به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « یدالله بهزاد کرمانشاهی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «یدالله بهزاد کرمانشاهی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • هاشم کرمی، نسرین علی اکبری*، زانیار نقشبندی
    پژوهش حاضر، به بررسی و تحلیل رویکردهای مفهوم سازی عشق در سروده های شاعر معاصر، یدالله بهزاد کرمانشاهی می پردازد. این پژوهش با اتخاذ روش توصیف و تحلیل داده ها و با تکیه بر مبانی و اصول بنیادین استعاره مفهومی، سعی دارد با شناسایی و تحلیل حوزه های مبدا به کاررفته در استعاره های اشاره شده، به لایه های پنهان این تصویرسازی ها پی ببرد و جهان بینی مسلط بر افکار شاعر را واکاوی و تحلیل کند. نتایج پژوهش حاضر، حاکی از آن است که یدالله بهزاد برای عینی سازی مفهوم عشق، از حوزه های مبدا متنوعی از قبیل انسان انگاری، شیء انگاری، خوراک پنداری، مکان مندی، عناصر طبیعت، سلامت و بیماری، گرما و نور، بند و اسارت، کارها و امور مقدس و طرح واره های مربوط به سفر و مسیر، به وفور استفاده کرده است. گفتنی است لایه های پنهان این تصویرسازی ها دربردارنده معانی و مفاهیم مثبت در مقوله عشق است. این نگرش مثبت تا حدی است که حتی زمانی که از حوزه های مبدا منفی استفاده می کند، نگاهش به عشق، مثبت و دلگرم کننده است؛ درنتیجه، می توان گفت شاعر مذکور با جهان بینی کاملا مثبت، عشق را برانداز کرده است. وی عشق را معجزه گری می داند که عامل جنب وجوش و فعالیت های ثمربخش در جهان و مایه حیات، خوش دلی و کمال انسان است.
    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, استعاره مفهومی, مفاهیم انتزاعی, عشق, یدالله بهزاد کرمانشاهی}
    Hashem Karami, Nasrin Aliakbari *, Zaniar Naghshbandi
    The present study examines and analyzes approaches to conceptualization of love in the work of contemporary poet Yadollah Behzad Kermanshahi. Adopting the method of description and analysis of data and relying on foundations of conceptual metaphor, this study tries to discover the hidden layers of imagery through identifying and analyzing the source domains of the metaphors   and to explore the thoughts predominating over the poet’s worldview. The results indicate that Behzad uses a wide variety of source domains such as anthropomorphism, reification, foodification, spatiality, elements in nature, health and illness, heat and light, shackles and imprisonment, sacred tasks and affairs, and schemas related to journey and direction. It must be noted that the hidden layers of these images entail positive meaning and concepts of love to the extent that, even when the poet uses negative source domains, his view of love is still positive and reassuring. Therefore, it could be stated that the poet assesses love with an absolutely affirmative worldview, considering it as a miracle that is the essence and delight of life and gives rise to hustle and bustle and fruitful activities in the world.
    Keywords: Cognitive linguistics, conceptual metaphor, Abstract Concepts, love, Yadollah Behzad Kermanshahi}
  • هاشم کرمی، نسرین علی اکبری*، زانیار نقشبندی

    استعاره هرچند در نگاه بعضی از صاحب نظران، نوعی انحراف از هنجارهای متعارف زبان خودکار به شمار می رود، شیوه ای از فرایند گریزناپذیر در شکل گیری استدلال و اندیشه است؛ به این معنا که نظام اندیشگانی بشر ماهیتی اساسا استعاری دارد؛ زیرا انسان ها در قالب مفاهیم، استعاری می اندیشند و شبیه سازی می کنند. برپایه این باور، پژوهش حاضر به بررسی حوزه های استعاره زمان در اشعار یدالله بهزاد پرداخته است؛ روش این پژوهش توصیفی  تحلیلی است و هدف از آن، شناسایی حوزه های مبدا به کاررفته در آثار شاعر مذکور است تا بتوان با تحلیل شناختی آنها، لایه های پنهان معانی اشعار وی را شناخت و به جهان بینی و عمق تفکرش پی برد. برپایه یافته های این پژوهش، یدالله بهزاد برای عینی سازی مفهوم زمان، از حوزه های مبدا متنوعی بهره برده است که پرکاربردترین آنها اشیا، انسان، مکان و عاملیت و کم کاربردترین آنها خوراک، حیوان، دیرش و مفاهیم انتزاعی است. در حوزه مفاهیم فراحسی نیز زمان مانند دیو و اهریمن مفهوم سازی شده است. یافته های این جستار موید این مطلب است که یدالله بهزاد نسبت به زمان، دیدی کاملا منفی و بدببنانه دارد. این نوع نگرش به زمان می تواند بازتاب زندگی پر از رنج او باشد که در ذهنش رسوخ کرده و در زبانش نمود یافته است.

    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, استعاره مفهومی, زمان, مفاهیم فراحسی, یدالله بهزاد کرمانشاهی}
    Hashem Karami, Nasrin Ali Akbary *, Zaniar Naghsbandi

    Although the metaphor was first considered a deviation from the standard norms of automatic language and being solely confined to works of literature, it is now viewed as a basic characteristic of the human mind and accordingly ordinary usage of language by cognitive linguists. The fundamental belief is that human beings tend to comprehend abstract concepts in terms of more concrete ideas and manifest this correspondence in their language. Time is one of those abstract domains whose actual manifestation in ordinary and literary styles has interested cognitive linguists since the 1980s. The present study seeks to investigate the metaphors that have been employed by Yadollah Behzad Kermanshahi for the concrete presentation of time in his poetry. By doing so, not only the source and target domains of time-related metaphors will be exhaustively introduced but also the hidden layers of Behzad’s viewpoint toward time will be discussed in detail.The following three questions constitute the core of this study: 1) What are the main mechanisms for the metaphorical expression of time in Behzad’s poetry? 2) What are the underlying layers of these time-related metaphorical expressions? 3) How could the cognitive analysis of these metaphorical expressions lead us to a comprehensive understanding of Behzad’s conception of time? Yadollah Behzad was a major Persian poet whose works have placed him in the circle of famous contemporary literary figures both in his hometown, Kermanshah, and Iran. Although his works offer various potentials for conducting original research projects on the nature of thematic and metrical characteristics of Persian contemporary classical poetry, the available literature on Behzad’s artistic career seems still too weak.After presenting an introduction of our theoretical assumptions based on Lakoff and Johnson’s (1980) pioneering work in the second section, we have allocated the third part to the cognitive treatment of our data, which have been taken from Behzad’s collections of Gol-e Birang and Yadgar-e Mehr. Going through the available examples of metaphorical expressions of time in Behzad’s selected works, we first pick those which we deem as more artistic and then try to elaborate on their internal constituents including their source and target domains and also mapping mechanisms. The results show that Behzad has employed 10 mega metaphorical schemata, each of which contains several micro metaphorical domains: Human-oriented Schema: This is one of the widely-employed schemata for the concrete manifestation of time in Behzad’s poetry. This general schema encompasses a number of micro metaphorical domains including human-oriented metaphors with negative imaginations, human-oriented metaphors with bifaceted imaginations, and human-oriented metaphors with positive imaginations. Animal-oriented Schema: As another generally-referred-to category for the linguistic manifestation of time in Behzad’s poetry, this schema includes two metaphorical domains of time as a crow and time as a horse. Comestible Schema: This domain is of very limited use in Behzad’s works, therefore we could not find a variety of subdomains for it. Place and Container Schema: As was the case with the animal-oriented schema, this category consists of two micro metaphorical domains including time as an encircled space, and time as a refillable container. Object Schema: This schema, too, encompasses two micro metaphorical domains of time as a countable object, and time as a colorable object. Book-oriented Schema: This schema is not of various types in Behzad’s poetry, therefore, we did not propose any micro subdomain for it. Natural Element-oriented Schema: As was the case with the previous mega metaphorical schema, this category is too limited in Behzad’s works to contain micro subdomains. Time as an Agent: In the previous parts, we were mainly concerned with physically-embodied mega schemata which were used to concretely portray time in Behzad’s poetry. Besides, in his attempt for metaphorical expression of time, Behzad has also referred to time as a natural agent from which certain phenomena evolve. Tangible Abstract Schema: Although this might seem paradoxical at first, this schema can get a convincing definition in Behzad’s artistic style. Instead of using purely concrete categories as the source domain, in certain cases, Behzad deliberately makes use of some abstract categories as the source domain for metaphorical expression of time. These domains, however, are less abstract than the “time” itself. Duration of Time: This schema is also of different nature than the classical physical schemata, which are employed for metaphorical expression of time. In this case, Behzad uses the very duration of time to concretely depict the abstract concept of “time”.

    Keywords: Cognitive linguistics, Conceptual metaphor, Time, Extrasensory Concepts, Yadullah Behzad ‎Kermanshahi.‎}
  • خلیل بیگ زاده*، عطا الماسی
    رویدادهای مهم یکصد ساله اخیر مانند نهضت مشروطه ، استبداد دوران پهلوی اول و دوم، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تحولی عمیق در ادبیات معاصر ایران ایجاد کرده و شاعران متعهد، آثار ارزشمندی را با بن مایه های پایداری علیه استبداد داخلی، ستمگری استکبار جهانی و تجاوزگری دشمن بعثی آفریده اند. یدالله بهزاد کرمانشاهی از شاعران متعهد و ملتزم معاصر است که علیه حاکمیت استبدادی پهلوی دوم و تجاوزگری دشمن بعثی شعر سروده و جلوه های مقاومت با رویکردی آگاهی بخش و ستیهنده و با تکیه بر وطن دوستی و ظلم ستیزی مشخصه اصلی آثار و درون مایه اشعارش گشته است؛ چنانکه روح پایداری و مبارزه در یکایک واژگان و ترکیب های شعرش موج زده، رنگی از ایثارگری و مقاومت به آن بخشیده و تعهد شاعر را در برابر جامعه و ملت خویش به نمایش گذاشته است. این پژوهش با هدف تبیین جلوه های مقاومت و نگاهی به شگردهای بیانی آن در شعر یدالله بهزاد به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و نشان داده است که شاعر، میهن دوستی، آزادی خواهی، آگاهی بخشی، قیام علیه استبداد داخلی، ماندگاری و ایستادگی در زادبوم، فراخوان علیه تجاوزگری، تکریم ایثارگری و کارکرد الگو های پایداری را در شعری ملهم از تخیل شاعرانه با سبکی نمادین و لحنی حماسی سروده و اندیشه های ستم ستیزی خود را با الگوپذیری از پیشوایان دینی و شخصیت های ملی به عنوان نمادهای پایداری در زبانی نمادین بهتر و بیشتر به مخاطب معرفی کرده است.
    کلید واژگان: یدالله بهزاد کرمانشاهی, گلی بیرنگ, یادگار مهر, ادبیات دفاع مقدس, ادبیات مقاومت, ادبیات معاصر}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال