هایی است که بازتاب دهنده ی دیدگاه عشق شناسانه ی شیخ اشراق باشد، همچنین مقاله حاضر در پی یافتن پاسخ به این سوال است: 1. با توجه به محوریت عقل در نگاه سهروردی به عشق، کدام یک از اجزاء نگارگری آثار کمال الدین بهزاد در منطق الطیر را می توان از این منظر تحلیل کرد؟ در این پژوهش با بهره مندی از شیوه توصیفی-تحلیلی و روش کیفی در تجزیه و تحلیل داده ها، چهار نگاره ی هدهد و پرندگان، مویه بر مرگ پدر، مرد مغروق، و شیخ صنعان و دختر ترسا مورد بررسی قرارگرفته است. شیوه ی گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است. نتایج حاصل از تحلیل نگاره ها حاکی از آن است که ارتباط میان مفهوم عشق از منظر سهروردی و بازتاب آن در نگاره های ترسیم شده توسط کمال الدین بهزاد به درستی بر عقل محور بودن دیدگاه شیخ اشراق نسبت به عشق دلالت دارند. تقابل میان دیدگاه مادی و معنوی نسبت به عشق در قالبی نمادین از طریق عناصرگوناگون مورد تاکید قرارگرفته است. عنصر درخت به عنوان یکی از اصلی ترین نشانه ها در این نگاره ها، نماد حیات بوده که در فلسفه عشق سهروردی همان نور و بینشی است که درک آن موجبات وصال به نورالهی و خداشناسی را فراهم می کند.
کلید واژگان: عشق, عقل, سهروردی, منطق الطیر, کمال الدین بهزادThis research studies the concept of love from Sheikh Ishragh’s perspective in Attar of Nishapur’s Mantiq Al-Tair paintings by Kamal Adin Behzad.The concept of love from Suhrawardi’s perspective as a love theory is a unique concept which is different from the mystical and aesthetic approaches to love due to its wisdom-centrism.In present study,4 paintings are analyzed using descriptive-qualitative approach.The main goal of this research is to discover and analyze the elements reflecting the Sheikh Ishragh’s love perspective as well as finding the answers to the following questions: based on the centrality of wisdom in Suhrawardi’s theory of love, which of the Behzad’s paintings elements in Attar of Nishapur’s Mantiq Al-Tair paintings can be analyzed on the basis of this theory?The results of the analysis imply that the association of concept of love from Suhrawardi’s perspective and reflection of love in Behzad’s paintings elaborates on the wisdom centrality of Sheikh Ishragh’s theory. The reflection of love from Suhrawardi’s perspective in Attar of Nishapur’s Mantiq Al-Tair paintings was studied in details.Using the contrasting visual elements and compositions, in these paintings to show the contrast of wisdom and ignorance is used as the main themes of Suhrawardi’s love. Each of these themes are accompanied with a theme of suffrage and sorrow whose origin is self-knowledge towards the destination of theism. Finally, this can be implied from the analyses that using all these symbols and signs were consciously and were used very carefully by painter which are compatible with concepts Suhrawardi and Attar reflected.
Keywords: Love, Intellect, Suhrawardi, Al-Tair Region, Kamal Adin Behzad -
فصلنامه متن پژوهی ادبی، پیاپی 86 (زمستان 1399)، صص 285 -311
تمامی آفرینش های هنری و ادبی انسان در هر دوره ای در ارتباط و پیوند با یکدیگر قرار می گیرند به گونه ای که با تحلیل مقایسه ای میان آفرینش های هنری و ادبی انسان در یک دوره می توان به مولفه های سبکی مشابهی دست یافت. بررسی عملکرد دو فرآیند انتخاب و ترکیب روی محور جانشینی و محور هم نشینی ابزاری است که امکان بررسی مقایسه ای سبک تمامی متون هنری و ادبی را برای سبک پژوه فراهم می کند. در این مقاله نحوه انتخاب و ترکیب نشانه ها روی «محور جانشینی» و «محور هم نشینی» در شعر «صایب تبریزی» در کنار مینیاتورهای «کمال الدین بهزاد» مورد بررسی قرار می گیرد تا شیوه زیبایی آفرینی این شاعر و این هنرمند بررسی و ویژگی های سبکی مشترک آن ها استخراج شود. نتایج حاصل از این بررسی، بیانگر عملکرد موازی دو فرآیند انتخاب و ترکیب در بسامدی نزدیک به هم است که کاربرد این دو فرآیند در کنار یکدیگر منجر به ایجاد پیچیدگی هایی در شعر صایب و مینیاتورهای بهزاد شده است.
کلید واژگان: فرآیند انتخاب, فرآیند ترکیب, قطب استعاری, قطب مجازی, صائب تبریزی, کمال الدین بهزادall the artistic and literary creations of human are related to each other in every period. In a comparative analysis between the artistic and literary creation of man in a period, the same stylistic features can be achieved. The extraction of common stylistic features Between different types of arts needs tools that examine all kinds of artistic and literary creations. The study of the performance of the two processes of selection and composition on the syntagmatic axis and paradigmatic axis is a tool that provides a comparative study of the style of all literary and artistic texts for the Researcher. In this paper, the way of the selection and combination of the signs on the syntagmatic axis and paradigmatic axis in the poetry of "Saeb Tabrizi" along with the miniaturists of the artist Kamal al-Din Behzad, is examined to extract their common stylistic features from the perspective of Linguistics. The results of this study indicate the parallel function of two selection and composition processes in frequency close to each other that the application of these two processes together lead to complications in Behzad's miniatures and Saeb's poetry.
Keywords: Selection Process, Combination Process, metaphoric pole, Metonymic pole, Saeb Tabrizi, Kamal al-Din Behzad -
بوستان سعدی از جمله کتابهایست که در اعصار مختلف، توسط نگارگران ایرانی مصور شدهاست. نگاره"گدایی بر در مسجد"یکی از نگارههای مصور محفوظ در کتابخانه قاهره است که توسط کمالالدین بهزاد، مصورگردیده. مبنای مصورسازی بهزاد شعر سعدیست که در این داستان از احادیث و روایات استفاده شدهاست و به بهترین شیوه به نظم ارائه گشته. برایناساس مفروضاست، بهزاد نیز به برای تصویرگری داستان بوستان از روایات، داستانها و احادیث دیگری بهره گرفتهاست. با شیوههای جدید خوانش اثر که تحتعنوان بینامتنیت در عصر حاضر متداول گشته و بهطور مفصل در تفکر ژنت تدوین شدهاست، میتوان تحلیل تطبیقی را از ارجاعات متون، بهصورت بینامتنی ارائهنمود و همچنین بر اساس ارجاعات، سنجشی از برگرفتهگی تحتعنوان گشتار در فزونمتنیت ارائهداد. در این پژوهش یکی از گونههای ترامتنی ژنت، یعنی بیشمتنیت، جهت بررسی چگونگی ارتباط نگاره"گدایی بر در مسجد"اثر بهزاد با شعر سعدی تحتعنوان"عشق و شور و مستی"،مورد استفاده قرارگرفتهاست. این پژوهش علاوه بر تطبیق این نگاره با شعر سعدی، بهدنبال یافتن پاسخ این پرسش استکه سعدی در شعر، از چه منابع دیگری بهرهبرده و همچنین بهزاد در تصویرگری شعر مذکور از چه متون و ارجاعات دیگری علاوه بر شعر سعدی استفاده کردهاست. روشتحقیق نظری و بنیادین است که به شیوه توصیفی-تحلیلی صورتپذیرفته و ابزار فیشبرداری برای گردآوری اطلاعات مورد استفادهاست. یافتههایپژوهش برمبنای مباحث بینامتنیت حاکی ازآناست که سعدی در نگارش بوستان از احادیث و روایات بهرهجسته. بهزاد نیز در تصویرگری علاوه بر متن بوستان، از احادیث و داستانهای دیگری که منشاء اصلی پیداش تصویر میباشند بهرهبرده و صرفا به بازنمایی صرف از داستان اکتفا نکردهاست.کلید واژگان: بوستان سعدی, نگارگری, کمال الدین بهزاد, بینامتنیت, فزون متنیتSa’adi’sBoostan is one of the books illustrated in different ages by different painters. The painting“Begging man in front of Mosque” is one of the maintained illustrations in Cairo library which is illustrated by Kamalodin Behzad. The basis of the Behzad’s illustration is the Sa’adi’s poem which in this story uses the Hadiths and storied and narrations and is expressed in a poetic manner. On this basis, it is assumed that Behzad also used the narrations, hadiths, and stories in order to illustrate the Boostan. Using novel techniques of the work reading which are conventional as intertextuality at present and codified in Janette’s thought in details, one can provide a comparative analysis of the textual references in an inter-textual manner. In this research, one of the Trans-textual Janette’s typologies is used in order to investigate how the painting“Begging man in front of the mosque” by Kamalodin Behzad is related to the Sa’adi’s poem“Love and Passion and Drunkenness”.This research seeks to find the answer of this question: what other sources did Sa’adi use in this and what text and references did Behzad use in illustrating this poem, in addition, to compare the painting with the poem. This research is theoretical and fundamental in term of methodology and this is conducted in descriptive-analytic procedure and the note-taking was used to gather information. The research findings based on the intertextuality discourses imply that Sa’adi used the narrations and Hadiths in writing the Boostan.In addition, Behzad also used these resources in illustrating the text as the main origin of the images and didn’t rely only on the mere reflection of the story.Keywords: Sa’adi’s Boostan, painting, Kamalodin Behzad, intertexuality, hypertextuality
-
مکتب وقوع به لحاظ تحولات سیاسی اجتماعی در پیوند با دو دوره تیموری به خصوص در نیمه دوم قرن نهم و دوره صفوی است. این سبک از اوایل قرن دهم آغاز شد و در اواسط همان قرن رشد کرد و تا ربع اول قرن یازدهم ادامه یافت. درخصوص اشعار مکتب وقوع و تحلیل محتوای آن مباحثی پراکنده گفته شده است، اما درمورد خاستگاه جغرافیایی آن، تاجایی که مولفان جستجو کرده اند، هیچ بحث جدیی مطرح نشده است. نویسندگان در این مقاله کوشیده اند با توجه به حضور پیشاهنگان مکتب وقوع در آذربایجان و متعاقبا تحول در عرصه نقاشی مکتب تبریز، به نقش دارالسلطنه تبریز در پذیرش و بالندگی نگاه های آفاقی در عرصه هنر و ادبیات بپردازند.
کلید واژگان: مکتب نقاشی تبریز, کمال الدین بهزاد, شهیدی قمی, تبریز, خلاصهالاشعار, لسانی, مکتب وقوعThe Voquea literary School is strongly associated to the periods of Timurids – especially 2nd half of 15th century – and Safavids from the view of social-political points. The school was founded in the last 15th century and reached its maturity by the end of that century to be continued up to the early 16th century. There have been several sporadic discussions about the poems of Voquea School and their content analysis, but any discussion – as far as the authors have searched- has accomplished about its geographical origin. Concerning the attendance of scouters of Voquea School in Azerbaijan and then the evolutions occurred in Painting field of Tabriz School, the authors of present article have tried to evaluate the role of Dar al-Saltana of Tabriz in adaptation and development of supernatural regards in the fields of Art and LiteratureKeywords: Kamal al Din Behzad., Shahidi, e Qomi, Kholasat al Ashaar, The Voquea School, Lesani, Tabriz, the Paintin School of Tabriz
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.