به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « action pattern » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «action pattern» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • میترا مرادی*، علی عباسی

    گرماس به عنوان مشهورترین نظریه پرداز "معناشناسی روایت" معتقد است که ساختار یک روایت همچون ساختار یک جمله، از دستور زبان خاص خود برخوردار است. وی با ارائه مدل هایی همچون الگوی کنشی، برنامه روایی، مربع معنایی و... سعی در ساختارمند کردن روابط میان نشانه های دلالت مند یک اثر دارد تا از این طریق با گذار از روساخت به ژرف ساخت، به درک ساختارهای درونی معناساز متن دست یابیم. در این بررسی برآنیم تا با بهره گیری از مدل های ارائه شده توسط گرماس به بررسی کارکرد روایی در رمان و اگر حقیقت داشتاثر نویسنده فرانسوی، مارک لوی، بپردازیم. در حقیقت با انجام این بررسی در پی یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که چگونه کارکرد روایی به عنوان اصل سازمان دهنده گفتمان به ایجاد معنا و بازتاب ارزش های موردنظر نویسنده کمک کرده است؟ پیش فرض ما در این پژوهش آن است که متن متشکل از مجموعه ای از عناصر نشانه-معناشناختی در سطح و عمق است که بین آن ها روابط معناسازی وجود دارد. لذا هدف از این بررسی، مطالعه الگوی کنشی، برنامه روایی و مربع معنایی در این رمان است تا مشخص شود چگونه این عناصر، گفتمان را معنادار می کنند. یافته های این بررسی نشان می دهند که در این داستان با مجموعه ای ساده از برنامه های روایی کاربردی مواجه نیستیم، بلکه شاهد مجموعه ای از برنامه های روایی هستیم که به موازات هم پیش می روند، این امر بیانگر پیچیدگی سیر روایی سوژه کنشی است. از بررسی مربع معنایی درمی یابیم که کنشگر اگرچه موقتا در موقعیت مرگ قرار می گیرد اما سرانجام از آن خارج شده و به زندگی برمی گردد؛ این بیانگر ارزش های مثبت اندیشی نویسنده است.

    کلید واژگان: کارکرد روایی, مربع معنایی, برنامه روایی, الگوی کنشی, گرماس}
    Mitra Moradi *, Ali Abbassi
    Introduction

    Greimas, as the most famous theoretician of "narrative semantics", believes that the structure of a narrative, like the structure of a sentence, has its own grammar. By presenting some models such as action pattern, narrative program, semantic square, etc., he tries to structure the relationships between the meaningful signs of a texte, so that we can understand the internal structures of the meaning of the text by transitioning from the surface structure to the deep structure. The narrativity is the main organizing principle of any discourse. Narrative semiotics aims to search for deep, inherent and stable structures in discourses that can be formally manifested at the surface of texts. In this research, by referring to Greimas's narrative semiotics and his famous models, we intend to examine the narrativity in the novel "If Only It Were True" by Marc Levy. Unlike other literary criticism approaches that search for meaning outside the text, the semiotic approach searches for the mechanism of meaning formation in the text itself and in the deep layers of the text.

    Background of study:

    In the field of semiotics, narratology and semantics, many studies have been done by researchers in the form of books and articles. Emphasizing the narrative aspect of Greimas's approach, Abbasi has analyzed Persian texts in the books "Samad: The Structure of a Myth" and "Applied Narrative". Sha'iri has done many and extensive studies in this field, among which the books "Semantic of Literature: The Theory and Method of Analyzing Literary Discourse" and several articles such as "From Structuralist Semiotics to Discourse-Semiotics", "A Study of Types of Discourse Systems From the Semiotic Point of View", "Semiotic Analysis of the Process of Recognition in Literary Discourse: A Case Study of Pacheh Khizak written by Sadegh Choubak ".Marc Levy's works have also been the subject of researches with different approaches of literary criticism, among them, we can mention the article by Hassan Zokhtareh and Martine Boyer-Weinmann entitled "A Study of Literary Success in the Contemporary Media Age, Case Study: She and He by Marc Levy". The authors of this article examine the reasons for the success of best-selling novels and successful authors. Ali Abbassi and Mitra Moradi have studied the beginning and end parts of Levy's novel in the article entitled "The Study of the Incipit and the Closure in All Those Things We Never Said by Marc Levy".

    Methodology

    In this research, using the models presented by Greimas, we intend to investigate the narrativity in the novel "If Only It Were True", by the French author, Marc Levy. By conducting this study, we are looking for an answer to the question "how the narrativity as the organizing principle of the discourse has helped to create meaning and reflect the author's desired values". Our hypothesis in this research is that the text consists of a set of semiotic-semantic elements at the surface and deep structures, between which there are meaningful relationships. Therefore, the purpose of this researche is to study the action pattern, narrative program and semantic square in this novel in order to determine how these elements make the discourse meaningful.

    Conclusion

    The findings of this study show that in this novel we are not facing a simple set of narrative programs, but there is a set of narrative programs that go in parallel to each other, this indicates the complexity of the narrative course of the action subject. By examining the semantic square, we learn that although the actors are temporarily in the position of death, they eventually come out of it and return to life; This reflects the author's positiviste values.

    Keywords: Narrativity, Semantic Square, Narrative Program, Action Pattern, Greimas}
  • علی احمدی*

    إن "الشخصیه" من الارکان الرییسه المشکله للنص القصصی. وتعد "العاملیه" ای "فعل الشخصیه" من الاتجاهات المهمه فی هذا المجال،  فتوظیف کل شخصیه فی القصه یتطلب دقه وإتقانا خاصا. و کل کاتب بإمکانه ان یقیم علاقه عمیقه مع قرایه من خلال توظیفه السلیم للشخصیات ویمضی بالقاری إلی بطن القصه ویحثه علی متابعه الروایه حتی النهایه. یسعی هذا البحث عن طریق المنهج الوصفی-التحلیلی ان یلقی الضوء علی شخصیات روایه "المستنقع" للسحار وهی إحدی روایات الکاتب الواقعیه وذلک علی اساس نظریه غریماس فی مجال "الادوار العاملیه". إن غریماس طرح نظریته فی مجال الروایه متاثرا بنظریه "بروب". بما ان نظریه غریماس قابله للتطبیق فی جمیع الانماط الادبیه تقریبا، من هنا نموذجه لدراسه الادوار العاملیه فی الشخصیات القصصیه تشتمل علی ثلاثه نماذج ثناییه وهی: «العامل/الهدف»، «المرسل/المعمول» و «المساعد/المعارض». یظهر لنا من خلال النتایج التی تم استنتاجها علی ضوء المنهج الوصفی-التحلیلی بان شخصیات الروایه یعانون من مفارقه کبیره بالنسبه إلی القیم (الحب والخیانه، العفو والانانیه، الانتقام وطلب الخیر، المستنقع والطریق الصواب). إن فواد -بناء علی نموذج غریماس حول العاملیه- یعیش فی فضاء المجتمع التقلیدی فی مصر، وهو یمضی فی سبیل اهدافه بنشاط ودون توقف او جمود، ویلعب دوره فی العامل القصصی ویجعل المکونات الاخری لهذا النموذج تسیر نحو طریق التفاعل.

    کلید واژگان: السردانیه العربیه, الشخصیه, غریماس, نموذج الادوار العاملیه, عبدالحمید السحار, روایه المستنقع}
    Ali Ahmadi*

    The Character is one of the fundamental components of the story, and one of its approaches is activism. The action in the story is the same as the action of the character, and the use of each of these characters in the story requires special precision and tenderness, every writer can establish a deep connection with the reader and draw him into the heart of the story by using the characters correctly, and accompany him to the end of the story. This paper aims to analyze the characters of Suhar's novel Al Mustanga, which is one of the realist novels of this author, based on Grimas’s pattern of action, using a descriptive and analytical method. Grimas, under the influence of Propp, proposed his theory of narratology and his model of action is applicable in almost all literary genres. he proposed a model for the investigation of character actions in the story, which consists of 3 models: "actor/target", "active/active" and "active/anti-active" are formed. The findings of the research indicate that the characters of the novel have distinct value systems (love and betrayal, forgiveness and selfishness, revenge and benevolence, swamp and highway) according to Grimas's action model: Fouad as The actor character in the traditional atmosphere of the Egyptian society has moved on the way to reach his goal without any stagnation, and has set the action of the story and put other components of this model on the path of role-playing.

    Keywords: Arabic narratology, character, grimace, action pattern, Abdul Hamid Jodat al-Sahhar, Al-Mustanqa}
  • سیمین علیزاده*، ناهید اکبری، رضا فرصتی جویباری
    تحلیل شخصیت در داستان، در دهه های اخیر به طور ویژه ای توجه ناقدان و تحلیلگران ادب داستانی را  جلب کرده است. شخصیت، بخشی از ساختار کلی یک روایت محسوب می شود و یکی از وجوه آن، کنشگری است. کنش در داستان و روایت، فعل شخصیت داستانی را رقم می زند. گرماس تحت تاثیر پراپ،  نظریه روایت شناسی خود را مطرح کرده است. الگوی کنشی وی در این نظریه، تقریبا در همه ژانرهای ادبی قابل اجراست و این ویژگی، نشان از میزان انعطاف پذیری و کاربردی بودن الگوی وی در بررسی مبانی ساختاری یک متن دارد. هدف و موضوع این پژوهش، بررسی شخصیت های رمان ارمیا از رضا امیرخانی بر اساس الگوی کنشی گرماس است. گرماس، مدلی را در بررسی کنش های شخصیتی داستان طراحی کرده است که از سه الگوی دوتایی: «کنشگر/ هدف»، «کنش گزار/ کنش پذیر» و «کنش یار/ ضدکنشگر» تشکیل شده است. نتایج مقاله که با روش توصیفی-تحلیلی تدوین شده، حاکی از آن است که شخصیت های این رمان، دارای تقابل های ارزشی بارزی هستند (جنگ و ضدجنگ). طبق الگوی کنشی گرماس، ارمیا به عنوان شخصیت کنشگر در ساحت جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، در راه رسیدن به هدف خویش حرکت کرده، کنش داستانی را رقم زده و سایر مولفه های این الگو را در مسیر نقش پذیری قرار داده است.
    کلید واژگان: رضا امیرخانی, رمان ارمیا, شخصیت, گرماس, الگوی کنشی}
    Simin Alizadeh *, Nahid Akbari, Reza Forsati Zjoybari
    Character analysis in fiction has received special attention from critics and analysts of fiction in recent decades. Personality is part of the overall structure of a narrative and one of its aspects is activism. The action in the story and narrative determines the verb of the narrative character. Influenced by Propp, Greimas proposed his theory of narratology. His model of action in this theory can be applied in almost all literary genres, and this feature shows the flexibility and applicability of his model in examining the structural foundations of a text. The purpose and subject of this research is to study the characters of Ermiah's novel by Reza Amirkhani based on Greimas' action pattern. Greimas has designed a model for examining the character's character actions, which consists of three dual patterns: "actor / goal", "actor / actionable" and "friend / counter-actor". The results of the descriptive-analytical article indicate that the characters in this novel have significant value contrasts (war and anti-war). According to Greimas' action of pattern, Ermiah, as an active character in the field of imposed war and holy defense, has moved towards achieving his goal and has figured out the action of the story and put the other components of this pattern on the path of role-playing.
    Keywords: Reza Amirkhani, Novel, Ermiah, personality, Greimas, Action pattern, Narrative}
  • فاطمه دادبود، حسن بشیرنژاد*

    این جستار برآن است تا با بررسی فرایند گذر از الگوی کنشی و مربع معنایی به سوی مربع تنشی، به نحوه شکل گیری فرایند حسی ادراکی در روند داستان سرایی هزارو یک شب بپردازد تا پاسخی برای این مهم بیابد که چگونه کارکرد ساختار روایی تودرتو در هزارویک شب، از مربع معنایی پا فراتر می گذارد و به فرایند تنشی رخنه می کند، شرایط گفتمانی را تغییر می دهد و به تولید معناهای سیال و درنهایت به تنش گستره ای و فشاره ای می انجامد. در هزارویک شب، همه چیز از نقصان معنا آغاز می شود. بحران زدگی عاطفی که حاصل جبر بیرونی است، شهریار را به کنش گزار انتقام جو تبدیل می کند؛ اما با حضور راوی هوشمند، شهرزاد، فرایند روایی آغاز می شود. روایت، کارکرد رفع نقصان خود را در شیوه حضور راوی در کنار شهریار نشان می دهد. حضور مستمر راوی با گفتمانی معنادار، شرایط نابسامان را به تعلیق در می آورد و روایتگری به سیر استعلای معنایی و ایجاد تنش بین کنشگران اصلی سوق داده می شود. انفصال از ابژه انتقام و اتصال به ابژه ارزشی که پیوند شهریار با خود و هستی پیرامونش است، حرکتی جدید را تبیین می‏کند که درنهایت به تغییر و بازآفرینی نشانه ای می انجامد. شهرزاد با بهره گیری از زبان روایت، موقعیت نابسامان روحی شهریار را بهبود می بخشد و سرانجام با تزریق انژری در فضای گفتمانی باعث می‏شود تا شرایط تثبیت گردد و سپس به شرایط رهایی بخش تبدیل شود و شهریار درمقابل معنای جدیدی از زندگی و هستی قرار بگیرد.

    کلید واژگان: روایتگری, مربع معنایی, مربع تنشی, الگوی کنشی, داستان هزار و یک شب}
    Fatemeh Dadbood, Hassan Bashirnezhad *

    This survey attempts to demonstrate how the perception-sense process has been formed in the narration- process of One Thousand and One Nights via the study from Action Pattern and Semantic Square to Tension Square to find out how the function of story-into-story narrative structure in One Thousand and One Nights has passed from the Semantic Square and penetrated into the Tension Process, transformed the discursive condition, led to produce the fluid meanings and ultimately made up the tension of the Extensity and Intensity. In One Thousand And One Nights, everything has commenced from a deficiency. Emotional crisis that made Shahriyar as a vindictive actor, appeared due to the external oppression; but the narration process has begun by the presence of Sharzad as an intelligent narrator. Narration has displayed its function as elimination of deficiency via the presence of the narrator along with Shahriyar . The continual presence of narrator with her purposeful discourse has been suspending the abnormal condition, and the narration- process has led to semantic transcendence and created tension between the main actors. Disjunction from the revenge object and conjunction to the valuable object that have reprodued the relationship between Shariyar and his existence, clarifies a new movement and at last causes the transformation and reproduction of signs. Shahrzad has transformed the abnormal psychic condition of Shahriyar by means of the narrative language and ultimately, the injection of energy into the discursive space caused to change the stable and contracted situation into the redemptive situation .

    Keywords: Narration, Semantic Square, Action Pattern, One Thousand, One Nights Tale, Tension Square}
  • آنیتا خالقی*، علیرضا مظفری، عبدالناصر نظریانی

    گذر از سلیقه در توصیف و ارزیابی کیفیت اثر ادبی و به کارگیری نقد ادبی در جایگاه مرجعی علمی برای ارزش گذاری آثار، مطلوبی است که همواره بسیاری از نظریه پردازان و منتقدان ادبی در پی آن هستند. روایت شناسی با تحلیل نظام حاکم بر روایت ها و کشف ارتباط میان عناصر سازنده ی روایت، در این راستا می کوشد. در این نوشتار کوشش شده است تا ساختار روایی داستان ویس و رامین به عنوان یکی از برجسته ترین منظومه های غنایی، بررسی شده و نحو روایی و در پی آن پیرنگی که مدل کنشگران بر بستر آن قرار می گیرد، تحلیل شود. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و منابع به کاررفته در آن اسنادی کتابخانه ای است. دستاوردهای پژوهش گویای این است که جایگاه والای این منظومه در ادبیات روایی به دلیل کارکرد درست عناصر در قوانین روایت شناسی است. طرح داستان از ساختار و انسجام روایی برخوردار بوده و چهار نحو روایی دارد که همگی در خدمت روایت هستند.

    کلید واژگان: الگوی کنشی, پیرنگ, روایت شناسی, گریماس, نحو روایی, ویس و رامین}
    Anita Kkhaleghi *, Alireza Mozaffari, Abdolnaser Nazariani
    Introduction

    Every work of art is a combination of structure and beauty. Aesthetic values ​​are in the role of the building blocks of a work of art, and a principled and purposeful structure can be used to apply them. The arrangement of aesthetic values ​​depends on the structure of the work; That is, a proper structure contributes to the relationship between aesthetic values. Narratology, as a science, strives to achieve clear narrative patterns. Propp and Garms are theorists who have defined narrative based on the actions of actors. The role model is one of the most important tools that provides semantic cues to critics. With the help of this model of action, it is possible to understand the presence or absence of internal coherence between narrative elements. Pirang is another important theoretical issue in the field of semantics and narratology with a constructivist approach and the most important part of a narrative and it can be considered as one of the most important elements related to the model of actors on which the coherence of the narrative structure depends. Weiss and Ramin is a Persian lyric poem that has always had a high place in Persian literature. In the present study, we have tried to establish this position by using Garms theory and by prescribing scientific frameworks.

    Method

    Precedent, research goal This research is a descriptive-analytical method and the sources used in it are library documents. Babak Ahmadi (1991) in the book Structure and Interpretation of the text and (2017) the book from visual signs to the text took a big step in introducing the development of new approaches to narratology. Ahmad Okhot (1992) also tried to prove the compatibility of Persian literature with them by introducing the theories related to narratology by writing the book Grammar of the Story. Other authors such as Hamid Reza Shairi (2002) with the book Basics of Modern Semantics, Ali Abbasi (2016) with the book Applied Narrative and Mohammad Hadi Mohammadi and Ali Abbasi (2002) with the book Samad Structure of a myth in introducing this scientific approach and localization of this Theories have made a significant contribution. The purpose of this study is to prove the coherence of the plot and the narrative of Weiss and Ramin based on the structuralism of Propp and Garms.

    Discussion

    This narrative consists of four action models, each of which is based on a plot. The first and second action models work in parallel in a contradictory relationship to achieve a goal and form an independent story. Following these plots, a new story begins with two other action models, both of which (in conjunction with Weiss and in conjunction with Ramin) operate in parallel; But the relationship between them is interactive and they advance the narrative to achieve a common goal. The plot on which these two narratives are based is the same. In Weiss and Ramin's narrative, we are faced with two types of plots: linear plots that follow each other and parallel plots that tell the story at the same time. These plots themselves fall into two groups of confrontation and interaction. In Weiss and Ramin, it can be seen that a fictional character is placed in the position of two actors. Sometimes these two positions of action have an interactive relationship with each other and move towards a goal; In the first plot, the target (viro) acts in the position of the actor, and in the second plot, the midwife appears in the position of the actor and the actor. This shows the importance of these fictional characters in the narrative; Because they take on the narration of an important part of the story and by being in two positions, they bring the most help to the active actor to reach the goal. In some cases, the actions of the actors change; That is, from the front of helping the active actor, they are transferred to the opposite front. As in action model First, the actor (city) has become a deterrent actor, and in action model second we see this change in city action. Given the material motivation of the city for this change of action, the most important feedback received from the analysis of his position in these models of action is the realization of his shaky personality and the sudden change of direction of the narrative. By summarizing the initial and final parts and devoting as much volume as possible to the middle part, the author has created a fit and a principle of uniformity that causes order and coherence in the story of Weiss and Ramin.

    Conclusion

    Weiss and Ramin's lyrical system is a narrative based on Grimas structuralist theory that has a complete structural pattern and narrative; Because in addition to having three initial, middle and final parts, the element of change is also seen in it. Also, based on the type of text that was chosen (narration), there is a kind of semantic coherence in it and no part of the anecdote is ineffective in advancing the flow of narration. This is a privilege that many literary works lack. Another feature of the story of Weiss and Ramin is the multiplicity of narrative syntax and plot in this work, which shows the complexity of the narrative. There is more than one plot in a long narrative of tricks that prevent the audience from getting bored and accompany him with the narrator. Despite the various narrative patterns in Weiss and Ramin, Weiss is a fixed point around which other elements revolve, which contributes to the coherence of the text. The result of the above results is the proof of the high position of Weiss and Ramin's system on the basis of a lawful and scientific system that responds to linguistic theories after nine centuries and has the ability to make the audience have a better reading based on scientific theories. 

    Keywords: Narrative syntax, action pattern, Plot, Narrative, Grimas, Wiss, Ramin}
  • مهدیه مللی، محمدرضا نصراصفهانی*، زهره نجفی، اسحاق طغیانی

    ساختارگرایی کوششی برای کاربرد نظریه زبانی در زمینه موضوعات و فعالیت های غیرزبانی است. یکی از جنبه های موفقیت ساختارگرایان روایت شناسی یا بررسی روایت است. این گروه از ساختارگرایان با بررسی عناصر روایت و قوانین ترکیب آن توانستند ساختار حاکم بر اشکال روایی را واکاوی کنند.در این مقاله یکی از روایت های اساطیری شاهنامه، ضحاک ماردوش، براساس نظریه کلود برمون، روایت شناس ساختارگرای فرانسوی، بررسی می شود. برمون پی رفت را عنصر اساسی روایت روایی می داند. الگوی او بر مبنای رویکرد دوگانه پیروزشدن یا پیروزنشدن قهرمان بنا شده است. در این الگو قهرمان لزوما همیشه پیروز نیست و ممکن است گاهی شکست خورد. هدف این پژوهش تحلیل طرح روایی روایت ضحاک با الگوی کنشی برمون است. در این مقاله با روش توصیفی  تحلیلی، روایت بررسی شده است. پس از بررسی این نتیجه به دست آمد که روایت طرح روایی نظام مند دارد و از شیوه روایت به صورت خطی بهره برده است؛ همچنین با یک موقعیت پایدار و متعادل اولیه آغاز می شود؛ سپس حادثه ای این تعادل و توازن را برهم می زند؛ سرانجام با به وجودآمدن کنش هایی برای حل مشکل، روایت به یک نتیجه مشخص و موقعیت پایدار اولیه بازمی گردد. طرح روایی روایت مطابق با نظریه برمون، متشکل از پی رفت ها یا ترکیبی از جریان روایی و کشمکش است. هر پی رفت سه کارکرد امکان و فرایند و پیامد دارد. در روایت، هر دو نوع شخصیت منظور برمون کارگزار (فاعل) و کارپذیر (مفعول) و تغییر موقعیت آنها برپایه کنش را می توان دید.

    کلید واژگان: روایت شناسی, ضحاک, منطق روایت, الگوی کنشی, برمون, پی رفت}
    Mahdieh Melaly, Mohammadreza Nasresfahani *, Zohre Najafi, Eshagh Toghiani

    Structuralism is an attempt to apply linguistic theory to non-linguistic subjects and activities. In this paper, the narrative of Zahak Mardush is examined based on the theory of Claude Bremond, the French structuralist narrator. Bremond considers sequence to be an essential element of narrative. His model is based on the dual approach of winning or not winning the champion. In this paper, the narrative has been analyzed by a descriptive-analytical method. After examining it, it was concluded that the narrative has a systematic design and has used the method of narration linearly.

    Keywords: Narratology, zahak, the Logic of the Narrative, action pattern, Bermond, Sequence}
  • احمدرضا یلمه ها، هاله اژدرنژاد*

    آلژیرداس ژولین گریماس یکی از نظریه پردازان در زمینه روایت شناسی و کارکرد روایی است. او به منظور بررسی انواع مختلف روایت، بسیار کوشید تا الگوهای معین و ثابتی را ارایه دهد. سرانجام گریماس موفق شد الگوی کنشی، زنجیره های روایی و مربع معناشناسی خود را معرفی کند. در این پژوهش، ساختار منظومه فیروز و شهناز اثر محمدصادق ناظم معروف به صادقا، شاعر و تذکره نویس ایرانی سده یازدهم هجری در شبه قاره هند، براساس نظریات گریماس بررسی شده تا از طریق نظام کنشی، تقابل کنش‎ها و زنجیره های روایی، به طرح کلی داستان و درنهایت معنای آن دست یافته شود. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است.وآوری  نتیجه پژوهش گویای آن است که الگوی ساده و درعین حال نظام مند گریماس در داستان فیروز و شهناز، لایه های زیرین و ژرف ساخت روایت را آشکار می کند. همچنین تقابل کنشگران داستان نشان می دهد چگونه نظام‎مندی یک نظریه سبب برجسته‎سازی نظم و ترتیب حاکم بر سطوح مختلف روایت می‎شود.

    کلید واژگان: روایت شناسی, مثنوی فیروز و شهناز, گریماس, الگوی کنشی, مربع معناشناسی}
    Ahmadreza Yalameha, Haleh Ajdarnejad *

    Alger Das Julien Gremas Successful theorist in the field of narration And functionality is a narrative In order to examine different types of By providing definite patterns,He has done a lot of work These efforts have caused that He introduces the action model, the chains of narrative and the semantics of his semantics.In this study, we try to The structure of the story of "Firouz and Shahnaz"The work of Mohammad Sadegh Nazem, famous for Sadegha, Persian poet and singer of the 11th century AH in the Indian subcontinent,Based on the theory of Gremas. In addition to identifying the actors and the model of the system of validity,The narrative chain and the semantics of this story, and its degree of conformance to the model, are also analyzed.The result of this research The result of this research is descriptive and based on library studies.This is the story of "Firouz and Shahnaz", despite the apparent simplicity It has a structural and full validity And in the form of the theory of action, the verb chains and the semantic square of Gremas can be evaluated.

    Keywords: Firooz, Shahnaz Story, Greimas, Action Pattern, Semantic Square}
  • شهلا خلیل اللهی*، غفار برجساز
    داستان پردازی و آوردن حکایات، تمثیلات و به طور کلی طرح «قصه در قصه» از ویژگی-های ساختار روایی مثنوی است. از میان داستان های مثنوی، داستان نمادین دقوقی، چیره دستی مولانا را در داستان پردازی نمایان می سازد. این داستان، قصه ای است حادثه پردازانه که در آن شخصیت اصلی با وقایع شگفت آوری که سال ها در آرزوی تحقق آنها بوده، به تصویر کشیده شده است. هدف مقاله حاضر بررسی داستان دقوقی برحسب مولفه های روایت شناختی با تکیه بر عنصر بن مایه ثابت است، مساله اصلی آن تبیین بن مایه های ثابت این داستان برحسب مولفه های روایت شناختی است که به روش تحلیل محتوا انجام گرفته است. پراپ عنصر ثابت و عنصر متغیر را واحدهای کمینه گزاره روایی معرفی می کند. بن مایه هایی که موقعیت را تغییر می دهند، «بن مایه های پویا» و بن مایه هایی که تغییری در آن پدید نمی-آورند، «بن مایه های ایستا» خوانده می شوند. نتیجه این بررسی نشان می دهد که «جستجو» و «دعا» عنصر ثابت بن مایه اصلی و موتیف های تکرار شوندهاین داستان هستند که تصاویر خیالی و داستان پردازی در لایه هایی از آن و جنبه های فیزیکی در سطوح دیگر این روایت آشکار می شود.
    کلید واژگان: مولوی, مثنوی, داستان دقوقی, عنصر ثابت بن مایهاصلی, الگوی کنش, جستجو}
    Shahla Khalilollahi*, Ghaffar Borjsaz
    Development of story, using anecdotes and allegories, and in general “story within the story” are among the narrative features of Masnavi. From among the stories in Masnavi, the symbolic story of Daqooqi reveals Rumi’s great skill in developing story. In this story full of events, the main character is pictured by wonderful events he has been craving to happen for years. The present paper aims at studying the story of Daqooqi based on narrotological components and the constant motif and is conducted with content analysis method. Propp considers the constant and variable elements to be the minimum units of narration. The motifs changing the situation are called dynamic motifs and the ones undergoing no change at all are called static motifs. The results show hat searching and praying are the two main constant and recurrent elements of this story, in different layers of which images of fantasy and story-telling and physical aspects are revealed.
    Keywords: Rumi, Masnavi, the Story of Daqooqi, main constant motif element, action pattern, searching}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال