به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "یوسف العانی" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «یوسف العانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی یوسف العانی در مقالات مجلات علمی
  • شاکر العامری*، علی شهریاری

    تعد الشخصیه من العناصر الرئیسه فی الروایه بشکل عام وفی النص المسرحی بشکل خاص؛ لان الشخصیه تلعب دورا مهما فی تطویر الاحداث داخل النص المسرحی، وکثیرا ما یعتمد المولف علی ابعاد ومواصفات الشخصیه القصصیه فی توصیل ما یرمی إلیه من افکار لتکون بمثابه مدلول مادی علی الکثیر من الافکار والمضامین الإنسانیه. یهدف هذا البحث الذی یعتمد علی المنهج الوصفی_ التحلیلی إلی دراسه الشخصیه فی مسرحیه "انا امک یا شاکر" لیوسف العانی، حیث سجلت هذه المسرحیه اول تاثیر للادب الاشتراکی فی المسرح العراقی لتناص شخصیه ام شاکر مع شخصیه الام عند "مکسیم غورکی". واهم النتائج التی توصل إلیها البحث ما یلی: إن العانی هو اول کاتب عراقی یختار المراه بطلا للمسرحیه، وهی ام شاکر الام ذات الإراده الحدیدیه والوعی السیاسی غیر العادی والإیمان الذی لا یتزعزع فی حتمیه الثوره الوطنیه وضروره انتصارها. وقد اختار العانی شخصیات المسرحیه من بین الناس العادیین کی یتواصل معها الجمهور بسرعه، إذ إن الحقیقه التی اراد العانی ان یوصلها للجمهور دفعته لاستخدام اللهجه الدارجه لإیصال خطابه المسرحی والفکری للامیین من المجتمع الذین لا یجیدون القراءه والکتابه. ویبدو ان العانی اهتم بالمونولوج ولم یلتفت إلی بعض ابعاد الشخصیات، حیث لا نجد تحولا فی الشخصیات، إذ بقیت کما هی طیله المسرحیه وظلت رهینه الثوره الشعبیه والحدث المسرحی، فلم تکن غنیه فی ذاتها، لکنها کانت غنیه بالافکار التی تودیها.

    کلید واژگان: الشخصیه, النص المسرحی, یوسف العانی, انا امک یا شاکر, السردانیه العربیه
    Shaker Ameri*, Ali Shahriari

    The character is a main element in a dramatic text as a playwright often relies on specific dimensions of the fictional character to convey ideas, hence the character plays a significant role in developing the events. This study, based on a descriptive-analytical approach, examines characterization in Youssef Al-Ani’s I am your mother, Shaker!. This play is one of the pioneers of socialist literature in Iraqi theater due to the intertextual relationship between Umm Shaker and the character in Maxim Gorky’s The Mother. The most important findings of the study are the following: Al-Ani is the first Iraqi writer to present a woman (Umm Shaker) as the hero of the play, the mother with an iron will, extraordinary political awareness, and unwavering faith in the victory of the national revolution. Al-Ani draws the characters from ordinary people, so the audience identifies with them quickly. The message that Al-Ani intended to convey prompted him to use the colloquial dialect delivering his theatrical and intellectual speech to the illiterate members of society. It seems that Al-Ani paid more attention to conversation (monologue) than characterization as do not find any transformation in the characters throughout the play. The characters are hostage to the popular revolution and the theatrical event.

    Keywords: Character, Theatrical Text, Youssef Al-Ani, I Am Your Mother, Shaker, Arabic Narratology
  • ناصر قاسمی*، فیصل سیاحی
    یعد الزمان من اهم العناصر فی کینونه العمل الادبی وتوظیفه بشکل فنی یبرز قدرات الکاتب ویضفی طابعا جمالیا علی ناصیه النص، خلافا للکلاسیکیین الذین کان اکثرهم یستخدم الزمن الکورنولوجی لطی مساحات الزمن السردی. وقد استخدم الکتاب الجدد هذا العنصر الحیوی بإحداث مفارقات زمنیه تتلاعب ببنیه زمن القصه، والفضل یعود للشکلانیین الروس الذین ابدعوا فی تشیید دعایم الزمن. تقوم هذه الدراسه علی منهج بنیوی -تحلیلی مستهدفه کیفیه توظیف التقنیات الزمنیه وغایتها فی بنیه هذه المسرحیه مستخدمه الترتیب والاستغراق بشتی عناصرهما لکسر جدار زمن الکورنولوجی مستعینه لهذه المهمه بالزمن السردی. وقد برع یوسف العانی فی التوظیف، فوظف الاسترجاع والاستباق، وابطا السرد واسرعه. وقد حصل هذا البحث علی نتایج هی؛ نسف رتابه الزمن الخطی بزمن السرد، حیث طغت الاسترجاعات الخارجیه علی الاستباقات لسد بعض الثغرات او للتنویع او للتعریف بشخصیه وخلفیتها. اما الاستشراقات فاکثرها مزجیه، حیث ابدع الکاتب فی الاستغراقات الزمنیه التی تدب فی إطار الوقفه الدینامیه فی الحرکه والسکون والمونولوج وسبر اعماق سایکولوجیه الشخوص ووظف التلخیص لعدم الولوج فی الإطناب او للاحداث الثانویه، وخلافا للکتاب الکلاسیکیین کثر الحذف الضمنی مقارنه بالحذف المعلن.
    کلید واژگان: یوسف العانی, المفارقه الزمنیه, الاسترجاع, الاستباق, الاستغراق, مسرحیه الصریر
    Naser Ghasemi *, Feysal Sayahi
    The concept of time is considered as one of the most important elements of a literary work and its artistic creation is a diagram of the author's power and adds an aesthetic view of the text. Unlike most traditionalists who use chronological time to explain and calculate narrative time, modern writers have disrupted the plot by using this basic element and the features of Anachronism. Russian formalists have been pioneers in explaining the mechanisms of narrative time.
    This study intends to use a structural-analytical method, while examining the Anachronism in the artistic structure of the drama AL"Sarir" for Youssef Al-Ani, to deal with how and methods of using time components in the plot of this drama. And continuity is profitable. And with artistry, he has used all the components of time, Flash back, Flash Forward, expansion and contraction.
    The results of this research show that the linear chronological time order is disrupted during the use of narrative time. In the meantime, the external retrospectiveness of the preface has filled the gaps in the story, created a variety of narratives, and introduced his characters. Forecasts are often mixed. Descriptive pauses have a special dynamism. In this play, unlike the classical narrative methods, implicit omission is more than obvious omission.
    Keywords: Youssef Al-Ani, Anachronism, AL Sarir
  • محمدحسن امرایی
    یعد یوسف إسماعیل العانی فنان الشعب العراقی العملاق واحد عباقره الاوائل فی فن المسرحی، کتابه، عرضا ونقدا. استفاد العانی من طروحات ومواقف بریشت السیاسیه وافکاره؛ إذ توافقت طروحاته الإیدیولوجیه مع فکره الالتزام السیاسی التی سادت فی تلک الفتره، مع الرغبه فی إیجاد قالب مسرحی یتوجه للجماهیر العریضه؛ هذه العجاله بالاعتماد علی المنهج الوصفی والتحلیلی تتناول لمحات من مکونات نص المسرحیه الداخلیه، ومنهاالثیمه او الفکره الرئیسیه والشخصیات ومستویاتها الخمسه والصراعات والاحداث الموجوده فی المسرحیه، وزمکانیه نصها وممیزات خطابها کما یحاول تحدید میزات هذه العناصر بالدراسه والتنقیب.
    کلید واژگان: یوسف العانی, المسرحیه, المفتاح للصندوق, البنیه الداخلیه
    Mohammad Hasan Amraei
    Youssef Ismael – Iraqi great artist – is one of the nobles in playwriting either in writing or in criticism. Al – Aani has enjoyed Beresht’s theories and ideas while his idea were based on political requirements which was dominant in that era; he wanted to choose a frame for playwriting which considered all types of people of the society. The present article which is analytical – descriptive, studies the intertextual elements such as theme, characters, events and battles, time and place of the play.
    Keywords: Youssef Al – Aani_play_box key_internal structure
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال