به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « یوسف الخال » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «یوسف الخال» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی نجفی ایوکی*، مینا محمدی
    قد تاثر کثیر من الشعراء العرب المعاصرین بالآداب الاجنبیه وقد ترک کبار الشعراء العالمیین بصماتهم علی هولاء ومنهم الشاعر الامریکی توماس ستیرنز إلیوت (1888م- 1965م) حیث اثرت قصیدته المشهوره "الارض الخراب" بصبغتها الماساویه مباشرا وغیر مباشر علی الشعراء خاصه بعد قضیه فلسطین واوضاع العرب الاجتماعیه والثقافیه المتازمه؛ إذ یرون ارضهم اشبه بالارض الخراب لإلیوت فوجدوها یبابا وینتظرون الماء الذی ینتهی إلی الحیاه من جدید، ویمکن القول إن الواقع السیاسی والاجتماعی الموسف فی الوطن العربی هو العامل الرییس الذی دفعهم إلی استلهام الارض الخراب. هذا وإن یوسف الخال من المتاثرین بالادب الاجنبی عامه وبإلیوت خاصه؛ الذی اسس مجلته المعنونه ب"شعر" واسس حرکه شعریه حول هذه المجله فی التحویل الفعال لمفهوم الشعر فی اللغه العربیه. ومن المسلم ان شعرهم ودراساتهم الادبیه فی  مجله "شعر" کان تحت تاثیر الادب الغربی خاصه إلیوت. علی ضوء اهمیه المساله ودورها فی فهم شعر یوسف الخال خاصه والشعر العربی المعاصر عامه، تسعی هذه المقاله باتجاه ها المقارن وبمنهجها الوصفی-التحلیلی إلی إلقاء الضوء علی وجوه تاثیر إلیوت علی شعر الشاعر یوسف الخال فی الفکره والرویه والشکل والصوره بالترکیز علی المقاطع التی یلاحظ فیها تاثر الخال بقصیده "الارض الخراب". ومن اهم نتایج الدراسه هی ان مفهوم یوسف الخال للشعر یبدو قریبا من المفهوم الإلیوتی فی الخصایص التالیه: استخدام الإیحاء التاریخی او الاسطوری والتعبیر عن معاناه مشاکل الجیل والامه والرویه المسیحیه او التموزیه؛ لذلک یمکن القول بانه تاثر مباشرا بإلیوت.
    کلید واژگان: الاثر الغربی, إلیوت, الارض الخراب, الشعر العربی, یوسف الخال}
    Ali Najafi Ivaki *, Mina Mohmmadi
    Undoubtedly, many contemporary Arab poets were influenced by Western literature, and the traces of world-renowned poets such as T. S. Eliot, left in that literature. Eliot's famous poem, The Waste Land, with its tragic aspect had great influences on the contemporary Arab poets, especially after the occupation of Palestine and in the time of the socio-cultural crisis of the Arabs, because they imagine that their land is the same as Eliot's the waste Land. They expect water to revive their life. It can be said that the unfortunate reality of the political and social conditions of the Arab countries has been the main reason for inspiring the mentioned poets from the devastated land. Meanwhile, the Syrian-Lebanese poet Youssef al-Khal is among those who have been influenced by Western literature, especially Eliot. He founded a magazine called 'Poetry' and caused a new development in the concept of poetry in the Arabic language, which undoubtedly influenced the literature of the West, especially Eliot himself. In the light of the importance of the issue and its pivotal role in understanding the poetry of Yusuf al-khal, in particular, and contemporary Arabic poetry, in general, the present study tries to reveal Eliot's influence on the thought, view and poetic form of Yusuf al-Khal through a descriptive-analytical method. One of the most important achievements of this research is that Yusuf al-Khal's concept of poetry is in line with Eliot's poetic concept in areas such as the application of historical or mythical induction, depicting the problems of a generation and a nation, Christian or Tamuzi approach.
    Keywords: Western Impact, Eliot, The Waste Land, Arabic poetry, Yousef Al-Khal}
  • محمدرضا بیگی، عزت ملاابراهیمی*، بهرام پروین گنابادی، لیلا قاسمی

    بررسی آثار شعرا و نویسندگان بر اساس نظریه های ادبی راه را برای بررسی جنبه های گوناگون ادبیات باز کرده است و اینگونه است که چگونگی به عمل آوردن نظریه ها در آثار به نمایش گذاشته می شود. مطالعاتی اینگونه و تطبیق آنها در زبان و ادبیات های مختلف عرصه مناسبی برای این است که این نظریه ها ملموس تر و عینی تر شوند. فراهنجاری بر مبنای زبانشناسی از نظریه های نقد ادبی جدید است که در چهارچوب مکتب فرمالیسم روسی بیان شده است. یوسف الخال و احمد شاملو دو شاعر بزرگ و تقریبا معاصر هم دیگر در ادب عربی و فارسی هستند که در اشعارشان از هنجارگریزی و آشنایی زدایی بهره برده اند یکی از این روش-ها، هنجارگریزی نوشتاری است که شاعر در این روش بدون توجه به لفظ و معنی دست به تغییر ظاهر کلمات و مصراع ها می زند و شعر را از نظر ظاهری هنجارگریز می کند که در این جستار نگارندگان بر آنند که به بررسی و تحلیل این نوع از زیبایی های شعر این دو شاعر بر اساس الگوی لیچ بپردازند و ضمن نشان دادن هنجارگریزی های نوشتاری در پایان میزان استفاده هر شاعر از هنجارگریزی را به صورت نمودار به تصویر کشیده است.

    کلید واژگان: هنجارگریزی, یوسف الخال, احمد شاملو, الگوی لیچ}
    MohammadReza Beigi, Mullah Ebrahimi Mullah Ebrahimi *, Bahram Parvin Gonabadi, Leila Ghasemi

    The study of the works of poets and writers based on literary theories has paved the way for the study of various aspects of literature, and this is how theories are applied in the works. Such studies and their application in different languages and literatures are a good field to make these theories more tangible and objective. Linguistic metaphysics is one of the new theories of literary criticism that has been articulated within the school of Russian formalism. Yusuf al-Khal and Ahmad Shamloo are two other great and almost contemporary poets in Arabic and Persian literature who have used abnormalities and de-familiarization in their poems. Vocabulary aberration (creating a new word that is an evasion of syntactic rules And the meaning changes the appearance of words and phrases and makes the poem seemingly abnormal in this article. And while showing the written aberrations, at the end, the poet's use of abnormalities is depicted in the form of a diagram.

    Keywords: Abnormality, Yousef Al-Khal, Ahmad Shamloo, Leach Model}
  • محمدرضا بیگی، عزت ملاابراهیمی، بهرام پروین گنابادی*، لیلا قاسمی

    الانحراف هو الخروج عن القواعد التی تحکم اللغه القیاسیه وعدم التطابق مع اللغه القیاسیه والتقلیدیه، مما یتسبب فی دینامیکیات اللغه، وهذا ما جعل الشعراء فی لغات مختلفه یظهرون اهتماما کبیرا بهذه الطریقه. یمکن للانحراف کتقنیه لغویه بارزه ان یثری الشعر ویصل به إلی حدود الشعریه، ویمکن ان تتجلی هذه التقنیه فی مکونات مختلفه من الشعر. وفی هذا الصدد، حاولنا بحث هذه المساله فی دیوان الشعراء الاربعه المذکورین فی هذا البحث، وهم یوسف الخال وبلند الحیدری ونیما یوشیج واحمد شاملو کعنصر لبناء الشعر.بهذه الطریقه، عند تالیف الشعر، یبحث الشعراء، بمساعده ذوقهم وموهبتهم الفنیه، عن اکثر الکلمات إبداعا وغرابه. فی الشعر تجد الکلمات حیاه جدیده وتتضاعف قوتها وتتوسع فی معان ووظایف مختلفه. من القواسم المشترکه لقصاید هولاء الشعراء الاربعه، کثره الانحرافات الدلالیه فی قصایدهم، والواضح ان هولاء الشعراء فی عصرهم کانوا یعتبرون شعراء خارجین عن التقالید فقد مثلوا صوت الاحتجاج والغضب فی المجتمع الذی عاشوا فیه، وجسدوه فی شعرهم بهذا النوع من الانحراف عن القواعد، وبالتالی اعتبر کل منهم شاعرا صاحب اسلوب، وبنفس الطریقه، فقد جذبوا جمهورهم إلیهم.

    کلید واژگان: الانحراف الدلالی, یوسف الخال, بلند الحیدری, نیما یوشیج, احمد شاملو}
    MohammadReza Beigi, Ezzat Mullah Ebrahimi, Bahram Parvin Gonabadi *, Leila Ghasemi

    Abnormality, that is, deviation from the rules governing the language of the norm and non-conformity with the standard and conventional language, which causes the dynamics of the language, which has caused poets in different languages ​​to show great interest in this way. Abnormality as an outstanding linguistic technique can enrich poetry and bring it to the border of poetry. This technique can be manifested in various components of poetry. In this regard, an attempt has been made to examine this issue in the divan of the four poets considered in this research, namely Yousef Al-Khal, Boland Al-Heydari, Nima Yoshij and Ahmad Shamloo as a poet-making element.From the commonalities of the poems of these four poets, the high frequency of semantic aberrations in their poems and what is evident is that these poets in their time were considered as poets breaking the tradition and the voice of protest and anger of the society in which they lived. They have reflected with this type of norm-breaking, and thus each of them has been introduced as a poet with a style, and in the same way, they have attracted their audience to them.

    Keywords: Semantic Abnormality, Yousef Al-Khal, Boland Al-Heydari, Nima Yoshij, Ahmad Shamloo}
  • منصوره عسکر پور، سیده اکرم رخشنده نیا*، هادی شعبانی چافجیری

    اسطوره در شعر معاصر عربی از جایگاه بسیار گسترده ای برخوردار است که بسیاری از شاعران معاصرعرب از اسطوره برای بیان مفاهیم مطلوب خود استفاده  کرده اند و یکی از  شاعران معاصرعربی، یوسف الخال می باشد که تمایل بسیاری در به کارگیری اسطوره از خود نشان داده است و اسطوره را به معنای دقیق آن در شعر خود به کار گرفته است و شخصیت مسیح (ع) به عنوان یکی از اسطوره های دینی به دلیل در برداشتن مفاهیم رستاخیزی و پیروزی از پرکاربردترین اساطیر در دیوان یوسف الخال به شمار می رود و به شیوه های گوناگون در شعر او نمود پیدا می کند. در این جستار برآنیم که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به کارکردهای مختلف شخصیت مسیح (ع) دردیوان یوسف الخال بپردازیم؛ بنابراین سوال اصلی تحقیق بررسی کیفیت ابعاد و و زوایای کارکرد اسطوره ای شخصیت مسیح (ع) در دیوان شاعر و نتایج حاصله حاکی از آن است که مسیح گاه نماد منجی و رهایی بخش انسان ها از گناهان و گاه نماد رنچ و در برخی احوال،  به سان چهره منتقم ظهور می کند و در واقع شاعر با استفاده از شخصیت مسیح (ع) مشکلات و مسایل اجتماعی جامعه خویش را به تصویر می کشد.

    کلید واژگان: اسطوره, شعر عربی, یوسف الخال, مسیح(ع)}
    Mansoreh Askarpor, Seyede Akram Rakhshandehnia *, Hadi Shabani Chafjiri
     Introduction 

      The presence of myths is visible in the literature of every nation. In the meantime, Arabs and especially its poets were familiar with mythical figures. Mentioning the names of mythical heroes with their legendary features in the poetry of Jahili (pre-Islam) period indicates this familiarity. After literary resurrection and establishing connection with Western culture and civilization, using myths was reformed which dates back to mid-twentieth century. In this period Arab poets have used myth for expressing concepts and applied it as a useful means in poetical illustration. 

     Statement of the Problem and Research Questions

      Arab contemporary poets aimed to benefit from extraordinary power and capabilities of myth for their goals and wishes. For the realization of their goals the heroes and mythical figures are revived in order to objectify their ideas, emotions, and passions and in this way poetical experience is mingled with mythical concepts.    Among all the myths, the religious ones have also appeared in poems of Arab poets. The figures of prophets including Mohammad (pbuh), Jesus (AS), Moses (AS), and Job (AS) have been frequently used in the poetry of contemporary poets. The poets by benefiting from these figures and their related issues tried to induce their concerned concepts.   Among the prophet figures that can be found in Yusuf al-Khal’s poetry are Abraham (AS), Job (AS), Adam (AS), and Jesus (AS). Jesus (AS) is one of the most frequently used figures among these figures. Considering the unbalanced circumstances of Arab society, Yusuf al-Khal wishes for a savior of mankind to set up a global resurrection. He wishes for a great resurrection which brings a better life for the Arab nation. By using the symbols of this religious myth he protests against political failures, unorganized conditions of Arabs, and the presence of terror atmosphere. So, in this article we study the different aspects of Jesus Christ (AS)’s personality in Yusuf al-Khal’s divan. The main research question is: in what aspects the mythical function of Jesus (AS) character is represented in poet’s divan?

    The Goals and Necessity of Research  

    Since myth and mythical function in Arab contemporary poetry is transformed from a simple, ordinary function to an influential function with predetermined goals, the goal of this research is to extract and express myth function in one of the greatest contemporary Arab mythographer’s divan that is Yusuf al-Khal and to study its contemporary social function. The extended and different function of myth in al-Khal’s divan shows the necessity of this research.   

    Detailed Research Method  

    In this research by using descriptive-analytic method first, poet’s divan was carefully studied and the examples of myth function were extracted and finally analyzed and studied.       

     Research Background   

      In a section of ‘Al-Ustura fi al-She’r-e-al-Arabi al-Mo’ser’ book by Yusuf al-Halavi the myth in Yusuf al-Khal poetry is dealt with that is not specifically about Jesus (AS). Also, As’ad Razogh in ‘Al-Sho’ara-e-Al-Tamozion: Al-Ustura fi al-She’r-e-al-Arabi al-Mo’ser’ published in 1996 studies the style of myth usage in poetry of five Arab contemporary poets including Khalil Havi, Sayab, Adonis, and Jabra Ibrahim Jabra. In one of the chapters he has dealt with some of mythical odes of Yusuf al-Khal including ‘Al-Bae’r al-Mahjoureh’ however, it doesn’t include other odes concerning Jesus (AS) myth. In the article “Myth in the Arab Contemporary Tamouzi Poets’ Poem” (Akbarizadeh, 1393: 27-46) which is published in Lyrical Literature No.23 myth in three Arab poets including Adonis, Sayab, and Bayati are dealt with but no mention has been made to al-Khal divan.   In this field, the most important article is “Al-Masih va al-Romoz al-Masihiyah fi Divan Yusuf al-Khal” (Roshanfekr, 2014: 61-90) published in Al-Loghat al-Arabiyah va Adaboha No.1 magazine. Reading present article and comparing it with mentioned article shows the similar and different aspects clearly, because the goal of present article is to illustrate mythical aspect of Jesus (AS) character in the form of (4) a mythical symbol. It is a method which the mentioned article does not have and instead it generally have dealt with Jesus (AS) character in divan and have not emphasized on the mythical and symbolic aspect of Jesus (AS). 

    Keywords: : Myth, Arabic Poetry, Yousuf Al-Khal, Christ (AS)}
  • سید حسین سیدی
    مدرنیسم در وسیع ترین مفهوم آن ،با ایده های نوآوری ،پیشرفت،وبه روز بودن مقارن بوده است ونقطه ی مقابل ایده های کهن ،کلاسیسیسم وسنت است. مدرنیسم با دوچهره ی فناورانه واندیشگانی در تاریخ بشر ظهور کرده است. آن چه را که امروزه مدرنیسم می نامیم،همان دستاوردهای ژرف سیاسی ،اجتماعی،اقتصادی،فکری وفرهنگی در تمام حوزه های حیات فردی وجمعی است. هدف این پژوهش خوانش تطبیقی در مفهوم مدرنیسم در حوزه ادبیات معاصر عرب از دیدگاه دوشاعر ونظریه پرداز در این حوزه می باشد. حوزه پژوهش دیدگاه نوگرایانی چون ادونیس ویوسف الخال است.
    روش بررسی تحلیل تطبیقی دو شاعر از خلال اظهاراتی است که این دو در آثارشان به آن اشاره کرده اند. حاصل ویافته ی این بررسی آن است که ادونیس والخال در باب لزوم مدرن شدن وحضور مدرنیسم ادبی در ادب معاصر به ویزه شعر اتفاق نظر دارندولی در کم وکیف این حضور اختلاف نظرهایی در دیدگاه آن دو یافت می شود.
    مهم ترین وجه تمایز این دودیدگاه آن است که ادونیس رویکردی معرفت شناختی به مدرنیسم دارد ولی الخال رویکرد وجود شناختی.
    کلید واژگان: مدرنیسم, شعر معاصر, ادونیس, یوسف الخال}
  • علی اکبر احمدی چناری، پریسا احمدی
    یوسف الخال، شاعر سوری و فروغ فرخزاد، شاعر ایرانی، دو شخصیت ادبی هستند که انسان معاصر و دغدغه های او در زندگی اجتماعی، درکانون اندیشه آن هاست. تصویری که فروغ در دو دفتر «تولدی دیگر» و «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» و الخال در «قصیده طویله» با بهره گیری از اسطوره «قهرمان» از انسان معاصر ترسیم می کنند، همانندی بسیاری دارد. بحران هویت انسان در جوامع کلان شهری مدرن در نتیجه فاصله گرفتن او از ارزش های سنتی و میراث معنوی، درونمایه اصلی این آثار است. نقطه اشتراک دو شاعر در این ارتباط، تاثیرپذیری عمیق از «تی. اس. الیوت» است که شعر او به عنوان یکی از آبشخورهای اصلی تحول در شعر مدرن عربی و فارسی قلمداد می شود. جستار پیش روی از رهگذر تحلیل درونمایه های مرتبط با اسطوره فوق الذکر به روش توصیفی تطبیقی در آثار دو شاعر، همانندی محتوایی آن ها در ترسیم چهره انسان معاصر را نشان می دهد. برداشت نهایی آن است که آثار یادشده، عرصه جدال نومیدی و امید برای رهایی انسان معاصر از بحران هویت است.
    کلید واژگان: اسطوره قهرمان, انسان معاصر, فروغ فرخزاد, یوسف الخال}
  • حسن گودرزی لمراسکی*، سیدعلی مفتخرزاده، ایوب حیدری
    آزادی یکی از بزرگ ترین و عالی ترین ارزش های انسانی و یکی از لوازم حیات و تکامل است که همواره همه ملت ها خواستار تحقق آن بوده اند، آزادی واژه ای است که قدمتی به درازای تاریخ بشر دارد و از طریق شاخص هایی چون حقیقت طلبی، عدالت خواهی، کمال گرایی و رشد وجودی انسان معیار و میزان یافته و حدود خود را تعریف می نماید و در ادبیات ملل مختلف به صورت های گوناگون جلوه گر است. آزادی در ادبیات معاصر عربی، به طرق مختلف به خصوص آزادی اگزیستانسیالیستی مطرح است که خاستگاه آن آگاهی و خرد انسان است که در شعر صلاح عبدالصبور و ادونیس نمود دارد. این جستار بر آن است تا این مفهوم را در اندیشه یوسف الخال شاعر نوگرای معاصر سوری، در سه محور آزادی سیاسی، اجتماعی و اگزیستانسیالیستی بررسی و تحلیل نماید؛ چراکه او از ظلم وئ ستم صهیونیست ها به ستوه آمده و بر آن است که آزادی جز با تلاش، رنج فراوان و قربانی دادن بدست نخواهد آمد. وی آزادی اجتماعی را برقراری و استواری آزادی در جامعه می داند تا زمینه حضور مردم در عرصه های گوناگون فراهم شود و اگزیستانسیالیستی است که انسان و دغدغه هایش مسئله اصلی و محوری اندیشه اوست. آزادی برای رسیدن به حقیقت محور تفکر و اندیشه وی است و قوه تعقل، مهم ترین بنیانی است که برای آزادی قائل شده و آن را وسیله ای برای رسیدن به آزادی حقیقی می داند.
    کلید واژگان: یوسف الخال, آزادی های سیاسی, اجتماعی و اگزیستانسیالیستی}
    Hasan Goodarzi Lemraski*, Ali Moftakharzadeh, Ayoub Heydari
    Freedom is one of the greatest and highest human values and of necessities of life and evolution that all nations have wanted its realization. The word freedom dates back to human history and it has found criterion and rate through indicators such as truth-seeking, justice and human's existential growth and defines its own limits and is manifested in literature of different nations in various forms. Freedom in contemporary Arabic Literature is proposed in different ways especially existentialistic freedom origin of which is human's knowledge and wisdom that were revealed in Salah Abd-al Sabour's and Adonis’ poems. This inquiry is going to investigate and analyze this concept in the thoughts ofYusuf Alkhal, contemporary modernist Syrian poet, from political, social and existential perspective as he has been tired of Zionist's oppression and believes that freedom will not be achieved without effort, great suffering and sacrifice. He sees social freedom as establishment and stability of freedom in society as far as people's presence will be provided in various areas and is an existentialist whose thought’s main and axial issue is man and his concerns. His thinking and thought is focused on freedom for reaching the truth and power of reasoning is the most important basis of freedom and considers it as a tool for reaching true freedom.
    Keywords: Yusuf Alkhal, political, social, existential freedom}
  • کبری روشنفکر، مجید محمدی بایزیدی
    استخدم الشعر العربی المعاصر، اکثر من ای وقت آخر، شخصیات الانبیاء للتعبیر عن تجارب الشعراء الشعریه والاوضاع التی احاطت ببیئتهم الاجتماعیه والثقافیه والسیاسیه.
    من ابرز هذه الشخصیات التی شاع استخدامها بین رواد الشعر المعاصر هی شخصیه النبی المسیح (ع) الذی وجده الشعراء اکثر تلاوما مع ما اعتراهم من الغربه والالم والمعاناه وما ساد مجتمعهم من الفتور والخمود. فاحتلت هذه الشخصیه المسیحیه المکانه الاولی فی شعر الشعراء المعاصرین - من المسلمین والمسیحیین- شیئا فشیئا بالنسبه إلی سائر الانبیاء.
    یوسف الخال من ابرز الشعراء المسیحیین فی هذا المجال وهو الذی یعد فاتحا الرویه للرویه المسیحیه فی الادب العربی المعاصر إذ انطبعت اشعاره بالطابع المسیحی إثر دیانته المسیحیه.
    هذا المقال یهدف إلی دراسه شخصیه المسیح (ع) والرموز المسیحیه من وجهه نظر هذا الشاعر اللبنانی متبعا فیه المنهج الوصفی- التحلیلی. فلایمکن فهم اشعاره إلا فی ضوء الإطلاع علی الرموز المسیحیه لکثره شیوع هذه الرموز فی اشعاره. فالشاعر استخدم هذه الرموز للتعبیر عن ثنائیه الموت والانبعاث، ثم فتح نافذه الامل والخلاص عن هذا الموت الممیت عن طریق عنصر الفداء والتضحیه. فقصائده تتسم دائما بالرویه التفاولیه فی خاتمتها خلافا لفاتحتها التی تقترب من النظره التشاومیه.
    کلید واژگان: المسیح (ع), الرمز, الشعر العربی المعاصر, یوسف الخال}
    Kobra Roshanfekr, Majid Mohammadi Bayazidi
    The Arabic contemporary poem has faced a period in which, the poets tended to employ the prophets characters to utter poetic experiences, and social, cultural, and political conditions of their own era.The character of Jesus Christ(peace be upon him),is one of the most prominent character used among the contemporary pioneer poets who found it the most appropriate character to express pain, grief, loneliness, and the stagnation of their own society. little by little the Jesus character got its right place among Moslem and Christ poets in comparison with other prophets. Yosof Alkhal the most prominent Christ poet who commenced using Christ point of view in Arabic literature, and his poems have the colour of Christianity.This paper aims to study the Jesus Christ character and Christ symbols in this Lebanese poet by using descriptive-analytical method. the results show that understanding the poems of this poet is impossible, unless being aware of such symbols, because of the excessive number of such symbols in his poems. he has used such symbols to express the duality of death and the Resurrection Day. he has opened the window of hope and freedom through the killing death and devoting and sacrificing. and his long poems seem to be optimistic in contrary to its pessimistic commence.
    Keywords: Jesus Christ, symbol, Arabic contemporary poems, Yosof Alkhal}
  • حسن گودرزی لمراسکی
    انسان به عنوان اشرف مخلوقات، مورد توجه فیلسوفان پیشا سقراطی بود؛ ولی با ظهور سقراط این توجه، کمرنگ شد چون که وی به نسبی بودن برتری های انسان اشاره نمود. بعد از گذشت قرن های متمادی، فیلسوفان بزرگی چون کیرکگارد، مارتین هایدگر، ژان پل سارتر و... ظهور کردند که انسان را محور توجهشان قرار داده و مکتب اگزیستانسیالیسم را بنیان نهادند. این مکتب در مورد انسان و اصالتش سخن گفته، بر تقدم وجود بر ماهیت تاکید ورزیده و همه چیز را از آن انسان می داند. اگزیستانسیالیسم در ادبیات جهانی به خصوص ادبیات معاصر عربی نفوذ کرده و شاعران و ادیبانی چون ادونیس، سیاب و... از آن تاثیر پذیرفتند. یکی از آن ها، یوسف الخال، از شاعران بنام مدرنیسم در شعر معاصر عرب است که در این جستار، با روش تحلیل محتوا و تکیه بر ابیات او، به تاثیر اگزیستانسیالیسم در شعر او با محورهای انسان، آزادی و تعهد پرداخته می شود؛ چرا که وی برای انسان و اصالت او ارزش و اهمیت زیادی قائل است تا جایی که از نظام های کمونیستی به دلیل نادیده گرفتن نبوغ انسان و استعدادهای فردی او، شدیدا انتقاد می کند. از نظر او انسان همه چیز است و آزادی حق مسلم اوست؛ آزادی ای که به شناخت او از حقیقت و تشکیل جامعه ای آزاد، کمک کند. او ادبیات را در خدمت انسان دانسته و ادیبی را ارزشمند می شمارد که نسبت به فرد و جامعه، تعهد داشته و حاضر باشد جانش را در راه میهن خود فدا کند.
    کلید واژگان: یوسف الخال, اگزیستانسیالیسم, انسان, آزادی و تعهد(گیب, 1366: 1) در پی این هجوم}
    Hasan Goodarzi Lemraski
    Human as the Superior of the Creature was More Important for Pre-Socrates، But by Emerging Socrates this Remark Become Pale Because he Pointed to be Average of Human''s Powers. After many Decades، Some Grand-Phipspher Such as Kierkegaard، Nietzsche، Martin Heidegger and Jean-Paul Sartre Entered and they have Taken Attention to Human and Established Existentialism. This Academy Spoke about Human and His Gentry and Emphasized on Existence Primacy on Identity and that Human is the Only Creature who can Make his Identity. from This Academy Point of View، all Things are for Hunan. this Academy has Influenced in World Literature، Especially in Arab''s Contemporary Literature، and Affect an Scholars and Poets. One of Them، Joseph Alkhal Named Modernism Poet in Contemporary Arab Poetry. Man and His Originality is Important for Him and Criticals the Communist Systems، Because Ignore the Individual Genius of Man and His Talent. of his View، Human is Everything and Freedom is His Right. Freedom that Help Him for Forming Freedom Society and Recognize the Fact. he Knows the Literature in Serving of Human. he Knows Poet the Value that be Committe to the Human and Society. this Paper by Analyzing his Distiches Try to Describe Existentialism in Joseph Alkhal Poem and Deals thery Element of it Like: Human، Freedom and Commitment.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال